Desert Dakar Rally

Dakar Desert Rally – nadprůměrná projížďka pouští

28. 6. 2023
Zdroj náhledu: IGDB.com

Rallye Paříž-Dakar nebo také Dakarská rallye, zkráceně Dakar, je každoroční závod terénních vozidel, kde mohou jezdit amatéři i profesionálové. Pro Českou republiku se jedná o velmi zajímavý závod, protože jedním z nejslavnějších a nejúspěšnějších řidičů v historii byl Karel Loprais, jenž závod projížděl v kamionu Tatra 815. Na monitory jej přivedlo Saber Porto Ltd., jedno ze studií patřících gigantovi Saber Interactive. Hra vyšla už v říjnu loňského roku, do naší redakce se dostala až nyní a nutno podotknout, že od té doby se objevilo několik změn, které ji posunuly od dob DAKAR 18 vpřed.

Tři režimy a jeden chlap

Základem Dakar Desert Rally jsou samozřejmě vozy. Ty jsou rozděleny do pěti kategorií: auta, náklaďáky, buginy, motorky a čtyřkolky. Je jen na vás, jaký z dotyčných strojů si vyberete, ale mějte na paměti, že každý se jinak ovládá a je nutné k němu mít jiný osobní přístup. Auto má naprosto jinou stabilitu než bugina, stejně tak motorka oproti čtyřkolce. Náklaďák absolutně nezmiňuji.

Titul nabízí tři různé herní režimy: Simulation, Professional a Sport. Pravděpodobně nejvíce času strávíte u Professional a Sport. Simulation se totiž odemyká později a očekává se, že v tu chvíli už jste zkušení šoféři. Sport je základ. Jedná se o sérii více závodů s hromadným startem, kde chybí navigace a orientujete se pomocí majáků na cestách. Výhodou je, že můžete kdykoliv resetovat svou pozici a opravy jsou velmi levné. Je zde také pravidelné ukládání na waypointech.V režimu Professional zase jedete podle navigátora, pokud jej máte. Jestli ne, je tu stále roadbook. Řízení podle roadbooků byl moment, kdy jsem se do hry zakoukal. Hlídáte si, kam jedete, orientujete se podle kontrolního bodu a toho, jak vypadá krajina kolem něj. K řízení se učíte i navigovat, takže osobní doporučení, nejste-li si jisti vlastními schopnostmi, mějte navigátora. Bohužel se v Dakar Desert Rally i on dokáže občas splést a musíte se rychle vrátit zpátky na správnou trasu. Mód Professional je trošku složitější než Sport, nicméně ani jedno není skutečně reálným Dakarem.

Je to jeden z nejtěžších závodů světa a jako takový bych očekával skutečně pořádný záhul, u kterého se zapotím. Ten přišel v režimu Simulation, jenž se otevírá až na 25. úrovni a dostat se k němu prostě trvá. Simulation už působí alespoň trošku jako Dakar. Závody jsou delší a na ovládání náročnější . Uřídit 300km závod, to je už je skutečně výzva. Chápu, že chlapi v pouštích se roztékají, ale to já u simulace též. Když tedy celkově shrnu vrchní řádky, vypadalo by následovně: Hra je jednoduchá, dokud vás nečeká Simulation, a je to sakra škoda.

Zdroj: Saber Porto Ltd.

Dakar Desert Rally nabízí hrátky s kamerou

Pokud se na něco nemohu vynadívat, je to množství kamer, pomocí nichž se ve hře orientujete. Třešničkou na dortu je pohled z doprovodného vrtulníku. Reálně bych jej přiblížil k tomu, když ovládáte drona a díváte se z vrchu sami na sebe. Nečekaný a pro mě velmi záživný pohled na závod. K tomu je nutno připočíst krásné detaily, včetně obrovské rozmanitosti. Titul obsahuje spoustu autentických závodníků i týmů, včetně některých českých. Někdy bych řekl, že je ve hře skoro až nekonečné množství obsahu.

K tratím mám složitější vztah. Občas jsem si musel říct, že jsou si až moc podobné, ale tuto myšlenku jsem okamžitě zahnal. To bych si už nikdy závodní hru nezahrál.Co mě mrzelo, je, že si tvůrci více nevyhráli se změnou povrchů. Můžete jet po asfaltu, písčité duně, nebo bouří v poušti, ale auto reaguje stejně. Čekal bych trošku komplexnější spojení mezi vozidlem, přírodou a tratí. Přece jen, když v poušti najedu do kaluže, chci vidět reálnou změnu jízdy, ne běžné projetí louží. Stejně tak když projíždím bouří v poušti, chci vidět, jak se mění terén pode mnou. Když se snažím běžet mokrým pískem, spíš neběžím, tak jak může několikatunové auto jet jako na německé dálnici? Na druhou stranu je zde alespoň omezení viditelnosti, protože v bouřce nevidíte. Přidává to hře na dynamičnosti, jenže to je bohužel vše. Není to realistické a je to obrovský škraloup.

Dalším kamenem úrazu je neuvěřitelně citlivé ovládání. Doslova se mi nedařilo jet rovně. Nevím, čím to je, dodneška to tvůrci nebyli schopni pořádně vychytat. Je jedno, co měním a upravuji, ať řídím na klávesnici, nebo ovladači, nejedu rovně. Zde se přiznám, že jsem neměl v ruce volant, ale ten zase není povinnou výbavou ke každému zařízení, na němž se rozhodnete hrát. V mém případě se jedná o PC.

Zdroj: Saber Porto Ltd.

Občas tu mám nějaký glitch, ale to není tak hrozné

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipisJak by řekl Raubíř Ralf: „Jsem zlej a to je dobrý.“ I dnes, několik měsíců po vydání, mi občas hapruje vizuál. Především v průjezdech checkpointy narážím na občasný zásek na vteřinku, vteřinku a půl. Dle fór to není problém jen u mě, jen jsem nenašel nic, co by tento problém dokázalo vyřešit. Jinak je hra vcelku plynulá a stabilní. Potřebujete sice slušnou mašinu, abyste udrželi snímky na správné úrovni, ale jakmile omezíte detaily, jste za vodou. cing elit.

Vizuál samotný je totiž více než nadprůměrný. Nejedná se sice o nějaký TOP grafické tvorby, přesto jde vidět, že tvůrci udělali pokrok a snažili se přiblížit Dakar k té správné úrovni. Kudlou do žeber je pak skutečnost, že musíte hrát co nejdéle, abyste získali co nejvíce obsahu. Velmi špatně působí omezený crossplay, který vám umožní hrát pouze ve spojení mezi Epicem a Steamem. Ano, Dakar Desert Rally obsahuje multiplayer, ale není to vlastně nic, z čeho byste se měli oproti singleplayeru posadit na zadek.

Příjemně působí soundtrack. Jste v závodní hře, čeká vás Rally! Rocková hudba, budující napětí a vyvolávající v řidiči agresivitu, je skvělá a nutí vás zařvat i na souseda, co hloupě kouká do okna, když vidí, že přece řídíte. Tohle se titulu povedlo a vy jste skutečně ve hře, v závodě s vidinou dojet do cíle první. Perfektní.

Desert Dakar Rally je nadprůměrná závodní hra, která vás přenese do jednoho pekelného závodu. Tvůrci ji od vydání skutečně pozvedají a snaží se ji vylepšit natolik, aby naplnili očekávání hráčů. Je to jedinečný počin, není zaměnitelný, jen naráží do zdí, jakými by ani kamion neprojel. Neznatelný vliv na skladbu tratí, občasný glitch a velmi přecitlivělé ovládání tomu vůbec nepomáhají, a to jsou bohužel základy závodních her. Je jedno, že soundtrack je skvělý a počasí ovlivňuje viditelnost. Navigace roadmapou nebo i navigátorem je topová a hrozně mě baví, jen to prostě nestačí. Skvělé ale je, že hra od svého vydání ušla kus cesty a své hráče má, a rozhodně si svou pozornost i čas zaslouží, i když ho budou mraky.

• perfektní kamera
  • skvělý soundtrack
  • vlivy počasí na viditelnost