Ross, the Boss – desková hra

Ross, the Boss – pes vs. kočky

26. 12. 2023

Ross, the Boss od vydavatelství Piatnik je bláznivou hrou určenou pro dva až čtyři hráče od pěti let. Ross je pes mopsíkového typu, který si chrání svou zahradu a snaží se nepropustit žádnou drzou kočku do domu jeho páníčků. Zahradu má pod packou zcela dokonale, a tak jedinou možnou cestou pro kočky je proplížení se přes plot. Cílem hry je dostat svou kočku kolem celé zahrady až do domu, přičemž šéfík Ross se je snaží vyplašit.

Kdo je tady pánem?

Recenzi deskové hry Ross, the Boss jsem si velmi užila. Titul vám dorazí v lehké, velmi jednoduché a potisknuté lepenkové krabici. Ta je netypická tím, že je celá z jednoho kusu kartonu. Po rozevření a zpevnění přiloženými spojkami totiž slouží jako ohraničené herní hřiště. Okraje krabice z obou stran představují plaňkový plot s vyznačeným startem a cílovým kočičím průlezem do domu. Vnitřní prostor pak znázorňuje Rossovu zahradu, včetně misky s pitím, po které bude pobíhat.

Samotný Ross je mops s typickýma velkýma vykulenýma očima, vyplazeným jazykem a zavalitým tělem. Na první pohled si ho musíte zamilovat (a to se mi reální mopslíci nelíbí). Figurka má přes deset centimetrů na délku a v jejích útrobách je místo na tři AAA baterie, které nejsou součástí balení. Po jejich namontování může Ross ožít. Zmáčknutím červeného tlačítka zakomponovaného do jeho obojku se na svých čtyřech kolečkách bláznivě rozjede. Téměř nikdy ale nejede napřímo. Jeho mechanismus je uzpůsobený uzavřenému prostoru herního plánu, ve kterém je jeho úkolem co nejdůrazněji narážet do plotu a plašit tak kočky.

Vyděšené kočky

Kočky jsou zastoupeny plochými plastovými figurkami, na které si jejich konkrétní podobu musíte nalepit pomocí přiložených samolepek. Tyto figurky pak lze zacvaknout do speciálních stojánků s odpalovacím mechanismem. Stojánky se i s kočkami zasouvají na plot. Mechanismus je tvořen pérkem, které je uvolněno stlačením přečnívající části. Touto částí se stojánky umisťují dovnitř herního pole, Ross do nich může svým tělem narazit a kočku tak vystřelit pryč.

Hráči si na začátku kola vyberou své kočky, umístí je na startovní plaňku, Ross se dá do středu pole a hra může pomalu začít. Ještě předtím ale po plotě můžete rozmístit čtyři koše, které kočku chrání před vystřelením a také mají funkci jakéhosi respawnu. Hráč na tahu má k dispozici dvě kostky. Dohromady na nich mohou padnout čísla jedna až šest, některá jsou tam však víckrát a jiná jen jednou. Padnout také může obrázek Rosse. Hozená čísla udávají součet, o který se se svou kočkou pohnete. V případě, že vám také padl Ross, the Boss, zmáčknete na něm jeho tlačítko a nezbývá vám než se jen modlit, že vás nevyčenichá. Po herním plánu bude zběsile jezdit něco okolo deseti sekund.

Ross, the Boss – detail Rosse
Ross, the Boss – Ross z boku

Zábava nejen pro děti

V případě, že vás vystřelí z plotu pryč, musíte se vrátit zpět do nejbližšího neobsazeného koše, případně až na úplný začátek. Hra je čistě náhodná, ať už co se týká hodů kostkami, tak samotných pohybů Rosse. Ve výsledku je také hodně škodolibá. Přestože je primárně určena dětem, i dospělí si dětsky vyhrajou, když budou zapínat Rosse a doufat, že trefí jejich soupeře. Ross, the Boss ubíhá velmi rychle, jedno herní kolo vám zabere kolem patnácti minut. V originálním podání jsou k dispozici čtyři koše, které vás chrání, a věřte, že při Rossově řádění opravdu přijdou vhod. Snížením jejich počtu se tak dá hra modifikovat a o něco ztížit.

Pro dospělou zábavu se dají s blížícími se oslavami Nového roku upravit pravidla například tak, že vždy, když vás Ross vystřelí, musíte si dát panáka. U lumpačivých dětí pak zas vidím, jak pobíhají po bytě jen se samotnými kočkami a střílejí je po sobě. No, jak říkám, s hrou si užijete spoustu zábavy. Na druhou stranu, když se podívám na nějaká ta negativa, tak mi přijde, že příliš jednoduché materiálové zpracování krabice není moc odolné a dlouho nevydrží. Co se pravidel týče, mají zde výhodu ti hráči, kteří začínají až jako poslední. Obsazená pole se totiž nepočítají, přeskakují se, a dá se tak poměrně dobře dostat kupředu.

Ross, the Boss je zábavná rodinná, dětská a zároveň i škodolibá párty hra, ve které si každý něco najde. Pobíhající Ross, vystřelující kočky pryč z herního plánu, je prostě k nakousnutí. Pokud neberete věci moc vážně nebo vaše děti milují pohybující se zvířátka, bude se vám tato hra založená čistě na náhodě líbit. V kategorii dětských her se jedná o náramnou zábavu, proto dávám sedm bodů z deseti.

• ztvárnění Rosse
  • vystřelovací mechanismus
  • jednoduchá, zábavná rychlovka
  • neodolnost krabice
0.0

Náhoda

Mozkovar index

Marcela Grázová

Její první herní zkušeností byl pravděpodobně Tetris, avšak v dětství milovala strategické hry a online FPS, či MMO. Nyní už hraje jen singleplayer a díky recenzím objevila široké spektrum zábavných indie her, nad kterými dříve spíše ohrnovala nos. Vystudovaný farmaceut, milovník fantasy & sci-fi knížek a seriálů, náruživý cestovatel a motorkář.