Duos – náhledovka

Duos – staňte se mistry dedukce v asociační deskovce

16. 5. 2023

Duos je všestranná asociační hra, v níž se pokusíte dostat do myslí vašich spoluhráčů a odhadnout jejich tah, který se snažíte okopírovat. Smyslem této deskové hry je vybírat stejné páry karet jako vypravěč. V době psaní recenze na trhu existují dvě verze – první s tematickým zaměřením a podnázvem Zvířata a Věci, druhá pak Pohádky a Sporty. Obě mají identickou hratelnost, celkové zpracování a obsah svých krabic, s výjimkou unikátních oboustranných karet. Nelze říci, která verze je lepší, je to otázkou osobních preferencí. Proto si je obě představíme v jedné recenzi. Deskové hry Duos jsou určené pro dva až šest hráčů s délkou hraní podle počtu účastníků kolem dvaceti a více minut. Na český trh je přináší vydavatelství Albi a jsou určené od sedmi let věku.

Duos – krabice

Hrajeme proti sobě, ale vlastně spolu?

Duos mají dva herní režimy: první, kompetitivní, pro hru tří a více hráčů a druhý, kooperativní, pro dvojici hráčů. Nejprve se tedy vrhneme na ten kompetitivní, ačkoliv i v něm musí hráči spolupracovat. Vyhrává však ten, kdo má nejvíce bodů. Jedno balení obsahuje 116 oboustranných kartiček, každá strana s jinou barvou a tématem. Poté, co si téma vyberete, rozprostřete dvanáct kartiček do mřížky 4 x 3. Každý hráč dostane svou destičku hráče, kterou tvoří tvrdý karton s 4 x 3 proděravěnými otvory, přesně jako rozestavěné kartičky. Destičku si dá každý před sebe. Důležitá je zde správná orientace, kartičky i destičky mají nahoře uvedené symboly, které musí být orientovány u všech hráčů stejným zeměpisným směrem, aby se pak nic nepletlo.

Každý hráč ještě dostane čtyři sady po dvou barevných kostičkách a zástěnu, kterou postaví tak, aby mu nikdo na destičku neviděl. Zvolí se vypravěč a hra může začít. Cílem je vybrat z vyložených karet čtyři dvojice, jejichž pozici na stole si stejně barevnou kostičkou vyznačíte právě do své destičky. Úkolem hráčů je trefit přesně stejné dvojice, jaké zvolil vypravěč. Vypravěč se po každém tahu mění a všichni se postupně prostřídávají. Dle pravidel mají Duos skončit, až se každý stane vypravěčem dvakrát, ale nic vám nebrání si partii dle libosti prodloužit. Hráči dostávají jeden bod za každou dvojici shodnou s vypravěčem. Vypravěč se ale také pokouší zvolit takové dvojice, jaké ostatní trefí, protože i on dostane jeden bod za každého hráče, který trefil aspoň dvě dvojice, anebo dokonce dva body, pokud někdo trefil všechno. Je tedy třeba přemýšlet, na základě čeho dvojice zvolíte a jak o nich mohou přemýšlet vaši soupeři.

Duos – desková hra
Duos – žetonky
Duos – kostičky

Zkombinujte vše dohromady

Přestože jsou Duos opravdu jednoduché, umí být neskutečně chytlavé a zábavné. Především poté, co vypravěč odhalí své kombinace a pak vám vysvětlí, jak postupoval. Trochu bych je přirovnala ke Krycím jménům, ale beze slov, jen na základě dedukce. Po prvním odhalení se kartičky vymění a teď je na vás, jestli se budete držet jednoho tématu, nebo karty jednoduše otočíte na téma druhé, anebo je zkombinujete s kartičkami z druhé krabice a budete postupně točit témata čtyři. To mi pro co největší znovuhratelnost a rozmanitost přijde optimální. Pokud budete hrát dokola jen to samé, rychleji se to omrzí, a ani počet karet není nekonečný. Vidím tu velmi velký potenciál pro různá rozšíření.

Co se celkového zpracování týče, žádné grafické soutěže tato hra nevyhraje, ale to vůbec není na škodu. Kresby jsou jednoduché, minimalistické a vše je laděno v šesti základních barvách. Krabice pak obsahují povedené krabičky na komponenty, tak, aby vám v nich nic nelítalo.Hra pro dva hráče je pak trochu odlišná, čistě kooperativní. Skládá se z devíti kol a snažíte se trefit shodné páry. Musíte uhádnout minimálně tři, abyste dané kolo vyhráli. Počet karet je identický jako při hře více hráčů. Aby to bylo ale o něco jednodušší, máte každé kolo tři možnosti, jak si napovědět. První nápovědou je říci jedno slovo, druhou je umístění kostičky přímo na jednu kartu, kterou využíváte ve svých párech, a třetí, poslední, je umístění černé kostky, která naopak říká, že tuto kartu jste nepoužili.

Pohádky a Sporty vs. Zvířata a Věci

Každé téma má své charakteristické rysy. U pohádek je to docela jasné. Budete spojovat dohromady různé zbraně nebo klasické pohádkové kombinace. Pozor ale na hráče, kteří pohádkám moc neholdují. Budete koukat, co jsou schopni vymyslet. V kombinaci s pohádkami jsou sporty, u těch se obecně budete snažit propojovat míčové hry, vodní sporty apod. Většinou je tam ale od podobného typu více kartiček, a tak trefit to stejné je o něco těžší. V druhé krabici pak máme zvířata. Ta opět považuji za trošku jednodušší, protože se budete snažit spojovat stejné druhy: ryby, ptáky, hmyz, velké savce… No, ale pak se stejně může stát to, že váš spoluhráč spojí medvěda s dikobrazem, protože si myslel, že to je bobr. Posledním tématem jsou věci, a ty mi přišly možná nejtěžší, protože se tam dá vymyslet spousta logicky odůvodnitelných párů. Ve výsledku vám ale u všech témat budou připadat 2–3 páry naprosto jasné a ten čtvrtý budete více vymýšlet.

Duos je všestranná zábavná desková hra. Má velmi jednoduché mechaniky a pravidla, která během pěti minut pochopí skutečně každý, a navíc není potřeba umět u této hry číst. Duos je tak skvělým společníkem jak pro rodinné hraní s dětmi, tak pro oddechovější hraní dospělých, a troufám si říct, že se může stát i zábavnou párty hrou, při které se hodně nasmějete u vysvětlování svých asociací ostatním.

• všestrannost
  • zábava
  • jednoduchá mechanika
  • chtělo by to více témat, více kartiček
  • Autor Niklas Gestrin, Markus Tångring
  • Vydavatel Albi
0.0

Marcela Grázová

Její první herní zkušeností byl pravděpodobně Tetris, avšak v dětství milovala strategické hry a online FPS, či MMO. Nyní už hraje jen singleplayer a díky recenzím objevila široké spektrum zábavných indie her, nad kterými dříve spíše ohrnovala nos. Vystudovaný farmaceut, milovník fantasy & sci-fi knížek a seriálů, náruživý cestovatel a motorkář.