Možná znáte hru 60 Seconds!, kterou roku 2015 vydalo polské studio Robot Gentleman a která tak trochu připomínala Fallout v podání rodiny Smolíkových. Ta vám dá šedesát vteřin na shromáždění členů vaší rodiny a potřebných zásob, než dopadne jaderná bomba a musíte se schovat ve vašem bunkru. Následně čekáte desítky dní na záchranu, zatímco se zásoby tenčí, morálka klesá a objevují se další, povětšinou agresivní nebo zmutované problémy.
60 Parsecs!, pokračování od stejného vývojáře z roku 2018, se tohoto základu drží, jen místo rodiny máte posádku astronautů a místo bunkru únikový modul, to vše v retro estetice klasických sci-fi šedesátých let. Tvůrci se navíc vůbec nebrali vážně, a tak vaše základní problémy s přežitím zahrnují například nedostatek rajské, protichůdné direktivy palubního počítače nebo všudypřítomnou hrozbu vesmírných komunistů. Hodně štěstí, budete ho potřebovat.
Hodiny už tikají
Většinou proto odstartujete jen s pár vteřinami k dobru a sotvakdy budete mít všeho dostatek. Naštěstí pokud vyloženě nechytnete nějaký zásek, hra bude pořád docela dohratelná, jen možná chvílemi obtížnější.
Hlavně udržovat spokojenost
Každá z postav má svůj vlastní ukazatel hladu, zdraví a příčetnosti, postavy mimo kapitána navíc sledují i morálku.
Hodnota hladu je nejvíce přímočará, každý den vám postupně klesá a doplňuje se plechovkami rajské polévky. Jedení s už plným žaludkem vám dá bonus za správnou výživu, v opačném případě nastane hlad, až hladovění, a o to více jídla pak musíte přidělit. Stejným způsobem se mezi zelenými a červenými čísly pohybují i ostatní potřeby.
V důsledku vašich rozhodnutí nebo expedic na planetu může dojít ke zraněním, která sníží zdraví. Lehká zranění se neléčením pravděpodobně zhorší, naopak při těch vážnějších vás může zachránit omezená regenerace. I tak je ale lepší použít lékárničku, pokud ji máte.
Protože vesmír a/nebo samota jsou věci značně děsivé, může dojít také k poklesu příčetnosti. V té chvíli hrozí šílenství, což můžete napravit použitím maňáska vytvořeného z ponožky (neptejte se).
Morálka je nejvíce ošemetná, můžete ji pozvednout správnými rozhodnutími a udržováním pohody na palubě. Dobrá péče o posádku vám může přinést až pravou lásku, naopak špatné velení způsobí neposlušnost, eventuálně vaše vyhození z přetlakové komory.
Ke craftingu máte tři různé kategorie zdrojů, z nichž můžete vytvořit dvanáct různých předmětů nebo zásoby pro vaši posádku (polévku, ponožku a lékárničku). Každý předmět navíc může být poškozený (po náhodné události) nebo vylepšený. Tento aspekt má vliv na úspěšnost jejich použití, takže se vyplatí udržovat vybavení v co nejlepším stavu.
Vše řídí kapitán
Rozhodnutí někdy vyžadují určitý předmět, takže i zdánlivě zbytečná lopata nebo zapalovač vám mohou dobře posloužit. Další možností je výběr určitého člena posádky nebo vhodného přístupu pro daný úkol – při něm zohledňujete statistiky (síla/obratnost/inteligence), které má daná postava. Jako poslední možnost je jednoduché ano/ne, většinou spjaté s určitým rizikem. Některé volby mají předem dané výsledky, při využití statistik se zase započítává náhodná šance.
Jakmile najdete obyvatelnou planetu, můžete na ní přistát a přibude poslední mechanika, expedice. Ty zahrnují tradiční zvolení místa na mapě, výběr člověka, vybavení vhodnými předměty a jeho vyslání do okolního světa. Po několik dnech se vrátí, většinou unavený, zraněný a hladový, ale také s tolik potřebnými zdroji… anebo se nemusí vrátit vůbec. Planety kromě různých rozmarů obyvatel/počasí nabídnou i ústřední quest, který vám při troše štěstí zajistí nový domov. Při této poslední části proto musíte vyvážit jak spokojenost vaší posádky, tak požadavky třetí strany. V případě minutí planety hra nekončí a můžete si pomoct i jinak, jen počítejte s tím, že ve vesmíru se zdroje budou shánět hůře.
Mnoho cest k úspěchu
60 Parsecs!, i když se to nezdá, není úplně obtížná hra a nejčastěji zemřete proto, že při počátečních šedesáti vteřinách budete příliš hrabošit. Pokud ale v režimu přežití zvolíte dobrou strategii – a RNG se nerozhodne udělat nějaký podraz –, většina posádky se pravděpodobně dočká šťastného konce (který závisí na jejich celkové morálce a uvidíte jej v závěrečné montáži). Vzhledem k počtu možností a různých zakončení příběhu to příliš nevadí, věcí k objevování bude pořád dost. Problémem však může být, že základní mechaniky se zásadně nemění, voleb je omezené množství, a tak hra postupně začne sklouzávat k repetitivnosti.
Úspěšná partie vám zabere přibližně tři čtvrtě hodiny, počet opakování už je pak zcela na vás.
Pouze jedna místnost, ale zato se neokouká
Slabším místem je akorát optimalizace, načítací obrazovka je vzhledem k jednoduché hratelnosti podivně dlouhá.
Soundtrack se drží jednoho ústředního motivu, který přechází mezi hektickým (při prvních šedesáti vteřinách), rozvláčným (při přežití ve vesmíru) a tematickým (když se vám povede po cestě nabrat nějakého pasažéra). Pokud nečekáte novou bombastickou melodii každých pět minut, nebudete úplně zklamáni.