Like a Dragon Ishin! – logiášek

Like a Dragon: Ishin! – cesta samuraje

24. 2. 2023

Přiznávám, že jak jsem v roce 2016 začal hrát Yakuza Kiwami, okamžitě jsem se do hry zamiloval jako puberťačka do svého největšího idolu. Proto jsem byl nesmírně nadšený, že se připravuje remake jednoho ze spin-offů z roku 2014, jehož počátky nikdy neopustily hranice Asie. V dnešní recenzi probereme hru Like a Dragon: Ishin!, seznámíme se s ní a povíme si, proč byste si tento titul měli zahrát.

Konečně je u nás!

V úvodu jsem zmínil, že původní titul Ryū ga Gotoku Ishin! nikdy neopustil hranice Asie. Důvodem je skutečnost, že série Yakuza se, alespoň v západních zemích, dlouhodobě potýkala s různými problémy. Dokonce i v dnešní době se stále vyskytují hráči, kteří se v asijských značkách necítí dobře, protože jsou mnohem odlišnější od toho, na co jsme zvyklí. To se samozřejmě netýká jen videoher, ale i různých filmů, seriálů, hudebních děl a podobně, jenže to už se dostáváme mimo hlavní téma.

Troufám si říct, že série Yakuza si získala popularitu až s remakem druhého dílu hlavní série, Yakuza Kiwami 2, který vyšel v roce 2017. Proč si osobně myslím, že za to může právě tento díl? Inu, je to z toho důvodu, že zatímco celá série je plná emocí, skvělého příběhu, úžasných postav, šílených soubojů a spousty vedlejších aktivit, v případě Yakuza Kiwami 2 je všeho dvakrát tolik. Ve své podstatě se hodně podobá Mass Effectu 2, což je dodnes považováno za jeden z nejlepších dílů své značky.

Nechci ovšem vyzdvihovat pouze jediný díl, neboť poslední příspěvek do hlavní série, Yakuza: Like a Dragon z roku 2020, si také našel přízeň mnoha hráčů, a to navzdory několika změnám v herních mechanismech a charakterech postav. Díky tomu vývojáři zjistili, že o jejich tituly je konečně zájem i v západních zemích, a po téměř deseti letech vydalo studio Ryū ga Gotoku spin-off z roku 2014 v modernějším hávu pod názvem Like a Dragon: Ishin! i mimo asijské hranice.

Historické osobnosti

Příběh vypráví o mladém samuraji jménem Sakamoto Rjóma, který je inspirovaný skutečnou osobností žijící v Japonsku v období Bakumatsu – klíčové době poloviny 19. století, během níž se zhroutil vládnoucí šógunát. Sakamoto Rjóma byl nejen politikem, ale také vlivnou osobností, která je dodnes v Japonsku považována za národního hrdinu. Není to však jediné jméno s historickou souvislostí. V jednom okamžiku hry si náš mladý hrdina musí změnit jméno na Saito Hadžime. Přestože titul Like a Dragon: Ishin! používá historická jména, jedná se o volnou historickou beletrii, jež kombinuje prvky se skutečnými osobnostmi.

Velký samuraj přichází

Na začátku vidíme Rjómu, jak se po dlouhé době vrací lodí domů, ale místo vřelého přivítání se po několika okamžicích dostane do velkých problémů. Náš samuraj je svědkem toho, jak dva výtržníci odmítají pustit nebohou matku k lékaři, protože její dcera má zánět slepého střeva. Jeden z nich ženu ztluče, zatímco druhý na ni namíří katanu, aby ji usmrtil, než se objeví náš hrdina, aby oběma dal lekci slušného chování. Bohužel kvůli okolnostem, o kterých se nebudu rozepisovat, zjistí, že jeho domov už není skutečným domovem, a to z důvodu kruté společenské hierarchie.

Proto se Rjóma postaví na stranu frakce loajálního Tosa, aby bojoval za rovnoprávné Japonsko a vzbouřil se proti zakořeněné mocenské struktuře. Vzápětí je ale chladnokrevně zavražděn jeho milovaný otec Jošida Tójo a Rjóma přísahá, že vypátrá jeho vraha. Následující vyšetřování ho zavede do hlavního města Kjó, a teprve tady začíná ta pravá zábava. Před samotným vstupem do města Kjó vás nejdříve očekává výuková část, během níž se seznámíte s herními mechanismy. Dozvíte se, jak fungují bojové styly, jak používat regenerace pro léčení a jak sbírat orby z nepřátel pro vylepšení vašich aktuálních dovedností. V podstatě se Like a Dragon: Ishin! nijak neliší od ostatních dílů série, až na to, že hlavní hrdina Kyriu v těchto titulech primárně nevyužívá zbraně, nýbrž své ruce.

Teď to rozjedeme, drahoušku

Stejně jako Kamurocho v hlavní sérii, i město Kjó skutečně žije. Naleznete zde prodavače ryb, lidi sedící v restauracích, rybáře na lodích, tancující obyvatele, spící zvířata a mnoho dalších zajímavých věcí, díky nimž máte pocit, že město skutečně dýchá. Jsou to sice drobnosti, ale nemyslím si, že by někoho bavilo hrát titul, ve kterém je prostředí zcela prázdné a bez života. Kromě obydlených ulic je zde spousta vedlejších aktivit, díky jejichž přítomnosti je atmosféra ještě šílenější.

Pokud se vám nechce bojovat a toužíte si jen odpočinout, můžete si chytit nějakou rybku nebo případně želvu. Abyste mohli něco ulovit, potřebujete nejprve vybavení. Rybářský prut si kupovat nemusíte, protože vám bude automaticky přidělen, jakmile dorazíte na místo, na němž můžete začít rybařit. Jediné, co potřebujete, je návnada, která stojí poněkud vyšší finanční obnos.

Kromě rybaření si nemůžete nechat ujít legendární karaoke, které je opět doprovázeno minifilmy, a pokud bych měl doporučit některou písničku, zvolil bych Truehearted Samurai nebo Samurai Ondo. Jak karaoke funguje? Stejně jako většina miniher prověří vaše reflexy. Nejčastěji bude potřeba co nejrychleji a nejpřesněji stlačovat požadovaná tlačítka, což zpočátku může vypadat jednoduše, ale věřte, že realita je úplně jiná. Pěvecké výkony ovšem nejsou tím posledním, co vás zde čeká

.Připraveny jsou také závody slepic, souboje kámen, nůžky, papír, tanec s vějířem, vaření, pití saké, kostky, mahjong, zahrádkářství a karetní hry. Domnívám se, že největší bizarnosti je ovšem Smyslové léčení. V této misi se Like a Dragon: Ishin! mění v žánr shoot 'em up, kde pomocí hlavy Rjómy vystřelujete srdíčka a likvidujete vše kolem sebe, čímž trochu parodujete Space Invaders z roku 1978.Tím jsme se ovšem ani zdaleka nedostali ke konci toho, co město Kjó nabízí. Některé minihry si budete moci zahrát až po dosažení určitého milníku v příběhu.

Nečekejte tedy, že karaoke nebo závody kuřat budou zpřístupněny bezprostředně po vstupu do města. Narazíte zde ale také na vedlejší mise, které jsou stejně jako doprovodné aktivity vázány na váš postup v hlavní kampani. Na rovinu musím uznat, že vývojáři ze studia Ryū ga Gotoku si zde dali opravdu záležet, ostatně jako v každém jiném titulu série. Všechny vedlejší aktivity jsou jedinečné a nikdy se nijak neopakují.

Upřímně si ani nedokážu představit, kolik hodin museli vývojáři strávit vymýšlením různých dialogů, aby všechny dohromady fungovaly. Zároveň se museli postarat o to, aby udrželi hráčovu pozornost, což považuji za největší oříšek při podobných velkých projektech. Co můžete očekávat? Kupříkladu se můžete setkat s dámou, jež si ráda povídá a vypráví některé osobní příběhy, přičemž vás bude později testovat, zda ji pozorně posloucháte. Na jiném místě můžete potkat zraněného starého muže, co vás požádá, abyste mu pomohli nasekat dvacet kusů dřeva. Při jiné příležitosti budete muset domlouvat hádajícím se dětem.

Buďte ctnostným samurajem

Zatímco Like a Dragon: Ishin! je v podstatě stejná hra jako ostatní díly série, je tu jedna věc, která ji od ostatních odlišuje, a tou je ctnost. Ctnost je jednou ze dvou měn, které můžete získat – tou druhou jsou obyčejné peníze, za něž si můžete nakupovat jídlo, rybářské potřeby atd. Proč byste měli chtít tuto měnu vydělávat? Protože vám umožní pořizovat si lepší rybářské pruty, dovednosti jako sprintování na delší vzdálenosti, aniž byste museli zastavovat a odpočívat, nebo si pořizovat speciální vybavení, na jaké byste jinak nedosáhli. Mezi speciální vybavení mohou patřit zbraně, jako jsou nodači (velké meče), oštěpy, tyče a děla.

K získání ctnosti není nutná žádná speciální činnost, například matematický kvíz. Stačí pouhé hraní, protože tuto měnu můžete získat za cokoliv. Chcete se najíst, poněvadž máte málo životů? Tak kromě plného břicha budete ještě odměněni ctností. Získáte ji také plněním vedlejších úkolů, modlitbami u svatyní nebo soch Jizo, progresem ve vztazích, nakupováním předmětů v obchodech a poskytováním pomoci civilistům na ulicích.

Pěstmi, mečem, pistolí, nebo kombinací všeho?

Ať už mluvíme o hlavní sérii Yakuza, nebo o spin-offu ve stylu Judgment, všechny tyto hry mají něco společného: skvělý příběh, jedinečné postavy, zábavné vedlejší aktivity a hlavně akční souboje. Pokud jste hráli nejnovější přírůstek Yakuza: Like a Dragon, budete vědět, že potyčky zde probíhají formou tahového kola, což mně osobně nevadilo, ale jsem mnohem raději, že vývojáři tuto novou mechaniku do Like a Dragon: Ishin! neimplementovali a ponechali původní systém soubojů v reálném čase.

Rjóma ovládá celkem čtyři různé bojové styly v závislosti na použití jednotlivých zbraní. Nejzákladnějším stylem je Brawler, při němž využívá své tvrdé pěsti a okolní předměty, které po nepřátelích hází. Styl Gunslinger, jak už název napovídá, používá zejména palné zbraně, v tomto případě revolver: hodí se proti silnějším nepřátelům, pokud je chcete zlikvidovat na dálku. V předposledním režimu, Swordsman, se oháníte především katanou a posledním stylem, The Wild Dancer, je kombinace boje s katanou a revolverem. Tento režim byl mým nejoblíbenějším, protože umožňuje poměrně rychle porazit velkou skupinu nepřátel.

Mezi jednotlivými styly můžete libovolně přepínat, což je rozhodně žádoucí, protože jejich zdokonalení závisí na častém používání. Totiž pokud si chcete například vylepšit The Wild Dancer, budete ho muset přednostně užívat. S každou novou úrovní tohoto stylu budete získávat orby, které budete umisťovat do talismanů představujících nové pohyby, případně na nich naleznete způsoby, jak si zvýšit zdraví. Aby osvojení nových dovedností nebylo rychlé a snadné, vyžaduje každý pohyb určitý počet orbů, a to buď daného stylu, nebo zcela jiného typu.

Ano, tím chci říct, že některé vlastnosti nebo dovednosti jsou smíšené. Zároveň, když se podíváte na talismany, všimnete si, že některé body jsou schované pod symbolem visacího zámku, proto je nelze získat. Ty obvykle představují pokročilejší údery, chvaty, finty nebo umožňují použití speciálních zbraní. Abyste je odemkli, budete muset odstranit zámek, a to není tak snadné. Like a Dragon: Ishin! vám neposkytuje žádné informace o tom, jak jednotlivé předměty získat, takže se vám často stane, že budete bloudit a hledat instruktora, abyste se něco naučili. Popřípadě hledáte chrámy, kde si můžete změnit ctnosti, apod.

Má tento kousek nějaké problémy?

Největší problém, se kterým jsem se musel ve hře Like a Dragon: Ishin! vypořádat, je kamera. Vzhledem k tomu, že tento příběh především staví na soubojích, očekával bych, s ohledem na ně, trochu vhodnější kameru. Jakmile jsem se dostal do boje, kamera se několikrát přiblížila na záda našeho samuraje, čímž jsem ztratil přehled o svém okolí. To je vzhledem k tomu, že některé potyčky se odehrávají ve velmi stísněných prostorách, jako jsou například uličky, docela nepříjemný problém.

Pokud jste typ hráče, co se rád zaměřuje na jednotlivé nepřátele ve velkých skupinách a označuje je nebo na ně zaměřuje kameru, zde se nic takového nekoná. Jakmile se dostanete do boje s více postavami, neexistuje způsob, jak se na vybraného nepřítele zaměřit. Nejedná se o zásadní problém, s nímž by se jakkoliv snižovala hratelnost, ale domnívám se, že pro některé hráče to může být poměrně nemilá zpráva.

Like a Dragon: Ishin! je skvělý remake a jsem opravdu rád, že se ho studio konečně rozhodlo vydat i mimo Asii. I přes problémy s kamerou se stále jedná o velmi povedený titul, co si zaslouží vaši pozornost. Pokud máte rádi akční příběhy okořeněné odvěkým humorem a emocemi, rozhodně si Like a Dragon: Ishin! užijete. K tomu si připočtěte bláznivé souboje, hromadu vedlejších aktivit a podzápletek. To všechno zažijete v krásném prostředí japonského města Kjó.

• skvělý příběh
  • hromady vedlejších aktivit a podzápletek
  • doprovodné skladby