鬼谷八荒 Tale of Immortal -úvodka

鬼谷八荒 Tale of Immortal – nekonečné čínské RPG

16. 7. 2023
Zdroj náhledu: 鬼谷工作室

Trvalo to docela dlouho, ale konečně je to tu. 鬼谷八荒 Tale of Immortal se dočkal kompletního vydání a my díky tomu můžeme zhodnotit hru, která už dlouhou dobu trápí mozky spousty hráčů. Tato čínská open-world sandboxovka od studia 鬼谷工作室 už má na Steamu skoro 200 000 uživatelských recenzí. Většina byla sice posbírána v předběžném přístupu v Číně, ale když je titul konečně s anglickými titulky, je načase se na toho velikána podívat i u nás.

Staňte se kultivátorem

Kdysi dávno, v dobách mytologické Číny, po Zemi kromě lidí chodili i čarodějové a nelidské bytosti – draci, prapodivné ještěrky, super bojující želvy, bambusoví válečníci, sfingy nebo hadí ženy. Tito tvorové ale lidem ubližují a to se jim samozřejmě nelíbí. Najímají si na ně mocné kultivátory, aby je před nimi chránili. Jedním z těchto ochránců-kultivátorů jste i vy. Musíte se naučit porozumět přírodě, řemeslům a dosáhnout určitého míru sami v sobě během své osvícené cesty.

Začnete tím, že si vytvoříte svého vysněného avatara. Možnosti jeho tvorby jsou oproti jiným RPG vcelku omezené. Tvůrci toto omezení vynahrazují možnými doplňky. Vytvoříte si obličej, jeho rysy, jemnost, jizvy a tlusté obočí. Poté doplníte svůj ideální úbor. Na výběr je válečnické kimono, kožená vesta nebo lehké brnění v mnoha různých variacích. Aby toho nebylo málo, ještě si určíte základní charakteristiky. První volíte jednu vnitřní, tedy jestli budete sebestředný, milý, závistivý, zlý, nebo „středocesťák.“ Doporučuji zlatou střední cestu.

Následně budete volit svou vnější charakteristiku, kde se můžete více vyřádit. Můžete být ochranářští, starající se, zaměření na rodinu, tradicionalisté, romantici a další. Upřímně, vnější náturu jsem absolutně nepochopil, protože mě vůbec v ničem neposunula. Když jsem chtěl, stejně jsem se snažil s ostatními postavami flirtovat (ano, můžete mít i svatbu) a těm, co mě štvali, jsem se mstil. A to jsem byl loajální ochránce svých přátel.

Promakaná AI a systém rozhodování

鬼谷八荒 Tale of Immortal je z velké části postavený na velice složitém systému rozhodování. Prakticky kdykoliv mluvíte s jakýmkoliv NPC, záleží na vašem statusu, jakou formu umění provozujete a zda máte shodné, či rozdílné zájmy. Je neuvěřitelné, že každý drb je několikrát probírán a každá sympatie se může ztratit stejně rychle jako objevit. Nehledě na to, že se občas také může stát, že někoho naštvete, je oproti vám neuvěřitelně přesílený a bude vás zabíjet, kamkoli se pohnete (sice oživnete a ztratíte pár itemů, ale to je detail). Tím nejen stoupá moment překvapení, ale zároveň vás to nutí více se snažit vylepšovat své schopnosti. K tomu se dostaneme níže. Ony vztahy a AI slouží k ještě jedné důležité věci, k pokroku v příběhu. Jak jsem naznačil, možnosti jsou nekonečné. Můžete se stát hrdinou, který zachrání svět a získá lásku svého života. Nebo se můžete stát mstitelem, jenž o všechno přišel, jelikož se soustředil na něco úplně jiného. Co totiž skutečně tvoří páteř hry, jsou vedlejší úkoly.

Těch je ve hře hromada a nalézat je není vůbec nic těžkého, většinou k nim buďto dojdete, nebo ta lepší možnost, dojdou k vám. Musíte je navíc plnit z jednoho prostého důvodu – titul tím nechává vyniknout NPC a svou promakanou AI. Vaše rozhodnutí se následně sčítají a v závěru ovlivní hlavní linku. Toto je neskutečně promyšlené. Abych jen nechválil, je to také velice chaotické a obrovský žrout času. Jednotlivé vedlejší postavy se musí neustále naklikávat, kontrolovat a musíte s nimi spřízněnost budovat. To v množství postav není jednoduché, naopak. A to ani nemluvím o přidávání se k sektám či možnosti stát se mistrem nějakého studenta nebo učedníkem u nějakého mistra.

鬼谷八荒 Tale of Immortal obsahuje magickou bojovou školu umění

Boj je další důležitou složkou hry. V teorii je složitý, v praxi maximálně jednoduchý. Učení se nových technik a jejich vylepšování probíhá podivným způsobem. Musíte koupit knihu, naučit se techniku a následně vylepšovat podle užitečnosti. Vzhledem k postupu příběhu bude sice brzy k ničemu a počin vás donutí naučit se jiný, ale musí tam být.

Vaše skilly se v tomto případě dělí na čtyři části, z nichž jsou důležité jen dvě – základní útok, který budete používat každý souboj, a speciální útok. Ten má obrovské poškození a je podstatným faktorem ve většině bitek. Třetím je Motion, pomáhající v pohybu. Nakonec je tu Ultimate, tím teoreticky můžete rozhodnout každý souboj s bossem. Takový Wind Fire Palm na maximu je skutečně pecka. Použijete jej za souboj maximálně jednou, protože než se znovu nabije, trvá to věčně.

Používání schopností je extrémně snadné, stačí vám myš a její tlačítka. Směr útoku ovládáte myší, stačí ukazovat, kam budete mířit. Tedy záleží na útoku. 360stupňové schopnosti samozřejmě míření nepotřebují, směr útoku přesto vidíte kvůli Special, Motionu a Ultimate. Pohyb v boji ovládáte pomocí WASD nebo šipek, je to na vás. Jedná se o klasickou souhru očí a rukou. Boj je extrémně zjednodušený, co se týká ovládání, ale pak se opět vracíme na začátek k vylepšování.

Jeho pochopení je nad síly snad každého hráče RPG. Potřebujete k tomu modré kameny, nakoupené knihy, nabité duševní body. Neustále musíte kultivovat, abyste získali zkušenosti, jenomže to vás stojí dny a čas, a jakmile chcete postoupit ve vašem osvícení na vyšší level, potřebujete ještě hromadu jiných itemů. Od bylinek po ostatky monster. Naštěstí jsou zde návody. 鬼谷八荒 Tale of Immortal ví, že je neskutečně složitý. Tvůrci se zde vyřádili ve tvorbě manuálů, jež vám pomohou s tím, jakou cestou se chcete vydat. Budete mistrem bojových umění, nebo kouzelníkem? Chcete to zkombinovat? Volba je na vás. Bonusem k tomu jsou itemy: legendární zbraně, lektvary či jen materiály k výrobě. V titulu můžete soupeřit se stovkami exotických příšer ale také v turnajích. Tam jsou odměny největší, jenomže upřímně, pokusit se vyhrát v turnaji je něco nemyslitelného a musíte tomu přizpůsobit podstatnou část hraní. Odměny však za to stojí.

Nejhorší jsou poté souboje s bossy. Po světě 鬼谷八荒 Tale of Immortal cestuje spousta podivných netvorů, z nichž někteří jsou lepší než ostatní – mega šimpanz s kopím, mytický šestiocasý, pták ohnivák, rákosníkový samuraj a hromada dalších. K postupu na vyšší úroveň osvícení jejich lovem čas stejně strávíte. Určitě je nutné se psychicky obrnit.

Nekonečno nekonečen má svá omezení u hráče

Hra stojí na tom, že je skoro neomezená. Hráč si tvoří příběh, budoucnost, vztahy i schopnosti. Není tu nic, co byste nemohli dělat. Tale of Immortal se snaží díky tomu nebýt svazující. Z mého hlediska je právě to ten problém. Je jasné, že když můžete dělat vše, chcete dělat co nejvíc a zažít co nejvíc. Jenomže prokousat se k tomu stojí nejen čas, ale také spoustu trpělivosti, což ne každý má. Bohužel i nyní, po skončení předběžného přístupu, je v titulu stále plno bugů a velká jazyková bariéra.

Jak jsem zmínil v úvodu, jedná se o čínskou tvorbu. Hlavním jazykem je tím pádem čínština. Přeložená do angličtiny je pouze hlavní hra, DLC, které jsou v titulu hned od začátku, jsou čínsky. Občas se tedy stane, jako například momentálně s mystickým koníkem, že prostě naklikáváte odpovědi do textu a doufáte, že nevyvedete nic špatného. Rozumíte tak jen, řekněme, třem čtvrtinám textu, a to pouze máte-li vyšperkovanou angličtinu. S tou základní si neškrtnete.

Vizuální stránka je naprosto fantastická. Čínská tematika je u nás skoro neprobádaná a ukázka asijských mytologických bytostí či příšer je skvělá. Ta rozmanitost, jakou titul nabízí, je více než nadprůměrná a sledovat ještěráky nebo šílené bojové schopnosti, od tornád po ohnivé zdi, je nejen lákavá ale i přitažlivá. S tím, jak jsou vytvořeny, se počin stává neokoukatelný. Herní hudba je skvělá. Předvádí se zde tradiční čínské hudební nástroje. Zde budu upřímný. Hodně jsem googlil a koukal na videa, abych mohl zvuky řádně porovnat, a výsledek je více než uspokojující. Slyšet citeru Gayageum, housle Haegeum nebo bubny Čanko a Púk byl pro mě nejen obrovský zážitek, ale udrželo to i mou pozornost ve hře. Nehledě na to, že se zvuk proměňuje dle momentální situace.

Nakonec vám ještě dám motivaci před finálním shrnutím. Rozhodně se od Tale of Immortal nenechte odradit tím, jak je velký a jak vám ze začátku nebude dávat absolutně v ničem smysl. Titul vás nemá tahat za ručičku a také vás za ní tahat nebude. Funguje metodou nauč se plavat, nebo se utop. Nedostanete návod, kde co je, ani vám sama od sebe neřekne to, že spoustu věcí naleznete jen v herních příručkách. Nedozvíte se, proč se koza nepohodla s opičkou kvůli modrým diamantům, že květiny vám mohou vylepšit statistiky zbraní nebo proč musíte vypnout hru, když vás rozsekala nemrtvá bestie. Vstupte do nového světa a užijte si jej. Hledejte, kultivujte, objevujte. Prvních několik hodin je skutečně na nic, ale po odehrání deseti herních let a procestování části světa, kdy se konečně stanete lehce osvíceným, stojí za to. Mám vnitřní pocit, že s tím, jak vás hra deprimuje, vás chce dostat do nirvány v realitě.

鬼谷八荒 Tale of Immortal je super, ale především pro megalomany, kteří hledají svět, v němž mohou strávit i tisíce hodin. Ostatně tomu odpovídá také možnost získat skoro dvě stě achievementů. Titul obsahuje nekonečné možnosti, od boje až po vylepšování postavy, navíc pomáhá všemi možnými manuály. Do toho je tu skvělá grafická stránka a kvalitní ozvučení. Jen těch bugů je přítomno skutečně až moc, nehledě na to, že část hry je v čínštině. Každopádně RPG má přírůstek, jenž, až se jednou pořádně dopracuje, by se mohl stát tím nejzářnějším představitelem svého žánru.

• Skutečně skoro nekonečno možností
  • snadný soubojový systém
  • grafická podoba stránky