Star Wars Jedi: Fallen Order – triumf Respawnu?

Share on facebook
Sdilet
Share on twitter
Sdílet
Share on linkedin
Sdílet
Zdroj: igdb.com
Fanoušci singleplayerových titulů dosud neměli při pohledu na spolupráci mezi společnostmi Lucasfilm Games (respektive Disney) a Electronic Arts, v rámci níž EA získala exkluzivní práva na vývoj her z univerza Hvězdných válek, zrovna mnoho důvodů k nadšení. Jediným pokusem ukojit jejich choutky byla nepříliš povedená kampaň pro jednoho hráče doprovázející druhý díl multiplayerové akce Star Wars Battlefront. Ve výsledku herní samotáře včetně mé maličkosti spíše utvrdila v přesvědčení, že duchovního nástupce legendárních sérií Kotor či Jedi Knight se jen tak nedočkají.
Při zveřejnění prvního traileru na Star Wars Jedi: Fallen Order však pocity otrávenosti a skepse vmžiku vystřídalo prudké bušení srdce a dilatace zorniček. Najednou tu byla hra, která alespoň na papíře do puntíku naplňovala mou představu hutného příběhového zážitku v jedné předaleké galaxii. V úvodních titulcích navíc svítil název studia Respawn, autorů oceňované série Titanfall a především asi největšího herního hitu roku 2019 – rozjetého battle royale vlaku jménem Apex Legends. Co se tak asi mohlo pokazit?

Zrzavý padawan

Pokazit se toho může skutečně hodně, jak dokládá příběh mladého padawana Cala Kestise, v jehož kůži strávíte zhruba dvacetihodinovou herní dobu. Jeho nadějný výcvik brutálně přerušil nechvalně proslulý Rozkaz 66. Jediové byli rozprášeni a stal se z nich titulní Padlý řád, zatímco nad celou galaxií se rozpíná stín Impéria. Cal je nucen se před svými pronásledovateli z řad imperiálních Inkvizitorů ukrývat na planetě Bracca, kde živoří na jakési obří skládce a pokouší se zapomenout.
Jedi Fallen Order AT-ST
Uniknout své minulosti ale není tak snadné. Poté, co je Cal okolnostmi přinucen použít Sílu, se okamžitě ocitne v hledáčku Inkvizitorů a nebýt příletu vesmírné lodi Mantis, mohl jeho život velmi rychle skončit v mučírnách Impéria. Díky tajemným zachráncům, z nichž se rychle vyklubou noví přátelé, se však začíná odvíjet úplně jiný příběh poháněný snahou Cala a jeho společníků obnovit řád rytířů Jedi. O jeho dalším vývoji již nechci prozrazovat více, neboť rozhodně stojí za to si jej prožít na vlastní pěst. Navzdory občasným, pro Star Wars typickým, klišé se totiž jedná o poutavé a nečekaně temné vyprávění, jehož hrdinové se utkají nejen se zlovolným Impériem, ale také se svými vnitřními démony.

Ach, ty začátky

S příběhem se zároveň pojí jedna z mých největších výtek. Po svižném akčním prologu na Bracce se totiž autoři z neznámého důvodu rozhodli zklidnit tempo a několik hodin bloumání po úvodní dvojici planet ve mně spolehlivě zabilo počáteční nadšení. Až s přesunem na Kashyyk, domovskou planetu Žvejkalových soukmenovců, vyprávění opět nabere na obrátkách. Nepovedenému začátku příliš nenapomáhá ani Calovo přerušené pouto se Silou, které v praxi znamená nutnost některé schopnosti získat skrze odehrání vzpomínkových sekvencí navázaných na konkrétní příběhové momenty, jiné si zase obstarat za zkušenostní body ve stromu schopností.
Jedi Fallen Order meditace u ohně
Naproti tomu v pozdějších fázích hry doplní elegantní víření a sekání ikonického světelného meče nejrůznější hrátky se Silou, při nichž pocítíte skutečnou moc rytířů Jedi. Nenechte se ale mýlit, přesně načasované úhyby, parírování a protiútoky jsou až do konce hry klíčovými prvky soubojů, které tak nezapřou inspiraci v sérii Dark Souls. Trilogii od From Software připomene také místní verze bonfiru i mechanika ztráty a znovuzískávání zkušeností po smrti. Do cesty se vám budou stavět nejen obligátní stormtroopeři v tisíci a jedné variantě a jiní imperiální pohůnci. Projít bez boje vás nenechá ani místní fauna a flóra, jež se planetu od planety liší. Na obtížnost „Jedi Master“ (třetí ze čtyř volitelných) mě řadoví nepřátelé dokázali čas od času slušně potrápit, opravdovou výzvu pak představovaly souboje s bossy.

Inspirace za inspirací

Když zrovna nebudete roztínat nebohé stormtroopery vedví, čeká na vás spousta běhání, skákaní a šplhání v kombinaci s puzzly, při jejichž řešení využijete svých znalostí Síly i jiným než násilným způsobem. Obtížnost hádanek se různí, nicméně delší zákysy byly v mém případě raritou. Také tyto prvky hratelnosti evokují jiné úspěšné tituly, konkrétně série Uncharted či Tomb Raider. Svou strukturou se zase Fallen Order inspiruje u her ze subžánru metroidvania. Zprvu zavřené či nedosažitelné oblasti se tak zpřístupní až po získání adekvátní schopnosti či nalezení příslušného vylepšení pro vašeho robotického společníka.

Jedi Fallen Order souboj

Krásy jedné předaleké galaxie

Pokud nemáte srdce z kamene, můžete si být jisti, že vám k němu BD-1, jak se malý droid jmenuje, přiroste. Narazíte na něj ihned po absolvování prologu a vzápětí už sedí Calovi na zádech, která po zbytek hry opouští pouze, když potřebujete jeho pomoc. A že toho umí skutečně dost – léčit, svézt vás po laně nad propastí, otevírat zamčené dveře nebo zobrazit mapu lokací na jedné z šesti planet, které v rámci příběhové linky navštítívíte.

Právě mapa bohužel trpí značnou vertikalitou prostředí, neboť důsledkem snahy zobrazit na jednom plánku několik výškových úrovních je nepřehledný zmatek. Jinak lze ale design lokací jen chválit stejně jako jejich variabilitu. Ať už si zrovna klestíte cestu džunglí na Kashyyku nebo zdoláváte narudlé skalnaté útesy na Dathomiru, k podrobnému průzkumu vás kromě unikátní atmosféry bude pobízet i řada skrytých odměn. Kromě dodatečných léčivých injekcí od nich však nečekejte ovlivnění hratelnosti, jelikož se jedná zejména o vizuální upgrady, případně „vzpomínky“ dokreslující charakter dané planety a jejích obyvatel.

Ačkoliv není Jedi: Fallen Order vizuálním skvostem typu Ghost of Tsushima, dokáže kombinací pohledné grafiky s podmanivou atmosférou vykouzlit úchvatné momenty.

Jedi Fallen Order Cal a Cere
Zdroj: ea.com
Jedi Fallen Order wall run
Zdroj: igdb.com
GP uvozovky

Vývojáři z Respawn Entertainment připomínají pejska a kočičku - ze zavedených herních značek si půjčili jednotlivé ingredience a upekli z nich dort v podobě hratelnosti svého nového titulu. Na rozdíl od zvířecí dvojičky z Čapkových pohádek vás ale po jeho zkonzumování nebude bolet břicho, neboť zdejší mix soubojů, platformingu a puzzlů funguje na výbornou. Po slabším úvodu se navíc k povedené hratelnosti připojí neméně zdařilý příběh s postavami, na jejichž osudu vám bude záležet, nadto zasazený v atraktivních kulisách. Star Wars Jedi: Fallen Order nepotřebuje hýřit inovacemi, aby byla skvělou akční adventurou a jednou z nejlepších her ze světa Hvězdných válek za dlouhá léta.

Recenzi napsal a obrázky vybral pro Gaming Professors Miki Pikhart.

Klady

zábavná hratelnost kreativně využívající Sílu
povedený temný příběh
atraktivní lokace

Zápory

zdlouhavý a nezáživný úvod
nepřehledná mapa
0

Doporučujeme

Share on facebook
Sdilet na Facebooku
Share on twitter
Sdílet na Twitteru
Share on linkedin
Sdílet na LinkedIn