STRANGER OF PARADISE FINAL FANTASY ORIGIN

Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin – alternativní prequel

5. 5. 2023

V dubnu letošního roku konečně na platformu Steam přišlo Stranger of Paradise: Final Fantasy Origins, tak jsem neváhal ani minutu a přihlásil jsem se o recenzi. Během loňského releasu se na ni totiž sneslo spoustu kritiky. A já jsem nevěřil, že by si s tím Team Ninja (KOEI Tecmo Games) a Square Enix natolik poradili, aby tento alternativní prequel původní Final Fantasy, vycházející ještě tehdy na Nintendo Entertainment System (NES), pustili dál.

Bylo nebylo bylo

Série Final Fantasy je známá tím, že připravuje sice občas repetitivní, přesto kvalitní a skvělé příběhy, které hráče tlačí dopředu a budí v něm touhu hrát titul neustále znovu. Stranger of Paradise: Final Fantasy Origins se této tradici vymyká. Bohužel ne v dobrém. Opětovné převyprávění originálního prvního dílu působí extrémně chaoticky a vyvolává neustále nějaké otázky a představuje postavy, jaké nováček v sérii absolutně nemůže znát. Většinu poté nezjistí. Jen se dozví, že je něco skutečně nebezpečné, někdo někde vládne a Chaos je tím největším zlem a musí být zničen.

Hlavní hrdinové v čele s Jackem, jenž se vrátí, ale nevíte odkud, se rozhodnou Chaos porazit a tím zachránit svět. K tomu používají své super-kameny přitahující právě ono zlo a díky tomu mohou jít vyloženě kupředu. S Jackem bojují Ash a Jed. Později, respektive ihned v prvním arcu, se k nim přidá dívka jménem Neon a ještě později Sophia. Podivně pak působí rozhovory mezi postavami, v nichž se nic nedozvíte, a vzhledem k tomu, že hrajete Final Fantasy, vás čeká cutscén hromada.

Ty jsou tradičně skvělé. Pokud byste nechtěli hrát hru, stačí si pustit jeden dlouhý film a užívat si příběh plnými doušky. Jen se připravte na to, že ho budete přetáčet, protože probíhá následujícím stylem: nuda, nuda, řeči, nuda, hustý!, nuda, WAU!, nuda. Prakticky si z příběhu vezmete jen to, že ve hře je, a i když stojí pro znalce série za starou bačkoru, pro nováčky může být záživným a zajímavým. To je ohromná škoda. Postavy děj táhnou, jak to jen jde.

Stranger of Paradise: Final Fantasy Origins jsou jatka

Titul rozhodně vyniká v soubojích. Těch si užijete dosyta, ne-li až k prasknutí. Bohužel narazíte na jeden podstatný fakt – na klávesnici se hra velmi špatně ovládá, musíte se s tím hodně sžívat. Samozřejmě, můžete si hru upravit dle libosti, přesto vám kamera na klávesnici nedopřeje pokoj. S tou je to skutečně velmi složité. Občas reaguje přehnaně, jindy opožděně. Oproti tomu na ovladači tento problém vyřeší joysticky. Přestože jsem si komba musel proházet, s původním nastavením se dá oproti klávesám hrát bez problémů.

Souboje i lehce připomínají Dark Souls. Boj je velmi plynulý, extrémně rychlý a útoky vždycky skončí, jakmile s nimi začnete. To je velmi nepříjemné v moment, kdy bojujete s bossem a koupíte to plnou silou jen kvůli tomu, že jste momentálně měli vizi lepšího úderu. Nestihnete použít ani klasický kryt, ani tzv. soul shield, jenž by měl omráčit nepřítele. Bohužel ani podle tutoriálu jsem nepochopil jeho přesnou aktivaci a zjistil jsem, že nejsem jediný.

Budete si muset vystačit s běžným krytem.Řeknu vám nyní jednu velmi podstatnou věc. Stranger of Paradise: Final Fantasy Origins má tři úrovně obtížnosti. Story, což je ta nejnižší, ze hry dělá to nejprimitivnější hraní pod sluncem. Je skutečně dělaná pro hráče, kteří chtějí proběhnout příběhovou linii, vidět filmy, pobít pár nepřátel a tím je pro ně hotovo. Osobně nedoporučuji. Zkuste alespoň střední obtížnost. Ta vás donutí odehrát jednu z vedlejších misí, to v tom nejlehčím absolutně nemusíte a klidně můžete obíhat jednoho soupeře za druhým. Počin obsahuje také finishing move, v němž drapnete soupeře, proměníte jej v červené krystaly a ty následně prasknou. Vypadá to božsky, jen ve Story módu nemusíte dělat nic jiného.

Bossové, checkpointy a síla přátelství

Jestli si na titulu něco rozhodně zamilujete, jsou to bossové. Někteří jsou těžší a jiní pro změnu primitivní, ale co mají společného, je dokonalý vizuál. Ta rozmanitost je parádní a upřímně, kdybych mohl, mydlím se po dobu hraní jen s nimi – kromě Darkness Manifest, to je démon, jehož nejde mít rád.

Příjemnou záležitosti jsou i po úrovních pravidelně rozmístěné checkpointy. Jsou časté a dovolí vám také vylepšovat si postavu. Upgrady jsou ale zvláštní. Jednotlivým členům party můžete obměňovat pouze výzbroj, tedy zbraně, přilby, kalhoty, rukavice, masky přes obličej atd. Zde musím říct, že mám bug, který se mi nepovedlo odstranit. Ani jednou se mi během vylepšování neukázal avatar Neon, ačkoliv v cutscénách a během soubojů bylo její vybavení vidět. Doslova mi to i nyní drásá nervy.

Kromě úprav výbavy vám checkpointy, pokud je využijete, obnoví i manu, zdraví a zabité nepřátele. Užívejte je rozumně. Upravovat můžete také jednotlivé bojové role, těch je ve hře osm a každá z nich má svůj dovednostní strom. V moment, kdy jednu roli odemknete na maximum, se odemkne expertní role a těch je rovnou deset. Všechny mají své unikátní provedení, styl, zbraň, pohyby, útoky, komba. Osobně se mi zalíbil marauder, ale i šermíř nebo mág rozhodně stojí za zvážení. ALE POZOR! V boji můžete libovolně přepínat jen mezi dvěma rolemi, buďte tedy uvážliví.

Kupředu a zpátky ani krok!

Ve hře mi také vadila lineárnost map. Zatímco jednotlivé lokace jsou rozmanité a velmi různorodé, ve všech běháte jen z bodu A do bodu B. Do bodu B nevedou ani nějaké složité hádanky. Může se stát, že se zaseknete a nebudete vědět, kam dál. Stačí se ale rozhlédnout kamerou kolem sebe a cestičku vždy najdete. O to je ironičtější plnění vedlejších úkolů. Vrátíte se zpět do mapy z hlavního úkolu, jen běžíte z bodu B do bodu A.

Nutno zde podotknout ještě jednu velmi důležitou věc. Stranger of Paradise: Final Fantasy Origins na Steamu nemá kooperativní mód. Hrajete tudíž jen a pouze singleplayer! Jestli přemýšlíte o koupi skrz Steam a chcete hrát s kamarády, buďte obezřetní.Co se týká vizuálu, jsem velmi spokojený. Opomenu-li nenabíhající Neon, nemám titulu absolutně co vytknout. Doslova jsem si užíval každou grafickou píď hry, ačkoliv bych ocenil trošku rozmanitější inventář – povětšinou se totiž setkáváte jen se stejnojmennými itemy. Je sice hezké, že mohu mít Twilight Tunic lvl 3, 5, 12, ale když všechny vypadají stejně a padá jich hromada, maličkosti mi prostě vadí. Nicméně je to detail, jinak je má dušička naplněna spkojeností. Už jen tím, jak jsou různí nepřátelé i bossové jiní.

Se zvukem je to ošemetnější. Dabing je dokonalost. Kdyby hra stála jen na něm, je to plný počet bodů, není o čem přemýšlet a jde se hledat další podobný titul. S ostatním zvukem ve hře si nejsem úplně jistý. Zatímco soundtrack a epická hudba baví, zaujmou a je nemožné si je neužít, bojová hudba je peklo. Jako dítě jsem neměl rád babiččin zaseknutý gramofon a jako dospělý nemám rád stále se opakující smyčky. Pro důsledné přiblížení to řeknu následovně: z koncertu Lords of the Sounds jdete na technoparty do uzavřené garáže.

Stranger of Paradise: Final Fantasy Origins je velmi, ale velmi dobrou hrou a jde vidět, že za rok od vydání si našla svou cestu, než přišla na Steam. Různé bojové role, zábavný bojový systém, skvělá grafika, parádní dabing, zajímavé postavy, to vše nahrává titulu k tomu, aby byl dokonalý. Bohužel, jednoduchý příběh, chybějící multiplayer a lineární mapy mi doslova drásají nervy, včetně ještě onoho podivného soundtracku. Nicméně se jedná o titul, který je skvělý a fanouškům RPG ho doporučuji.

• parádní dabing
  • velmi dobrá grafika
  • zábavný bojový systém