Soulsborne hry máme rádi pro jejich vysokou náročnost, propracované příběhy a mimořádně detailní světy. Zatím poslední z této série od autorů z FromSoftware, Elden Ring, sklidil obrovský úspěch a prodalo se přes 30 milionů kopií. Laťka tak byla posunuta opět o řád výš. Elden Ring definovaly parádní souboje, hluboký lore, rozsáhlé prostředí a především neopakovatelný pocit z objevování a prozkoumávání prostřed. Hra si získala srdce fanoušků a vybudovala si oddanou základnu, která už netrpělivě čeká na další díl.
...a on nepřichází
Elden Ring: Nightreign staví na základech jednoho z nejlepších open-world akčních RPG a přetváří je v kooperativní roguelike pro tři hráče. A víte co? Při správných podmínkách jsou zhruba pětačtyřicetiminutová kola neskutečně napínavá – narazíte na šokující souboje, musíte dělat těžká rozhodnutí, uplatnit přesnou týmovou spolupráci a čelit bossům, kteří zůstávají v paměti jako jedni z nejlepších, co kdy FromSoftware nabídlo. Problém je, že vytvořit ono „správné složení“ je složitější, než by se zdálo: jen s sehranou trojicí srovnatelných dovedností a časovou kapacitou si Nightreign ukáže všechny své kvality, jinak se drobné neduhy designu násobí. Najdete tu excelentní momenty, ale občas je zastíní nedokonalosti celého konceptu.
Jejich tempo je zběsilé
Je tohle Elden Ring 2? Atmosféra, mechaniky i estetika působí velmi povědomě – jako by šlo o velké DLC. Ale kdo čeká plnohodnotné pokračování, bude zklamaný. Nightreign sází na rychlou akci, základní mechaniky a méně na rozsáhlý svět i mělčí lore. Po několika hodinách už běháte po stejné mapě, znáte každý kout a bojujete se stejnými nepřáteli. Mapa je spíš kulisou pro souboje než prostorem pro objevování.
Fanoušci se zpočátku budou cítit jako doma, ale rychle narazí na limity. Nightreign je proti Elden Ringu zjednodušený – v úrovních, uživatelském rozhraní i způsobu vyprávění. Místo epiky nabízí intenzivní, soustředěný zážitek, kde má každé rozhodnutí větší váhu, ale méně prostoru.
Jeden žánr nestačí
Předně: Elden Ring: Nightreign je roguelike co-op survival arena pro tři hráče. Nejedná se o epické dobrodružství, ale zběsilý závod s časem. Každý průchod trvá přibližně 45 minut a mapa se postupně zmenšuje, což nutí tým sbírat úrovně i vybavení bez zdržení. Jakmile čas vyprší, přichází souboje s bossy. Jak byste asi čekali, pokud hráči nemají úroveň nebo vybavení, končí pokusy o vítězství tragicky. A to se děje s náhodnými spolubojovníky častěji, než by člověk chtěl. Nejlépe si proto Elden Ring: Nightreign užijete v partičce přátel, se kterými budete neustále komunikovat. Pokud ovšem nad finálním bossem zvítězíte, pocit zadostiučinění je samozřejmě mimořádný.
Zdroj: igdb.com
Příběh jen aby se neřeklo
Elden Ring: Nightreign vás vtáhne do zpustošeného regionu Limveldu zmítaného nekonečnou bouří Night’s Tide, kde jako jeden z osmi Nightfarerů podnikáte výpravu za návratem dne, který se pomalu vytrácí. Každá postava přináší vlastní motivaci i osobní příběhovou linku. Postupně odhalujete a porážíte noční pány v rituálu, který má zlomit nadvládu temnoty. Díky paralelní časové linii a spin-offovému přístupu má Elden Ring: Nightreign typickou atmosféru původního Elden Ringu, aniž by zasahoval do hlavního příběhu. Lore hry je vyprávě hlavně více video sekvencemi přímo ve hře, questy příběhových postav a některými střípky popisků prostředí nebo předmětů jak jsme zvyklí s Elden Ringu.
A jak to funguje
Herní design Nightreignu stojí na rychlé akci a plynulém pohybu bez zbytečných překážek. Arény jsou otevřené a nic nebrání soubojům ani průzkumu. Pád z výšky vás nezraní, stamina se nevyčerpává a šplhání je rychlé. K usnadnění přesunu slouží Spectral Hawks, velcí ptáci, kteří vás přenesou mezi klíčovými body, a katapulty, které vás vystřelí přes propasti nebo rovnou do bitvy. Vše dohromady tvoří systém, který sice není realistický, ale skvěle podporuje svižné tempo a intenzitu každého průchodu. Tyto mechaniky společně s novým vylepšeným šplháním a nevyčerpatelné staminy při běhu zaměřují právě na svižný pohybový základ. Je to realistické? Moc ne. Pomáhá to rychlé hratelnosti hry? Rozhodně ano.
Zdroj: igdb.com
Meč, nebo magie?
Kde Nightreign skutečně vyniká, je výběr postav. Osm Nightfarerů má jasně dané role – od podpory a magie po těžké tanky a specialisty na dálku. Duchess opakuje poškození, Executor kombinuje katany a kletby, Guardian ovládá štít a halapartnu, Ironeye se specializuje na značkování cílů. Raider je čistá síla, Recluse kombinuje magii a víru, Revenant léčí a přivolává duše a Wylder je ideální pro začátečníky. Díky této různorodosti má každý v týmu své místo a střídání postav pomáhá udržet hru svěží.
Zbraní je dost a jejich správa je rychlá – tři sloty na každou ruku, žádná řeč o váze či přetížení. Některé postavy fungují výrazně lépe s konkrétní výbavou, která jim navíc odemyká unikátní animace nebo bonusy.
Solo hra jen pro otrlé
Hrát Elden Ring: Nightreign o samotě znamená rychle přijít na to, jak moc jste závislí na ostatních. Bez společné strategie, kombinování unikátních dovedností a včasné pomoci spolubojovníků je každý nepřítel mnohem obtížnější. Solo režim dává svobodu volby, ale zároveň vás nutí spoléhat jen na vlastní schopnosti a pečlivě vážit každý krok, protože nikdo jiný vás nezachrání. Hra zkrátka není navržena pro jednoho hráče a přes některé snahy autorů ulehčit hraní v jednom hráčům, pomocí speciálních předmětů nebo obtížnosti to nelze doporučit jako zábavnou kratochvíli.
Zdroj: igdb.com
Kvalita s kompromisy
Někdy se stane, že vás technika zradí právě v nejsladší chvíli – souboj se zpomalí, animace zadrhne a vy stojíte chvíli bezmocně ve zpomaleném tunelu. V takový moment není úplně jasné jestli je chyba vašeho nebo cizího připojení, ale pokud chcete hrát Elden Ring: Nightreign, připravte si opravdu stabilní a rychlý internet. Stačí pár vteřin lagů nebo výpadek serveru a z tuhé bitvy zbyde jen prázdná hláška „Connection Lost“, která vám vezme veškerý postup, protože do hry se nejde opět připojit.
Grafická inovace se nekoná
Grafika Nightreignu nabízí jen drobná vylepšení oproti původní hře: textury jsou o něco ostřejší a světelné efekty jemně bohatší, ale celkový vzhled zůstává téměř beze změny. Jak už bylo naznačeno, mnoho assetů monster, zbraní i prostředí bylo převzato z Elden Ringu, takže scény působí povědomě a chybí pocit opravdového nového objevování. Detaily jako praskliny ve zdi nebo vítr v plášti jsou hezčí, ale ne dost na to, aby grafiku posunuly výrazně dál. Výsledek je konzistentní styl, ne velká vizuální revoluce.
Pro náročného posluchače
Soundtrack Elden Ring: Nightreign skvěle podtrhuje atmosféru hry. Při průzkumu hrají jemné smyčcové motivy a lehké varhany, které dodávají pocit ticha a opuštěnosti. Pokud se blíží souboj, hudba přechází do výraznějších sborových částí a bubnování, které zvyšuje napětí. Hlavní témata jsou opuštění, noční klid a napětí z temnoty. I když většina písní ze soundtracku hry není příliš originální, tak po vypnutí hry se vám některé motivy mohou vracet v hlavě, což dokazuje jejich kvalitu.
Zdroj: igdb.com
Zábava na několik večerů
Nightreign nabízí svižný zážitek, který vás bude bavit několik hodin – dost na to, abyste vyzkoušeli nové mechaniky a prožili pár napínavých soubojů, ale pak cítíte, že původní nadšení pomalu opadá. Místo dlouhého ponoru do příběhu nebo rozsáhlého světa dostanete ten samý krátký úsek pro dohrání. Znovu a znovu.
Pokud jste doufali v plnohodnotné pokračování se spoustou novinek, Nightreign vás zklame. Hra si totiž ponechává stejný svět, stávající postavy a multiplayerové prvky, stejně jako vysokou náročnost ze základní hry. Většina obsahu je pouze obměnou už známých lokací a assetů z původní hry. To ale neznamená, že byste se v prvních hodinách královsky nebavili, hra ale do zajetých kolejí sklouzne bohužel až příliš rychle.