Sázky, prosím! – desková hra

Sázky, prosím! – dostihové sázení v reálném čase

21. 2. 2024
 

V deskové hře Sázky, prosím! si vyzkoušíte sázení na koňské dostihy. Nemusíte ale studovat sáhodlouhé statistiky, trenéry, jezdce či kondici koní. Vše totiž bude probíhat v reálném čase a rovnou uvidíte, jak se komu daří. Navíc si vystačíte s kartonovými žetony a nepřijdete tak v případě neúspěchu na mizinu. Deskovka je určena pro dva až devět hráčů od deseti let a jedna herní partie vám zabere pod hodinu. V češtině si ji můžete zahrát díky vydavatelství Tlama Games.

Sázky, prosím! – aplikace
Sázky, prosím! – desková hra

Offline versus online hraní

Sázky, prosím! se hrají na čtyři kola, každé představující jeden dostih, v jehož průběhu budete svými žetony sázet na sedm závodících koní. Říkáte si, jak jako sázet v reálném čase? Je to poměrně jednoduché a hra počítá s více variantami. První je čistě offline, kdy se jeden z hráčů ujme role moderátora a sám sázet plnohodnotně nebude. Druhou možností, kterou zcela doporučuji, je buď využití stažení aplikace v mobilu, nebo spuštění programu v prohlížeči na PC, eventuálně TV.

Tímto způsobem budete mít o moderátora celého dostihu postaráno. Umělá inteligence bude házet kostkami, posouvat koníky a na konci dostihu i ukáže celkové statistiky a počty, které se vám k sázení budou hodit. Je to velké usnadnění práce a možnost, jak si užít sázení všech najednou. Jedinou nevýhodou může postupně být stále ten stejný, opakující se komentář. Vše se dá ale nastavit a vypnout, a to i například jak moc rychle se má vše dít. Nicméně jak už jsem zmínila, pokud si k deskovkám jdete odpočinout od obrazovek, vše je možné dělat offline přímo na vašem stole, pomocí přiloženého dostihového plánu, dřevěných minifigurek koní, vlastního komentáře a dvou kostek.

Sázky, prosím! – aplikace vítěz

Koníci, utíkejte

Kostky jsou pro tuto hru naprosto stěžejní. Koní je sedm a dohromady odpovídají kombinacím, které lze na dvou kostkách hodit. V případě, že padne jejich určené číslo, koník se o jedno pole na dráze posune. Protože ale nejen hráči Catanu vědí, že některá čísla padají více než jiná, a závod by tak nebyl spravedlivý, existují tu vyrovnávací mechanismy, které s celou hrou umí pořádně zamíchat. Což je ve výsledku naprosto skvělé, protože nikdy nevíte, jak to nakonec dopadne. Dostih má tak výbornou atmosféru a udržuje se napětí.

Abych to vzala konkrétně. První kůň odpovídá číslům dva a tři dohromady, stejně tak poslední představuje jedenáctku a dvanáctku najednou. Ostatní koně jsou po jedné hodnotě. Navíc pokud dané číslo padne dvakrát po sobě, například čtyřka a v dalším hodu opět čtyřka, vystřelí to koně o více polí dopředu. Ta čísla, která mají nejmenší pravděpodobnost, hned o tři políčka, další o dvě či o jednu. Jen sedmička, která statisticky padá nejčastěji, žádnou bonifikaci nemá.

Sázky, prosím!

Tímto se konečně dostáváme i k samotnému sázení. Každý hráč na začátku dostane pět žetonů s hodnotami dva, tři, tři, čtyři a pět, které se během závodu snaží co nejlépe umístit. Centrem hry je opravdu velký herní plán, připomínající plátno z rulety. Vpravo vidíme barevně odlišené konkrétní koně, po jejichž levici se táhnou sloupce různých čísel. V první části sloupců si lze vsadit na koňovo čisté vítězství. V druhém sloupci stačí, když bude hřebec první nebo druhý. Ve třetím se sázející spokojí s prvním až třetím místem. Uvedená čísla ve sloupcích představují násobitele umístěného žetonu v případě výhry a postupně se směrem k nižšímu umístění samozřejmě snižují. Přitom je ale brána v potaz šance daného koně na výhru. Násobitel pro sedmičku v případě vítězství je pouze tři, zatímco pro dvojku hned devět. 

Přestože hlavní sloupce jsou jen tři, dohromady je pro jednoho koně možno umístit sedm žetonů. Základem hry Sázky, prosím! je totiž pravidlo, které říká, že na každé políčko lze umístit pouze jeden jediný žeton. Pokud vám jej tedy váš soupeř vyfoukne, máte smůlu a musíte se smířit s nižším multiplikátorem. To záměrně zvyšuje tlak na to, vsadit si včas. Sázet se totiž dá téměř během celého závodu. 

Píši „téměř“, protože ve dvou třetinách dostihové desky je výrazná červená čára, po jejímž překročení třemi koňmi jsou sázky uzavřeny a můžete už jen fandit. Do té doby se snažíte co nejrozumněji své žetony rozmístit. Někdy ale také tři koně pásku přejít vůbec nemusejí a sázet se dá až do úplného konce. Nicméně nejednou se stane, že vše se seběhne příliš rychle a vám zůstanou některé žetony nevyužité v ruce.

Vsaď si na více typů polí

No, aby to ale nebylo až tak základně suché, nemusí se sázet pouze na první tři umístění. Je tu možnost si přihodit i na konkrétní barvy koní, kteří zvítězí, nebo každé kolo se obnovující karty vedlejších sázek. Tyto kartičky porovnávají umístění jednotlivých koní. Například že kůň číslo čtyři skončí před koněm číslo pět nebo kůň sedm předběhne všechny modré koně. Dále se každé kolo otáčí a přidává nová karta mimořádných finišů, dovolující vsadit si na to, o jak moc těsné závody půjde. Jestli to bude v cíli našlapané, nebo naopak bude hodně koní zaostávat. 

Poslední okořeněním deskové hry jsou VIP karty, které se losují na konci každého kola. Všichni hráči obdrží dvě a jednu si nechají. Tyto karty vám umožní získávat dodatečné finance za konkrétní hody, přidávají vám více žetonů nebo vám umožní porušit pravidlo konce sázení za červenou čarou.

Kdo si vysází největší balík?

Jakmile jeden dostih skončí, vyhodnocují se všechny sázky. Nejdříve se počítají peníze z těch vítězných, od kterých se pak odečtou ty nevyšlé. Každé kolo totiž sázíte pouze ty stejné hodnoty žetonů, za něž pak sbíráte peníze, které nesázíte a jen je hromadíte či platíte penále. Minusové finance na herním plánu poznáte v podobě malého záporného bílého čísla v červeném kolečku. 

Řekli byste si, že tahle hra je čistě jen o náhodě a vůbec nijak se nedá strategizovat? Jste na omylu, trošičku to přece jen jde. Některá pole totiž záporné hodnoty nemají, a tak, i když si na ně vsadíte a prohrajete, nic neztratíte. Zároveň sázením na méně pravděpodobné koně získáte balík. Nelze tak nic ztratit. Jinak ano, Sázky, prosím! jsou především o náhodě, co padne na kostkách. Nejlepší je se uvolnit a moc nad tím nepřemýšlet, pak nemůžete být svými rozhodnutími frustrovaní.

Sázky, prosím! nejsou tak úplně deskovou hrou v pravém slova smyslu jako spíše zážitkem z překotného sázení, rozmýšlení, překřikování a fandění, ideálního k párty hraní. Pravidla nejsou nijak složitá, s pomalejším nastavením posouvání koní hru zvládnou i mladší ročníky. Je jen na vás, jestli si zvolíte vhodného offline moderátora, který titulu může přidat jedinečný zážitek, nebo vše necháte na aplikaci, abyste se mohli sázení věnovat všichni bez rozdílu. Jedinou výtkou je menší množství karet finišů, kterých je jen pět a nenabízí tak dostatek variability. Zato koně, ti nikdy nepoběží zcela stejně. Navíc VIP karty mohou se vším zamíchat.

Klady
  • neopakující se závodění
  • skutečně sázení v reálném čase
  • skvělé sladění s aplikací
  • možnost zůstat čistě u offline hraní
Zápory
  • chtělo by to více karet finišů
  • v případě AI moderátora stále ty stejné hlášky
  • nic pro strategické hráče
Infobox
0.0

Doporučujeme

Vizuál

Zpracování

Interakce

Mozkovar index

Znovuhratelnost

Náhoda

Marcela Grázová

Její první herní zkušeností byl pravděpodobně Tetris, avšak v dětství milovala strategické hry a online FPS, či MMO. Nyní už hraje jen singleplayer a díky recenzím objevila široké spektrum zábavných indie her, nad kterými dříve spíše ohrnovala nos. Vystudovaný farmaceut, milovník fantasy & sci-fi knížek a seriálů, náruživý cestovatel a motorkář.

Sledujte nás:

© 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.