Kostky Srdceryvná fantasy - úvodka

Kostky: Srdceryvná fantasy – bohovládkyně, rytíř žalu, diktátorka

18. 9. 2025
 

Za svůj život jsem toho četl už skutečně hodně. Veselé příběhy, kde jednorožci za sebou nechávají stopu z duhy, i temné příběhy, kde useknuté hlavy na tyčích jsou to nejněžnější co knihy nabídly. Pak jsem ale dostal do rukou dílo první svazek série Kostky, s příznačným názvem Kostky: Srdceryvná fantasy. Čekal jsem hodně. Emoce, lásku, Dungeons and Dragons, hrdiny, epičnost, fantasy na maximálním levelu. Dostal jsem ale něco, s čím jsem nepočítal. Neuvěřitelnou depresi, která je ale tak opojná, že ani ta nejlepší ambrozie nedokáže přebít tu chuť, která vás k počinu připoutá. Známé nakladatelství Host si k sobě po fantastickém komiksu Drby z Olympu vzalo vážně velké dílo. Ostatně, Kostky získali British Award a dokonce i nominace na Hugo, a to není jen tak.

Autor:
Kresba:
Vydavatel:
Série:
Překlad:
Počet stran:
Tisk:
Vazba:
Rozměr:
Rok a měsíc vydání:
ISBN:
EAN:
Vydání:

Kieron Gilles
Stephanie Hans
Nakladatelství Host
Kostky
Filip Drlík
184
barevný
brožovaná
161 x 249 x 17
duben 2024
978-80-275-2261-3
9788027522613
první

Zdroj: Nakladatelství Host

Zase zpátky, se slzami v očích

Šest kamarádů se na počátku devadesátých let sejde, aby si zahráli novou stolní hru. Jenže večer se změní v noční můru, když jsou přeneseni do fantasy světa, který se řídí vlastními krutými pravidly. Zpět se po dvou letech vrátí jen pět z nich, poznamenaní zážitky, o nichž nikdy nepromluví, zatímco šestý zůstává uvězněn kdesi za hranicemi reality. O pětadvacet let později se minulost vrací jako noční stín a nutí přeživší znovu stanout na prahu světa, který měl zůstat navždy zapomenut. Fantazie, kdysi jen zábava, se změnila ve skutečnost s vlastními zákony, příliš nebezpečnou na to, aby se dala ignorovat. V jejich tvářích se odráží strach, vina i touha po odpovědích, protože návrat není hrou, ale bolestným vyúčtováním za dávné selhání.

Pětice dospělých se znovu ocitá v říši, která ožila z jejich představ, a musí se chopit rolí, jež si kdysi vymysleli jako mladí hráči. Jenže co tehdy bylo fantazií, je nyní osudem: každá schopnost, každá slabina a každá nevyslovená touha je vtisknuta do jejich těl a zbraní. Cesta za ztraceným přítelem a po odpovědích na tajemství hry se rychle mění v nebezpečné tažení, při němž je čekají zkoušky víry, přátelství i samotné lidskosti. Každý krok odhaluje, že svět kostek není pouhým výtvorem náhody, ale něčím daleko starším a inteligentnějším. A zatímco kostky stále padají, otázka zní: kolik jich se vrátí domů tentokrát? A podaří se jim vůbec uniknout?

Počin Kostky: Srdceryvná fantasy si bere snad úplně všechno, co jde z veškerého fantasy universa ze všech stran dohromady. Je to až šílené, jak je před vámi reálné Dungeons and Dragons a jak to vnímají hrdinové. Reálně, stoicky. Obnovují se zde traumata, které zažili z puberty. Je skvělé to pozorovat, ale také neuvěřitelně těžké. Fascinuje mě, jak je komiks těžký, brutální a emocionálně vyčerpávající. Není v něm doslova ani jedna, jediná pozitivní emoce, ale to všechno dělají hrdinové.

Zdroj: Nakladatelství Host

Kostky: Srdceryvná fantasy představuje vážně netypické hrdiny

Když máte Pána Jeskyně, který se ničeho nebojí, tak vám popustí uzdu natolik, že si může vymyslet vážně cokoliv. Chuckovi schopnosti jsou třeba takové, že umí úplně všechno, ale já bych rád řekl, že má jen štěstí. Další se toho také nebáli. Bohovládkyně, Rytíř žalu, Diktátorka a moje favoritka Cyberpunkerka je jednoduše takový všehomix. A ty jejich schopnosti… scénárista Kieron Gillen tady dal ze sebe všechno, co má,. Maximum. Nekontrolovatelné DnD, jenž si sám nakorigoval jako vládce hry k jednomu cíli. Říkal jsem šest hrdinů, že? Poslední z bandy je totiž Sol, který, i když se ostatní po dvou letech vrátili domů, on ve hře zůstal, a změnilo jej to. Úplně.

Mé trauma pak není z opuštění Sola nebo tím časovým oknem dvacet pět let k návratu do hry, což mimochodem považuji za brilantní tah, ale z nevědomosti. Víte, postupem děje jsem čekal, že možná budu odkrývat historii hry nebo zjistím, co Kostky vlastně jsou, co je to za svět. Ale já vím jen, že všichni naši hlavní hrdinové jsou neskutečně mocní, zkušení válečníci, co mají vážně těžký život i v reálu, kde se nesnaží na nic zahořknout. Jsou to prostě lidé. Jejich schopnosti jsou unikátní. CO JSOU ALE KOSTKY? Já to nevím! První svazek ve mně vyvolal tolik otázek, ale nedal mi žádné odpovědi. Co mi naopak věnoval, je deprese.

Jak jsem říkal na začátku i uprostřed recenze, tohle je něco neuvěřitelně temného a brutálního. V celém díle Kostky: Srdceryvná fantasy nenajdete ani jeden hloupý a zbytečný paprsek naděje. Nic, co by vám byť i jen naznačilo, že se něco blíží ke svému veselému konci. Tady trpíte. Každou jednotlivou stránku, jednotlivou emoci. Ani jeden z hrdinů se nesměje. Každý jeden z nich se trápí a vy s nimi. Kieron Gillen vytvořil koktejl deprese, smutku a zoufalství, který je ale opojný a díky němu si s každým hrdinou neskutečně rychle vytvoříte vztah. Někoho máte rádi, někoho nenávidíte, ale opět se vrátím k premise, není tohle život? 

Zdroj: Nakladatelství Host

Přitom je tak smutně nádherný

Vrcholem pak je výtvarné ztvárnění. Vizuální styl komiksu je naprosto ohromující a tvoří neodmyslitelnou součást jeho temné, melancholické atmosféry, která se dokonale hodí k příběhu o prožitém traumatu a ztraceném mládí. Autorka kresby, Stephanie Hans, používá techniku, jež se podobá malbě akvarelem či olejem. Namísto ostrých komiksových linek a jasných barev se setkáváme s rozmazanými přechody a snovou paletou, v níž převládají chladné odstíny modré, šedé a fialové, které podtrhují pocit smutku, nostalgie a nebezpečí (Proto ta deprese, viděli jste V Hlavě? Nejsou to kladné emoce.).

Když se v některém panelu objeví jasná barva, jako je například krvavě rudá nebo zlatavá, má to silný dramatický účinek, který upoutá pozornost a zdůrazní důležitost daného momentu. Navíc je kresba plná detailů, přičemž nejvíce vynikají výrazy tváří postav, které mistrně odrážejí jejich vnitřní utrpení a složité emoce. Hans také geniálně pracuje se světlem a stínem, vytváří dramatické kontrasty a dodává dílu až hororovou kvalitu. Prostě a jednoduše, krása střídá nádheru, jen se vám chce brečet.

Když budu před závěrem kritický, řeknu dvě věci. První je, že ač jsou ilustrace sebelepší, občas se prostě ztrácím v temnotě jakou komiks ubaluje. Vypadá skvěle, ale někdy bezvýrazně. Druhá výtka nebude směrem k zoufalství, ale jak se hrozně odseparoval od širšího publika. Nemyslím to ve zlém, ale ne každý se chce ukájet v melancholii pocitů, které nejsou zrovna pozitivní. To si pustím volební spoty přeci.

Kostky: Srdceryvná fantasy je něco naprosto nevídaného, úžasného a poctivého. Kieron Gillen rozjel velký příběh, který si velice sebevědomě kontroluje. Hlavní postavy jsou zajímavé, jejich schopnosti také a sci-fi téma z počinu krásně voní. Je to první díl, takže vím, že se mi vše odkryje a jsem už vážně zvědavý jak. Sol ví o čem mluvím. Jen kdybych se občas neztrácel v grafice a nechtěl po čtení čtyři hodiny ležet v temném rohu.

Klady
  • nádherný vizuál
  • neobvyklé schopnosti
  • skvěle rozjetý příběh
  • poutavé hlavní postavy
  • něco neskutečně nového
  • šíleně poctivě vytvořené
Zápory
  • není to pro všechny
  • občas nepřehledné
Infobox
0.0

Doporučujeme

Zpracování

Vtažení do děje

Příběh

Postavy

Styl vyprávění

Náročnost

Patrik Klicman

Milovník her s pořádným příběhem už od prvního releasu Age of Mythology, ke kterému se dostal náhodou jako malý devítiletý kluk. Nyní je to spíš herní konzerva, která má dilema u každé nové hry, jestli ji vůbec má spustit. Jinak se jedná o vášnivého čtenáře knih a komiksů, hráče Dračího doupěte, duševního sběratele herních figurek a milovníka grilování.

Sledujte nás:

© 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.