Sexuální výchova na 120 % 1 – úvodka

Sexuální výchova na 120 % 1 – recenze

23. 3. 2024

Sexuální výchova na 120 % 1 je prvním dílem z trilogie, která se zaměřuje na otázky intimních záležitostí ze sexuálního světa, a my se na všechny tři knihy postupně podíváme. Sérii v našich končinách vydává nakladatelství Gate, recenzní výtisk nám však poskytlo Knihy Dobrovský.

Autor obálky:
Původní název:
Díl:
EAN:

Kikiki Tataki
Hotomura
Hotomura
Gate / Knihy Dobrovský
Seikyouiku 120%
1/3
Markéta Linhart
132
brožovaná
únor 2024
978-80-277-4202-8
9788027742028

Zdroj: Knihy Dobrovský

Výuka může začít

Příběh sleduje mladou Cudži, učitelku tělesné a zdravotní výchovy, která se na střední škole, kde pracuje, rozhodne vyučovat sexuální výchovu pro své svěřenkyně. Činí tak proto, že je nadmíru nespokojená se současným přístupem k tomuto předmětu ve výuce v Japonsku. Upozorňuji, že přestože se manga zabývá erotickou tematikou, nenaleznete zde žádné explicitní ilustrace… tedy pokud vás nezneklidňuje či na vás nepůsobí příliš stimulačně pohled na dívky ve spodním prádle.

Humorný a poučný pohled v sérii mang

Když jsem se dozvěděl o existenci trilogie mang zabývající se sexuální výchovou, okamžitě jsem je musel získat. Nevěděl jsem přesně, co od nich očekávat. V hlavě mi kolovaly myšlenky ohledně toho, zda se budou otázkami zabývat seriózně, zda půjde o komedii, nebo kombinaci obojího. S jistotou mohu říct, že jde o třetí variantu a Sexuální výchova na 120 % 1 je upřímně zpracována opravdu dobře. Sexuální problematika je podle mého názoru stále považována za tabu i přesto, že žijeme v moderní době. Rodiče často nechtějí toto téma s dětmi řešit z určitých důvodů, většinou je to buď stud, nebo představa, že jsou na to ještě příliš mladí.

Proto jsem rád, že se objevila autorka Kikiki Tataki, která stojí za mangami. Nebudu tvrdit, že je série Sexuální výchova na 120 % natolik poučná, aby se stala součástí osnov na školách, nicméně se dotýká citlivých námětů, které okolí nemusí vnímat. Každý díl obsahuje šest základních lekcí, přičemž sedmá je bonusová. První kniha se zabývá otázkami, jako je masturbace, tělesné proporce či způsob nabídnutí sexuálního aktu. Líbí se mi, že přestože jde o vážné diskuze, jsou zde prezentovány v humorném stylu, který neuráží a současně předává důležité informace.

Všichni víme, že dívky i muži jsou v poslední době posedlí svým vzhledem a neustále na sobě vidí nedostatky, jako je mírný nadbytečný tuk, ochlupení, strie či akné. Proto se paní učitelka Cudži snaží svým studentkám vysvětlit, aby se na sebe nedívaly tak sebekriticky, neboť jde o běžné jevy. Hrdinky příběhu mají skoro až deprese z toho, že jedna z nich má větší prsa, druhá viditelnější chloupky na ruce a třetí přibrala dvě kila. Současně poukazuje na důležitost osobní hygieny a používání ochrany, jako jsou kondomy či orální roušky. Přestože manga Sexuální výchova na 120 % 1 primárně míří na dospívající publikum, najdou se v ní i témata zajímavá pro dospělé… věděli jste, že vakoveverka má tři vagíny?

Barevný a poutavý styl

Na obálce se nachází ilustrace čtyř postav představujících mladé dívky ve školních uniformách. Jedna drží v náruči kočku, druhá chlapeckou mangu a zbylé dvě se drží za ruce. V horní části se objevuje název knihy. Celkový design je barevný a poutavý, typický pro mangu. Ilustrace jsou detailní a čistá, se zaměřením na výrazy protagonistek. Pozadí obrázku tvoří jednobarevná žlutá barva . Stejně jako obálka, i samotné kresby, které vytvořila ilustrátorka Hotomura, jsou jednoduché. Postavy příběhu ani okolní scenérie nepůsobí nijak propracované, ani v případech, kdy je na ně detailněji zaměřen záběr. Svým způsobem to nemusí být na škodu, neboť se nejedná například o fantasy mangu ve stylu Ragnarok: Poslední bitva, kde by to muselo stát na vyšší úrovni. Celkový vizuál skvěle zapadá do tématu, jejž Sexuální výchova na 120 % 1 představuje.

Nastává důležitá otázka, pro koho je manga Sexuální výchova na 120 % 1 určena. První díl se více zaměřuje na témata z dívčího světa. Nicméně to neznamená, že by si jej nemohli přečíst i mužští čtenáři, neboť zde naleznou určité porozumění opačnému pohlaví. Co se týče věkové hranice, díky nekonfliktnímu a neexplicitnímu zobrazení si svazek může přečíst v podstatě kdokoliv.

Série Sexuální výchova na 120 % 1 nabízí zajímavý a poučný pohled na sexuální výchovu s humorným přístupem k citlivým tématům. Své poselství o sebeúctě, osobní hygieně a ochraně předává prostřednictvím jednoduchého, ale poutavého vizuálního stylu. I přes určité nedostatky v propracování kreseb je tato manga vhodná pro dospívající i dospělé čtenáře, kteří hledají zábavný a poučný komiks o sexuální výchově.

• zpracování
  • otevřenost k citlivým tématům
  • podpora sebeúcty