Kingdom Two Crowns - recenze

Kingdom: Two Crowns – pixelová strategie potřetí

8. 7. 2025
Zdroj náhledu: Raw Fury

I když Kingdom: New Lands posbíralo ještě více chvály než jeho předchůdce Kingdom: Classic, vývojáři stále neměli dost. Přinesli nám proto v pořadí třetí díl série, Kingdom: Two Crowns, který by měl přinést definitivní herní zážitek. Noio se vývoje již aktivně neúčastní, otěže za něj převzalo studio Coatsink. Nyní však má hra konečně pořádnou kampaň, množství tematických DLC, a navíc si do ní v kooperaci můžete přizvat druhého monarchu.

Píky, stáje, válečný roh

Hra opět vychází z obou předchozích dílů, takže shrnutí hratelnosti a mechanik obsahují jejich recenze. Na straně nepřátel tu je pár nových přírůstků, ale popisovat je tu by znamenalo zkazit část překvapení. Na straně monarchy je nově pikenýr, který přes den loví ryby (tedy produkuje peníze) a v noci brání hradby. Jediný problém je, že píky se po několika útocích rozbijí, a tak je potřeba je pravidelně dokupovat. Dále jsou zde dva noví poustevníci. Jedním z nich je podkoní, který umožní přebudovat vodní mlýn na stáj. Tam se postupně stahují všechna odemčená jízdní zvířata, aby je hráč nemusel po mapě složitě dohledávat. Druhý poustevník umožňuje postavit na zeď roh, který k ní přivolá poddané a dočasně tak posílí její obranu. Rytíři nově začínají jako pážata, která mají stejné schopnosti, ale méně životů. Na rytíře se dají vylepšit až zakoupením meče po objevení železa. Plošně také vývojáři konečně upravili AI poddaných, což z vašeho kralování dělá mnohem méně frustrující záležitost.

Čtvero ročních období

Střídání ročních období se zde vrací, ale tentokrát už cyklické. Zima se nyní dá přežít, místo farem po mapě náhodně vyraší keře s bobulemi, které vaši farmáři mohou očesat, pikenýři nadále loví ryby, a když je situace opravdu vážná, dá se nalézt i miniboss v podobě divokého kance. Zde však vývojáři šli až příliš do opačného směru a zima je v této hře vlastně lehká. Některá nově přidaná jízdní zvířata už nepotřebují k pastvě trávu a dodatečné zdroje příjmů jsou velmi bohaté, takže dobře vedené království přečká sníh bez úhony. Krvavé úplňky teď navíc přicházejí pouze na konci ročního období. Jsou tak nejen méně časté, ale také mnohem předvídatelnější.

Zdroj: Raw Fury

Silnější obrana, ničivější útok

Novou mechanikou je zde oheň – ten se dá získat jízdou na ještěrce nebo pomocí sudů se smůlou, které se dají dokoupit ke katapultům. Oceníte jej jak proti tlupám základních nepřátel, tak i proti obrům. V předchozích hrách by to byl poněkud nevyvážený prvek, ale zde po prvním roce či dvou přijde každou noc takové množství nepřátel, že se jeho používání stane prakticky nutností.

Přibyla také další úroveň budov, od kamenných se dá pokračovat až k železným. Železné zdi jsou velice silné a železné věže mají střechu, takže jsou chráněny proti létajícím nepřátelům. Vylepšení tvrze na železnou pak odemkne kovárnu, která vám umožní koupit meče pro rytíře a bombu.

Přechod do protiútoku

Jakmile se dostanete až k portálu v útesu, tuto bombu si můžete koupit a s eskortou rytířů ji k němu dopravit. Takto vstoupíte do jeskyně, kde můžete s hrozbou skoncovat jednou provždy. Se svou věrnou družinou se probijete skrze hnízda nepřátel, najdete jezero, ze kterého se rodí, zažehnete doutnák a utíkáte, co vám síly stačí…

Jakmile útes zničíte, ostrov je již v bezpečí. Můžete si na něm poté vybudovat maximum farem, postavit maják (aby loď příště dorazila v jednom kuse) a dále jej využívat pro doplnění zásob či případné přesedlání na nové zvíře, než zase vyrazíte do jiné části vašeho království. Po zničení portálu také dostanete zpět všechny drahokamy, poustevníky nebo psa, které vám nepřátelé odnesli. Nehrozí vám tedy, že byste o něco mohli přijít natrvalo.

Zdroj: Raw Fury

Drahokamy, ne pergameny

Přepracování se dočkal i systém odemykání nových věcí. Nyní kromě peněz máte ještě drahokamy, které se získáváte z truhel a které se vám také ukládají do měšce. Když najdete nějakou novou věc (sochu, jízdní zvíře, poustevníka nebo další), musíte ji nejprve za drahokamy odemknout a následně ještě normálními penězi zaplatit. Sochy se nyní nacházejí vždy jen na jednom ostrově. Jakmile je aktivujete, jejich účinky jsou trvalé a fungují napříč celým královstvím. Drahokamy si můžete ukládat u speciálního obchodníka, aby byly v bezpečí a nezabíraly zbytečně místo pro mince.

Co se týče taktiky, mnoho výhod je na hráčově straně. Hlavní oblast, kde Kingdom: Two Crowns potrápí, je totiž celková strategie. Nově přibyla mechanika úpadku, kvůli níž ostrovy za vaší nepřítomnosti začnou pomalu chátrat. Zdi se jedna po druhé rozpadají, poddaní přicházejí o nástroje a jakákoliv produkce stagnuje. Hráč se proto musí vracet na již navštívené ostrovy, aby průběžně opravoval svá zchátralá království a využíval nová vylepšení, která mezitím nalezl. Nečekejte však, že vám to hra kdekoliv řekne.

Pokud zde hráč přijde o korunu, není vše ztraceno. V singleplayeru může začít znovu ve stejném světě, jen s jiným monarchou (a s původním královstvím, které ale dostane postih v podobě sta dní úpadku). V co-opu pak stačí, aby měl korunu alespoň jeden z hráčů. Dokud ji totiž má, může svému kolegovi za nějaké to zlato na místě vytvořit novou.

Lokální co-op probíhá na rozdělené obrazovce a díky funkci Steam Remote Play se váš spoluhráč může připojit i online. Hraní ve dvou je mnohem zábavnější, zejména když si oba monarchové rozdělí povinnosti a vyberou dobrou kombinaci jízdních zvířat – a zároveň vám hra ve dvou lidech více odsýpá.

Zdroj: Raw Fury

Až vás přestane bavit středověk…

Hra navíc obsahuje crossover s titulem Bloodstained: Ritual of the Night. Ten však není pouhým reskinem, nýbrž přináší nové hráčské postavy a zvířata s vlastními schopnosti. Líbit se tak může nejen fanouškům zmíněné hry, ale i těm, kteří hledají další výzvu. Za zmínku také stojí, že tento crossover je oboustranný, a tak hráči Bloodstained na oplátku dostanou bonusovou úroveň s tematikou série Kingdom.

Dále v roce 2021 vyšlo DLC Kingdom Two Crowns: Norse Lands, které nabízí zcela nové mechaniky i výzvy inspirované érou Vikingů. Vše je tu sice ze dřeva, a tak toho příliš nevydrží, ale i základní poddaní se dokáží bránit vlastními zbraněmi a slabé zdi vám vynahradí štítová hradba. Kromě toho se dočkáte nádherné přírody inspirované skandinávskými lesy a prastarých puzzlů, které vám po vyřešení propůjčí sílu severských bohů.

Nejnovějším přírůstkem do série je Kingdom Two Crowns: Call of Olympus z října 2024, v němž se přenesete do doby antického Řecka. Známou kostru tentokrát ozvláštňuje středomořská estetika a příběh inspirovaný starořeckou epikou, ale s pořízením opatrně; přinejmenším v době psaní článku trpí množstvím bugů.

Nové výzvy

Hra obsahuje i několik výzev na tematických ostrovech, které nabízejí dodatečnou obtížnost pro zkušené hráče.

První ostrov vás usadí na vlka, za kterým běhá jeho vlče. Vlk je rychlý a dokáže v omezené míře bojovat, ale pokud mu někdo vlče unese, hra končí. Je lepší tedy odplout co nejrychleji a nikde zbytečně neriskovat.

Dalším ostrovem je Plague Island (neboli Morový ostrov), kde je nepřátel mnohem více a nově mají schopnost infikovat vaše poddané. Zde je nutná opravdu silná obrana, protože jakýkoliv průlom v hradbách se rychle stane vážným problémem.

Třetím ostrovem je pak Ostrov lebek známý už z New Lands, ačkoliv v drobných detailech pozměněný. I zde se dočkáte nepřátelského ostrova s minimem vymožeností a časovým limitem. Mezitím vývojáři přidali ještě Dva ostrovy (rozdělená mapa pro kooperaci), Ztracené ostrovy (jednorázová denní výzva) a podle menu by další mohly časem přibýt…

Zdroj: Raw Fury

Je to podobné, ale není to ono

Vizuálních rozdílů je zde opět pomálu. Některé animace byly přepracovány (nejlépe to jde vidět na kývajícím se rákosí), jednotky doznaly menších vizuálních změn a efekty, zejména počasí, jsou s každou další verzí akorát lepší.

Železné budovy však svým vzhledem příliš nesedí ke zbytku hry a chybí jim kouzlo starších kamenných staveb. I to je možná důvodem, proč většina hráčů (alespoň podle ankety na wiki) raději volí na začátku hry kosmetickou variantu, která celé hře dává vizuál inspirovaný feudálním Japonskem.

Soundtrack je (pravděpodobně kvůli změně vývojářů) zcela nový a ve srovnání s původním mu něco chybí. Stále docela dobře zapadá do celkové hry, ale melodie už nejsou tolik chytlavé. Oproti Kingdom: New Lands se tak v obou ohledech jedná o mírné zhoršení. Tento nedostatek však lehce vynahrazuje zmíněné vikinské DLC, které naopak za stylizaci dostává plný počet bodů.

Kingdom: Two Crowns je milý přírůstek do série Kingdom, v němž se konečně můžete s nepřítelem vypořádat jednou provždy a zanechat po sobě prosperující říši. Přitom však vždy dostanete možnost vrátit se do svého království a zkusit to znovu, pokud náhodou neuspějete. Vzhledem k možnosti kooperace, bonusovým výzvám a množství DLC se tak jedná o zábavu, která vám vydrží na dlouhou dobu.

Klady
  • kampaň a nové herní prvky
  • kooperativní multiplayer
  • množství výzev i DLC
  • kosmetické reskiny hry
  • opravená AI poddaných
Zápory
  • oproti New Lands horší celkové zpracování
  • nutnost se pravidelně pohybovat mezi ostrovy
  • bugy zejména v nejnovějším DLC
Platforma PC
  • Datum vydání 11.12.2018
  • 0.0

    Doporučujeme

    Gaming Professors

    Externí redaktoři nám občas podají pomocnou ruku. Každý se svou specializací zaměřuje na jiné typy her a dohromady tak pokrývají širokou škálu herních žánrů. Přidat se můžeš i ty!

    Sledujte nás:

    © 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.