Original War – úvodka

Original War – nedala by sis banán, mlsná hubo?

20. 9. 2021
Zdroj náhledu: Altar Games

V naší malé, milé, nejhezčíma holkama na světě obývané kotlině se sem tam na poli herní branže něco urodí. Většinou jde bohužel o průměr, až podprůměr, ale jak se říká, když se daří, tak se daří. Bohužel ne vždy znamená dobrá hra taky dobré prodeje a o tom by mohli kluci z Altar Interactive napsat biografii. V poslední křeči studia nám však dali NĚCO, konkrétně real-time strategii Original War s prvky RPG. Pohodlně se usaďte a nechte se okouzlit první válkou vůbec.

Zdroj: Altar Games

Kdo, kde, kdy jak, s kým, proč, za kolik?

Brněnský Altar Interactive si pro svou druhou hru po logické Fish Fillets vybral RTS s nezanedbatelným podílem RPG prvků. Vývoj byl relativně náročný a bohužel bylo nutné ze hry celkem dost obsahu vypustit, ale v roce 2001 hra konečně vyšla a sklízela zaslouženě vysoká hodnocení. Ona je totiž prostě výborná a naprosto originální. RTS se silným příběhem o cestování časem, do kterého zasvěcují jak velmi originální cutscény, tak ingame vsuvky, a to celé ve skvělém českém dabingu, je prostě něco, co by se nám líbilo i dnes. Příběh nezapře původ v díle Wolfganga Jeschkeho Poslední den stvoření. Na rozdíl od zmiňované knižní předlohy, kde šlo o ropu, Original War přichází s vlastním tovarem, siberitem/alaskitem, a jeho postupným využitím přímo v kampani hry.

Red Alert RPG?

RPG prvky jsou relativně jednoduše rozděleny do přidělování zkušenostních bodů k jednotlivým povoláním, kterými jsou voják, mechanik, vědec a dělník. To sice nezní nijak moc, ale hře to dodává zajímavou dynamiku. Každý jeden člověk ve hře je totiž jedinečná osobnost a jeho ztráta, zejména v pozdějších misích, sakra zamrzí. Jediný, kdo může vaše řady rozšířit, jsou místní prapředci lidí, kteří mohou být ochočeni vědci a vychováni k práci či později k boji. Ve hře možné zrychlovat či zpomalovat čas, případně si jej úplně pauznout a zadat v klidu rozkazy. Mnohdy je s tímto prvkem přímo počítáno a bez jeho využívání prostě nebudete stíhat, ostatně kdo hrál Baldur’s Gate / Icewind Dale, bude vědět. Díky popsanému je Original War zcela jedinečná po stránce herního zážitku a nelze ji tak srovnávat třeba se zmiňovaným Red Alertem apod., který je přece jenom o dost akčnější, přímočařejší a klasičtější. Hra se od konkurence z řad RTS odlišuje i systémem těžby surovin. Základní surovinu, bedny z budoucnosti, nelze získat jinak než čekat na třesk a hledat místo dopadu. Samotný materiál, který je těžitelný, se omezuje na ropu a siberit/alaskit, jejichž ložisko musí napřed najít vědec a teprve pak lze vybudovat důl, elektrárnu a vše ostatní. V praxi tak ve hře neustále taktizujete a rozehráváte šachovou partii o pár figurkách, ostatně nedostatek vás provází prakticky ve všem.

Zdroj: Altar Games

TEAM America: Světový třetihorní policajt

Ve hře jsou původně dvě základní strany (bohužel arabská kampaň patří k vyškrtnutému obsahu), které mají každá svou kampaň a hrdinu. Jejich příběhy se celkem logicky proplétají a zlehka doplňují. Hra doporučuje začít americkou kampaní, po jejímž dohrání si lze užít ruskou a nepokazit, či lépe nevyspoilerovat si příběh dopředu, pokud byste s ruskou začínali. Postavy hlavních hrdinů jsou lehce klišovité, kdy v americké máme klasického Američana z osmdesátkových filmů, zatímco v ruské spíše takovou karikaturu kapitána Klosse (toto jsem si nemohl odpustit, omlouvám se pozn. autor). V americké kampani je nastíněna i lehká romance, ale nic, co by nějak otravovalo nebo působilo jako násilně naroubované. S onou romancí a vztahy mezi postavami obecně souvisí i skutečnost, že v několika misích dostanete možnost alternativního konce či prostě rozhodnutí, čímž tu více, tu méně zasahujete do celkového příběhu. Příběh se točí, jak jsem nastínil výše, kolem cestování časem a tajuplné substance s názvem siberit/alaskit, která skýtá nekonečné možnosti, a proto ji chtějí zainteresované strany buď ovládat (USA, SSSR), nebo zamezit jejímu používání (žoldáci), či obligátně využít pro dobro všech (nechci spoilerovat). Každá strana konfliktu má trochu svou verzi příběhu a doporučuji verzi na Steamu, zejména kvůli komunitnímu obsahu, který hru poměrně hezky dokončil. Přibyla tak třetí kampaň, kterou původní tým chtěl udělat, ale bohužel nestihl.

Zdroj: Altar Games

Jak to funguje, hraje, povídá?

Výše jsem se asi dopustil malého zmatení, ale je to prostě tak – Original War není mrtvou hrou, nýbrž se na něm dodnes vcelku pilně pracuje. Od dob vydání tak vyšlo několik patchů a modeři dodělali i onu třetí kampaň, za což jim patří dík vděčné komunity. Hra se díky tomu hraje bezvadně i na nových systémech a vše funguje, jak má. Vše je optimalizováno na současné monitory (přece jen v době vydání bylo standardem CRT a maličko jiné rozlišení), hra má super český dabing, roztomilou kreslenou grafiku, která je překvapivě detailní, a velmi příjemnou hratelnost a flow. Do ovládání se člověk dostane jedna dvě a hru si skutečně užívá.

Original War je tajný tip pro milovníky strategií trochu taktičtějšího typu, kteří upřednostní kvalitu před kvantitou. Zároveň je povinností pro pařany-patrioty, protože jde o hru, která slavila úspěch v zahraničí (byť jen v sousedním Polsku). Skvěle hratelný mix strategie a RPG doplňuje zajímavý příběh a perfektní český dabing.

Recenzi pro Gaming Professors napsal Vladimír Klosse.

• příběh
  • český dabing