The Invisible Hand

The Invisible Hand – naučte se pracovat s neviditelnou rukou trhu

28. 1. 2023
Zdroj náhledu: IGDB.com

Studiu Power Struggle Games se na svět podařilo přivést vskutku unikátní hru, která vás naučí, jak pracovat s finančními trhy. „Naučí“ možná není ten správný výraz, ale pokud vás baví čísla, kalkulace, peníze, jejich rozmnožování a hromadění bohatství, je tu hra, jež vás zabaví na dlouhé a dlouhé hodiny. Zábavný je rovněž uzavřený narativ, který ji provází. The Invisible Hand oficiálně žádný ucelený příběh nerozvíjí, přesto vypráví pohádku o nejúspěšnějším akcionáři světa. Obrňte se pevnými nervy, vzestupy a pády se stanou vaší každodenní noční můrou.

Vítejte v chaosu!

Hned v úvodu jste vrženi do naprostého chaosu akciové společnosti, jež momentálně prochází krachem – bankrotuje totiž celý trh. Jako hráč nastoupíte do společnosti FERIOS Capital a je čistě na vás, jak si povedete. Finanční trhy s cennými papíry si s nikým servítky neberou. Během vteřin zažijete na vlastní kůži vrcholy i pády investora. Hra spočívá v obchodování na finančních trzích s cílem dosáhnout co nejvyšších zisků. Na začátku budete mít jen velice omezený budget a možnosti, jež se postupně rozšiřují jako celé vaše portfolio. Nakupujete prakticky všechno, například kávu, kožešiny, vodu, plasty, zbraně, zemní plyn, uhlí, ropu nebo počítačové hry, a sami si to následně třídíte dle materiálu, země původu, měny daného státu (kam investujete) nebo kupovaného produktu.

Celý tento proces běží na čtyřech monitorech, z čehož na dvou jsou čísla (na těch horních) a zbylé dva ukazují vaše možné činnosti. Pracujete tedy především s nimi. Sledujete trendy, vzestupy a pády trhu. Velkou výhodou hry je přehlednost. Jelikož používáte ze čtyř monitorů jenom dva, máte možnost se pořádně zorientovat (ty vrchní jsou totiž především na okrasu). Na monitorech neustále nabíhají tipy, do čeho investovat a co dělat. Pokud je člověk úplným nováčkem v oboru, doporučuji se herních nápověd držet. Trh je nestálý a je vaší povinností se naučit velice rychle reagovat. Základní dva zdroje informací zde představují International News Network a GEISTnet a oba vás velice rychle začnou nervovat. Na druhou stranu se alespoň naučíte analyzovat celý ten korporátní byznys, ke kterému jste se upsali.

Zdroj: Power Struggle Games

Ovlivněte, co má hodnotu

Neuvěřitelně mě bavilo ovlivňování trhu. Můžete si koupit lobbisty, ti umí uměle zvyšovat nebo snižovat hodnotu určitých produktů či ovládat trh ve váš prospěch. Potřebujete zničehonic investovat místo ropy do plynu? Zaplatíte vychytralého lobbistu, jenž nějakým mazaným způsobem zmanipuluje celý trh, aby to pro vás bylo co nejvýhodnější. Základem je přece koupit levně a prodat draze, pokud ovšem nechcete být za frajera a využívat ve velkém short selling (v češtině se jedná o prodej na krátko). Princip je jednoduchý: spekulujete nad tím, co chcete prodat – ve hře jde především o akcie, dluhopisy nebo měnové páry – a poté prodáváte za vyšší zisk. Následně pomocí spekulací opět stáhnete cenu a za nižší nakoupíte zpět. Hra vám tuto možnost nenápadně nabízí a vy ji i můžete párkrát využít. Jen to někdo šeredně odskáče, ten „někdo“ bude mít finanční ztrátu a jeho případná pomsta se podepíše na jméně vaší společnosti.

Hra plyne ve dnech. Během nich plníte každodenní výzvy (typu kup/prodej/vydělej) a musíte si dát pozor, abyste nebyli přistiženi při něčem nelegálním, jako je již zmíněné uplácení lobbistů. Doporučuji jej využívat pouze okrajově, ale nebojte se je čas od času uplatit, hodí se to! Ne vždy je každý váš risk ziskem, nicméně na konci každého dne si mnete ruce, kolik že jste vydělali, nebo v tom horším případě spláčete nad výdělkem. V momentech, kdy se vám daří, buďte klidně Vlk z Wall Street a udělejte v kanceláři párty, kolegové to rozhodně ocení.

To nás přivádí k určité monotónnosti celé hry. Když vstoupíte do kanceláře, vidíte své spolupracovníky a vždycky s nimi musíte zabřednout do small talku. Následně dosednete k monitoru, vyděláváte peníze a hotovo. Jediným kořením je otevírání nových možností, do čeho investovat svůj kapitál. To bohužel nestačí. Nemůžete sice ovlivnit celý svět pro své obohacení, ale není nad to, dívat se na svůj fond, jak přetéká penězi. Vy ty komodity stejně budete prodávat. Jste chamtiví a ziskuchtiví akcionáři, investoři, bankéři, finanční analytici.

Zdroj: Power Struggle Games

Hele, kniha! Hele, polička! Hele, proč je kniha na zemi?!

Jelikož většinu svých aktivit provádíte v kanceláři, je důležité si pracovní prostředí přikrášlit. Ironické je, že to občas nejde. Vezmete třeba bustu, chcete ji položit a ona propadne na zem, jako by ten pevný podklad před vámi neexistoval. Je to sice hloupost, jenže nemůžete neustále koukat pouze na čísla.

Restartování dnů také nedává smysl. Když neukončíte den a pracujete nonstop, nic se nestane a nový den ani nezačne. Kolegové s vámi dřepí v práci a také nejdou domů. Postrádá to na realitě, což je škoda, protože se The Invisible Hand snaží přinést co nejkomplexnější pohled na život skutečného finančníka.

Absence jakéhokoliv cíle hru bohužel snižuje. The Invisible Hand slouží především jako parodie na reálný svět finančnictví, od dialogů s kolegy po běžné sezení v kanceláři. Titul je postaven jako zrcadlo kapitalismu, kde právě skutečnými nepřáteli jsou sami investoři. Ti se doslova snaží vydělat na cizím neštěstí, ať už manipulací s trhem, nebo ovládáním veřejného dění pro dobro určité investice. The Invisible Hand vás nechá podvádět elegantním stylem, a pokud se na podvod nepřijde, jste jen úspěšným obchodníkem, nikoliv zlodějem. Cílem hry je ve vás vyvolat dojem toho hladového psa toužícího po své kosti, jen v tomto případě je ta kost slonovinová, a díky tomu vyniká uzavřený narativ.

Zvláštností je neaktivita. Pokud neuděláte za celý den ani jednu jedinou činnost a budete sedět jen v kanceláři, nic se nestane. Nějaká možnost sedět na dividendách a čekat na inkaso je tak úplně zbytečná, je to zábava pouze na několik hodin a velice rychle omrzí. Nechcete mít pocit, že trávíte volný čas v nereálné práci bez reálné odměny.

Zdroj: Power Struggle Games

The Invisible Hand má pracovní stůl jako hlavní lákadlo

Rozdělené obrazovky i grafy jsou skvělé a projít si základní pojmy a edukovat se ve finanční gramotnosti je výhodné, především jedná-li se o akcie, zboží či poznání funkčnosti celého kapitálového trhu. Hra je taková jednoduchá studijní pomůcka pro získání laciné praxe v oboru už jenom tím, že se zaměřuje i na určité vedlejší efekty vaší činnosti a velice zjednodušuje veškeré dění na burze. Zajímá vás názor veřejnosti? Jde vidět. Celkové hodnocení vašeho prodeje? Jde vidět. Zajímá vás obchodování, od akcií po cizí měny? Máte možnost si vše prohlédnout a klidně si kurzy porovnat. Ostatně v některých chvílích pohled na určitou měnu, již momentálně ničí devalvace, vámi způsobená, je pocitem k nezaplacení. Dovést cizí stát ke krachu se vám však v The Invisible Hand už nepovede. Forex tam samozřejmě také je. Nechcete-li se nechat hrou pohltit, studovat devizový trh je pro vás zbytečná nadstavba a obejdete se bez této znalosti.

Nakonec můžete ovládat i čas pomocí toho nejzákladnějšího pracovního nápoje – kávy. Ve chvíli, kdy vypijete tento horký nápoj, hru zrychlujete, čajem hru naopak zpomalíte. Bohužel jste stále v práci. Jdete se na chodbu projít s kolegou, poslouchat jeho oplzlé narážky na ženy nebo na jeho zkrachovalý život. Dáváte si dekorace do kanceláře. Chcete si popovídat s kolegyní? Proč ne.

Po pár hodinách hraní vám dojde jedna podstatná věc – vy si skutečně hrajete na práci a to je princip pro mě nepochopitelný. Proč si po práci či škole hrát na práci? Možná protože The Invisible Hand funguje skutečně jako parodie na celý ten korporátní svět investic, obchodníků a kulišáren. Graficky je hra pojatá velmi dobře, alespoň když sedíte u svého stolu. Zbytek působí hrozně kýčovitě. Kolegové jsou sice vtipní, recepční též, ale je to tlačené na sílu. Kromě čísel na monitorech je dění kolem nedotažené. Postavy jsou zvláštně rozmazané, jako by se s nimi tvůrci už nechtěli vůbec zabývat – očividně podle nich stačí, když budete celý den koukat do tabulek.

Soundtrack ve hře není téměř žádný. Jste v kanceláři, je kolem vás typický kancelářský hluk. Změna přichází ve chvíli, kdy usednete za monitor. Jedná se o typickou brnkačku, abyste se necítili úplně sami v tichu. Upřímně, jediné, co mě ve hře ze zvuků bavilo, byl tón kávovaru.

Zdroj: Power Struggle Games

Hrajete si na reálnou práci, takto bych to mohl shrnout. Není to špatné, jasně že ne. Chcete-li být jednou zkušeným bohatým akcionářem, The Invisible Hand vám k tomu jako hra asi nepomůže. Samovolně fungující trh je perfektní (ačkoliv dění na burze je značně zjednodušené), kolem vás dějící se běžný pracovní ruch též. Stamiliony chodící na účet, jasně, proč ne. Když se vám zadaří, dokonce vyděláte za jediný den klidně miliardu, a to už jsou peníze na deset životů. Jen hře jako simulátoru něco chybí: veškerý ten život mimo kancelář.

• neviditelná ruka trhu
  • přehlednost ve hře
  • jednoduchý systém nákupu, prodeje a vedlejších akcí