Zresetuj mě – úvodka

Zresetuj mě – pravda se skrývá v minulosti

10. 8. 2023

Vyhlídky do budoucna se v očích různých lidí mohou rozcházet všemožnými cestami. Zatímco jiní sní o době, až za nás většinu činností bude vykonávat umělá inteligence, druzí se tohoto scénáře zdráhají a chtěli by vše ponechat při starém. Možná proto se mi tolik líbí příběhy z futuristické Prahy a je nadmíru zajímavé, že se v mnohém shodují, ačkoliv je napsali rozdílní autoři. Skutečně se o pár let později propast mezi společenskými třídami tolik prohloubí, jak popisuje nový detektivní příběh z rukou českého autora s názvem Zresetuj mě? To je pouze ve hvězdách.

Autor obálky:
Redakce:
Korektury:
Rozměry:
Rozměry:
Cena:
E-kniha:

Michal Sirotek
Michal Sirotek
Golden Dog
Nelly Černohorská
Barbora Vaňková
372
125 × 195 mm
brožovaná
125 × 195 mm
červen 2023
978-80-88635-10-9
399,–
ano

Zdroj: Golden Dog

Tvoříme vaše lepší já

Vítejte v nepříliš vzdálené budoucnosti, v Praze roku 2069. Kdysi prosperující a historií překypující metropole dnes čelí obrovskému nárůstu kriminality, systému prolezlém skrz na skrz kurupcí, nadnárodním koncernům ovládajícím celou společnost, tvrdé separaci centra města od vnějších sektorů, kriminálním gangům obchodujícím se zbraněmi, drogami i prostitucí a jednomu vyšinutému sériovému vrahovi, který u svých obětí nechává vzkaz „Zresetuj mě“. Hra na kočku a na myš právě začíná, ale i z policie se stane lovná zvěř. Kdo brutálního vraha dopadne dřív, než pravda vyjde najevo?

Asi jako každý správný příběh z budoucnosti i Zresetuj mě nabízí pohled na chudé v okrajových částech Prahy a bohaté v Centru za oddělující linií vybudované Zdi, ale Zeď se jí říkat nemůže, protože tento název obsahuje až příliš negativní konotace. Nechybí nějaké to pozlátko, neonové poutače a technologie vylepšující lidská těla… hotový Cyberpunk 2077. Augmentace vám pomůže zesílit, překonat fyzická omezení, vidět ve tmě, mluvit světovými jazyky bez špetky snahy se je naučit, utíkat do virtuálního světa nebo snadno komunikovat skrze síť. Pokud o nic z toho nestojíte, jste masňák neboli pouhý člověk bez jakékoliv mechanické úpravy. Každý se musí přizpůsobit době, ve které žije, jinak přece nepatří do civilizované společnosti, že? Jsou ovšem lidé, kteří si zasadí do hlavy čip, šťastnější?

„Centrum Prahy si kolem sebe v padesátých letech postavilo masivní bariéru právě proto, aby udrželo chudší osazenstvo na okraji metropole. Ačkoli média a politici vždy dávali přednost termínu ochrana před terorismem. Architektonický kolos tvořil nepravidelný ovál kolem vnitřní zóny a obyčejně se mu říkalo Přechod. Lidé venku mu ale dali jiné jméno. Zeď. Nejkontroverznější stavba současnosti.“

Oko za oko a svět bude slepý

Příběh knihy Zresetuj mě je spletitý a sleduje osudy hned několika postav. Žádná z nich vyloženě není tou hlavní, protože všechny významně ovlivňují děj. Na jedné straně je zde Sandra, atraktivní kriminalistka z Centra s pochroumanou minulostí a maskou drsňačky společně s ostříleným detektivem u e-policie za Přechodem. Na straně druhé je náš vrah pod přezdívkou Sběratel, hackerka Morgue, bývalý voják Screw a plno dalších postav. Na začátku se může zdát, že si každý jde svou vlastní cestou nezávisle na ostatních, ale nakonec vše souvisí se vším. Duo Sandry s Čchenem bylo napínavé sledovat, avšak Morgue mi byla dlouhou dobu cizí, protože mi do celého příběhu neseděla, a proto mě její pasáže spíše nebavily, dokud veškeré střípky skládačky konečně nezačaly dávat smysl.

Zresetuj mě je detektivka mixlá se sci-fi a kyberpunkovou tematikou. Zaobírá se otázkami spravedlnosti a rovnosti, ale nezapomíná ani na strach z technologického pokroku, diskriminaci i tíhu braní lidského života. Každá z postav za sebou má vlastní minulost, která do určité míry formovala to, kým jsou teď. Právě díky těmto osobním zážitkům a traumatům se příběh stává uvěřitelnější a lidštější. Zkušení policisté nebo vysloužilí vojáci jsou stále jenom lidi, kteří na první pohled mají působit nezlomně, ale i oni mohou krvácet, ronit slzy a mít výčitky. Sama za sebe mohu bez nadsázky tvrdit, že o nudu zde nezavadíte. I když trochu trvá, než vše nabere správné obrátky, jakmile se události dají pořádně do pohybu, nezastaví se až do konce a vyústí v překvapivé finále. Nejvíce jsem si užívala to postupné odhalování nových důkazů, spojování si indicií dohromady a hádání identity vraha. Vše je vám dávkováno ve správné míře, a tak budete jednotlivé stránky hltat s pocitem, že chcete vědět víc.

Zdroj: Golden Dog

Svět patří lidem, ne korporátu

Knihu Zresetuj mě jsem si na recenzi vzala především proto, že jsem do futuristické Prahy už dříve zavítala v knihách Underground a Prázdnota, též od českých autorů. Byla jsem tuze zvědavá, jak tato trojice pracuje s poměrně podobnou zápletkou a jak moc se od sebe budou lišit. Přestože jsem ve všech zmíněných titulech našla podobnosti – ještě aby ne –, každá mě bavila odlišným způsobem. Underground byl příběh více stavěný na ukázku toho, kam až nás technologie mohou dostat. Prázdnota se zase více zaměřovala na psychické pohnutky protkané sociálními tématy a Zresetuj mě má v podstatě kousek od obojího, ale oproti nim v něm nenajdete takovou míru odlehčujícího humoru. Tím samozřejmě nechci tvrdit, že vtípky byste zde hledali jen stěží, ale i když kniha zkoumá závažnější témata, některým čtenářům holt může chybět více žertovnějších poznámek.

Tohle je dobrá čtvrť, v Praze takových už moc nezůstalo. Víte, lidé v Centru si myslí, že tohle město funguje samo od sebe. Nechápou, jak snadno se může celé zhroutit. Praha je jako krásný nový dům. Vejdete dovnitř a uvidíte samé hezké věci. Moderní kuchyň, útulný obývák, kvalitní koupelnu. Řeknete si: Páni, tady by bylo skvělé žít! Jenže nevíte, že pod podlahou jsou zrezavělé trubky, za zdmi se rojí termiti, a když začne pršet, do střechy zatéká. Nemusí se vám to líbit, ale taková je pravda.

To podstatné již bylo řečeno a já jsem na české autory neskutečně pyšná. Jejich rozdílné pohledy na totožná témata a zápletku mi umožnily přečíst si tolik podobné, a přesto tolik odlišné knihy z prostředí Prahy, v níž sama žiji. Zresetuj mě je akcí nabitá detektivka se správně dávkovanými informacemi tak, abyste k titulu byli po celou dobu připoutáni s chtíčem objevit víc. Zajímavé postavy a jejich životní osudy nám připomínají, že i když si do těla budeme moct vpravit různá mechanická vylepšení, stále budeme pouhými a lehce zranitelnými lidmi, kteří se bojí neznámého a mají city.

Na úplný konec připojím jednu pochvalu a jednu výtku, co se týče fyzického vyhotovení knihy. Tím pozitivním je povedená obálka znázorňující některé důležité postavy příběhu. Protože uvnitř nenajdete žádné ilustrace, jejich podobizna vám alespoň trochu lépe pomůže si představit, jak vypadají. Co se mi naopak moc nepozdávalo, je volba drobnější velikosti písma, než je u tohoto formátu běžné. Ne že by to byl výrazný problém. Jen se v šeru hůře čte a já jsem převážně noční čtenář. Je mi však jasné, že větší písmo by už takto naditou knihu o více než tři sta padesáti stránkách značně natáhlo. Pro zájemce přikládám link na naše recenze knih.

Knihu Zresetuj mě lze vnímat jako akčně nabitého průvodce futuristickou Prahou, v níž technologický pokrok a temná stránka společnosti splétají složitý detektivní příběh vyšinutého vraha. Autorovi se podařilo vytvořit svět plný zajímavých postav a jejich osobních osudů, což dodává příběhu lidskou hloubku. Titulu nechybí akční prvky, brutalita, zlehoučka zmíněná erotika a filozofické úvahy, které společně tvoří základ pro zábavné, napínavé a lehce provokativní čtení.

• poutavý vypravěčský styl
  • čtivý detektivní příběh
  • spousta akce a napětí