horizon-forbidden-west-–-logo

Horizon Forbidden West – zachraňte svět před tajuplnou zkázou

4. 3. 2022
Zdroj náhledu: PlayStation

Od vydání grafického RPG skvostu Horizon Zero Dawn je tomu již pět let a jedná se dodnes o jednu z her, která je nutností pro vlastníky konzole PlayStation. Nyní jsme se konečně dočkali přímého pokračování s názvem Horizon Forbidden West, které nás vezme na další napínavé dobrodružství se sympatickou hrdinkou Aloy. Povedlo se vývojářům překonat laťku minulého dílu? Je tento nový svět opravdu tak nabitý akcí, příběhem a zábavnými aktivitami, jak ukazují v trailerech? Odpovědi na tyto otázky a celkové zhodnocení najdete v naší recenzi.

Horizon Forbidden West od vývojářského studia Guerrilla Games a vydavatele Sony Interactive Entertainment je exkluzivita pro konzole PlayStation 4 a PlayStation 5, která vyšla 18. února 2022.

Úvod do Zapovězeného západu

Po vybrání obtížnosti vás hra Horizon Forbidden West uvede do děje patnáctiminutovou cutscénou, ve které potkáte svého přítele z minulého dílu. Poté již začínáte prozkoumávat svět, zjišťujete, jaké jsou následky pohromy, která nakazila půdu země, a pomalu se seznamujete s nepřátelskými mechanickými stroji. Ani se nenadějete a již se nacházíte v souboji proti nim. Ubránit se můžete pomocí vašeho luku a oštěpu, které máte od začátku hry. Na úvod toho bude na vstřebání dost, ale kdo hrál předchozí díl, uvidí, jak na sebe vše pěkně navazuje, a hra si nechává svůj základ dost podobný. Vstřebávat budete také veliký grafický skok, který je znát, a to jak u konzole nové generace, tak i té starší. Začátek hry je akční, zábavný a chytlavý, nenásilně vám ukáže základní herní mechaniky. Poté se dostanete do první otevřenější lokace, ve které doporučuji prozkoumat každou část, aby vám něco neuniklo.

Příběh ve zkratce

Aloy, původně vyhnanec z kmene Nora, se po vyčerpávajícím zakončení prvního dílu vydává na Zapovězený západ, aby zastavila hrozbu, která se prohání po zemi a snaží se způsobit její konec. Děj Horizon Forbidden West se odehrává zhruba šest měsíců po událostech z Horizon Zero Dawn. Aloy hledá zálohu starého softwaru GAIA, který by jí měl pomoct zachránit svět. Naše hrdinka bude bojovat s pocitem beznaděje, jelikož se jí stále nedaří najít pravou zálohu softwaru GAIA – i přesto, že do toho vkládá veškeré své úsilí, jí neustále něco stojí v cestě.

Na své výpravě budete potkávat staré známé přátele i nepřátele z minulého dílu, ale také potkáte spoustu nových postav, které vám přirostou k srdci – každý kmen, každý jejich člen má svoje postavení. Dostanete se do kontaktu s mnoha postavami, které mají svůj vlastní příběh a chtějí od vás pomoct nebo abyste je vyslechli. Svět je opravdu hodně živý, najdete tu spoustu dialogů a způsobů, jak se do něj vžít.

Zdroj: PlayStationMenší spoiler, Aloy již téměř bez naděje najde po dlouhém pátrání v ruinách zálohu GAII a je konečně o krok blíže k záchraně světa, ale cesta tady ještě nekončí. Aloy se dozví, že to nebude vůbec jednoduché, jelikož potřebuje najít další moduly, které musí nahrát do systému, aby byla GAIA silnější a mohla nám více pomoci. Hlavní hrdinka se tak tedy vydává hledat tyto moduly, přičemž musí čelit nástrahám a nebezpečí, které se skrývá na Zapovězeném západě. Příběh Horizon Forbidden West postupně graduje, hlavně se nesmíte nechat odradit po prvních hodinách hratelnosti, kdy vám hra spíše vše vysvětluje. Nachází se tu opět spousta zvratů, které nebudu prozrazovat, a mnoho nepřátel, kteří vám budou křížit cestu. Příběh je však oproti prvnímu dílu méně zmatený, mně osobně přijde napínavější, a dialogy jsou zábavnější.

Boj o přežití

Ve hře Horizon Forbidden West budete většinu času bojovat proti oživlým strojům nebo cizím kmenům, které vám budou stát v cestě. Každá část mapy má jiné typy nepřátel. Postupem hry budete narážet na silnější stroje a nepřátelské kmeny, jak je u tohoto typu her klasické, ale vaše postava bude také silnější a budete mít více možností, jak je zabít.

Různých druhů strojů je v Horizon Forbidden West opravdu mnoho, přesněji 43. Téměř každý z těchto strojů můžete najít ještě v jiné variantě, takže se nemusíte obávat, že budete nacházet pořád ty stejné. Každý nepřátelský stroj má jiné slabé body a atributy, kterým byste měli přizpůsobit, aby pro vás bylo jejich zneškodnění jednodušší. Ze strojů padají součástky, které se vám hodí pro obchodníky nebo na vylepšování vašeho vybavení, takže je doporučuji hledat a sbírat.

Stroj s názvem Charger je možné dostat na vaši stranu a osedlat jej. Pomůže vám při průchodu světem, můžete si ho kdykoliv přivolat a také s ním bojovat, jedná se v podstatě o vašeho robotického koně. Důležitým vybavením Aloy, které bych málem zapomněl, je váš Focus, který slouží jako skener a pomocí nějž získáváte informace. Nejen o poloze strojů a jakým směrem se budou zrovna pohybovat, ale také si je můžete označit a zjistit, kde se nachází jejich slabá místa.

Váš arzenál zbraní

Pokud jste hráli předchozí díl, vaše výbava vám bude připadat velice povědomá, jelikož budete začínat s lukem, oštěpem a klasickými pastmi. Avšak později bude váš arzenál obohacen o spoustu nových vychytávek, zbraní a pastí, a dokonce budete mít různé speciální schopnosti. První velkou novinkou ve hratelnosti a pořádnou vychytávkou pro Aloy je přitahovací hák neboli tahostříl. Tento nástroj lze používat při přitahování se na výše umístěné body, kam byste normálně nevyskočili, nebo k přitažení předmětů z míst, kam byste se normálně nemohli dostat. Takových vychytávek budete mít postupem hry více a budete se vracet i na místa, která jste dříve prozkoumat nemohli, jelikož jste zrovna neměli způsob, jak se pro odměnu dostat.

Zbraní je tu hodně druhů, s různou municí, např. bodcomet na házení výbušných bodců, kyselinový bojový luk určený k rychlé palbě nebo trhací rukavice, která využívá trhací munici. Zbraní, pastí i druhů zbroje je tu opravdu hodně a z Aloy při průchodu hrou dokážete udělat tu nejšílenější vražednou zbraň. O dalších se tu rozepisovat nebudu, přece jen nechci vše prozradit, ale je jich tu opravdu mnoho a je velká zábava si s vaším arzenálem hrát.

Určitě ještě stojí za zmínku glider neboli elektrický padák, pomocí kterého můžete plachtit z jakékoliv dostatečné výšky. Jedná se o zábavnou možnost pohybu, kterou lze také kombinovat s útoky.

Schopnosti Aloy

V Horizon Forbidden West máme opět strom dovedností, ale tentokrát je obsáhlejší a zajímavější. Najdete tu šest odlišných větví, každá z nich se zaměřuje na určitý způsob hratelnosti a vylepšuje ho svým směrem. Tyto dovednosti si odemykáte za body, které získáváte plněním úkolů, výzev a levelováním postavy. Po pár hodinách hry jsem si všiml, že už mám patnáct dovednostních bodů a měl bych je začít vkládat do schopností Aloy – tohle zmiňuji, jelikož je jednoduché dovednostní body získávat a některé z nich vám dost mění způsob hratelnosti. Jedná se o zábavnou mechaniku, která funguje skvěle. Motivuje vás totiž hrát hru více a budete se těšit na každý získaný dovednostní bod.

Třeba já osobně jsem nejvíce bodů dovednosti vložil do větve lovkyně a válečnice, obě tyto větve se soustředí na boj – válečnice na boj z blízka a lovkyně na boj z dálky. Rád tyto dva způsoby boje kombinuji, pomocí větve lovkyně jsem si odemknul takzvaný výboj chrabrosti na posílené výstřely. Výboj chrabrosti je vaše speciální schopnost, kterou si nabíjíte po každém zasažení nepřátel. Při jejím plném nabití Aloy získá na nějaký moment nějakou určitou dovednost, konkrétně posílení střel vám přidá obrovské poškození na budoucí výstřel z luku. V jeden moment však můžete mít pouze jednu aktivní speciální schopnost.

Souboje na blízko prošly od prvního dílu obrovskou změnou, nyní přináší více možností a jdou jednoduše a zábavně kombinovat např. s odskočením nebo lukem. Nyní se nemusíte bát, že když budete bojovat na blízko, znamená to pro vás okamžitou smrt. Díky lepší pohyblivosti Aloy, možnostem prolamování štítu nepřítele, hromadění výbuchu rezonátoru a dalším typům útoků se jedná o způsob hratelnosti, který budete rádi využívat.

Vedlejší úkoly a aktivity

Mapa Horizon Forbidden West je neskutečně rozsáhlá a také obsáhlá, co se vedlejších aktivit týče. Téměř na každém kroku najdete nějakou aktivitu nebo nepřátelské území, otazníčky je doslova návykové plnit a všude najdete jiný typ úkolu. Prozkoumávání ruin, kdy si odpočinete od neustálé akce, zapojíte trochu hlavu a získáte nějakou super odměnu. Vybíjení nepřátelských táborů, hledání vzácného vybavení, vypořádání se s různými druhy strojů, plnění výzev na cvičištích nebo probíjení se arénou. Je tu toho opravdu mnoho, za mě tyhle vedlejší aktivity neomrzí ani po několika hodinách a vždy postupem hrou narazíte na nějakou novou, takže repetitivnosti se bát nemusíte. To stejné platí pro vedlejší úkoly, které dostáváte od různých postav, na které narazíte ať už ve městech, nebo někde jen tak po cestě.

Postupně budete odhalovat herní mapu. Po nabourání se do sítě obrovského stroje Tallnecka, jako tomu bylo u prvního dílu, se vám vždy odkryje část dané lokace. Každá část herního světa je něčím specifická, ať už svou faunou, druhy strojů nebo typy vedlejších aktivit atd. Vývojářům se svět opravdu povedl a i po několika desítkách hodin mě stále baví objevovat skryté části mapy. Velmi lehce se vám tedy stane, že odbočíte od hlavní příběhové linky, ale sama hra to po vás nenásilným způsobem vyžaduje, abyste byli dostatečně připraveni a měli dostatečné vybavení na silnější nepřátele.

Grafické zpracování, optimalizace a soundtrack

Forbidden Horizon West je jednou z nejkrásněji vypadajících her, jak na konzoli PS4, tak PS5. Svět je neskutečně živý a pulzující, chvění stromů a trávy na vás doslova promlouvá z obrazovky. Jediné, co mě docela zklamalo, je ochuzený podvodní svět, na který vývojáři lákali v ukázkách, ale ve hře samotné se v takové kráse nenachází. Jinak jsou voda i její zpracování na pohled nádherné a vypadají realisticky. Také postavy mají skvěle propracované textury i dabing a vypadají jako živé.

Hru jsem hrál na konzoli PS5, na které si můžete vybrat mezi dvěma grafickými režimy – upřednostněním výkonu, které vám umožní hrát na plynulých 60 fps, nebo režimem rozlišení, který jede rozlišení 4k na 30 fps. Já volil režim výkonu, jelikož u tohoto typu her je plynulost přednější a nepřišlo mi, že bych byl nějak ochuzen o grafickou stránku hry. Ještě bych rád zmínil, že hra na PS5 využívá skvěle funkcí ovladače DualSense a jeho adaptivních triggerů.

Při hře jsem narazil jen na pár menších bugů a glitchů. Když jsem se snažil někam skočit, přihodilo se mi, že jsem se na chvíli zasekl v textuře, ale těchto chyb jsem potkal za svůj čas s Aloy velmi málo. Hratelnosti samotné nijak neubližují a neštvou vás, vývojářům chyby odpouštím a jedná se spíše o bezproblémové vydání, které se oproti jiným uspěchaným titulům jen tak nevidí. V době vydání recenze je také již venku opravná aktualizace, která některé chyby odstraňuje.

Horizon Forbidden West má skvělý hudební podklad, akční a napínavé pasáže mají správnou hudbu, která dodává zážitku ze hry doslova jiný rozměr. Také oceňuji českou lokalizaci, kterou předchozí díl neměl a která české fanoušky určitě potěší.

Horizon Forbidden West je masivní akční RPG dobrodružství, které je v mnoha ohledech mnohem lepší než jeho předchůdce a válcuje ho na plné čáře. Nenacházím téměř nic, co bych mohl vývojářům ze studia Guerrilla Games vyčíst, jedná se o právoplatné pokračování, které je bezpochyby jednou z nejlepších her pro konzoli PlayStation. Svět Horizonu je nabitý kvalitním obsahem k prasknutí, ve hře se dá bez problému utopit několik desítek hodin a nebudete se nudit. Hru doporučuji, jedná se o nutnost pro milovníky akčních RPG, a doufám, že si pro nás vývojáři připraví ještě nějaké to DLC.

Recenzi pro Gaming Professors napsal Samuel Pernica.

• skvělá a zábavná hratelnost
  • rozmanitost světa a druhů nepřátel