60 Parsecs! – vesmírná apokalypsa v retro provedení

Sdílet
Sdílet
Sdílet

Možná znáte hru 60 Seconds!, kterou roku 2015 vydalo polské studio Robot Gentleman a která tak trochu připomínala Fallout v podání rodiny Smolíkových. Ta vám dá šedesát vteřin na shromáždění členů vaší rodiny a potřebných zásob, než dopadne jaderná bomba a musíte se schovat ve vašem bunkru. Následně čekáte desítky dní na záchranu, zatímco se zásoby tenčí, morálka klesá a objevují se další, povětšinou agresivní nebo zmutované problémy.
60 Parsecs!, pokračování od stejného vývojáře z roku 2018, se tohoto základu drží, jen místo rodiny máte posádku astronautů a místo bunkru únikový modul, to vše v retro estetice klasických sci-fi šedesátých let. Tvůrci se navíc vůbec nebrali vážně, a tak vaše základní problémy s přežitím zahrnují například nedostatek rajské, protichůdné direktivy palubního počítače nebo všudypřítomnou hrozbu vesmírných komunistů. Hodně štěstí, budete ho potřebovat.

Hodiny už tikají

Není čas otálet, na Zemi vypukla jaderná válka a jedna hlavice s vaším jménem míří i na oběžnou dráhu. Zbývá tak pouhých šedesát vteřin na to, abyste posbírali vše potřebné k přežití, odnosili zásoby do únikového modulu, spustili zážeh a opustili vesmírnou stanici, než skončí v plamenech. Tento 2D hektický úvod s přímým ovládáním postavy není vůbec lehký, ačkoliv je pro další úspěch klíčový.
Prvním zádrhelem je omezená nosnost, vaše postava pobere 4–5 předmětů a další členové posádky nebo objemnější věci zaberou více místa v pomyslném inventáři. Kromě toho vám stanice nijak nevychází vstříc, rozložení místností i zásob je pokaždé náhodné a dostanete jen pár vteřin navíc na rozkoukání se, než začne odpočet. Třetím problémem je samozřejmě těsný časový limit; pokud budete otálet a nestihnete dorazit k modulu včas, vaše hra již po slabé minutě a čtvrt skončí.
Většinou proto odstartujete jen s pár vteřinami k dobru a sotvakdy budete mít všeho dostatek. Naštěstí pokud vyloženě nechytnete nějaký zásek, hra bude pořád docela dohratelná, jen možná chvílemi obtížnější.

Hlavně udržovat spokojenost

Pokud jste hráli 60 Seconds! nebo jiné podobné tituly (nejvíce se nabízí srovnání s This War of Mine), následující část, týkající se přežití ve vesmíru, vám bude asi povědomá. Každý den můžete určit příděly posádce, zadat objednávku pro crafting a učinit rozhodnutí. Tím prozatím vaše možnosti končí.
Každá z postav má svůj vlastní ukazatel hladu, zdraví a příčetnosti, postavy mimo kapitána navíc sledují i morálku.
Hodnota hladu je nejvíce přímočará, každý den vám postupně klesá a doplňuje se plechovkami rajské polévky. Jedení s už plným žaludkem vám dá bonus za správnou výživu, v opačném případě nastane hlad, až hladovění, a o to více jídla pak musíte přidělit. Stejným způsobem se mezi zelenými a červenými čísly pohybují i ostatní potřeby.
V důsledku vašich rozhodnutí nebo expedic na planetu může dojít ke zraněním, která sníží zdraví. Lehká zranění se neléčením pravděpodobně zhorší, naopak při těch vážnějších vás může zachránit omezená regenerace. I tak je ale lepší použít lékárničku, pokud ji máte.
Protože vesmír a/nebo samota jsou věci značně děsivé, může dojít také k poklesu příčetnosti. V té chvíli hrozí šílenství, což můžete napravit použitím maňáska vytvořeného z ponožky (neptejte se).
Morálka je nejvíce ošemetná, můžete ji pozvednout správnými rozhodnutími a udržováním pohody na palubě. Dobrá péče o posádku vám může přinést až pravou lásku, naopak špatné velení způsobí neposlušnost, eventuálně vaše vyhození z přetlakové komory.
Lékárničku i ponožku můžete mít pouze jednu a jejich vytvoření na palubě zabere více dní, proto je dobré užívat jich s rozmyslem. Oproti 60 Seconds! naopak úplně zmizel ukazatel žízně, zřejmě kvůli vší té polévce.
Ke craftingu máte tři různé kategorie zdrojů, z nichž můžete vytvořit dvanáct různých předmětů nebo zásoby pro vaši posádku (polévku, ponožku a lékárničku). Každý předmět navíc může být poškozený (po náhodné události) nebo vylepšený. Tento aspekt má vliv na úspěšnost jejich použití, takže se vyplatí udržovat vybavení v co nejlepším stavu.

Vše řídí kapitán

Každý den vás navíc donutí provést jedno rozhodnutí, než budete moct pokračovat dále; ta se mohou týkat například příkazů vašeho řídícího počítače, setkání s obyvateli vesmíru, různých poruch lodi a podobně.
Rozhodnutí někdy vyžadují určitý předmět, takže i zdánlivě zbytečná lopata nebo zapalovač vám mohou dobře posloužit. Další možností je výběr určitého člena posádky nebo vhodného přístupu pro daný úkol – při něm zohledňujete statistiky (síla/obratnost/inteligence), které má daná postava. Jako poslední možnost je jednoduché ano/ne, většinou spjaté s určitým rizikem. Některé volby mají předem dané výsledky, při využití statistik se zase započítává náhodná šance.
Jakmile najdete obyvatelnou planetu, můžete na ní přistát a přibude poslední mechanika, expedice. Ty zahrnují tradiční zvolení místa na mapě, výběr člověka, vybavení vhodnými předměty a jeho vyslání do okolního světa. Po několik dnech se vrátí, většinou unavený, zraněný a hladový, ale také s tolik potřebnými zdroji… anebo se nemusí vrátit vůbec. Planety kromě různých rozmarů obyvatel/počasí nabídnou i ústřední quest, který vám při troše štěstí zajistí nový domov. Při této poslední části proto musíte vyvážit jak spokojenost vaší posádky, tak požadavky třetí strany. V případě minutí planety hra nekončí a můžete si pomoct i jinak, jen počítejte s tím, že ve vesmíru se zdroje budou shánět hůře.

Mnoho cest k úspěchu

Vaším cílem je uniknout počáteční jaderné katastrofě a najít vhodné místo k přežití, což je celkem nekonkrétní pojem. Možné konce se tak pohybují ve dvouciferných číslech a znovuhratelnost je značná. Pro tento účel máte ukazatel úkolů, který sleduje právě probíhající questy. Každý kapitán má také svůj osobní cíl, spočívající většinou v úspěšném provedení daného počtu různých akcí. Splnění osobního cíle přináší další bonusy, především k příčetnosti a k vyústění příběhu.
60 Parsecs!, i když se to nezdá, není úplně obtížná hra a nejčastěji zemřete proto, že při počátečních šedesáti vteřinách budete příliš hrabošit. Pokud ale v režimu přežití zvolíte dobrou strategii – a RNG se nerozhodne udělat nějaký podraz –, většina posádky se pravděpodobně dočká šťastného konce (který závisí na jejich celkové morálce a uvidíte jej v závěrečné montáži). Vzhledem k počtu možností a různých zakončení příběhu to příliš nevadí, věcí k objevování bude pořád dost. Problémem však může být, že základní mechaniky se zásadně nemění, voleb je omezené množství, a tak hra postupně začne sklouzávat k repetitivnosti.
Úspěšná partie vám zabere přibližně tři čtvrtě hodiny, počet opakování už je pak zcela na vás.

Pouze jedna místnost, ale zato se neokouká

Kreslená grafika se dobře hodí k celkovému nevážnému tónu i retro stylizaci. 90 % hry probíhá jen mezi třemi rozhraními v modulu a na velké obrazy či jakékoliv animace je poměrně skoupá – jak tomu ale u podobných komorních záležitostí bývá, o to více si vývojáři vyhráli s detaily. S přibývajícími dny se tak v kajutě kupí prázdné plechovky od polévky, štosy papírových instrukcí se začnou válet po zemi, postavám rostou vlasy i vousy a podobně. Stejně tak lze stav každého z vašich lidí odhadnout podle jejich posezu, výrazu nebo různých viditelných zranění.
Slabším místem je akorát optimalizace, načítací obrazovka je vzhledem k jednoduché hratelnosti podivně dlouhá.
Soundtrack se drží jednoho ústředního motivu, který přechází mezi hektickým (při prvních šedesáti vteřinách), rozvláčným (při přežití ve vesmíru) a tematickým (když se vám povede po cestě nabrat nějakého pasažéra). Pokud nečekáte novou bombastickou melodii každých pět minut, nebudete úplně zklamáni.
GP uvozovky

Třebaže 60 Parsecs! není úplně originálním dílem, k základní hratelnosti svého předchůdce přidává pohlednější grafiku, další dávku praštěného humoru a širší výběr možností. Jako survivalový titul s menší obtížností, ale větší nabídkou příběhových větví tak poskytne mnoho hodin zábavy při hledání všech možných konců. Jen se možná začne později trochu opakovat…

Klady

kreslená grafika
velké množství událostí i konců
celkové vtipné pojetí
pro někoho přiměřená obtížnost

Zápory

postupně začne být repetitivní
dlouhé načítání
pro někoho nízká obtížnost
0

Doporučujeme

Sdílet na Facebooku
Sdílet na Twitteru
Sdílet na LinkedIn