Toskánsko – krabice

Toskánsko – rozšíření deskové hry, které chcete

25. 7. 2023

Toskánsko je bezpochyby malebnou krajinou, která mi učarovala už jako malému chlapci, zároveň stejný název nese i rozšíření k deskové hře Vinohrad, která se ve zmíněné krajině odehrává. Autorem základu i rozšíření je Jamey Stegmaier a oboje u našinců vydává Albi. První odstavec by vás měl nalákat ke čtení, takže budu mluvit o krabici. Divná volba, že? Vysvětlení je velice prosté, rozšíření má stejný pro deskovky atypický obdélníkový tvar krabice jako základní Vinohrad a tento fakt se velmi hodí, protože bez Toskánska už základní hru hrát nikdy nebudete. Tedy rozhodně ne dobrovolně, nebude k tomu totiž důvod. Autoři vzali základní hru a řekli si, že ji pozvednou na novou úroveń.

Velká to krajina

U základní hry Vinohrad jsem si v recenzi pochvaloval, jak je herní plán příjemně velký. Vše beru zpět, Toskánsko přináší nový herní plán, který se zvětšil o dobrou půlku, takže do kategorie „příjemně velkých plánů“ už nepatří. Není to nic strašného, ale u malého stolu už se vám bude hrát poměrně špatně. Důvod zvětšení je prostý. Nyní máte akce k hraní v každé části roku, stejně tak v každé roční době získáváte jiné bonusy dle pořadí umisťování pracovníků. Tahle změna je dobrá jednak z důvodu atmosféry, protože akce více odpovídají ročnímu období. V základním Vinohradu jste víno sklízeli a vyráběli v zimě, nyní sběr probíhá logicky na podzim.

Přibyly také nové akce, jako přímý prodej vína bez objednávky, a i směnný obchod, který eliminuje další výtku k základní hře, a to tu, že jste byli příliš odkázáni na náhodu. Zároveň větší množství akcí prohlubuje strategický aspekt toho, kdy svoje pracovníky použijete. Na správném rozvrhnutí sil záleží ještě více. Nesmím opomenout novou „minihru“ se šířením vlivu v Toskánsku. Nově můžete umisťovat hvězdičky na jednotlivé regiony na minimapě, za což získáváte bonusy, a pokud budete v tamní oblasti nejvlivnější, tak na konci hry i vítězné body. Právě síla vlivu dost často v konečném důsledku rozhodne o vítězi partie.

Ještě šikovnější pracanti

Jako by nebylo málo rozhodování s tím, kdy a na jakou akci pracovníka umístit, v Toskánsku vám nově přibydou i specializovaní pracovníci. Je jich celkem jedenáct, ale každou partii budete muset určit náhodně pouze dva speciální obory, kterými se vyučit. To také přidává na variabilitě partií, i když ne nějak zázračně. Pozitivem rozhodně je, že se jedná o dobrovolný modul. Stejně jako můžete ignorovat minihru vlivu, pokud se tak se spoluhráči dohodnete, lze hru hrát i bez specializovaných pracovníků. Worker placement je klasický deskoherní mechanismus a specializovaní pracovníci jsou velice příjemným ozvláštněním. Sice se vám budou ještě více vařit mozkové závity, protože k otázkám „kdy“ a „kam“ pracovníka poslat nyní přibývá i „koho“. Nemůžu si pomoct, ale za mě je to strašně svěží nápad, který je jednoduchý, přesto přidává velkou komplexnost.

A ještě hezčí vinice

Stůl se vám zaplnil větší herní deskou a zaplní se vám ještě více, protože v rozšíření přibývá i nová menší deska k té hráčské. Jedná se o speciální vylepšení, která jsou také zcela bez problému přehlédnutelná, když se rozhodnete hrát bez nich. Tentokrát nestavíte figurky, ale přidáváte karty speciálních vylepšení na novou desku nebo na pole. Dalším rozdílem je, že každé toto vylepšení je unikátní a žádní hráči nebudou mít stejné. Na hru to má dva hlavní efekty, jednak to prohlubuje aspekt ekonomické stránky hry. V základu jste po vylepšení sklepa a dalších zhruba dvou vylepšeních mohli faktor peněz poměrně jednoduše pomíjet.

Speciální vylepšení jsou někdy drahá a zároveň peníze generují, takže si můžete klidně vítězné body kupovat za peníze, a ne vyřizováním objednávek či prodejem. S tím souvisí i druhý efekt – nejste tolik závislí na objednávkách. V základní hře je prodej přes objednávky alfou omegou a bez něj nevyhrajete. V Toskánsku nejenže můžete prodávat víno přímo a kupovat si vítězné body za peníze, ale díky speciálním vylepšením můžete i provozovat hospodu nebo třeba restauraci. Ty vám mohou vygenerovat tolik peněz a vítězných bodů, že hru lze vyhrát, aniž byste vyřídili byť jedinou objednávku.

Nemám tomuto rozšíření prakticky co vytknout. Toskánsko je „must-have“ a bez něj už základní hru nebudete chtít hrát. Díky modulům si můžete partie upravit přesně na míru, takže je možné hrát na základním plánu třeba jen se specializovanými pracovníky. Kdybych měl recenzovat duo Vinohrad + Toskánsko jako celek, budu pokukovat po desítkovém hodnocení, protože se částečně eliminovaly výtky ze základní hry, a ještě se přidalo dost věcí navíc. Já ale recenzuji jen rozšíření a u něj musím konstatovat, že výtkou je u něj jeho existence. Vinohrad mohl vyjít ve speciální rozšířené edici i s moduly z Toskánska a Albi by u nás mohlo vydat právě tuto edici. Tím, že se jedná o rozšíření, cena stoupá někde ke dvěma tisícům, což může být pro někoho velké minus. Pokud ovšem pomineme cenu, běžte si k Vinohradu Toskánsko hnedka pořídit. Nebudete litovat! A pokud nemáte Vinohrad, bez Toskánska si ho ani nekupujte.

Toskánsko je ten typ rozšíření, které vám sice nepřidá obsahu jak na celou novou deskovku, ale po pár partiích zapomenete, že Vinohrad jde hrát i bez něj. Zmírňuje nedokonalosti základní hry, a ještě vám k tomu přidá řadu věcí navíc. Pomineme-li další investici, tak právě s Toskánskem dostanete tu prvotřídní hru, kterou prostě chcete mít.

• zmírnění vad základní hry
  • můžete hrát jen s moduly, které vás baví
  • povyšuje základ na novou úroveň
  • hrací plán je teď opravdu velký
  • musíte investovat do rozšíření, abyste dostali ten „pravý“ Vinohrad
  • Autoři Jamey Stegmaier, Alan Stone
  • Vydavatel Albi
0.0

František Hampl

K prvním hrám přičuchl už ve školce, ale do hraní ho pořádně až na základce vtáhla první Mafie, druzí simíci a třetí Heroes of Might and Magic. Hry ho od té doby nepustily, PC velice rychle doplnil „PSPéčkem“, od kterého přesedlal k větším konzolím, a dnes už je hrdým konzolistou. Jeho hlavním zájmem jsou příběhové adventury a RPGčka, ale nepohrdne ani dobrou strategií či karetkou. Pokud nepřebývá ve svém hráčském doupěti plném Lega a deskovek, tráví nejvíce času v kině a na farmačce.