A pirate Quartermaster

A Pirate Quartermaster – skutečný život piráta

26. 10. 2021

Pojďme společně objevit skutečný život piráta. Muže či ženy, který opustil tyranský, ale poctivý svět králů a císařů, aby jej mohl vyměnit za plavení se za bohatstvím a svobodou. Vývojářem této nezávislé adventury A Pirate Quartermaster je Ivan Armandy. Společně s ním se ponoříme do námořní historie, zasazené do světa fantazie, a podivného RPG o tom, jak být správný pirát.

Vyplouváme na moře

Na začátku hry si zvolíte její obtížnost. Najdeme zde tři možnosti: nejlehčí, normální a těžkou. Rozhodně vám doporučuji začít na nejlehčí obtížnost, neboť hra toho nahrne na hráče tolik. Na zvládnutí musíte investovat několik hodin svého času, abyste se s titulem alespoň trošku seznámili. Některé úkony se totiž na můj vkus zvláštně plní a jsou velice náročné i na nejlehčí obtížnost. Dále si vyberete vaši postavu pirátského důstojníka, možnosti jsou tu opět tři. Jedná se o dva muže (syn otroka nebo řezníkův syn) a jednu ženu (dcera prostitutky).

Nejdříve si projdete tutoriál o tom, jaká je vaše pozice pirátského důstojníka, jak se pracuje s posádkou a kapitánem, co a kde najdete na lodi. Ukáže vám rovněž, jak se plavit po moři a bojovat v námořních bitvách. Podíváte se i do přístavu, kde se obchoduje a prodává. Zjistíte tu, jaká všemožná vylepšení můžete provádět na lodi, kde nabrat nové členy posádky a zároveň kam se chodí bavit vaše posádka. Vaše posádka se chodí bavit a tím se výrazně zlepšuje jejich morálka. Jak jste na tom s morálkou, poznáte pomocí vlajky na zádi vaší lodi. Pokud je vlajka nahoře, je vše v nejlepším pořádku, pokud je naopak dole, hrozí, že vypukne vzpoura.

První pirátský důstojník

Jako první důstojník pirátské lodi si zvolíte, zda chcete spolupracovat více s kapitánem, či s posádkou. Případně se můžete pokusit balancovat mezi oběma stranami ve prospěch všech. Zároveň při různých sporech, rozhodování a soudech musíte znát pirátský kodex, který jste podepsali na začátku hry. Nebojte, kdykoliv během hry do něj můžete nahlédnout pomocí vaší knihy, kam se postupně zapisují i ostatní informace. Můžete tam například najít, jak se bojuje s lodí, ovládání lodi, navigaci, vztahy atd. Zároveň se zde dozvíte i o nemocích, zraněních a smrti.

pirátský kodex v A Pirate Quartermaster

Žena na palubě

V tomto světě najdete pět národů, jejichž jména jsou odvozena od barev. Jsou to Yelo, Wite, Gray, Blac a Raid. Do své posádky můžete rekrutovat stejný národ, nebo i jiné, záleží to čistě na vás. Zajímavostí je, že můžete vzít na palubu do posádky ženu (většinou se to nedělá, neboť existuje pověra, že žena na lodi nosí smůlu). Jak jsem zmínila výše, i vy jako první důstojník můžete být žena, pokud zvolíte příběh dcery prostitutky. Já osobně jsem neměla větší smůlu za ženu, než když byl první důstojník muž. Ale kdo ví? Možná to byla výjimka potvrzující pravidlo.

Vaši posádku můžete samozřejmě nabírat v přístavech v taverně. Zároveň můžete někoho potkat i na moři a rozhodnout se, zda se k vám přidá, či nikoliv. Jestli ho potkáte na moři, záleží na názoru kapitána. Pokud s ním máte dobré vztahy, nebude pro vás problém ho přesvědčit, aby s tím souhlasil.

Povinnosti důstojníka a schopnosti posádky

Vaší povinností je starat se o loď, posádku a kapitána. Rozhodně je to nelehký úkol. Musíte pečlivě plánovat, kam vyrazíte za kořistí, kolik proviantu s sebou vezmete, jak velká bude posádka a které lodní bitvě je lepší se raději vyhnout. Každé vaše rozhodnutí je důležité a rozhoduje o tom, zda budete prosperovat, nebo vám posádka vyhlásí vzpouru a zbaví se vás.

Členové vaší posádky mají určité schopnosti, ve kterých jsou lepší než ostatní. Například rybář lépe rybaří, a tudíž sežene více ryb, kuchař lépe vaří a vy dostanete o dva kusy masa navíc atd. Posádka na lodi se střídá po šesti hodinách (což ve hře znamená půlden), kdy pracují. Proto je dobré rozdělit posádku do dvou týmů, aby mohli jedni pracovat a druzí mezitím mohou odpočívat. Jednotlivým členům posádky můžete rozdávat úkoly, třeba kdo bude kormidlovat, topit, vařit, rybařit nebo čistit loď. Po rozdání úkolů svůj tah vždy ukončíte zazvoněním na lodní zvon.

Námořní bitvy

Námořní bitvy bych nazvala totálním chaosem. Nevěděla jsem sama, co dříve – jestli hlídat posádku, moji loď, jejich loď, děla (abych věděla, zda už mohu nabít) či směr, kam pluji. K tomu všemu musíte dávat pozor, na které straně máte děla, abyste stříleli na správnou stranu. Pokud tedy nemáte už děla na obou stranách. Kde budou rozmístěna děla na lodi a kolik jich bude, si nastavíte vždy v přístavu (stejně tak obsah lodi – proviant, místo na zlato, dřevo, dělové koule atd.). A to nejlepší nakonec, příkazy posádce uprostřed bitvy nenaklikáváte, vy je prostě v reálném čase ručně vypisujete. To je opravdu dosti hloupé, protože musíte hlídat nepřátelskou loď, aby vám nezmizela, sledovat, co vykřikuje kapitán, a podle toho psát pokyny pro posádku. Všech deset příkazů vidíte nalevo na obrazovce, ale kolikrát se mi stalo, že se v rychlosti překliknu, zadám špatné písmenko a musím začít znovu. Jedním slovem horor.

Vizuál a hudba

Po vizuální stránce hra nijak extra nevyčnívá a není ničím speciální. Podle mě je celkem roztomile vyvedená. Je tu možnost si malinko přetvořit postavu k obrazu svému. Můžete jí dát třeba pásku na hlavu nebo nandat či sundat boty. Jediné, co mě dosti fascinovalo, bylo, že pokud si vyberete hrát za ženu, vaše postava vypadá jako muž. Zde udělal vývojář asi trochu chybu.

Hudba je občas brilantní a občas spíše strašidelná. Při bitvě navíc členové posádky občas zpívají či se jeden nebo více členů začne modlit. Tím vás krapet ruší uprostřed bitvy.

A Pirate Quartermaster je celkem zajímavý počin. Hra není skvělá, ale ani extra špatná. Je svá. Na můj vkus je ale zbytečně složitá i na té nejlehčí úrovni, což může leckoho odradit. Námořní bitvy jsou jedním nesmyslným chaosem. Tato hra rozhodně neosloví každého, ale své publikum si jistě najde. Pokud se vám naskytne možnost, vyzkoušejte ji.

• zajímavý koncept
  • mnoho aktivit a možností
  • můžete být i pirátka