Cryofall

Cryofall – multiplayerový simulátor kolonie

22. 1. 2023
Zdroj náhledu: IGDB.com

Nezávislé singapurské studio AtomicTorch se rozhodlo hráčům připravit jeden velký koloniální zážitek. Cryofall je sci-fi simulátor kolonie doplněný prvky RPG a survivalu. Zní to jako chaotický mix? Zní, ale hra chaotická není a překvapivě jí tento žánrový mix svědčí. Bohužel dnes, více než rok po vydání, hráči ubývají a tento jejich „útěk“ se už nejspíš nedá zastavit. Nechcete-li tak čekat na soupeře nebo vůbec proti někomu soupeřit, můžete si vytvořit lokální mapu jen pro sebe, což je příjemná varianta.

Pixel artová 2D onlinovka v izometrickém pohledu

Čeká vás vesmírné budování kolonie na vzdálené obyvatelné planetě. Začnete sami uprostřed ničeho na novém místě a pomalu budujete svůj ideální svět. Stavíte továrny, kopete studny, kácíte lesy, vymýšlíte stroje, produkujete palivo nebo vaříte jídlo. Titul obsahuje skoro neomezenou škálu možností, jaké může natolik kombinovaný simulátor nabídnout.

Podle mého mu ale hrozně ubližuje právě multiplayer, v němž bojujete se soupeřem. Skončit v souboji s nepřátelskou kolonií o dominantní pozici na nové planetě je sice trošku klišé, ale máme tu alespoň stále úkaz, že člověk člověku vlkem. Zbraně a obranné systémy jsou velice zajímavou záležitostí, avšak když se dá hrát skoro bez nich na vašem vlastním serveru, jde cítit, že si hru užijete více, jelikož vynikne budovatelský survival prvek.

Vizuál celého Cryofall je povedený, což vzhledem k nenáročnosti na grafiku překvapí. Na nejlepší rozhraní vám totiž stačí pouze 4 GB RAM. Přesto si udržel pohádkový pohled, za nějž si zaslouží jedničku s hvězdičkou. Přehlednost v momentech, kdy například běžíte v noci s pochodní nad hlavou a hledáte cokoliv k přežití, je na požadované rozlišení až neuvěřitelná. Hra běží na interním enginu RENKEI, který si v AtomicTorch sami vytvořili, a promakaný systém Cryofall skutečně zdobí. Musíte ale umět anglicky, titul obsahuje hromadu textu. K tomu, abyste se naučili ideální kombinace na výrobu některých materiálů, je nutné si přečíst, jak to udělat. Následně vás samozřejmě může jistit papír a tužka, když si budete psát návody stranou, ale i tak je snazší vše vidět před sebou.

Zdroj: AtomicTorch Studio

Cryofall doslova křičí „ten svět je otevřený!“

Herní počin má navíc úplně otevřený svět, což je s jeho nenáročným výkonem nádherná kombinace. Musíte však počítat s tím, že plyne stejně jako čas, někdy zbytečně dlouze a občas zase neuvěřitelně rychle. Ze začátku jsem měl velký problém se sbíráním materiálů, protože jsem nabyl pocit nekonečného maratonu shromažďování věcí a hledání kamínků. Cítil jsem u toho až zbytečnou bezradnost. Nudil jsem se a čas utíkal velmi pomalu, což se změnilo ve chvíli, kdy se mi konečně povedlo vyrobit si sekeru, respektive když jsem vůbec zjistil jak.

Následně jsem ihned začal kácet stromy, postavil pilu a začal těžit více materiálů. Je to běh na velmi dlouhou trať, přece jen jste ztroskotali na cizí planetě a jako jednotlivec začínáte se vším od začátku! Výhodou je, že se nemusíte obtěžovat s nějakým batůžkem, postavička si materiály nosí u sebe a je jedno, v jakém množství (podezřívám ji z ukryté Hermioniny kabelky).Získané zdroje musíte dál využívat. Chcete vybudovat továrny nebo záhony? Musíte přemýšlet a pravidelně si kontrolovat, jaké věci k výrobě máte a jaké nikoliv.

Naštěstí se mi nestalo, že bych byl někdy v nedostatku. Místy jsem se ztrácel v jinak přehledných tabulkách zdrojů, které jsem měl u sebe. Cryofall má tabulky skoro na každý herní obor, především na stavby a studium případných dalších technologií. Jsou přehledné, kvalitně udělané a jediné, co musíte dělat, je, že mezi nimi překlikáváte.

Zdroj: AtomicTorch Studio

Nejsložitější na pochopení je věda. Ta má hned několik odvětví – elektřinu, průmysl, chemii, vaření, rybaření nebo medicínu – a vy je postupně za různé zdroje odemykáte. Bohužel nevíte, co se vám kdy bude hodit. V tomto případě vám hra moc nepomůže a doslova vás hodí do vody se slovem „plav“.

Hratelnost také lehce pokulhává za smyslem celého titulu. Jasně, v přehledných tabulkách koukáte na vše potřebné, ale to nestačí, když nevíte, jaká je pointa díla. Cryofall žádnou nemá. Smyslem je porážet své soupeře v multiplayeru, nic víc, nic míň. Já jsem si více užil budování na vlastní mapě, ale je čistě na vás, jaká varianta vám více vyhovuje.

Není nad to, když hra nemá soundtrack

Když jsem hru nainstaloval, zjistil jsem jednu skutečně zarážející věc. Cryofall nemá žádný soundtrack, hudbu si můžete stáhnout až jako extra bonus. Ani ta za moc nestojí a k obsahu samotného počinu mi vůbec nesedí. Rozhodně si ale zvukový balíček stáhněte, protože jinak budete v tiché depresi a nová planeta vám nebude tolik otevřená…

Zdroj: AtomicTorch Studio

Cryofall je nenáročná jednoduchá survival sci-fi hra, která z vás udělá trosečníka à la Tom Hanks, jenž má plně otevřený svět před sebou a může si v něm dělat skoro vše, co si umane. Multiplayer sice postrádá hráče, ale soupeře si najdete. Přesto si stále stojím za tím, že je lepší si vytvořit lokální hru a strávit v ní desítky hodin.

• skvělý design
  • velmi nízká náročnost
  • jednoduché ovládání