Cuphead intro igdb

Cuphead – bratři v hrníčcích

1. 2. 2023
Zdroj náhledu: igdb

Patrně každý někdy viděl kreslený film či různé kreslené grotesky z 30. let 20.století. Svého času se jednalo o revoluci, která si získala své příznivce po celém světě a drží si je dodnes. Jistě vás napadlo, jaký by byl zážitek, se moci nějaké takové grotesky nebo filmu přímo účastnit. V akční plošinovce Cuphead se vydáte na fantastickou cestu za spásou své duše v podobě uličnických hrnečků v nevšedním grafickém zpracování.

Zdroj: igdb.com

Titul, který hned zaujal

Málokterá hra od nezávislých vývojářů si dokázala udělat svojí vizuální jedinečností takové renomé jako právě Cuphead. Titul vyšel 29. září 2017 a stojí za ním vývojářské studio MDHR Entertainment Inc. Je to necelých šest let od data vydání a za tu dobu Cuphead získal řadu ocenění po celém světě. Díky masové oblibě se titul dočkal dokonce vlastního seriálu s názvem „THE CUPHEAD SHOW!“, který měl premiéru v únoru 2022. Jak si na tom hra stojí dnes, se dozvíte v následující recenzi.

Příběh se točí kolem bratrů Cupheada a Mugmana, kteří jsou uličníci pro každou špatnost. Kvůli tomu, že jsou oba velcí rošťáci, se dostanou do křížku se samotným ďáblem. Rozhodnou se hrát zábavnou hru v kostky, kde vsadí své duše a prohrají. Když se zdá, že je všechno ztraceno, zkusí odprosit ďábla, aby jim umožnil odčinit jejich hříchy a propustil jejich duše. Ďábel v mladících vidí potenciál, rozhodne se jim proto dát šanci se vykoupit. Na oplátku za jejich duše musí pro ďábla získat duše ostatních dlužníků, kteří obývají ostrov Inkwell a kteří mají s ďáblem nevyřízené účty. Rázem se tak vydáváte na cestu dobrodružství a pořádných výzev, které otestují vaše nervy.

Příběh je lineární a určitým způsobem se nejedná o nic převratného. Práce, kterou odvádí, je však působivá, a to zvláště díky jednotlivým postavám, které jsou skvěle napsány a odkazují na jednotlivé lidské hříchy.

Zdroj: igdb.com

Cuphead jde proti proudu klasického stylu

Samotná hratelnost je pak ve stylu starších (ale skvělých) plošinovek z NES. Procházíte určitou lokací, kde likvidujete jednotlivé nepřátele, přeskakujete překážky, vyhýbáte se pastem a snažíte se dostat k finálnímu bossovi dané oblasti. Princip je tedy založen na běhu, skákání, úhybech dashem a střílení. Pohyb jednotlivých hlavních postav velmi pohotově reaguje na změnu směru či přikrčení ve snaze vyhnout se. Jedná se o jeden z hlavních pilířů přežití. Během skoku lze opakovaným stlačením skoku dosáhnout odražení (parry). Správné odražení lze provést od jakékoliv růžového nepřítele nebo projektilu. Naučit se správně odrazit vám vždy usnadní život a v některých případech je pro pokrok zcela zásadní. V některých situacích jsem se však setkal s tím, že systém v tomto ohledu hůř reaguje.

Zní to velmi jednoduše, že? Proč tedy takový zájem? Protože Cuphead se vzpírá tradičním očekáváním a je právem označován za Dark Souls ve své herní kategorii. Na první pohled se zdá, že jde o průměrnou z boku viděnou plošinovku, která sází pouze na grafické zpracování a celkové zasazení. Pod tímto roztomilým zevnějškem, který působí spíše jako krásná pohádková hra, se však ukrývá divoká bestie, která dokáže pocuchat vaše nervy stejně, jako je tomu u některých dílů Dark Souls. Klasičtí nepřátelé vám sice nedokáží tak zamotat hlavu jako v Dark Souls, ale souboje s bossy, to už je jiná. Souboje s bossy přesně odhalují skrytého génia a důvtip vývojářů.

Souboje s bossy jsou více formátové a rozdělené do několika fází, každý boss je jedinečný a vyžaduje zvolení vhodné strategie. Bossové mají různé fáze, útoky a v určitých momentech dokáží být opravdu zákeřní. Není proto divu, že se ihned po vydání začaly na internetu objevovat možné postupy a strategie, jak jednotlivé bossy porazit. Po dokončení úvodní etapy už bojujete s šílenou zeleninou, modrým slizem, dvojicí boxujících žab a zlověstnou květinou, to vše doplněné o směšné a surrealistické prvky hodné historického animáku.

V tomto ohledu je Cuphead opravdovou výzvou a originálem ve své herní kategorii. Budete muset předvídat útoky, uskakovat, volit správné načasování a samozřejmě i zjistit, kde má daný boss nejslabší místo v dané fázi či případně co je hlavní slabina. Útoky jsou navíc často kombinované v několika možných sériích, jejichž naučení vám zabere někdy i několik desítek minut.

Většina soubojů s bossy jsou čistě proti hlavnímu protivníkovi. Jak postupujete skrze ostrov, budete narážet na bosse s kumpány, kteří se vám ještě více budou snažit souboj znepříjemnit. Další překážku představuje i fakt, že Cuphead a Mugman jsou křehké šálky a mají pouze tři základní životy. Je zde samozřejmě volba obtížnosti, ovšem i v základním „jednoduchém“ režimu vás hra dokáže pěkně potrápit. Z toho jasně plyne, že překonat ji na maximální obtížnosti s nejlepším hodnocením dokáží opravdu jen zkušení hráči, kteří již vědí, co očekávat, a mají osvojený alespoň základní postup hrou.

Zdroj: igdb.com

S kamarádem po boku

Pokud máte s hraním Cuphead problém, případně pokud chcete, aby s vámi trpěl i někdo další, je zde možnost hrát s kamarádem. V takovém případě si vyberete, kdo z vás bude Cuphead a kdo Mugman. Budete hrát na sdílené obrazovce, což je v tomto herním stylu běžné a ničemu to nevadí. Samozřejmě by to nebyl Cuphead, aby všechno bylo tak růžové. Vy hrajete s kamarádem v kooperaci, takže se znatelně zvýší život bosse, aby byla zachován poměr sil. V rámci kooperace se vám bude také často stávat, že se budete v některých situacích ztrácet mezi Cupheadem a Mugmanem. Tento fakt je umocněn poměrně malým prostorem na uhýbání, zvláště když téměř celou jednu třetinu obrazovky zabírá postava bosse.

V rámci průchodu hry budete na herní mapě ostrova narážet také na vedlejší úkoly. Plnění těchto výzev se rozhodně vyplatí. Můžete za ně získat zlaté mince, jejichž sběrem můžete nakoupit různé druhy vylepšení. Jde o přizpůsobení vašeho arzenálu zbraní, speciální útoky a samozřejmě sady pohybů. Současně lze postavu vybavit dvěma různými typy zbraní a jedním předmětem. Jejich vhodné využití budete muset vyzkoušet sami v soubojích s bossy. Žádná z těchto zbraní nedodává nadlidskou sílu, která by zaručila jasnou výhru. Jsou však typy zbraní a speciálních útoků, které jsou díky svým vlastnostem vhodné do rozličných situací. Díky tomu vám mohou souboj usnadnit.

Sluší se zmínit, že všechny typy zbraní mají specifické grafické zpracování. Můžete vidět střely v podobě rudých diamantů, fialových balónků nebo blesků, či dokonce větrných vírů. Můžete také použít speciální útoky, které vyvolají vysvalovaného spolubojovníka, laser, případně se Cuphead roztočí a vyšlehne obsah své hlavy – hrnečku – na bosse. Mohu vám zaručit, že už jen testování těchto libůstek vás bude bavit, protože se prostě budete chtít kochat efekty.

Zdroj: igdb.com

DLC The Delicious Last Course

Necelých pět let po vydání hlavního titulu bylo 30. června 2022 na trh uvedeno rozšíření v podobě DLC The Delicious Last Course, v překladu Lahodný poslední chod. Mezi klíčové vlastnosti patří zcela nová hratelná postava, slečna Chalice, se svým vlastním movesetem a novými schopnostmi. Chalice je samozřejmě plně hratelná v rámci původního dobrodružství v Cuphead a DLC. Nejedná se však pouze o novou postavu, ale i o zcela nový ostrov Inkwell a samotný způsob hraní. Příběh se točí právě kolem zmíněné slečny Chalice, která je uvězněna v astrálním světě, a Cuphead a Mugman se dozví, že existuje způsob její záchrany. Obsah DLC je přístupný již zkraje hry, stačí vám pouze dohrát první mauzoleum. Následně se přenesete na ostrov, kde se již od prvních okamžiků dějí podivné věci.

Jako úvod do příběhu se vám zjeví Chalice, která vysvětlí celou situaci. Prozatím se může pouze vystřídat s jedním z hlavních hrdinů původní hry, aby byla zachována stabilita. K finální záchraně je nutné porazit šestici nových bossů a získat speciální ingredience. S pomocí těchto ingrediencí bude kuchař Saltbaker schopný upéct svůj Wondertart, který vrátí Chalice skutečné tělo. Cesta za novým dobrodružstvím a záchranou sympatické slečny Chalice může začít.

Pokud se rozhodnete hrát hned za Chalice (což, pokud jste neprošli základní hrou na nejjednodušší obtížnost, opravdu nedoporučuji) čeká na vás lehce odlišný styl hratelnosti. Na první pohled se může zdát, že čtyři životy místo původních tří vám mohou usnadnit průchod, tak jednoznačné to však opravdu není. Chalice je přece jen slečna, oproti dvojici Cuphead a Mugman je znatelně méně obratná a některé její speciální pohyby nejsou tak přesné a jednoduché, případně efektivní, jako u hlavního dua. Hraní za slečnu Chalice posouvá výzvu ze hry Cuphead ještě o něco výše.

Lví podíl na tom mají samozřejmě i noví bossové a zde si troufám tvrdit, že vývojáři překonávají sami svou vysokou laťku. Design a celkové navržení bossů je prostě perfektní, pokračuje se v trendu, že každý boss má své specifické útoky a fáze. Těšit se můžete na sněhového obra, průlet v miniletadélku ve snaze zneškodnit ujíždějící dostavník nebo boj proti Mortimeru Freezeovi a jeho kostkám ledu či splašenému koni v rytířském brnění. Hratelnost a férovost útoků a pohybů je v původním stylu, a tedy i když se jedná o výzvu, není to nic, co by bylo vyloženě nespravedlivé nebo nepřekonatelné. Kdyby podobná DLC dělali všichni vývojáři, byl by svět her o něco šťastnější.

Zdroj: igdb.com

Grafické zpracování, které zaujme, aneb pocta Waltu Disneymu

Ohromující ručně kreslené prostředí, jehož vzorem se stal věk kreslených filmů a grotesek 30. let. 20. století, prostě zaujme na první pohled. Silná inspirace W. Disneyem se promítá ve zpracování jednotlivých postav při souboji, kde zůstává statické pouze hlavní pozadí, vše ostatní srší paletou barev. Zde se však najdou tábory lidí, kterým se tento styl líbí, a také těch, kteří tento výtvarný styl nemají v lásce. To byl také předmět mnoha debat, v tomto ohledu je však na každém, aby se rozhodl, do kterého tábora se zařadí.

Hra má příjemné ozvučení s různými efekty v podobě střel, pláče nebo řevu bosse, případně ničení dalších protivníků, skoků a speciálních prvků a mechanismů. Hrou vás provází skvělý soundtrack, díky kterému vývojáři získali i ocenění na platformě Steam. Melodie pro jednotlivé souboje jsou doprovázeny spektakulárním vystoupením orchestrálního typu, fungujícím nejen jako dokreslující či podprahový doprovod během boje, ale také měnícím svou intenzitu v závislosti na dané fázi. Ozvučení při boji tak perfektně dokresluje celkový dojem z jednotlivých soubojů a v některých případech může sloužit jako vaše výhoda při uhýbání mezi sérií útoků či představovat rozdíl mezi poražením bosse a smrtí.

Zdroj: igdb.com

Cuphead je jednoznačně celkově originální a povedenou hrou, a to nejen ve své kategorii. Samotné zasazení hry do kreslených filmů a grotesek 30. let. 20. je originální a velmi elegantní. Tento typ grafického zpracování sice nutně nemusí vyhovovat každému, v rámci příběhu a skvělých postav však nabízí osobité kouzlo, které určitě zaujme. Cuphead není rozhodně pro každého. Titul jasně cílí na specifickou skupinu hráčů, kteří mají rádi náročné výzvy a zdolávání překážek. Třešničkou na dortu je pak hratelnost a skvělý soundtrack, který ještě více prohlubuje atmosféru a požitek ze hry.

• zasazení hry
  • hratelnost
  • každý boss má své fáze a strategii k jeho poražení