Showgunners AR1

Showgunners – opravdová reality show

24. 7. 2023

Žánr taktických RPG zažívá v poslední době opravdový boom. Důkazem tomu jsou nedávné tituly jako Aliens: Dark Descent, Miasma Chronicles či Wartales, které tento rok opustilo předběžný přístup. Jako blesk z čistého nebe přichází do tohoto žánru titul Showgunners, který před vás naservíruje dění brutální reality show odehrávající se v druhé polovině 21. století.

Odkaz zlaté éry 90. let

Showgunners je taktická tahová akční hra z izometrického pohledu od varšavského vývojářského studia Artificer, které za sebou má tituly jako Hard West a Phantom Doctrine. Tým je složen z opravdových veteránů ve svém oboru, a dokonce také ze členů, kteří se podíleli na titulech jako Call of Juarez, Outriders, Zaklínač, Dying Light, Shadow Warrior 3 a sérii Dead Island. Vydavatelem je společnost Good Shepherd Entertainment.

Hra je zasazena do cyberpunkového světa 90. let a zároveň právě na tuto dobu jasně odkazuje. Během hraní narazíte na plno odkazů z doby, kdy MTV skutečně hrála hudbu a kdy se rodily kultovní animované seriály i prvotní hry, které hráči mohli hrát na svých NES mašinkách. Celý koncept, respektive prostředí, tak může pro některé hráče být jako nostalgický návrat do dětství a pro nové hráče je zde nastínění doby úsvitu herního průmyslu.

V Showgunners se ujmete role Scarlet, rusovlasé krásky, které rozhodně není křehkou princeznou. Scarlet byla policistkou, která přišla o své nejbližší rukou šíleného vraha. Chvilku byla také lovkyní odměn, až ji cesta za pomstou zavedla do brutální reality show Homicidal All-Stars. Jde o zvrácenou oblíbenou zábavu pro rozvrácenou společnost, kterou stále více trápí extrémní příjmová nerovnost, dravé korporace, přírodní katastrofy a války vyvolané klimatickými změnami, násilná kriminalita a přelidnění. Sezóna pořadu začíná na začátku měsíce a běží každý večer, dokud všichni soutěžící nezemřou nebo dokud jeden či více z nich nevyhraje. Hraje se na týmy, obránci a vyzyvatelé. Účastníci jsou bývalí profesionální vojáci, pouliční bitkaři, lidé, kteří chtějí získat slávu a peníze, ale také odsouzení kriminálníci, pro které je reality show určitým odkladem trestu smrti. Show má přísná pravidla a jediný, kdo je může porušovat, je ředitel Mr. Ford, který se snaží věci udržovat zajímavé pro diváky, takže neustále organizuje dramatické zvraty a překvapení.

Showgunners kombinuje průzkum s akcí a brutalitou

Příběh hry je lineární, takže i když jsou v něm určité zvraty, už tak nějak tušíte, jak to skončí. Tím rozhodně nechci říct, že by jeho koncept a podání byly špatné, ba naopak. Zasazení hry do cyberpunkového prostředí reality show přináší svěží vítr do tohoto herního žánru.

Při spuštění nové hry a výběru obtížnosti se sluší zmínit i poměrně pestré možnosti nastavení, které vývojáři implementovali. Můžete si nastavit četnost záběrů finálního či smrtícího úderu, známého jako killcam. Je zde možnost nastavení násilí nebo jak často se bude do hry vměšovat hlasatel.

Hned ze začátku se seznámíte s hrou v krátkém tutoriálu, který vás naučí základy, zároveň se jedná o prvotní ochutnávku prostředí a atmosféry, kterou na vás hra vrhne. Prostředí hry a atmosféra Homicidal All-Stars by se dala přirovnat ke kultovnímu snímku The Running Man z roku 1987 s Arnoldem Schwarzeneggerem. Lidé se na vás koukají a fandí vám, zatímco vy bojujete o život, všude jsou vaše fotky a fanoušci chtějí i vaše autogramy. K autogramům a slávě se ještě dostanu.

Hratelnost kombinuje dvě části, kterými jsou průzkum prostředí a následný boj. Během průzkumu se volně pohybujete po polootevřeném prostoru. Zde můžete nalézt různou kořist v podobě peněz či různého vybavení, zdravotnické stanice a obchody nebo se setkat s ostatními účastníky soutěže či fanoušky a běžnými NPC. Během rozhovorů s běžnými postavami se můžete dozvědět více o světě, ve kterém se hra odehrává. Fanoušci mají podstatně větší důležitost, než se může zdát, a rozhodně se jim vyplatí věnovat pozornost.

Získejte si fanoušky a získáte moc

Kontakt s fanoušky přináší body slávy a body osobnosti. Samotný kontakt je fajn, ale většina fanoušků po vás bude chtít také autogram a zde hraje roli, jak se rozhodnete. Ze začátku vás nikdo moc nezná a někteří provokatéři si vás dokonce pletou s jinými účastníky. Máte na výběr celou situaci přejít a napsat něco vtipného, máte možnost uvést věci na pravou míru a s grácií se podepsat pod svým jménem a samozřejmě máte i možnost poslat daného fanouška do patřičných míst. Všechny možnosti u sebe mají malé ikonky, ze kterých poznáte, co vaše volba značí. Jak se probojováváte dále v soutěži a máte kontakt s fanoušky, roste i vaše sláva, která v kombinaci s fanouškovskou základnou umožňuje odemknout si sponzorské smlouvy. Každý sponzor vyžaduje specifické požadavky a také nabízí určité benefity ve formě vybavení nebo peněz. Na slávě se rovněž podílí způsob, jakým likvidujete nepřátele. Čím brutálnější, tím lepší. A diváci vám každý pěkně brutální zážitek vrátí právě na bodech zmíněné slávy i svými pokřiky v aréně a ovacemi.

Pokud se vrátím k průzkumu a pohybu po lokacích, jedná se o poměrně lineární koridory, protože každá cesta vás zavede do arény. Během cesty po dané lokaci můžete kromě zmíněných kořistí narazit také na různé nebezpečné pasti, případně můžete být přepadeni skupinkou nepřátel. Areny jsou hlavní událostí, protože se jedná o větší oblasti plné různých nebezpečí, typů nepřátel a bossů.

Když dojde na boj, rozprostře se před vámi klasický tahový souboj se standardním rozhraním. Máte vyznačené území, kam se v rámci akčních bodů (standardně AP) můžete vydat, a co můžete provést za akci. AP se vztahují na jakoukoliv akci, ať už jde o pohyb, nabíjení, nebo útok. Ze začátku máte k dispozici pouze dva AP na postavu a dostupný rozsah akcí je označen modrým nebo žlutým ohraničením. Vzhledem k tomu, že se vaše postavy vyvíjí a získávají zkušenosti, je možné je v jejich stromu schopností vylepšit a princip dvou AP lehce obejít. Vaše postava však není bůh, kterého nic neohrozí, klíčovou součástí boje je dobře využívat prostředí k vašemu prospěchu. Krytí je neodmyslitelným klíčem k úspěchu, tím spíše že z velké části budete čelit znatelně početnějším skupinám nepřátel. Pokud váháte mezi nejlepší pozicí, je zde možnost najet na požadované místo, čímž se zobrazí šance na úspěšný zásah nejbližšího nepřítele a výše poškození. Pokud se nedostanete na nejlepší možnou pozici, nejenže se může zhoršit vaše krytí, ale ani šance na zásah není zdaleka zaručena. Poměr rizika zásahu, krytí a vlastního zranění je ovšem uspokojivý a zcela spravedlivý, a to jak pro vás, tak pro vaše nepřátele.

Do soubojů v arénách, pokud se vám až moc dobře daří likvidovat nepřátele, velmi často vstupuje již zmíněný ředitel Ford, který vnáší nové prvky, jako jsou výbušné sudy a jiné speciality. Opět se sluší zmínit, že všechno funguje velmi férově a vztahuje se jak na vás, tak naše protivníky.

Skrze brutalitu ke hvězdám

Jak jsem již zmínil, koncept hry je poměrně lineární, což z určitého hlediska působí omezujícím dojmem a samozřejmě se tento fakt odráží také na znovuhratelnosti. Ke Scarlet, tedy k vám, budete mít možnost připojit další postavy, z nichž každá má své specifické schopnosti a vybavení. V tomto ohledu hra také působí lehce omezujícím dojmem, protože strom schopností je prostě strohý. Nechci tím říct, že je to špatné, ale na tvorbu různých buildů schopností u postav ve stylu Encased nebo Wartales zde zapomeňte.

Nabídka nepřátel je poměrně pestrá a taktéž každý protivník disponuje různými technikami, schopnostmi i zbraněmi. Narazíte na běžného pouličního rváče, střílejícího šílence s pistolí, odsouzeného trestance nebo třeba i ronina s mečem nebo odstřelovače a Fume, kteří kolem sebou vytváří kouř, aby se snáze ukryli. Je tedy nutné, abyste důkladně naplánovali postup a využívali silných a slabých stránek vašich hrdinů v čele se Scarlet. Dobrou práci odvádí také AI, která vhodně reaguje v rámci zvolené obtížnosti. Nepřátelé si pomáhají, taktizují a snaží se vás dostat pokud možno s co nejmenším poškozením a riziky na jejich straně. Opět musím zdůraznit, že to, co působí na vás, působí i na nepřátele, a tato férovost se mi opravdu líbí.

Po vizuální stránce je Showgunners velmi povedené dílo. Hra je primárně z izometrického pohledu, ačkoliv v některých pasážích se střídá s pohledem ze třetí osoby, který do celkového konceptu moc nesedí. Cutscény jsou formou kreslených sekvencí, zatímco celá hra je plná detailů cyberpunku a s tím spojených efektů. Prostředí a lokace, ve kterých se budete nacházet, působí svým životem, a jak jsem zmínil, naleznete v nich hodně odkazů na kultovní snímky a hry z 90. let. Během soubojů si pak budete moci vychutnat opravdovou řežbu a brutalitu. Střelíte do výbušného sudu, u kterého stojí nepřítel? Můžete si užít, jak mu výbuch utrhne končetiny. Chcete ustřelit nepříteli hlavu a vyjde vám kritický zásah? Killcam vám to ukáže hezky detailně. Po grafické stránce se nedá hře nic vytknout a nabízí přesně to, co se od ní očekává.

Všechno je doprovázeno skvělým soundtrackem a ozvučením. Výbuchy, rány od pažby do hlavy nepřítele, střelba, ale také komentátor, to všechno vytváří opravdovou akční atmosféru. Dabing postav je povedený a v některých situacích bych řekl, že se dabéři do svých rolí opravdu s chutí vžili.

Showgunners AR3

Showgunners vnáší do světa tahových taktických RPG her svěží vítr v podobě akce a příběhu zasazených do světa zvrácené reality show. Příběh má kouzlo specifických snímků z 90. let a v kombinaci s hratelností dokáže navodit tu správnou atmosféru. Hratelnost kombinuje průzkum a akci, boj je pak právě to v čem hra vyniká, protože je velmi spravedlivý a to, co působí na vás, působí i na nepřátele. Zahrnutí slávy a fanouškovské základny reality show do mechaniky sponzorů ještě více prohlubuje pocit z hraní. Pro určité hráče může být však titul omezující, protože nenabízí větší možnost tvorby různých buildů schopností jako u jiných podobných her. Jedná se o skvělý titul, pokud patříte mezi nováčky v tomto žánru nebo pokud chcete něco akčního, u čeho se pořádně odreagujete.

• skvělé zasazení hry s odkazem na 90. léta
  • systém fanoušků a slávy
  • akční a férové tahové souboje