Kingdom New Lands - recenze

Kingdom: New Lands – vzhůru do nových končin

30. 6. 2025
Zdroj náhledu: Raw Fury

Ve hře Kingdom: Classic nám vývojář Noio ukázal, že není třeba žádných složitých mechanik ani přehršle vymožeností, aby vznikla přiměřeně zábavná i obtížná strategie. S úspěchem původní hry proto začal vývoj titulu Kingdom: New Lands, který by stávající mechaniky ještě rozšířil a přidal tolik potřebnou znovuhratelnost. Toho jsme se také dočkali v roce 2016, kdy přinesl zábavu, co vás zahákne a jen tak nepustí.

Stavíme loď, napínáme plachty

Základ hratelnosti zůstal nezměněný – sbíráte peníze, najímáte lidi, stavíte budovy a bráníte se nočním nájezdům (pokud tápete, shrnutí je v recenzi Kingdom: Classic). Prvním zásadním rozdílem je zde cíl hry. Při průzkumu brzy narazíte na ztroskotanou loď, kterou můžete za patřičný obnos opravit a spustit na vodu, abyste opustili ostrov. Tomu odpovídá i herní mapa. Útes (ten v původním Kingdom ohraničoval mapu) je nově jen na jedné straně a obsahuje obří portál, na druhé straně se můžete probít k molu. Jakmile se tak stane, můžete loď naložit lučištníky, rytíři a staviteli a vyplout směrem k zelenějším pastvinám. Útes se sice dá zničit, čímž útoky z té strany ustanou, ale za tři dny se sám znovu otevře, takže toto vítězství je jen krátkodobé.

Bez lodi se nakonec neobejdete. Kingdom: New Lands přidává systém střídání ročních období, který však není cyklický a končí věčnou zimou. Jakmile ta nastane, je pokračování prakticky nemožné a nejlepší bude opustit ostrov co nejrychleji. Farmy totiž zamrznou a již neplodí, tráva i zaječí doupata zmizí (není tedy co lovit a koně se nemohou pást) a jediný zbývající zdroj peněz je kácení stromů, úroky u bankéře nebo obchodník. Jediný důvod, proč ještě pokračovat v hraní přes zimu, jsou achievementy za počet přežitých dní.

Za pokořené ostrovy dostáváte ozdoby k vašemu erbu, a pokud úspěšně přežijete všech pět ostrovů, dostanete na štít korunu. To je bráno jako úspěšné dokončení kampaně, ale hra je jinak nekonečná. Můžete se tak vrátit na již dobytý ostrov, kde se vám znovu náhodně vygeneruje celá mapa, a tak můžete začít s budováním nanovo.

Noví čtyřnozí kamarádi

Jednu z největších novinek představují další jízdní zvířata. Odemknout si tak můžete například medvěda, jelena nebo jednorožce. Ti mají oproti základnímu koni odlišnou (většinou vyšší) rychlost či výdrž a většina z nich má i nějakou speciální schopnost. Namátkou třeba jelen umí lákat své menší bratříčky (a tím vám usnadnit jejich lov), válečný kůň na chvíli dá poddaným nezranitelnost A JEDNOROŽEC SERE PENÍZE. V tomto ohledu je hra dobře vyvážená, a tak závisí výběr hlavně na vašem preferovaném herním stylu.

Dále se v lese dá najít pes. Ten má teoreticky každou noc štěkat tím směrem, odkud mají přijít nepřátelé, avšak prakticky štěká spíše pořád a všude. Jeho užitečnost je tedy takřka nulová, ale přesto jej hráči zbožňují a snaží se jej před nepřáteli chránit. Pokud jej někde zapomenete (jak jste mohli?), unesou jej nepřátelé a nedá se pak nijak zachránit, i když se na pozdějším ostrově objeví zase jiný (☹).

Zdroj: Raw Fury

Zapomenuté vědění

Další novinkou v Kingdom: New Lands jsou poustevníci. Ti přebývají v lesních chaloupkách, odkud se dají vylákat penězi. Následně si je můžete posadit na koně a převážet, kam chcete. Když dovezete poustevníka k věži nejvyšší úrovně, můžete ji vylepšit. V závislosti na jeho typu tak můžete postavit pekárnu (láká z daleka tuláky), tvrz (umožní najmout dalšího rytíře) nebo balistu. Poustevníci však mohou být také uneseni, pak už je nelze nijak získat zpět. V tom případě si musíte zase počkat na další ostrov, jako je tomu se psem. Jednoho poustevníka si dle vlastního výběru můžete vzít i s sebou na loď a zejména pekař je na pozdějších ostrovech k nezaplacení.

Na hradě se vám také objeví bankéř, u kterého si můžete ukládat své peníze. Jednak tím bráníte přeplnění měšce, jednak se pak od určité částky dočkáte úroků. Vyplatí se tedy průběžně plnit pokladnici, abyste mezitím získali prostředky například na stavbu lodi. To, že nepřátelé se jmenují Greed (tedy Mamon), zatímco vám tu kouzlí s financemi bankéř, je přitom ironie, nad kterou asi bude lepší příliš nepřemýšlet.

Postupný progres

Tyto nové věci si odemykáte po částech. Na každém ostrově se může objevit pergamen, který za pár mincí můžete sebrat. Při odplutí se vám pak ukáže, co že jste to vlastně našli, a dané vylepšení od té chvíle začne být dostupné na dalších ostrovech. Tímto způsobem si musíte zpřístupnit sochy, poustevníky, psa i nová zvířata. Vždy se však objeví pouze jeden pergamen, a tak pro odemknutí všeho musíte každý ostrov navštívit několikrát.

Kromě toho zde ještě probíhají sezónní události. Pokud tedy začnete novou hru v průběhu Vánoc nebo Halloweenu, můžete najít tematické bonusy v podobě neobvyklých jízdních zvířat.

Zdroj: Raw Fury

Bonusová výzva

Hry dostala také DLC Skull Island, které obsahuje poslední, šestý ostrov. Na něm vaše loď ztroskotá úplně, a tak je cíl stejný jako v původní hře – zničit oba útesy. Svět vám zde však není nakloněn, tuláci jsou daleko, většina vylepšení chybí a máte zde jen to, co si sami přivezete. Navíc se někde na ostrově nachází socha přesýpacích hodin, které musíte pravidelně platit, abyste pozastavili časový limit padesáti dní. Jedná se tedy o dosti obtížnou záležitost, která vyžaduje pečlivou přípravu, a i zkušeným hráčům dá zabrat. Zaslouženou odměnou vám však budou (čistě kosmetické) lebky do vašeho královského erbu.

Jako Kingdom: Classic, ale ještě lepší

Některé prvky obtížnosti oproti první hře ubyly, jiné zase přibyly. Jednorožec například spolehlivě zabrání situaci, kdy jste zcela bez peněz (která dříve byla většinou smrtící), medvěd zase dokáže útočit na zvěř i nepřátele. Stejně tak poustevníci poskytují silné bonusy, jež při stavbě mnohokrát využijete. Na druhou stranu, ona zima, která přijde nejpozději v padesátém dni, představuje pevný časový limit. Hra vás tak nutí být rychlí, než se opuštění ostrova stane zcela nemožné. Spouštění lodi je pak vcelku náročná operace, z níž se leckdy stane závod s časem, když vám při útěku k molu nepřátelé dýchají za krk… ale i tento proces se dá s dostatkem zkušeností dovést k dokonalosti.

Grafika je takřka totožná s první hrou a nové prvky se do ní plynule začleňují. V okolních lesích se tak nacházejí chatky poustevníků či místa s dalšími jízdními zvířaty, což celkovou přírodu činí ještě různorodější a dobře to ozvláštňuje průzkum za hranicemi království. Do soundtracku přibylo pár nových melodií, které zajišťují, že se neoposlouchá příliš brzy.

Zdroj: Raw Fury

Vady na kráse

Bugů se zde najde minimum a nejefektnější z nich je trik, který vašemu koni při nalodění umožní dělat moonwalk po vodě. Druhá, už ne tolik veselá chybka způsobí, že přestane fungovat automatické ukládání. V tomto případě je většinou nejjednodušší smazat uloženou hru a začít znova. K tomu naštěstí dochází jen zřídka.

Pravděpodobně nejrozporuplnějším aspektem hry je její cenovka. Zatímco Kingdom: Classic je již k dostání zdarma, Kingdom: New Lands stojí patnáct euro. To by nebylo tak špatné (při lovu achievementů ve hře strávíte klidně sto hodin), ale pokračování Kingdom: Two Crowns stojí dvacet euro, přičemž většina hratelnosti je téměř stejná. Zároveň je tu řada rozdílů, které znamenají, že Two Crowns není jen čistý upgrade… ale pořízení obou titulů vyjde na pětatřicet euro, což je s ohledem na jejich vzájemnou podobnost neadekvátní.

Kingdom: New Lands přidává k zábavnému jádru svého předchůdce další zajímavé mechaniky a díky cestování mezi ostrovy zaručuje, že jeho znovuhratelnost je mnohem větší. Jediný zápor představují některé drobné bugy a cena, která se ve srovnání s Kingdom: Two Crowns jeví poměrně vysoká. Některé hráče by také mohla odradit přítomnost časového limitu v podobě zimy, kvůli níž máte fakticky znemožněnou nekonečnou volnou hru.

Klady
  • stále dobrá grafika i soundtrack
  • nová jízdní zvířata a možnost vylepšovat věže
  • přidání dalších herních mechanik
  • systém odemknutelných vylepšení a úpravy erbu
  • DLC zdarma
Zápory
  • cena ve srovnání s pokračováním
  • pevný časový limit napříč celou hrou
  • mechanika zimy
  • občasné bugy
Platforma PC
  • Datum vydání 09.08.2016
  • 0.0

    Doporučujeme

    Gaming Professors

    Externí redaktoři nám občas podají pomocnou ruku. Každý se svou specializací zaměřuje na jiné typy her a dohromady tak pokrývají širokou škálu herních žánrů. Přidat se můžeš i ty!

    Sledujte nás:

    © 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.