Phogs!

PHOGS! – jako když ožívá kočkopes

27. 7. 2022
Zdroj náhledu: IGDB

Pamatujete si na ten starý animovaný seriál, který dávali na jedné nejmenované komerční televizi? Kočkopes, jehož jedna strana byla kočičí hlava a druhá psí, pobavil nejednoho diváka. Vývojáři od Bit Loom Games tento seriál očividně viděli, a tak se rozhodli přivést na svět logickou hru PHOGS!. Ostatně takový vztek a pobavení ve vás v jednu chvíli dokáže vyvolat skutečně pouze pár her. Akorát tu nemáme kočkopsa, ale klobáskopsa.

Co jsou to teda ti PHOGS!?

Jedná se vlastně o zvířátko, co má dvě psí hlavy a žádné nohy, takže vypadá jako podlouhlý párek. Kromě toho má schopnost se natahovat jako žvýkačka a to nejdůležitější, můžete s ním odemykat ty nejdivnější kloboučky. Každé kolo navíc vyhledáváte různé kosti, což ostatně pouze vykresluje, jak šílené toto zvířátko je. Těšil jsem se na herní kloboučky se schopnostmi, ale těch jsem se bohužel nedočkal, jedná se pouze o vizuální vylepšení párkopsa.

To samé je to s různými levely. Osobně můžu říct, že jsem jich očekával daleko více, bohužel jich je pouze lehce přes dvacet, a jakmile se naučíte svého phogse ovládat, hrou projdete, ani skoro nemrknete. Osobně jsem na hře strávil lehce přes šest hodin, což skutečně není moc. Na stranu druhou, úrovně jsou nádherně tematicky provedené. Jedny úrovně jsou zasazeny v noci, jedny jsou zase něco jako „herní svět“ a do třetice samozřejmě jídlo. Tři různé, vtipné a přesto velice zajímavé světy jsou pak završeny misí jménem Lost Temple (Ztracený chrám), kde si s vaším zvířátkem dojdete pro cílovou vysněnou odměnu.

Zdroj: IGDB

Horší je to s ovládáním…

Ovládání je jednoduché, ale jde vidět, že je hra dělaná především na gamepad. Na klávesnici je velice složité si ji zahrát. Na gamepadu se totiž phogík ovládá víceméně samostatně, jedna strana ovládá pohyb jedné strany a druhá strana gamepadu pohyb té druhé. Z ovládání na klávesnici jsem trošku kvetl, protože jsem proplétal prsty jak profesionální švadlenka, což nejsem ani zdaleka.

Místy jsem také byl naprosto bezradný ohledně postupu ve hře. Ono totiž můžete využívat i své okolí a to je právě ta nejzábavnější část hry. Po většinu času, když tápete, co dělat dál, se prostě od něčeho někam odrazte nebo se zhoupněte. Jednoduše zakousnete jednu hlavu, poté druhou a zhoupnete se přes díru. Je nutno zalít květinu? Jedna hlava se stane nástavcem od hadice, druhá vodu zvrací (takové perpetuum mobile) a máte ultimátní kropáč. PHOGS! je ostatně nádherná jednoduchá a pohádková hra. Nemusíte se bát, že by zdejší hádanky byly hádanky nějak extrémně složité nebo že by vám nemusely dávat smysl, to ani náhodou. A to ještě není na hře to nejlepší.

Zdroj: IGDB

Nejlepší věcí je kooperace!

To je to, co mě na tomto dvojpsovi bavilo nejvíc, zahrát si to v kooperaci s kamarádem. Ovládáte v ní pouze jednu půlku zvířátka a tím si hru nejen zjednodušíte, ale zároveň si ji víc užijete, protože na nic nejste sami. Jasně, můžete mít také spoluhráče, co bude stát za úplný prd a bude vás jenom více nervovat, nicméně kooperace se hře povedla a přijde mi škoda ji nevyužít.

Bohužel v kooperaci přichází i to horší, což je daleko víc bugů a z nějakého neznámého důvodu i občasné vypadávání hry. Bez problémů jsme si prostě nezahráli. Naštěstí je ve hře dostatek kontrolních bodů, takže se vždycky dalo naloadovat zpátky k potřebnému místu.To je ale maličkost, která se dá odpustit. Ten svět je totiž skutečně nádherný. Onen jednoduchý umělecký roztomilý pohádkový design, kde místy pobíháte jako dvouhlavý párek, má prostě svoje kouzlo. Sice je to místy znepokojivé, ale rozmanité úkoly a skvělé herní puzzly hru jenom pozvedávají a to je na kouzlu PHOGS! jen další velký bonus.

Do toho je svět hry ještě propleten nádhernou zvukovou vložkou, která se dá popsat jako ztřeštěnost hodného pejska Beethovena. V každém světě narazíte na jiný hudební styl a v každém světě si ho tak budete moci užít do sytosti. Navíc jsou na vaší dvouhlavé příšerce komické i ony zvukové dojezdy, kdy se jedna hlava třeba zakousne, druhá natahuje a onen strečink je sám o sobě vtipný zvuk. Hudba a zvuk se tak hře extrémně povedly a jen podtrhly onen komediální vizuál.

Zdroj: IGDB

Příjemná kooperativka, která se dá hrát i sólo. V tom se sice více zapotíte, na druhou stranu si na konci budete moci užít závěrečné titulky v poslední misi. Hra sice ještě občas padne a trošku pozlobí, nicméně to je v perfektním vizuálu a skvělé hudbě něco úplně přehlédnutelného. Kontrolních bodů je navíc v PHOGS! dost. To, co mně stále vadí, ale je, že hra byla dělaná na konzole a bez gamepadu si jenom zvyšujete obtížnost hraní.

• úžasný vizuál
  • skvělá hudba
  • vtipný námět