Hladové příšerky – úvodka

Hladové příšerky – nakrmte roztomilé potvůrky!

20. 2. 2023

Nevím, jaký postoj zaujímáte k půdním prostorám, ale já osobně jsem vždy tyto části domu, stejně tak jako sklepy, považovala za ty nejstrašidelnější. Existuje přece tolik příběhů, ve kterých se pod střechou uhnízdily nejrůznější příšery, a všichni moc dobře víme, jak skončily. Jedno vám ovšem řeknu, kdyby na naší půdě žila tak roztomilá stvoření jako chlupáčci z rodinné hry Hladové příšerky, určitě bych se tam odvážila častěji. Vydavatelství REXhry na náš trh přináší českou verzi této vykutálené rodinné zábavy, v níž se pokusíte nakrmit hladové příšerky jejich oblíbeným jídlem.

Z půdy dědečkovy chaty se ozývají podivné zvuky. Když vyjdete po schodech nahoru, všude pobíhají barevné chlupaté příšerky. Vypadají přátelsky, ale jsou opravdu hladové. Musíte je něčím nakrmit, čímkoli. Nejvíce je ale zajímají barvy. A vitamíny opravdu nesnáší…

Hladové příšerky – obsah balení
Hladové příšerky – zadní strana
Hladové příšerky – úvodka

Když jdete s dobou

Pojďme se vrhnout na recenzi deskové hry Hladové příšerky. Jak už samotný název napovídá, jsou tuze mlsné potvůrky s takřka nenasytným apetitem. Abyste je všechny potěšili, budete je muset nasytit, ale ne jen tak ledajakým pokrmem. Příšerky si totiž potrpí na vybranou stravu. Zatímco jedny holdují odpadkům ze smetiště, jiné se mohou utlouct po starobylých artefaktech a těm méně náročným vyhovují i všední věci, které většinou naleznete právě na půdě. Hladové příšerky je ideální oddechová aktivita o míchání barev pro dva až čtyři hráče od šesti let a v průměru u ní strávíte cca půl hodinky či méně. Přestože jde o hru primárně zaměřenou na mladší publikum, podlehnout jí mohou i dospěláci. V balení najdete hned devadesát šest karet rozdělených do čtyř kategorií – půda (má největší zastoupení), les, smetiště a muzeum. Tyto sekce přitom odkazují na tematicky oddělené úrovně, kterými hrou projdete.

Z hlediska pravidel jsou Hladové příšerky skutečně velmi jednoduché, a přestože v balení najdete také psané pokyny, v podstatě je vůbec nebudete potřebovat. Ke hře si totiž budete muset stáhnout mobilní aplikaci, která vás vším provede, vše vám vysvětlí a na vše vás upozorní… v českém jazyce. Deskové hry využívající mobilní aplikace u většiny hráčů nepatří zrovna k těm nejoblíbenějším, ale v tomto případě mohu s klidným svědomím říct, že pokud vám má něco změnit názor, budou to Hladové příšerky. Aplikaci pohodlně stáhnete zdarma jak na Google Play, tak na App Store a figuruje zde jako hlavní prostředek, skrze který můžete karty využít. Jednoduše řečeno, bez aplikace si Hladové příšerky nezahrajete, což je docela problém v případě, že vám vypoví službu. Zejména na Google Play najdete hromadu špatných recenzí stěžujících si na nefunkčnost. Nám naštěstí při testování vše šlapalo jako hodinky.

Hladové příšerky – skenování předmětů do aplikace
Hladové příšerky – čárové kódy

Interaktivní hostina

Jak už jsem zmínila, veškerá pravidla vás naučí samotná aplikace. Začnete na půdě, tedy vezměte balíček třiceti osmi karet se symbolem domu, zamíchejte je, každému hráči rozdejte sedm karet a zbylé nechte položené lícem dolů vedle spuštěné aplikace jakožto dobírací balíček. Princip je přitom velice jednoduchý. Na obrazovce mobilního zařízení se vám postupně představí několik hladových příšerek, které mají specifickou barvu srsti. Vaším úkolem je se svými spoluhráči dát z karet dohromady takovou barvu, která bude odpovídat dané příšerce. Důležitá je tedy komunikace, protože se se spoluhráči musíte jasně dohodnout, co za možnosti máte a jakou nejlepší kombinací napodobit požadovaný odstín. Karty si však navzájem nesmíte ukazovat. Hráči si nakonec vyberou po jedné kartě ze své ruky a v jakémkoliv pořadí přes QR kód na její zadní straně naskenují daný předmět příšerce přímo do otevřené tlamy, aby ji nakrmili. Poté si každý dobere jednu kartu. Jakmile tento krok provedou všichni hráči, příšerka si hlasitě říhne a aplikace podle podobnosti s původní barvou vyhodnotí míru jejího napodobení pomocí tří hvězdiček. Tímto způsobem hráči postupují dál, krmí určitý počet potvůrek a sbírají hvězdy. Pokud se vám nepodaří při hodnocení dosáhnout ani na jednu hvězdičku, budete nuceni celou aktuální úroveň opakovat znovu. V aplikaci si lze pohodlně nastavit dokonce i míru obtížnosti.

Kromě základních karet s obyčejnými předměty v rukou můžete najít karty se speciálními efekty, které se spustí ihned po naskenování. Příšerky tuze nesnáší vitamíny, tedy ovoce či zeleninu. Samozřejmě jim vitamín dát můžete, pokud není zbytí, ale tím spustíte takzvaný vitamínový poplach – po určitou dobu příšerku vitamínem nakrmit nesmíte, jinak prohrajete. Vitamíny má naopak rád králík, kterému nesmíte dát cokoliv jiného. Další ze speciálních karet jsou sladkosti, s nimiž rozhodně není moudré plýtvat. Sladkosti mají tu krásnou schopnost, že dokážou přesně určit barvu příšerky. Jinými slovy přesně trefí požadovaný odstín, když ji zrovna nemáte po ruce.

Hladové příšerky – barvy, to je oč tu běží
Hladové příšerky – balíček les
Hladové příšerky – karty
Hladové příšerky – balíček muzeum

Až z toho oči přecházejí

Samozřejmě budete potkávat stále nové a nové typy příšerek. Některé potvůrky vyžadují, abyste během skenování karet mlčeli, jiné si ještě nejsou jisté, jakou barvu chtějí mít, a některé vám dokonce zhasnou světlo, abyste procvičili svého pamatováka. Někdy vám na obrazovku přihopsá králík lačnící po vitamínech, jindy přiletí skupinka hladových draků, mezi jejichž krmením si nesmíte dobrat ani jednu kartu. Dalo by se říct, že se vás Hladové příšerky snaží neustále překvapovat a klást na vás větší nároky. Odměnou vám za jejich splnění budou nové lokace. Dostanete pokyn, abyste otevřeli jeden z méně početných balíčků karet a přidali ho k tomu stávajícímu. Aplikace nabízí možnost hrát příběhovou variantu obsahující dvanáct úrovní, skrze kterou objevujete nové příšerky i nové výzvy. Druhou možností je párty varianta, tedy samostatná hra bez návaznosti na předchozí partie se všemi dosud odemčenými kartami najednou. Konec nastává ve chvíli, kdy se hráčům podaří nakrmit všechny hladové příšerky.

Zpracování karet je poměrně minimalistické s velkým textem, z čehož jasně můžete poznat zaměření na mladší publikum. Pestrobarevné obrázky jsou natištěné na tvrdším papíru a karty tak jdou bez problémů skrze přední fotoaparát snadno naskenovat do mobilní aplikace, která nabízí příjemné uživatelské rozhraní i grafickou podobu. Celou hrou vás navíc provází vtipné zvukové efekty a chytlavá hudba… chytlavá jen v prvních minutách, poté vám její cyklické opakování začne lézt na nervy. Jako potenciální problém vnímám právě aplikaci, a to ne z toho důvodu, že by hru kazila, ale pokud na ní postavíte celou její podstatu, lidé, kterým nebude fungovat, si ji nebudou moct nikterak vyzkoušet. Dle ohlasů to vypadá, že jich není úplně zanedbatelné množství. Mírně otravné je posléze všech takřka sto karet třídit po jednotlivých ikonkách oblastí, abyste si příběhovou variantu mohli zahrát znovu.

Hladové příšerky je kooperativní rodinná hra založená na komunikaci a správném kombinování barev. Díky mobilní aplikaci v podstatě nepotřebujete tištěná pravidla, protože vše podstatné se naučíte samotným hraním. Dokážu si představit, že se menší ratolesti u říhajících příšerek dokážou zabavit na dlouhé hodiny, aniž by musely být pod drobnohledem dospělého.

• roztomilý vizuál
  • chytré začlenění mobilní aplikace
  • jednoduchá pravidla