Villainous Unstoppable! - úvodka

Disney Villainous: Unstoppable! – když zlořádi byli ještě zlí

1. 11. 2025
 

Pamatujete si na časy, kdy Disney produkoval nejen skvělé animované filmy, ale zároveň v nich představoval záporáky, kteří byli prostě zlí? Nenapravitelní, neschizofrenní, ale zlí. Chtěli ubližovat, ničit ovládnout. Počin Disney Villainous: Unstoppable! vzal ty nejzlejší, Háda z Hercula, Uršulu z Malé mořské víly, Scara ze Lvího Krále (o důvod víc proklínat nádhernou pohádku Mufasa) a Zlobu ze Šípkové Růženky a položil jednu základní otázku. Jak by to dopadlo, kdyby jeden z nich vyhrál? Jako jasně, nikdo nechceme, aby Hádes porazil Herkula a ovládl Olymp, hlavně s tím dokonalým českým dabingem, ale v rámci dnešní doby, nebylo by přeci jen fajn pomstít se Diovi za to, že musel spravovat Podsvětí?

Když ožívá stará pohádka

Asi nikoho nepřekvapí, že jsem obrovský fanoušek Disneyho příběhů už od dětství. Když jsem byl na Herkulovi jako malý, dokonce začalo v mém rodném městě hořet kino. Krásný zážitek. Moje první VHSka (videokazeta, vy nekulturní barbaři!) byla se Sněhurkou. Takže v moment, kdy jsem v ruce držel Disney Villainous: Unstoppable! a viděl Háda, Uršulu, Scara a Zlobu ve svých nejpohádkovějších podobách, v tom největším zle, byl jsem doma. Čul jsem totiž nádherný design už od začátku.

Nemýlil jsem se, po otevření krabice jsem ihned měl před sebou nádherně uspořádanou sbírku. Herní plán, čtyři herní desky, žetony, karty, kostky a samozřejmě symboly dnešních hlavních „hrdinů“. Musím říct, že jsem nadšený, Háda symbolizuje ohnivý modrý sloup, Uršulu fialová chobotnice, Zlobu zelený rohatý sloup a Scara snad africký totem. Doslova a do písmene boží a jednoduché.

Příprava deskové hry už byla jednoduchá díky velice dobře připravenému manuálu. Umístíte hlavní desku uprostřed stolu, vyberete si v maximálním počtu čtyř hráčů každý jednoho padoucha, vezmete si žetony zlotřilého plánu dle něj, připravíte si žetony akcí, zamícháte je, umístíte do pozic hráčských desek. Připravíte zásoby, zamícháte balíček karet padoucha, doberete čtyři karty a jde se na to. A to nejlepší? Pokud si nejste jistí, máte zde jasnou přehledovou kartu jednotlivých říší i s cestou, jak vyhrát. Třeba u Háda je cílem dostat Titány na vrchol Olympu, Zloba musí dokončit dračí skládačku atd. Hlavní prostě je porazit dobro. Za každou cenu!

Jdeme na Disney Villainous: Unstoppable!

Každý tah začíná dobráním karet, kdy si vezmete kartu z balíčku a přesunete se na libovolné místo, bez ohledu na symbol na kartě. Poté přichází na řadu pohyb. Vyberete jednu z karet v ruce a přesunete svou figurku na libovolné místo. Každá karta má v horní části uvedené číslo pohybu, které udává, na kolik polí se můžete přesunout. Trik je v tom, že karty se hrají lícem dolů, takže nikdo neví, jaké akce budete moci provést, dokud je neotočíte. Snažte se přesunout na místo, které vám umožní provést akce, které potřebujete k postupu.

Poté, co se pohnete, přejdete k druhému kroku, kterým je provádění akcí. Můžete provést akci, která odpovídá symbolu na kartě, kterou jste zahráli. Symboly na kartách se liší, a tak můžete provádět různé akce, jako je Získání moci (které vám dá energetické body), Vylepšení své říše (které vám umožní hrát nové karty) nebo Zpečetění osudu soupeře (které vám umožní házet na soupeře kostkami a škodit mu). Klíčovým prvkem je strategické plánování. Kupříkladu porážení hrdinů je docela oříšek, a když Hádes odstraní ze hry Megaru a Herkula, je to docela trauma, nicméně tady jdete za záporáka. Cílem je škodit i ostatním, hrajete přece za zlo a chcete vyhrát. Žádná kooperace.  

Poslední část tahu se týká dobrání karet. Na konci každého tahu si musíte dobrat karty z balíčku, dokud nebudete mít v ruce čtyři karty. Toto pravidlo je velmi důležité, protože vám zajišťuje dostatek karet pro další tah. Můžete si tak dopředu plánovat své tahy. Hra končí, jakmile se jednomu z hráčů podaří splnit své tajné cíle, které jsou uvedeny na jeho kartě říše, nebo když se vyčerpá balíček karet. Vítězem se stane ten hráč, který splní své cíle jako první. Celkově se jedná o strategickou hru, která vyžaduje plánování a taktické uvažování. Jen je zabalená v pohádkovém balení a je vlastně velmi, ale velmi snadná.

Co si tedy myslím?

Za prvé, si myslím, že vizuál celé deskové hry je úžasný. Disney Villainous: Unstoppable! vážně bere to nejlepší, nejznámější a dává to před vás na talíř, kdy oživí nejen zašlé vzpomínky, ale díky kvalitě obrázků s jasnou předlohou vám připomíná, proč máte jednotlivé charaktery či pohádky rádi. Kvalitní výroba jde z počinu vážně poznat, vidět a cítit. Je to hra pro děti od sedmi let, s čímž souhlasím, a proto jsem za tu kvalitu rád. Za druhé, pravidla jsou, jak rád říkám, Timonuvzdorná a není se vůbec čeho bát. Přečtete je za pár minutek, naučíte se za hodinku a třetí kolo už i vaše ratolest bude plánovat útok s hyenami na Lví skálu.

Jenomže tam, kde by to mohlo být jen růžové, je samozřejmě problém. Máme zde samozřejmě nevyváženost. S veškerým respektem, uhrát hru za Zlobu je něco šíleného. Za Háda je to skoro jak procházka růžovým sadem. Další nevýhoda je rychlost. Někde se jeden tah jen sotva pohne, zatímco druhý, když mu jde karta, dokáže být extrémně pomalý. Prostoje nemá nikdo rád, a ač tu nejsou hrozné, ratolesti nebudou šťastné. V tomto ohledu se tedy série od Disney Villainous: Úvod do zla moc neposunula. Do třetice, a co mi přišlo nejsmutnější a bude to znít nejdivněji. Já chci být zlejší. Hraju tu vážně za ty nejhorší záporáky (byť se nebojím, že další nepřibudou, koukám na tebe Gastone), a je to spíš pohádkové pro zlo, než šikanózní pro skutečné zlo. Možná maličkost, ale představoval bych si větší škození soupeřům.

Disney Villainous: Unstoppable! mě neskutečně baví. Od začátku až do konce. Je to jednoduchá, pohádková hra na zlo, kdy necháváte konečně vyhrát ty, co na své vítězství dekády nemohli ani pomyslet. Krásný design, skvěle napsaná pravidla, každý sám za sebe s jiným cílem, jednoduché a funkční. Prostě být první. Jenomže nevyváženost mezi postavami, zvláštní prostoje a to nejhorší, málo „zla“, mi počin i přes veškerou zábavu sráží dolů více, než bych si asi dokázal představit. Nicméně kdo ví, třeba přijde rozšíření s dalšími záporáky a začne pořádné řádění, které by svět Disneyho nemusel zvládnout. Kdo ví.

Klady
  • nádherný design
  • hrajete za záporáky
  • ideální pro celou rodinu
  • velice dobře připravená pravidla
  • je fajn porážet hrdiny
  • každý má jiný cíl
  • snadné na hraní
Zápory
  • prostoje mezi hráči
  • nevyváženost mezi charaktery
  • nejste zlí jako zlí
Infobox
0.0

Doporučujeme

Vizuál

Zpracování

Interakce

Znovuhratelnost

Strategie

Téma

Patrik Klicman

Milovník her s pořádným příběhem už od prvního releasu Age of Mythology, ke kterému se dostal náhodou jako malý devítiletý kluk. Nyní je to spíš herní konzerva, která má dilema u každé nové hry, jestli ji vůbec má spustit. Jinak se jedná o vášnivého čtenáře knih a komiksů, hráče Dračího doupěte, duševního sběratele herních figurek a milovníka grilování.

Sledujte nás:

© 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.