Regiments – umění moderní války

Sdílet
Sdílet
Sdílet
Zdroj: igdb.com
Studená válka, jejíž plamen nikdy nevyhasl, se ještě více rozhořela a není ani zdaleka tak studená, jak její označení napovídá. Žít během studené války v Evropě znamenalo být připraven, že se můžete kdykoli proměnit v hrst radioaktivního popela. Eskalaci studené války v roce 1989 a plameny otevřeného konfliktu okusíte v taktické strategii Regiments.
Regiments 1

Osudový rok 1989

Za titulem Regiments, který pracuje s vyústěním studené války do otevřeného konfliktu, stojí jednočlenné vývojářské studio Bird’s Eye Games, konkrétně Mikhail Sherstennikov. Vydavatelem je pak MicroProse Software, který se podílel na vydání i povedeného titulu High Fleet.

Hra se odehrává v roce 1989 v Německu, kde eskalace studené války vyvrcholila v nový otevřený konflikt. Na jedné straně stojí vojska NATO a na straně druhé vojska Varšavské smlouvy. Německo, rozdělené na východní a západní část, bylo vždy ústředním bodem globálního boje mezi Sovětským svazem a Spojenými státy americkými, titány příslušných politických doktrín. V tomto smyslu bylo přirozené, že se právě zde opět rozpoutalo peklo.

Před pouhými dvěma lety zpívali lidé na obou stranách Berlínské zdi stejné písně a skandovali stejné chorály. Ve vzduchu se vznášely opatrné naděje na mírové řešení, nikdo však netušil, co bude následovat.

Hlavní kampaň vám nabídne celkem sedm operací, nebo řekněme misí. Ty zahrnují i několik dní bojů a různých cílů. Operace tak mohou být poměrně velké a dlouhé s tím, že některé obsahují pouze pár tuhých bitev a jiné několik velkých, rozsáhlých a tuhých střetů. Můžete také bojovat na stejné mapě několikrát, jak se blížíte k vítězství. Někdy, pokud jste až tak dobrý velitel, můžete operace dokončit rychleji tím, že splníte cíle a postoupíte do další fáze. Máte však možnost zůstat a splnit více cílů, respektive obsadit více zón a následně je také udržet.

Dobývání zón coby taktických cílů je také způsob, jakým získáváte body pro operační pravomoc. Tu používáte například k nahrazování ztrát, rozšiřování svých sil o další operační skupiny, vylepšování operačních skupin a zvyšování limitu nasazení. Kromě toho můžete také povolat bombardování nebo rozšířit zásobovací limity a inženýrské body.

V rámci kampaně – pardon, operací – budete také muset velmi důkladně pracovat s jednotkami. Jednotky, které použijete v boji, získávají zkušenosti, a pokud přežijí, budou tito ostřílení veteráni tvořit páteř vaší armády v následující operaci.

Skirmish, který vás zabaví na dlouhé hodiny

Zdolat kampaň vám zabere slušnou porci času v závislosti na vašich dovednostech a taktice. Regiments však obsahuje také Skirmish, tedy jeden z oblíbených prvků všech milovníků RTS her. V tomto režimu si nastavíte vše, co chcete, vyberete si mapu, za jakou stranu chcete hrát a samozřejmě i pluky. Dalšími prvky, které si volíte, jsou také síla útoku či obrany, podle toho, na které straně stojíte, a úroveň AI útočníků nebo obránců.

Můžete si tak navolit extrémně zdatného AI protivníka s velmi silnou obranou nebo útokem. Samozřejmostí jsou i počáteční zdroje, tedy body, za které povoláváte jednotlivé čety.

V režimu Skirmish začínáte se základními silami charakteristickými pro armádu a pluk, který si zvolíte jako výchozí. Opět záleží na vašem výběru a na tom, kolik úkolů a úkolových uskupení budete ve Skirmishi mít a jakým způsobem se budou otevírat. Když budete hrát opravdu dobře a dokážete navíc udržet klíčové body dostatečně dlouho, případně budete plnit úkoly, můžete si přivolat další karty jednotek.

Dokonce i v režimu Skirmish vaše jednotky získávají dovednosti a mohou se tak ze zelenáčů stát ostřílenými bojovníky. Sluší se však zmínit, že stejně to má i protivník, a to bez ohledu na to, zda hrajete za NATO, nebo za vojska Varšavské smlouvy. Zde se také projevuje první nedostatek nebo spíše nespravedlnost hry. Protivníci totiž v některých situacích lehce podvádí, a to tak, že získají rychleji další hodnost nebo že na zakopané obranné pozici vydrží daleko větší salvu než ve stejném případě vaše jednotky.

Regiments využívá reálných jednotek a pluků

Přišel čas si více říci přímo o jednotkách, kterými budete disponovat. Jak jsem již psal, hra se odehrává v roce 1989, tedy i jednotky jsou charakteristické pro tuto dobu. V závislosti na tom, kterou frakci si vyberete (ve Skirmishi), si budete moci zvolit i reálně existující pluky a prapory s jejich jednotkami. Druhů vojenské techniky a pozemních a vzdušných sil je v celkovém počtu více než 100 a všechny jsou autenticky vymodelované.

V případě NATO tak nechybí například těžký tank Abrams M1A1, lehký tank Sheridan M551A1 nebo třeba i Mortar M106. V případě vojsk Varšavské smlouvy jsou zde taktéž charakteristické jednotky a prapory. Můžete se tak těšit na sovětský tank T-72, 2S12 Sani nebo BTR-70. To by nebylo až takovou zvláštností. Co však posouvá hru o příčku výše, jsou vrtulníky, s kterými se moc často ve strategických hrách nesetkáte. Je zde zastoupen AH-64 Apache a Mil Mi-24D, tedy vedle Abramse a T-72 další opravdové ikony studené války.

Jednotky jsou velmi věrně zpracované a zde se opravdu každý milovník vojenské techniky uspokojí. Hra má volnou kameru, a tak není problém si vaše oblíbence pořádně prozkoumat ze všech stran.

Jednotky nemáte zpřístupněny všechny najednou, ale vybíráte si podle pluků a brigád, jak jsem již zmínil. Pokud si zvolíte NATO a vyberete si pluk z USA, Německa, Francie či Británie, budete poté moci v bitvě zvolit i příslušné jednotky.

Zde je rovněž patrný zájem vývojáře, protože příslušné prapory komunikují ve svém rodném jazyce, což je rozhodně velmi příjemné a dodává to pocitu originality. Některé znaky na vojenských zařízeních sice neodpovídají reálné předloze, nicméně to je v určitých aspektech dnešní doby pochopitelné a nedá se to považovat za zásadní negativum.

V rámci vašeho tažení za vítězstvím budete moci přivolávat i vzdušné údery. Může se jednat o bombardování, kobercový nálet, průzkumný přelet a prakticky vše, na co si můžete vzpomenout z reálného světa. A stejně jako v reálném světě je zde důležitá také protiletecká obrana. Dokonce i přivolané bombardování můžete odvrátit nebo alespoň značně znepříjemnit, pokud budete mít vhodně rozmístěny protivzdušné jednotky. Tyto jednotky mohou piloty bombardérů a letadel (které nemůžete přímo ovládat) zastrašit, nebo dokonce i zničit.

„Umění války je umění poznat nepřítele“ – Sun-c’

Brigády, které zvolíte, neovládáte po jednotlivých jednotkách, ale hezky rozkazujete celým četám, které se skládají z několika jednotek. V konečném měřítku tak můžete rozkazovat stovkám jednotek.

Dalším důležitým prvkem, který hraje velkou roli, je průzkum. Můžete mít sice podezření, že vás z daného místa ostřeluje nepřítel, a můžete na tento bod samozřejmě nařídit palbu, nicméně můžete pouze jen plýtvat munici, protože cíl stejně nezničíte. Těžký tank například nemůžete zničit obyčejnou mobilní pěchotou s kulomety.

Když však cíl znáte, při najetí myší se vám zobrazí vzdálenost i o co se jedná. Díky tomu můžete zvolit vhodnou strategii a samozřejmě i jednotky na zničení cíle.

Ovládání je velmi intuitivní a tutoriál je dobré si projít, zejména abyste se seznámili s mechanismy a prvky hry.

Po vizuální stránce je titul velmi líbivý a úhledný. Je však vidět, že zaměření bylo spíše na jednotky, a to s velkým důrazem. Prostředí takovou lásku nedostalo, avšak nechci říci, že je špatné nebo ošklivé. Když pošlete vaše jednotky do lesů, získají určité bonusy do obrany, ale zároveň se pohybují pomaleji, tedy vše, jak má být. Rozdíl ve vizuální podobě je však patrný.

Ozvučení je více než příjemné, hudba neruší a komunikace jednotek je také na dobré úrovni, nedá se zde tedy nic vytknout.

Celkově vám však bude hra připadat lehce chudě. Absence kooperace či multiplayeru rozhodně zamrzí a u takovéto hry se to prostě nabízí. Možnost hrát s kamarády nebo proti jiným hráčům by posunula hratelnost znatelně výš, a to i přes to, že se jedná o velmi příjemnou strategii.

GP uvozovky

Regiments je opravdu povedená strategie, která je zasazena do období studené války. Dobové jednotky a jejich propracovanost je v některých fázích a záběrech až obdivuhodná. Co vás také překvapí, je působivá AI, která je schopna taktizovat – když je to vhodné, stáhne se, a když cítí, že může prorazit, tvrdě se vrhne do útoku. Bohužel zde není multiplayer, který se pro hru tohoto typu přímo nabízí.

Klady

zasazení hry
různé dobové brigády napříč NATO a vojsky Varšavské smlouvy
reálné zpracování jednotek
povedená AI
příjemné rozhraní a ovládání

Zápory

nepřátelé někdy lehce podvádí
není multiplayer
0

Doporučujeme

Sdílet na Facebooku
Sdílet na Twitteru
Sdílet na LinkedIn