Catan Big Box – krabice

Catan Big Box – brána do světa deskových her

9. 3. 2023

Catan neboli dříve Osadníci z Katanu jsou již kultovní deskovou hrou, o které slyšel kdekdo. Původně byla vydána v roce 1995 a stojí za ní bývalý německý zubní technik Klaus Teuber. Později vyšla vylepšená druhá verze a mezitím i nějaká ta rozšíření. V roce 2017 pak ve vydavatelství Albi, které má českou verzi na starost, vyšla edice Big Box, která je ideálním vstupem na catanský ostrov. Edice Big Box kromě základní hry obsahuje rozšíření pro 5–6 hráčů, kostkovou hru a čtyři doplňkové scénáře: dva nové herní plány New York a Korsika a dvě menší rozšíření Pomocníci a Nejlepší přátelé.

Catan Big Box – herní plán
Catan Big Box – detail plánu

Dosáhni první stanoveného cíle

Jste osadníci, kteří dorazili na neobydlený ostrov Catan, bohatý na přírodní zdroje. Nedorazili jste sem ale sami, jsou tu i další neohrožení mořeplavci. Vaší osidlovací náplní bude sbírat zdroje, obchodovat s ostatními, stavět silnice, vesnice a města na vhodných místech a jako první dosáhnout určitého počtu vítězných bodů. V základní hře je to 10. Jeden bod získáváte za každou vesnici, dva za každé město. Hráč, který má aktuálně nejdelší silnici nebo největší vojsko, získává za každé další dva body, pokud jej ale někdo předběhne, přichází o ně a přesouvají se k danému hráči. Všechny tyto věci jsou veřejně viditelné. Body se nikde nezaznamenávají, je třeba situaci neustále sledovat a přepočítávat. Jedinými skrytými body mohou být zakoupené akční karty, jejichž obsah ostatní nevidí.

Catan Big Box – Nejlepší přátelé
Catan Big Box – žetony
Catan Big Box – destičky a pomocníci

Obchoduj a dávej pozor na zloděje

Abyste mohli stavět, potřebujete suroviny. A jak je tedy získat? Potřebujete k tomu štěstí, trochu taktiky a obchodní dovednosti. Herní pole se skládá z 19 šestihranů poskládaných do mapy ostrova obklopeného rámem představujícím moře. Jednotlivé destičky reprezentují lesy, pastviny, pole, vrchoviny, hory a jednu poušť. Pokud na rozhraní těchto destiček budete mít postavenou vesnici nebo město, bude vám přidělována při troše štěstí daná surovina: dřevo, vlna, obilí, jíl a ruda. Proč při štěstí? Každému poli je přiřazeno číslo, toto číslo pak musí být hozeno jako součet na dvou kostkách. Dle rozestavění vesnic a měst je pravděpodobné, že někteří hráči budou mít nadbytek onoho a nedostatek něčeho jiného a další naopak. Pak už je jen na dohadech navzájem, zda si nějaké zboží vymění. Může se tedy stát, že pokud jeden hráč vítězí, ostatní jej budou sabotovat a nebudou mu nic měnit. Aby zde ale přece jen byla nějaká možnost, lze obchodovat i s bankem, ale to v dost nevýhodném poměru 4 : 1. Mít více než sedm karet najednou je totiž riskantní. Lepšího obchodního poměru lze dosáhnout postavením obydlí v přístavech na okraji mapy.

Catan se tedy hraje následovně. Pokud jste na řadě, hodíte kostkami. Všichni, kdo mají na hozeném součtu stavby, dostanou suroviny. Tento mechanismus udržuje všechny hráče neustále zapojené. Vy pak můžete obchodovat, stavět nebo kupovat a hrát akční karty. Je to velmi jednoduché a dost záleží na štěstí, jestli vám vaše čísla budou padat anebo jestli vám vaši spoluhráči budou ochotni suroviny směňovat a nenechají vás na holičkách. To se pak můžete někdy několik kol jen dívat, jak vám ostatní utíkají. Speciálním případem je, když padne číslo sedm. Nikdo nedostává suroviny, a pokud máte více než sedm karet, musíte půlku vrátit do banku. Vaše schraňování a čekání na tu poslední vhodnou surovinu tak může vyjít vniveč. Ten, kdo sedmičku hodil, následně přemisťuje zloděje. Pokud zvolí dlaždici, ke které patří vesnice či města jiného hráče, ukradne mu jednu surovinu a zároveň blokuje produkci zdrojů v nadcházejících kolech, dokud tam zloděj bude stát. Což může být dost kruté.

Catan Big Box – karty surovin
Catan Big Box – typy krajin
Catan Big Box – zloděj
Catan Big Box – akční karty
Catan Big Box – figurky

Scénáře v Big Boxu

Naštěstí Catan Big Box edice přichází s rozšířeními Pomocníci a Nejlepší přátelé, která pomohou při troše snahy obrátit škození na světlou stranu síly anebo vás učinit imunními. Pomocníci jsou nové karty, které přicházejí se speciálními výhodami. Například pro vás nebude platit limit sedmi karet při zloději nebo dostanete suroviny, i když nebudete mít štěstí a hodí se jiné číslo, než kde máte své stavby. Jednotlivé výhody lze použít maximálně dvakrát, pak je musíte vyměnit za jiného pomocníka. Díky tomu je hra neustále dynamická. Nejlepší přátelé přichází se žetony přízně, které obdržíte za to, že pomáháte ostatním. Například můžete zloděje přemístit tak, aby nikomu neuškodil, nebo někomu darovat svou surovinu anebo propojit osídlení s dalšími hráči. Tyto žetony pak směňujete za další výhody. Budete moci vyměnit surovinu 1 : 1, postavit zadarmo silnici, anebo dokonce dostat i vítězný bod. S tímto rozšířením je pak cílový počet k dosažení 11, a nikoliv 10. Obě tato rozšíření základní hru příjemně obohacují. Základní mechanismy jsou přece jen poměrně strohé.

Označení Big Box této krabici oprávněně přísluší, je skutečně veliká a obsahuje rozsáhlý plastový inzert. Některé jeho fochy jsou zcela intuitivní a poznáte, které komponenty tam patří, nicméně u jiných už to tak jisté není. Vůbec by nebylo na škodu tu mít návod ke správnému rozmístění. Co mi přijde také trochu škoda, je, že v této edici jsou všechny figurky plastové se snahou být detailnější. Osobně by mi ale ke hře mnohem více seděly původní, jednoduché dřevěné, které více podtrhovaly celkovou energii Catanu. Nicméně pojďme zpátky ke scénářům. V základní hře si můžete svůj herní plán pro každou partii pomocí zmíněných šestihranů variabilně poskládat a různorodě přidat i číslice. Takto může být každá hra úplně jiná. V této edici jsou obsaženy dodatečné scénáře Korsika a New York, které mají pozice i celkový tvar herního plánu přesně dané a pravidla jsou pak jen o malinko jiná. Na trhu existují také další rozšíření, která Catan posouvají dále.

Catan Big Box – New York
Catan Big Box – Korsika
Catan Big Box – kostková hra
Catan Big Box – typy staveb

Catan je dostatečně jednoduchý a zároveň hravý tak, aby přitáhl nové hráče do světa deskových her. Přináší soutěživost, jasně daný bodový cíl, ekonomické principy a vyjednávání. S významným prvkem štěstí pak není třeba vysoké úrovně herních dovedností. Ve své době předznamenal i první kroky k dnes velmi rozšířeným eurohrám. Jakmile ale deskovým hrám více propadnete, dostanete se do hloubky a zjistíte, co vše jiné a další deskovky nabízejí, je pravděpodobné, že Catan spíše opustíte a budete se k němu vracet pouze s novými hráči nebo z nostalgie. Herní mechanismy, jak jsou jednoduché, tak jsou strohé, a také grafickým zpracováním je poznat, že se jedná o starší hru. Přesto má Catan i v dnešní době své místo.

• přístupná pravidla a téma pro všechny
  • soutěživá hratelnost
  • dostatečná interakce
  • modulární plán
  • zkušení hráči spíše neocení
  • vyjednávání s nepřístupnými hráči může být frustrující
  • Autor Klaus Teuber
  • Vydavatel Albi
0.0

Marcela Grázová

Její první herní zkušeností byl pravděpodobně Tetris, avšak v dětství milovala strategické hry a online FPS, či MMO. Nyní už hraje jen singleplayer a díky recenzím objevila široké spektrum zábavných indie her, nad kterými dříve spíše ohrnovala nos. Vystudovaný farmaceut, milovník fantasy & sci-fi knížek a seriálů, náruživý cestovatel a motorkář.