Second Extinction – logo

Second Extinction – Jurský svět, a to doslova

24. 12. 2021

Pokud máte rádi dinosaury a v minulosti jste hráli hry ve stylu Turoka nebo Dino Crisis, mám pro vás tip na další povedenou hru s touto tematikou. Ujmete se role jednoho z vojáků a vydáte se na nebezpečné mise do terénu. Budete bojovat s dinosaury nebo zabírat lokace, dobývat jejich hnízda a různě je zkoumat či sbírat informace, které vám pomohou v boji. Second Extinction je kooperativní hra od studia Systemic Reaction, které pravděpodobně znáte díky jeho předchozí hře Generation Zero. Recenzovaný titul je stále ve fázi předběžného přístupu a uvedený článek nemusí odpovídat aktuální verzi hry.

Kooperace i sólo hraní

Second Extinction je primárně určena pro kooperaci se spoluhráči, ale vývojáři mysleli i na sólové hráče. Prostřednictvím kampaně nebo volného režimu si budete moci hru vyzkoušet nejprve sami. Možná si titul neužijete tolik jako s přáteli, ale pro pochopení základních mechanismů funguje dobře, takže bych mohl doporučit režim pro jednoho hráče jako jakýsi tutoriál. V režimu pro více hráčů sice absolvujete všechny lokace a úkoly znovu, ale alespoň víte, do čeho jdete, a dokážete lépe krýt své spoluhráče, případně jim i říkat, co mají dělat.

Dinosauři jsou v této hře opravdu agresivní a nedají vám nic zadarmo. Vzpomínám si na okamžik, při kterém jsem měl za úkol chytit pár raptorů do připravené pasti. Úkol vypadá na první pohled jednoduše, stačí nastražit past a nebožáka do ní nalákat, ale opak je pravdou. Jakmile se objeví vylepšený druh dravce, který se dokáže zneviditelnit, a ještě k tomu vám způsobí elektrické poškození, uvědomíte si, že jste něco pořádně podcenili.

Něco tu jaksi chybí

Vývojáři připravili docela zajímavé typy nepřátel, ale bohužel jsem o nich nikde neobjevil bližší zmínky. To je asi poprvé, co mě nepříjemně překvapila absence bestiáře. Docela rád bych si něco přečetl o dinosaurech, zejména o zmutovaných druzích. Nicméně tato funkce nám byla odepřena, čímž nás tvůrci připravili o možnost se malinko dozvědět více o těchto vládců druhohor. Ani z hlediska příběhu, a že ho zde není moc, by informace o jednotlivých druzích nebyly na škodu, ale třeba se jedná o plánovaný obsah, který ve hře prozatím chybí.

Zmínil jsem se už o tom, že zde není moc příběhu, a bohužel je to pravda. Jediné, co ve skutečnosti víte, je, že Zemi obsadili dinosauři a cílem organizace, ke které patříte – a o níž nic nevíte – je získat ji zpět. Možná je to jen můj osobní názor, ale opravdu se mi nelíbí hrát za nějaké neznámé postavy, ke kterým nemám možnost si vytvořit vztah a cokoliv se dozvědět. Vždyť ani pořádně nevíte, do jaké organizace patříte a jaký je její skutečný cíl.

Free Roam

Jedná se o nejzábavnější část hry, při které se mohou hráči volně pohybovat po sedmi různých oblastech mapy. Nejlepší na tom však je, že do lokací můžete vstupovat bez jakýchkoliv omezení nebo doporučených úrovní. Je jen na vás, zda se do nich odvážíte, či nikoli. Pokud tedy máte jednoduše rádi výzvy, můžete vstoupit do nejtěžší oblasti již na první úrovni.

Proč je tu kampaň?

Pokud jste doufali, že si v kampani postavíte základny, budete řídit raketoplán nebo si ochočíte dinosaura jako domácího mazlíčka, budete zklamáni. Kampaň se skládá z celkem šesti misí: Homebound, Charged Extraction, Research and Rescue, Vestige, Black Site a Contant. Během této kampaně budete moct plnit vedlejší mise, jako byste hráli režim volného průchodu. Popravdě je mi trochu záhadou, z jakého důvodu se režim kampaně ve hře nachází, jelikož kromě specifických úkolů pro jednotlivé mise nepřináší prakticky nic nového. Jediným zásadním rozdílem je, že do kampaně nemůžete pozvat své spoluhráče.

Repetitivnost misí

Nejvíce mi na titulu vadily opakující se úkoly, protože šlo většinou o to samé dokola. Dostat se na určité místo a zapnout radar, sestřelit dron s daty, sesbírat osm vajec nebo jít do dinosauří jeskyně a odpálit nálože. Tyto a několik dalších úkolů jsou hlavními cíli, které budete muset plnit stále dokola, ať už hrajete kampaň, volný režim nebo online kooperaci. Chápu, že některým hráčům tyto opakující se mise nevadí, což je samozřejmě v pořádku. Jsem ale toho názoru, že pokud se chystáte udělat rozsáhlou kooperativní hru, měla by obsahovat mnohem více obsahu, aniž byste museli kupovat DLC a jiné přídavné balíčky. Podle mě je zde opravdu minimum materiálu a poměrně rychle se omrzí. Aby bylo dobrodružství „trochu“ pestřejší, od páté úrovně dostáváte vy – vaše postava – kontrakty, v rámci kterých plníte různé úkoly, jako je například zabití několika raptorů výbuchem aj.

Hrdinové vs. dinosauři

Na výběr máte celkem šest hratelných postav – Rosy, Amir, Ortega, Jack, Sunetra a Jurgen. Jednotlivé postavy mají tři specifické schopnosti a typy zbraní. Mým osobním favoritem byla Ortega, která představuje typického vojáka s útočnou puškou, brokovnicí nebo odstřelovací puškou. Její hlavní schopností je pak Dash: úskok, co se hodí nejen na cestování, ale i na rychlý a taktický ústup. Mezi její další schopnosti patří takzvaný Combat High neboli bojové opojení, díky němuž se při poškození nabije ukazatel. S jeho pomocí lze po naplnění přejít do zvýšeného bojového stavu.

Další povedenou postavou je Jack – popravčí vybavený velkým rotačním kulometem a normální pistolí. Jeho schopností je Charge, při němž se rozběhne přímo na protivníka a srazí ho k zemi. Tuto schopnost však spíše využijete, pokud hrajete s více hráči, aby vás ostatní mohli krýt. Jako druhou schopnost má Jack náboj v exo-obleku, jenž absorbuje většinu poškození a přeměňuje ho na energii, kterou může po plném nabití uvolnit jako silný výbuch. Je poněkud škoda, že nemáte možnost jakýchkoliv úprav, protože modely jsou jasně předdefinované a nemůžete na jejich vzhledu vůbec nic změnit. Nebylo by na škodu, kdybychom si takovou postavu mohli sami vytvořit a nastavit různé schopnosti, ale chápu, že bych chtěl asi moc.

Grafické prostředí

Co titulu rozhodně nemohu vytknout, je grafické zpracování. Prostředí, ve kterém se hra odehrává, je příjemně zpracované po všech stránkách a i modely dinosaurů vypadají věrohodně. Takový elektrický raptor je pěkná zákeřná bestie, jež vypadá skvěle, o Rexovi nemluvě. Dostanete-li se do některé továrny, ve které se nacházejí výbušné materiály, zažijete velké peklo. Samotný zvukový doprovod výbuchu jen přispívá k jeho skvělému zpracování. Proto mě docela mrzí, že Second Extinction je jednou z těch her, pro které je vizuální stránka důležitější než celkový obsah.

Vyplatí se to?

Second Extinction bych raději viděl jako masivní bezplatnou online kooperaci, která by mohla obsahovat placené battle passy jako jiné podobné hry. Titul je poměrně zábavný, ale velmi rychle vás omrzí opakující se mise, které vás časem začnou nudit a obecně vás od hry odradí. To je jeden z důvodů, proč si myslím, že by tato hra měla mnohem větší úspěch, kdyby byla zdarma a mohli jste si přikupovat různé kosmetické předměty, zbraně či zmíněné battle passy.

Second Extinction je celkem zábavná střílečka, jež vás na několik hodin přiková k židli. Bohužel se však v ní najdou i některé věci, které hře ubírají na plusových bodech a mohou odradit nové potenciální hráče. Cena 24,99 € se mi zdá poměrně vysoká za titul, jehož obsah je prozatím nedostatečný, ale kdo ví, jak s ním autoři pohnou do plného vydání.

• grafické a technické zpracování
  • modely dinosaurů
  • repetitivní mise