Ghost of Tsushima Director's Cut - úvodka

Ghost of Tsushima Director's Cut – recenze PC verze

27. 5. 2024
Zdroj náhledu: Sony

Pravidelní čtenáři jistě vědí, že velmi ráda zmiňuji svou nesnášenlivost s herním ovladačem. Ačkoliv se hrdě stavím na stranu hráčů upřednostňujících stolní počítač, přece jen mě občas některé výjimečné tituly donutí přesedlat ke konzoli. Pamatuji si to, jako by to bylo včera. Mé daleko mladší já prohánějící se pouští ve hře Journey nebo stopující lišky jakožto zlomený samuraj. Jestli mě jako jedna z mála her některá dokázala přimět uchopit mou nemesis pevně do rukou, byl to právě Ghost of Tsushima. Trvalo to necelé čtyři dlouhé roky, aby se sen mnohých stal realitou. Jak si proslulý Jin Sakai povede mimo konzolové vody, se dozvíte v následující recenzi tolik očekávaného PC portu Ghost of Tsushima Director's Cut.

Od samuraje k duchovi

Pravděpodobně se mezi herní komunitou najde jen málo těch, kteří by o titulu slyšeli poprvé. V opačném případě mi dovolte vás odkázat na naši recenzi konzolové verze Ghost of Tsushima, zatímco si připomeneme pouze stěžejní body zápletky. Mongolskému tažení směrem na východ v cestě na japonskou pevninu leží pouze ostrov Tsushima. První zdrcující bitva ovšem na straně obránců zanechá hluboké šrámy včetně vysokých ztrát na životech. Aby Mongoly vypudil ze své domoviny, bude se muset jeden válečník z čestného samuraje změnit v ducha plížícího se ve stínech. Právě tato postupná proměna hlavního hrdiny vytvoří nejen v jeho mysli konflikty mezi tradicemi a hodnotami, které je nezbytné porušit pro vykonání většího dobra. Ohýbání morálních zásad tak bude vaším denním chlebem a na výčitky nezbude čas. Váš lid vás potřebuje. Musíte jednat!

Z katalogu exkluzivních her pro PlayStation není Ghost of Tsushima průkopníkem v příchodu na PC. Bohužel ne všechny projekty se však s vydáním dočkaly očekávané chvály. The Last of Us Part I provázely technické problémy a Ratchet & Clank: Rift Apart kromě častých pádů trápila také nestabilní snímková frekvence. Nebojte se, Ghost of Tsushima Director's Cut si na PC vede skvěle, vypadá skvěle a hraje se skvěle. Nixxes Software se tak podepisují pod dobře optimalizovaný port, díky němuž je jedna báseň znovu a možná o něco lépe objevit kouzlo Ghost of Tsushima. Vymazlenější práce se světlem a další drobné vizuální i technické vymoženosti hře dodávají ještě o kousek větší šmrnc než kdy dříve.

Cesta bojovníka

PC port může nabídnout to, na co jste od studia Sucker Punch dobře zvyklí. Ostrov Tsushima se vám otevře jako na dlani a nabídne všechny své krásy k odhalení. Zatímco na všudypřítomné Mongoly budete narážet v jednom kuse (až vám to může přijít otravné), zbytek světa tak trochu zeje prázdnotou, ale co jiného lze od invaze očekávat. Čistka táborů, sbírání vybavení, zajímavých předmětů i zlepšování bojových dovedností se stane alfou a omegou vašeho počínání v cestě za získáním síly. 

V mezičase kromě myšlení na pomstu ulevíte své mysli v jezírku s horkými prameny, po stopách lišek objevíte dobře skryté svatyně Inari, rozseknete bambus, složíte haiku, vyšplháte na skály nebo nabídnete pomoc v rámci vedlejších úkolů. Autoři se usilovně snažili rozlehlý svět co nejvíce zaplnit, ale pochopitelně se nevyhnuli jisté míře repetitivnosti. Sbírání materiálů nutných k nákupu kosmetických předmětů a vylepšování vybavení chce nemalou časovou investici v terénu a plně rozumím, že to není oblíbená kratochvíle všech. Společnost vám tak z velké části bude dělat příroda, a to sakra nádherná, i když v některých částech trochu statická. 

Velkou měrou pomáhá budovat atmosféru úžasná krajina, která obzvláště se západem slunce vaše kroky pozastaví, ať už zrovna děláte cokoliv. Cválat na hřbetu samurajského koně nebo objevovat zákoutí natolik bohaté fauny pěšky, se nebojím tvrdit, že zabere ohromnou část vašeho gameplaye. Vlnící se tráva pod náporem větru, záplava okvětních lístků ladně se snášejících k zemi a stejně tak sluneční paprsky prosakující skrze koruny stromů stojí za touhou proskočit monitorem do světa, jehož sice sužuje krutý utlačovatel, ale to nic neubírá na jeho přirozené kráse.

Někde v komentářích na Steamu jsem zahlédla trefné spojení „screenshot simulator“ a nemohu více souhlasit. Asi jsem překonala vlastní rekord v pořízení snímků obrazovky za minutu. Přestože ne vše je po grafické stránce dokonalé a často si všimnete neuhlazených detailů včetně krkolomnější mimiky postav, zahodíte-li hnidopišství, celek jako takový vás v mžiku pohltí. Ghost of Tsushima Director's Cut se sice od původní konzolové verze vizuálně tolik neposunul, ale zpracování herního Japonska se bez problémů může řadit mezi jedno z nejlepších vůbec.

Ze světla do temnoty

Kromě grafických orgií a utápění desítek hodin v prozkoumávání obrovského otevřeného světa hraje první housle příběh. Osobně jsem se nemohla nabažit každé chvíle, kdy Jin bojoval se svým svědomím při porušování morálního samurajského kodexu. Tradice, odvaha a čest musí jít stranou, když jediné, na čem záleží, je život jeho milovaných. Usmrtit zpoza zad, tiše se plížit a schovávat se pod rouškou tmy jsou pro samuraje na hony vzdálené praktiky. Vzpomínky na minulost a jeho trénink tvoří emotivní protiklad pokaždé, co se Jin postupně vzdaluje cestě samuraje a hlodají v něm pochybnosti, zda činí správně. Připočtěte k tomu všemu i skvělý japonský dabing, v němž vám vřele doporučuji hru spustit, a máte na slzavé údolí zaděláno. Česká lokalizace a nepřeskočitelné cutscény vám navíc pomohou z příběhu vytěžit maximum.

Vzhledem k tomu, že Ghost of Tsushima Director's Cut je prvoplánově konzolová záležitost, jistě vás bude zajímat, jak si myš a klávesnice poradí s tak komplexním bojovým systémem. Plná podpora DualSense je samozřejmostí, ale ani mně podobní odpůrci herních ovladačů nemusí zoufat. Jin se se svou katanou bude bravurně ohánět, ať už mu budete dávat příkazy skrz to, či ono. Vyvážená obrana a útok je základem, na němž lze velmi dobře stavět skrze nejrůznější komba a samurajské styly. Mongolské hlídky sice nenabídnou moc velkou variabilitu protivníků, ale pokaždé je třeba zapojit trochu strategie, protože na držitele kopí nelze jít tak bezhlavě jako na těžkooděného štítaře. Lukostřelce zase není radno podcenit, ale i Jin má k dispozici vybaveníčko na boj z dálky. Katana je však daleko efektivnější, a tak budete stejně nuceni svým soupeřům čelit napřímo.

Nebudu lhát a řeknu, že na ovladači jsou bojové sekvence zkrátka plynulejší, co se týče uživatelské přívětivosti. Na klávesnici je to občas trochu prstoklad, ale ani ten mě nepřiměl to vzdát. Postupem hrou si za získané zkušenostní body odemknete slušné schopnosti, až hlavičky a ručičky budou létat vzduchem. Vzrušení z boje se tak nevytrácí, ale naopak narůstá. Obzvláště tehdy, čelíte-li veliteli tábora či některému z bossů.

Nový horizont

PC port nese přízvisko Director's Cut. Tato kompletní edice nabízí možnost kromě dvacetihodinové hlavní příběhové kampaně svou cestu ozvláštnit o cca dalších pět až deset hodin rozšířením na ostrově Iki. V očích místních ovšem nebudete hrdina, nýbrž vetřelec. Čerstvou novinkou je pro Ghost of Tsushima Director's Cut povinné vytvoření účtu a následné přihlášení do sítě PlayStation Network v případě, že chcete vyzkoušet kooperativní režim Legends… ano, přesně ten účet, co vyvolal nedávnou kontroverzi ve spojitosti s Helldivers 2. Kvůli této skutečnosti se hra neprodává v těch zemích, které síť nepodporují (není jich zrovna málo). Naštěstí pro hraní singleplayerové kampaně není propojení účtů nutné. Mnozí hráči jistě ocení i PSN overaly jako funkci umožňující propojit hru s vaším PS účtem, abyste získali přístup k synchronizaci trofejí, seznamu přátel nebo k podpoře cross-play.

Kooperační režim Legends se od barvami hýřící základní hry liší nejen tmavší paletou s nádechem do ruda. Po boku svých přátel či náhodných hráčů plníte mise založené na japonské mytologii. Mongoly vystřídají démoničtí Oni a zastavit je mohou pouze čtyři vzkříšení legendární válečníci. Když už jsme u těch barev, ten správný zážitek inspirovaný klasickými samurajskými filmy Akiry Kurosawy zajistí černobílý Kurosawa režim.

Stín samuraje

Asi nejdůležitější otázkou PC portů je, zda se vám vyplatí si hru pořídit, když už za sebou máte konzolovou verzi. V mnoha případech se spíše přikláním k záporné odpovědi, ale když jde o Ghost of Tsushima Director's Cut, jděte do toho nehledě na cokoliv. Toto samurajské dobrodrůžo toho má tolik co nabídnout, že vůbec nevadí, pokud jste hru dříve již absolvovali, jako já. Na rozdíl od několika dalších PC portů si dovolím tvrdit, že Sony ještě nikdy předtím nevydalo původně konzolový titul v tak dobré kondici. Sem tam na pár bugů sice narazíte, ale ani jeden z nich si nedovolí negativně zasáhnout do vaší krasojízdy. Z výhledů si často ucvrnknete, z masakrování Mongolů stejně tak a množství obsahu vás bude bavit klidně i celé týdny. Možná že si Ghost of Tsushima něco půjčil z vyšlapané cestičky Ubisoftu, ale nakonec si razí svou vlastní cestu.

Ať už se řadíte k majitelům té nejnadupanější herní mašiny na vesnici, nebo se vaše sestava nemůže pyšnit nejnovějším hardwarem, řada grafických možností v nastavení vám vysvětlí, jak jednotlivé volby ovlivní váš výkon. Díky tomu máte možnost si spoustu věcí vyladit, aby i slabší sestavy bezproblémově šlapaly. Na bramboře se na svou samurajskou cestu asi nevydáte, ale třeba na takovém Steam Decku ano. I při vysokých detailech jsem si libovala v konstantní snímkové frekvenci a výkonu. Optimalizace se tedy povedla na jedničku, a nejen ta. Však už to posuďte sami.

Ghost of Tsushima Director's Cut na PC je mimořádný port, který věrně přenáší fascinující svět Tsushimy na novou platformu. Vývojáři z Nixxes Software odvedli skvělou práci s optimalizací, což zajišťuje hladký a plynulý výkon. Hra vyniká svou vizuální krásou, komplexním bojovým systémem a hlubokým příběhem, který hráče vtáhne do konfliktu mezi tradicemi a ctí. I přes pár zaškobrtnutí trnitá cesta Jina Sakaie zůstává jedním z nejlepších samurajských dobrodružství dostupných na trhu. Přestože jste již mohli hrát konzolovou verzi, PC port je nejen pro vás nepochybně must-play.

Klady
  • vizuální zpracování světa
  • skvělé audio a japonský dabing
  • příběh chytí za srdce
  • atmosféra vás okamžitě vtáhne
  • takřka dokonalá optimalizace hned při vydání
  • plynulý soubojový systém i na klávesnici s myší
  • české titulky
  • plusové body za pohlazení lišky
Zápory
  • sem tam se nějaký ten brouček objeví
  • omezení distribuce kvůli účtu PSN
  • neskutečný žrout času (pozor, hrozí závislost)
Platforma PC
  • Datum vydání 16.05.2024
  • 0.0

    Doporučujeme

    Vizuál

    Audio

    Příběh

    Ovládání

    Technické zpracování

    Atmosféra

    Nikola Mrázová Erlebachová

    Indie a RPG hry jsou její slabostí a rozhodně se tím netají. Jako prcek nakoukla do pootevřených dveří herního světa díky Mariovi na starých žlutých kazetách. Dovnitř ji úplně vtáhla až její druhá polovička a od té doby si svět bez her neumí představit. Umělecká duše, která nevyhledává jen nejnovější kousky, ale občas sáhne také pro starší tituly, nejlépe s pořádným metalovým soundtrackem.

    Sledujte nás:

    © 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.