Stardew Vallley náhled

Stardew Valley – farmářské dobrodružství

19. 7. 2021
Zdroj náhledu: IGDB.com

Pohodová, přátelská open world hra Stardew Valley od vývojářů ConcernedApe vás vezme do překrásného městečka jménem Pelican Town, kde začnete zcela nový život jakožto farmář.

Typy farmy

Před začátkem máte možnost si vybrat mezi sedmi zcela odlišnými typy farmy. Každá farma nabízí jedinečné rozložení, které nabízí různé výhody a upřednostňuje konkrétní dovednosti, ale zvolený typ v průběhu hry již nelze změnit.

Po vybrání typu farmy a dokončení editoru postavičky vás Stardew Valley přivítá krátkou úvodní scénkou, po které přijedete do městečka Pelican Town. Zde zdědíte starý zemědělský pozemek svého dědečka v údolí Stardew. Tento pozemek je zarostlý skrz naskrz, začínáte v podstatě od nuly a postupně si budujete vaši farmu. K tomu však potřebujete peníze, které lze získat mnoha způsoby – jeden z těch nejefektivnějších je zpočátku pěstování zeleniny nebo ovoce. V pozdější fázi hry se staráte o drůbež či dobytek, z kterého můžete získávat peníze, či prodáváte různé suroviny, které vytěžíte v dole.

RPG prvky

V Stardew Valley máte ukazatel energie, se kterým se musíte naučit pracovat tak, abyste stále nějakou měli a nedošlo k vyčerpání postavy. Při nulovém počtu energie, vás tento stav zpomalí a nenechá vás dělat žádné aktivity. Hráč potřebuje energii, aby mohl používat nástroje nebo lovit ryby, s výjimkou kosy a zbraní, které žádnou nevyžadují. Aktuální dostupná energie se zobrazuje na liště hráče a doplnit na maximum ji lze konzumací jídla. Spánek obnoví počáteční energetickou hladinu hráče na 100 %. Když jdete spát před půlnocí, normálně se vám obnovuje energie na maximum. Pokud hráč usne únavou, jelikož nejde spát do postele, obnoví se pouze na 50 %.

Máte tu také ukazatel zdraví, který se nachází vedle ukazatele energie. Zdraví lze doplnit konzumací jídla, spánkem a používáním lázní. Ublížit si můžete především v dole při boji s monstry.Postupem hry si odemykáte určité dovednosti, což jsou atributy hráče, které jsou vylepšeny pomocí plnění určitých činností v určitém oboru. Každá dovednost má deset úrovní. Zvýšení úrovně dovedností vám pomáhá v určitém oboru, hlavně vám odemkne craftění nových itemů. Např. v atributu farmaření vám nová dovednost odemkne strašáka, stroj na výrobu sýra nebo rozprašovače na pole. Dovednosti si odemykáte v pěti různých oborech – v již zmíněném farmaření, dále v hornictví, sbírání, rybaření a v boji.

V průběhu hry plníte také různé typy úkolů a za většinu z nich dostanete odměnu, která vám pomůže při průchodu hrou. Většinou se jedná o užitečné a zábavné typy úkolů, které se vyplatí plnit.

Farmaření a zvířata na farmě

Máte tu čtyři roční období, které se po sobě střídají. V každém období pěstujete odlišné typy rostlin – například na jaře můžete pěstovat fazole, ředkev a brambory, na podzim můžete pěstovat např. cukety, hrozny a dýně. Ve hře máte neskutečně obrovský výběr, co můžete zrovna nechat růst. Stále se vám také odemykají nové možnosti, co můžete pěstovat a také jakou formou, jelikož postupem hry získáváte nové vybavení a nové možnosti, jak se o určité rostliny starat. Sklizeň vašich rostlin je vždy umožněna po určitém počtu dní ve Stardew Valley a v závislosti na vaší péči o tyto rostliny.

Čím lépe se staráte o vaši farmu, o to lepší má sklizené zboží kvalitu. Kvalita má čtyři úrovně: běžnou, stříbrnou, zlatou a iridiovou. Vyšší kvalita zboží zajišťuje vyšší ceny při prodeji a poskytuje vyšší energetické a zdravotní výhody, když je spotřebováno. Pokud darujete rostlinu některému z NPC, které máte rádi, bude se jednat o kvalitní dárek a zvýší se vám tak počet přátelských bodů. Zvířata plní na vaší farmě hned několik rolí, některá jsou divoká a některá přátelská. Můžete mít domácího mazlíčka, kočku nebo psa, kterého dostanete při začátku hry. Postupem hry můžete dostat také koně, který vám poskytuje rychlejší cestování po mapě. Samozřejmě si můžete také koupit hospodářská zvířata, která jsou zdrojem různých produktů a poskytují také zisk. Většina zvířat vyžaduje k umístění budovu na vaší farmě, kterou si musíte zakoupit.

obchod se zvířaty

Úprava farmy

Zpočátku máte pouze jeden malý pokoj, který obsahuje samostatnou postel, krb, starou televizi a různé dekorace podle toho, jaký styl farmy jste si vybrali. Podlahy a tapety lze měnit pomocí zakoupených vzorů. Nový nábytek lze přidat kdykoli a můžete si ho umístit na libovolné místo v domě. Upgrady můžete zakoupit v obchodě v domě Robin. Dům může mít až tři stupně vylepšení a rozšíření, dále jej můžete renovovat podle vlastního stylu. Když se vdáte a na farmu se přistěhuje nová postava, hra automaticky přidá další místnost, která je založena na stylu této postavy.

Na farmu také můžete přidávat hospodářská zvířata a různé budovy, které vám budou pomáhat při hraní, jako např. skleník, v němž se vám budou lépe pěstovat rostliny.

Důl

Jakmile se vám odemkne důl, doporučuji hned vyrazit těžit různé minerály. Ty se vám budou hodit na craftění nových itemů, vylepšování stávajících nástrojů a na plnění různých questů. V dole si odemykáte postupně několik pater a po každém pátém patře se vám odemkne možnost výtahu, která vám umožní se do daného patra vrátit. Postupem hlouběji do dolu také získáváte nové zbraně a itemy. Čím níže v dole se nacházíte, tím nebezpečnější to tam je, ale také tam nacházíte mnohem více vzácných minerálů.

důl 2

Vztahy

Na mapě se nachází několik postav, každá má svůj individuální charakter a má pro městečko určitý význam. S každou postavou můžete mluvit a všechny tak můžete poznat postupem hry více. Jsou tu také postavy, s kterými si můžete vybudovat speciální vztah a také se třeba s nějakou z nich jednoho dne oženit. Pro spousty postav v průběhu hry plníte různé úkoly a budujete si tak také vaše společné vztahy.

Ve městečku se nachází velice záhadné postavy, které můžete potkat pouze na určitých místech a v určitý čas. Tyto postavy jsou většinou nějak zajímavé a můžete pomocí nich získat i užitečné nové vybavení.

Jiné aktivity v městečku

Aktivit v městečku je spousta – můžete strávit celý den na farmě, v dole nebo jen nakupováním různých surovin a poznáváním nových postav. Ve hře máte kalendář, který vám zobrazí, jaký den má kdo narozeniny nebo jaká akce se zrovna koná. Každé roční období se konají přibližně dva velké festivaly. Festivaly mají skvělou atmosféru a dělají hru mnohem zajímavější, jelikož na každém z nich se nachází různé nové aktivity a minihry, za které můžete dostávat vzácné odměny. Na festivalech také najdete nové předměty, které si můžete zakoupit pouze tam. Účast na podobných akcích je zcela volitelná. Mluvení s vesničany na festivalech vám zvýší body přátelství a některé festivaly mohou mít na přátelství speciální efekty. Proto je doporučuji nepromeškat a jít se na ně alespoň podívat.

Multiplayer

Do Stardew Valley byl v nedávné aktualizaci přidán také multiplayer. Do vašeho světa si nyní můžete pozvat až další tři kamarády, se kterými budete sdílet vaši farmu. Každý z těchto kamarádů bude mít na farmě svůj dům a hra se stane hned mnohem zábavnější, protože najednou můžete plnit veškeré aktivity společně, anebo si můžete pracovat na tom svém a pomáhat si na farmě. Multiplayer je možné hrát formou online, LAN nebo pomocí rozdělené obrazovky.

Hra dost staví na tom, že ze začátku začínáte s malinkou farmou, na které máte jenom pár záhonků a pěstujete toho málo, dokud se nedopracujete k pořádné farmě a také lepší výbavě. Tohle sice bude nějakou chvíli trvat, ale určitě to bude stát za to. Stardew Valley nabízí hlavně neuvěřitelnou volnost a svobodu – každý den si rozhodujete sami a záleží zcela na vás, jakou aktivitu budete dělat. Můžete si vybrat, jestli strávíte celý den v dole nebo na vaší zahrádce, popřípadě jen blbnutím s ostatními NPCs ve městečku a poflakováním se po mapě. Tohle vše dělá Stardew Valley hrou, která mě neskutečně upoutala a zabavila na několik desítek hodin, a když se k vám ještě přidá nějaký kamarád, věřte mi, že hra získá zase o něco vyšší level a bude mnohem zábavnější.

Recenzi pro Gaming Professors napsal Samuel Pernica.

• volnost
  • RPG prvky