Ghost of Tsushima – Jin

Ghost of Tsushima – od samuraje k duchovi

14. 6. 2023

Nacházíme se na ostrově Tsushima. Právě propuká první mongolská invaze a tisíce nepřátel masakrují samurajské obránce. O čestné duely protivníci zájem nejeví. Mongolové si volí daleko destruktivnější metody – boj ve formacích, granáty a katapulty. Dát hrdinům pořádně na budku, to je základ každého pořádného příběhu. A pořádný příběh také v Ghost of Tsushima od studia Sucker Punch Productions rozhodně zažijete.

Proměna nemusí být jen v obludný hmyz

Jin Sakai je kladný hrdina tělem i duší, okolnosti ho ale nutí jeho přístup pořádně přehodnotit. Postupně se transformuje z čestného a zásadového samuraje v (a to vás jistě velmi překvapí) ducha Tsushimy. Aby přežil a nandal to Mongolům, musí dost ohýbat své morální hodnoty. Jeho proměna se promítá nejen do příběhu, ale užijí si ji i hráči. Postupně se odkrývají nové bojové techniky a především si můžete sami vybrat, jakým stylem chcete hrát. Zatímco klasičtí samurajové volí duelové souboje, při kterých nepřítele vyzvete, aby se vám postavil, jako duch se můžete plížit, schovávat v trávě, napadat nepřátele z výšky a zabíjet v tichosti. Těžko říct, co to o mně vypovídá, ale tento styl jsem si ve hře Ghost of Tsushima oblíbila nejvíc.

Přátele si drž blízko, Mongoly ještě blíž

Plus minus u rukojeti katany. Mongolové jsou tak skvěle vykreslení, že si je po těžkém dni v práci milerádi vezmete do parády. V Tsushimě se okamžitě cítí jako doma, takže je potkáte skoro na každém rohu. V příběhové lince, v táborech a taky na cestě. A pokud si označíte cílovou destinaci, je podobné střetnutí na sto procent jisté. Toto pravidelné setkávání mě kvůli své repetitivnosti tolik netěšilo – ano, můžete občas osvobodit nějakého toho zajatce a dozvědět se nové informace, ale častěji to jen s protivníky vyřídíte a jedete dál. Zato mongolské tábory jsou zlatý důl. V nich najdete skvělé vybavení i zajímavé předměty a taky si vylepšíte bojovou techniku zabíjením nebo pozorováním velitelů.

Zdroj: IGDB

Kdo si hraje, nezlobí

Toto nejsou jediné zajímavé prvky, které hra obsahuje. Vývojáři se vyřádili a jejich cesta do Japonska se rozhodně vyplatila. Tehdejší Japonsko vykreslují nejenom nádherné reálie, ale i doprovodné mechaniky. Kromě sledování příběhu nebo seznamování se s osudy dalších samurajů si můžete odpočinout v jezírku s horkými prameny, tady také načerpáte trochu toho zdraví. Budete objevovat svatyně na vrcholcích hor, následovat lišky ke svatyním Inari, složíte si haiku a svou zručnost otestujete sekáním bambusu. Kromě toho, že tyto prvky skvěle dotvářejí atmosféru, získáváte díky jejich plnění další výhody. Nové předměty, více bodů zdraví nebo odhodlání. Celkově je bojové umění velmi propracované a zábavné. Využíváte několik bojových postojů s ohledem na protivníka, učíte se nová kombíčka objevováním tsushimských mytických postav a samozřejmě jejich porážením. K boji kromě staré dobré katany využijete i vrhací nože, speciální bomby, netradiční zvonkohru na odvedení pozornosti a klasický luk a šípy, výbušné, zápalné, záleží na vkusu. Škoda jen, že si dovednostní strom nakonec aktivujete úplně celý. Strategicky rozdělovat body budete jen ze začátku. Na druhou stranu pak budete fakt nadupaní, což má zase skvělý vliv na vaše ego.

Za hranice příběhu

Hlavní úkoly a děj s ním spojený jsou velmi silné a zábavné. Samozřejmě se nemůžete ponořit jen do něho. Musíte plnit i vedlejší úkoly, shánět spojence a potřebné vybavení. Vedlejší linky nejsou špatné, poznáváte osudy dalších samurajů a jiných bojovníků. U každé takové postavy si odehrajete několik questů. Bohužel jsou tyto úkoly koncipované jako takové samostatné epizody, po každém dokončení musíte danou postavu znovu vyhledat na jiném místě. Osobně by mi u těchto úkolů vyhovovala plynulejší návaznost. Další zábavnou zastávkou jsou ohniště a jejich vypravěči. Ti vás uvedou do příběhu mytických postav, které mají shodou okolností výbornou výstroj. V této chvíli se stáváte v podstatě detektivy a po nitce příběhu se dostáváte až k vysněnému vybavení.

Zdroj: IGDB

Na skok v říši divů

Svět Ghost of Tsushima je jednoduše nápaditý a nádherný. Pokud máte rádi japonské reálie, uchvátí vás hra stejně jako mě. Výhledy z vrcholků hor, dechberoucí scenérie, tolik barev, že by se v nich dalo utopit, boje odehrávající se v krásném prostředí. To se hned všechna ta dřina se zachraňováním celého ostrova dělá o dost líp. Nerušený zážitek podtrhují i drobné detaily, které pracují s vizuálem. Na vaší cestě vás nevede klasický kompas, vede vás vítr, který přirozeně hraje s prostředím.

Ghost of Tsushima je vymazlená hra se silným příběhem, úžasným vizuálem a zajímavými mechanikami. Svou atmosférou vás okamžitě pohltí. Hlavní výhodou je možnost volit si vlastní způsob boje a bohatý soubojový systém, který ale především ke konci nemusí být pro některé takovou výzvou.

Recenzi pro Gaming Professors napsala Tereza Nesvadbová.

• atmosféra
  • příběh