Coatl – úvodka

Karetní hra Coatl – nakloňte bohy na svou stranu

12. 12. 2022

Náboženství má mnoho podob a forem, ale všechny je spojuje jedna zásadní věc – lidé vzhlížejí k nadpřirozeným bytostem, které nazývají bohy. Získat si jejich přízeň není vždy tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. Kdybyste například žili na území předkolumbovské Ameriky v 15. století, museli byste si bohy na svou stranu naklonit malbou. Aztécká říše totiž hledá toho nejtalentovanějšího umělce k vyzdobení posvátného chrámu. Karetní hra Coatl se od své deskové verze v mnohém neliší, ale tentokrát zde jde o umělečtější cíle. Hru na český trh přináší vydavatel Blackfire.

Coatl – obsah balení
Coatl – rozšíření
Coatl – úvodka

Opeřený had jménem cóatl

Nově jmenovaný aztécký velekněz ohlásil, že pro výzdobu Quetzalcóatlova chrámu v Tenochtitlánu hledá šikovného malíře, který by jeho stěny zkrášlil mistrnými freskami. Zájemců o takovou poctu je samozřejmě mnoho, ale zvítězit může pouze jeden. Velekněz tak uspořádal soutěž ve vytvoření toho nejpůsobivějšího a nejbarevnějšího vzoru originálního cóatla, jenž si získá přízeň bohů a bude tak moct zdobit interiéry posvátného místa. Buďte tím, kdo se zapíše do aztécké historie tak, že tuto soutěž vyhraje.

Karetní hra Coatl funguje jako pokračování, a dokonce jako miniaturní rozšíření deskové verze. Jelikož se jedná o karetní hru, rozměrově i obsahově menší krabice nabídne padesát karet opeření, dvacet karet hlav a dvacet karet ocasů rozdělených do čtyř sad, čtyřicet karet proroctví, šest karet chrámů, čtyři karty úrovně a zlaté počítadlo ve tvaru opeřeného hada. Ke hře budete tohoto plastového hada potřebovat k zaznamenávání kol. Stačit vám tedy budou jeho čtyři části těla, hlava a ocas. V balení však najdete ještě dvě části navíc, které použijete buď při sólo módu, či v rozšíření Zlatá pera přímo stvořeném pro základní hru. Karetní hra Coatl je určena jednomu až čtyřem hráčům od deseti let a jedna partie vám zabere přibližně půl hodiny.

Cesta k vítězství je daleká

Všichni zúčastnění hráči jsou vašimi rivaly. Společně soutěžíte o to, kdo udělá největší dojem na velekněze tím, že namaluje svého cóatla dle požadavků samotných bohů. Musíte se tak snažit bohy co nejvíce potěšit, protože díky tomu získáte dostatek bodů k celkovému vítězství. Cílem hry je během pěti kol z karet sestavit takového opeřeného hada, který dle božských proroctví získá co nejvíce prestiže a bude vyhlášen jako nejpovedenější.

Před zahájením partie si každý hráč vezme jednu kartu úrovně a položí ji lícem nahoru před sebe. Tato karta je rozdělena do čtyř úrovní od nuly do tří a udává body prestiže za každou z nich. K jednotlivým úrovním budete pokládat své karty proroctví v závislosti na tom, kolikrát se vzor na nich určený bude opakovat ve vašem cóatlovi. Dosažení třetí úrovně navíc znamená, že vám tuto kartu proroctví už nikdo nemůže vzít. V průběhu hry si totiž tyto karty můžete mezi soupeři krást, čímž lze nehezky ovlivnit pořadí. Poté zamíchejte všechny karty opeření, každému hráči dejte čtyři a zbylé položte doprostřed stolu lícem dolů jako dobírací balíček. Karty proroctví taktéž zamíchejte, každý hráč obdrží jednu lícem vzhůru k úrovni nula. Dvě karty proroctví (tři karty, pokud hrajete ve dvou) položte lícem vzhůru doprostřed stolu a v jejich blízkosti umístěte ty zbylé jako další dobírací balíček.

Nyní doprostřed stolu vyložte jednu kartu chrámů lícem vzhůru a zbylé vraťte do krabice, nebudete je již potřebovat. Karta chrámů udává dva společné úkoly, které vám mohou na konci hry přinést další body prestiže navíc. Jejich jednotlivé vysvětlivky najdete přehledně popsané v pravidlech. Každý hráč ještě dostane jednu číselně odlišenou sadu karet hlav a ocasů, kterou si uschová stranou na poslední kolo. Začíná ten, kdo jako poslední držel v rukou štětec. Ten samý hráč také počítá kola pomocí zlatého počítadla tím způsobem, že vždy přidá jeden díl těla. Vše je připraveno, jde se malovat!

Coatl – karty chrámů s úkoly
Coatl – karty úrovně
Coatl – karty proroctví

Vyslechni prosby bohů a budeš odměněn

Karetní hra Coatl se hraje na tahy. Hráč jej zahájí tím, že zahraje své dvě karty opeření z ruky. Pomocí těchto karet malujete svého cóatla, protože na každé kartě se nacházejí dvě barevné části těla, které můžete libovolně otáčet. Nyní je potřebné bedlivě sledovat karty proroctví – své, soupeřovy či ty vyložené na stole – a pokusit se zopakovat vzor, který vám udávají. Pokud se vám to podaří, danou kartu proroctví si vezmete a přiložíte ji k úrovni jedna na kartě úrovně. Kdykoliv se vám podaří tento vzor sestavit znovu, kartu přemístíte k úrovni dva a postupně až k úrovni tři, kde ji zamknete tak, že ji otočíte lícem dolů. Tuto kartu už vám nikdo nebude moct sebrat. Podaří-li se vám vystavět vzor z proroctví vašeho soupeře po levici či po pravici, kartu proroctví mu vezmete a přiřadíte k takové úrovni, kolikrát se daný vzor opakuje ve vašem opeřeném hadovi. V průběhu jednoho kola můžete ukrást pouze jednu!

Karty opeření postupně umisťujete před nebo za již vložené karty. Nesmíte je umisťovat mezi! Můžete však jednotlivé části překrývat, ale nikdy ne tak, abyste zakryli celou kartu – lze překrýt pouze polovinu. Pokud se vám ani jedna karta opeření nehodí, máte možnost ji odhodit a z dobíracího balíčku si vzít náhradní, ale je zde to pravidlo, že takovou kartu musíte ihned zahrát nehledě na to, zda se vám hodí, nebo ne. Jakmile jste hotovi, z dobíracího balíčku si doberete dvě karty do celkového počtu čtyř, doplníte karty proroctví do středu stolu a na řadě je další hráč ve směru hodinových ručiček.

Hlava je nejzranitelnější, ale také nejděsivější

Pomalu, ale jistě váš cóatl začíná dostávat finální podobu. Po odehrání čtyř kol (každý z vás zahrál osm karet opeření) hráč počítající kola přidá k hadovi hlavu a ocas na znamení toho, že hra vstupuje do závěrečné fáze. Všichni odloží karty opeření a vezmou si sady hlav a ocasů. Nyní musíte zvolit jednu hlavu a jeden ocas na každý konec hada (hlava nalevo, ocas napravo). I těmito kartami můžete zvýšit úroveň svých proroctví nebo naplnit nová.

Čas na bodování. Spočítejte si body prestiže za splněná proroctví dle úrovně, u které se nacházejí, přičtěte body za úkoly z karty chrámů, pokud se vám některý podařilo splnit, a máte finální skóre. Každý si své body prestiže počítá samostatně. Kdo jich má nejvíce, stává se vítězným umělcem. V případě shody vítězí hráč, kterému se podařilo dokončit více úkolů chrámů. Pokud shoda i nadále trvá, pak je to ten s větším počtem karet proroctví, a je-li shoda stále platná, buď se o první místo budete muset podělit, nebo si zahrát znovu.

Coatl – hrací rozložení

Ve dvou se to lépe táhne

Toto byla ve stručnosti pravidla ke hře dvou a více hráčů. Sólo hra umožňuje vlkům samotářům se zabavit na vlastní pěst. V ní se postavíte proti Konkurenčně Aproximačnímu Robotickému Lexikonu, zkrátka KARLovi. Abyste zvítězili, musíte KARLa porazit v soutěži na pět kol a KARLa 2.0 ve vyčerpávajícím souboji na šest kol. U tohoto módu se některé karty používají trochu jiným způsobem a celkově mi přišlo, že se hra více táhne, protože musíte obstarat jak své tahy, tak ty KARLovy. Sólo hra není vyloženě špatná, ale upřímně mě nebavila tolik jako ta ve více lidech. Oceňuji však snahu autorů myslet i na ty, kteří ne vždy mají po ruce někoho, s kým mohou usednout za stůl.

Karetní hra Coatl je oproti základní hře svižnější, jednodušší a nabízí stejnou porci zábavy. Zprvu si budete muset utřídit, která karta je která, a pravidla se vám posléze velmi rychle dostanou pod kůži. Variabilita je taktéž velmi vysoká, protože jak chrámové úkoly, tak karty proroctví vždy nabízí trochu jiné podmínky, díky čemuž bude každá partie jedinečná. Jediná, dle mě, nevýhoda je v tom, že se dá poměrně dobře podvádět, pokud hráči nekontrolují jeden druhého. Obzvláště při partii s menšími dětmi zde musí být někdo, kdo na dodržování pravidel dohlédne. S narůstajícím počtem karet opeření je totiž stále složitější se i ve svém vlastním opeřeném hadovi pořádně orientovat. Také jsme si kolikrát lámali hlavu nad tím, jakým způsobem lze v hadovi počítat více opakujících se vzorů – zda můžeme vzor počítat jako dvě opakování, když mají například jednu barevnou část společnou. Toto pravidla totiž nikde nepopisují.

Coatl – jak pokládat karty proroctví ke kartě úrovně
Coatl – detail
Coatl – karty proroctví v různých variantách
Coatl – počítadlo kol

Na co v první řadě musím pět chválu, je kvalita a výtvarné zpracování. Už na samotném obalu menších a pohodlných cestovních rozměrů na vás syčí pestrobarevný cóatl a karty uvnitř nejsou o nic méně nápadité. Ilustrace jsou nádherné a skvěle se hodí do zasazení hry. Aztécká kultura se nikdy nebála barev, a to samé předvádí Coatl. Karty jsou navíc natištěné na kvalitním papíru větší gramáže s povrchovou úpravou, aby barvy ještě více zářily a vynikly. Plastový zlatý had z více částí je také velmi povedený a ani nevíte, jakou radost dokázal vykouzlit na tváři mého dávno dospělého spoluhráče, když si s ním asi deset minut v kuse hrál. Coatl můžete zakoupit například zde.

Karetní hra Coatl je menší, přesto neméně zábavnou verzí podobnou základní deskové hře, která vás naučí mít aztécké bohy v úctě. Abyste získali jejich přízeň, musíte bedlivě naslouchat jejich požadavkům a snažit se jim co možná nejvíce vyhovět, abyste to nakonec mohli být zrovna vy, kdo vyzdobí stěny Quetzalcóatlova chrámu. Pestrobarevné klání prověří vaši bystrost i logické uvažování a dovolí vám lehce zaškodit soupeřům.

• výtvarné zpracování se spoustou barev a krásnými ilustracemi
  • zábavná hratelnost
  • možnost hrát sólo