Encodya Cover

ENCODYA – život v roce 2062

14. 5. 2021
Zdroj náhledu: chaosmonger

Ačkoli to moc lidí předem nečekalo, ENCODYA je velmi povedenou point-and-click adventurou zasazenou do Neo-Berlína roku 2062.

Život za 40 let

Příběh nás zavede k devítileté osiřelé dívence Tině a jejímu osobnímu strážci, velkému robotovi SAM-53, kteří se snaží přežít v ponurém futuristickém městě Neo-Berlín. Hra je klasickou old-schoolovou klikačkou, tedy ovládá se čistě pomocí myši. Na začátku příběhu dostaneme od našeho robota úkol sehnat ve městě olej, nový pár ponožek a svačinu. Nebude to ovšem jednoduché, protože Neo-Berlín je ovládán zlým starostou Rumpfem, který nedovolí prakticky nic.

Neo-Berlín

Sehnat všechny potřebné věci v ulicích futuristického velkoměsta a dostat se v pořádku zpět nebude jen tak. Kromě pár prodavačů a jiných pracujících lidí je ve městě také velký přebytek poflakovačů, kteří mají nasazené brýle s virtuální realitou a jsou doslova v jiném světě. Takové tvory z nich udělal starosta Rumpf, protože ho díky zpřístupněné virtuální realitě, a tedy možnosti hodit všechny trable za hlavu, poslouchají na slovo. Tina a její robot tak mají omezené možnosti získat potřebné věci, protože z osoby, jež má nasazený VR set, nedostanou ani slovo.

Encodya - Neo-Berlin

Zdroj: chaosmonger

Hledání s doprovodem

Teď přichází asi nejlepší část celé hry, a tou je hudba. Hledání potřebných i nepotřebných předmětů je totiž doprovázeno nádherným soundtrackem vytvořeným právě pro toto dobrodružství. Hudební doprovod je skvěle vybalancován, a tak během prozkoumávání více než sta lokací hraje pohodová, občas až relaxační hudba, a při potřebném napětí jste naopak skutečně napjatí. Předmětů k nalezení je poměrně hodně. Většina z nich je ve hře použitelná, ať už k samotnému průběhu hrou či k získání sběratelského předmětu. Nalézt jdou však i takové, které vám nepomohou za celých pět hodin herní doby nijak. Ty se ale dají spočítat na prstech jedné ruky.

Dialogy, dialogy a zase dialogy

Jako správná point-and-click adventura, ani ENCODYA se nevyhnula stovkám různých dialogů. Aby toho nebylo málo, po celou hru je možné (a chvílemi nutné) překlikávat z dívenky na robota a ovládat tak toho druhého. S tím se pojí také další možnosti na vedení dialogů, protože každá postava má jiné znalosti, city či postoje. Přestože dialogů ve hře skutečně není málo, osobně musím říct, že mě bavily všechny. Jsou totiž různě prokládáné vtipy, ať už těmi, co se příběhu týká, nebo těmi zcela vytažených z kontextu. Občas totiž postavy zmíní například samotného hráče nebo vývojáře.

Zdroj: chaosmonger

Hledání otce

Každá z pěti kapitol je zasazena do krásných lokací. Většinu herní doby zkrášlují tyčící se budovy a neonově osvětlené zadní uličky Neo-Berlína. K nahlédnutí bude také krásně zelený svět ENCODYA, který vytvořil slavný vědátor, Tinin otec. Ten je od dívčina narození nezvěstný a nikdo vlastně pořádně neví, zda vůbec žije. Chytrý vědátor ovšem nahrál do robota SAM-53 tajné informace, které má Tině spustit s dovršením jejích desátých narozenin. Zatímco po zesnulé mamince jí zbyla aspoň fotografie, o tatínkovi neví vůbec nic, a tak se snaží z robotického parťáka získat nějaké informace. Ten ji obeznámí s důležitou misí od otce, kterou jí však může sdělit až v jejích deseti letech. Po dlouhém argumentování se ovšem Tině podaří robota přemluvit a o důležité misi se dozvídá.

Mise ENCODYA

Tininým úkolem je dostat se do otcem vytvořeného světu ENCODYA, pokusit se ho tam najít a společně navrátit zkorumpovaný Neo-Berlín svět do pořádku. Holčička ani chvíli neváhá a rozhodne se sehnat programátora, který by ji skrze virtuální realitu do otcova světa přenesl. Najít někoho takového v rozlehlém Neo-Berlíně ale nebude jednoduché. Mladá dívenka se tak se svým robotem rozhodnou nejdřív dozvědět více o jejím otci. Snaží se tak zjistit od každého kolemjdoucího, zda si na něj nepamatuje a pokud ano, ať se pokusí vzpomenout na co nejvíce. Takovým způsobem se parťákům podaří získat informace o tatínkovo bývalém pracovišti a bytu. Postupně se tak dopracují až k onomu programátorovi, který je virtuálně do ENCODYE převede. O misi se ovšem dozvídá nevrlý starosta a rozhodne se ji za každou cenu překazit. Cesta mladého dua je tak opět doprovázena překážkami. Vše završí dojemný závěr a já už teď vím, že dalšímu titulu od Chaosmonger Studio dám jednoznačně šanci.

Zdroj: chaosmonger

Pokud jste fanoušky klasických adventur, ENCODYA si zaslouží váš čas. Její originální hudba a skvělý průchod příběhem si vás získá hned od začátku tohoto přibližně pětihodinového dobrodružství.

Recenzi napsal a obrázky vybral pro Gaming Professors Kocour.