Beacon Pines – úvodka

Beacon Pines – nezapomenutelné letní prázdniny

16. 11. 2022
Zdroj náhledu: Hiding Spot

Říká se, že lidé jevící se na první pohled jako nenápadní a naprosto ničím nevyčnívající většinou před světem tají to největší tajemství. Přece jen každý máme svého vlastního kostlivce ve skříni. To samé platí o malém venkovském městečku Beacon Pines, které ve stejnojmenné videohře nezávislého studia Hiding Spot skrývá strašlivé tajemství. Nenechte se oklamat roztomilou tvářičkou tohoto titulu, pod jeho vizuálně mírumilovnou slupkou najdete totiž temně děsivou záhadu.

Opuštěná továrna aneb záhada hodná vyřešení

Vítejte ve městečku Beacon Pines, které za svůj vznik vděčí vlivnému magnátovi, jenž zde kdysi založil konglomerát zabývající se zefektivněním úrody pomocí speciálních hnojiv. Díky jeho úspěchu Beacon Pines dlouhé roky vzkvétalo až do strašlivé nehody označované jako „zkažená sklizeň“, při které magnát zemřel a lidé tak přišli nejen o svého starostu, ale museli se vypořádat s nepříjemnými následky. Hráč se ocitá v roli dvanáctiletého jelena jménem Luka… oh, zapomněla jsem zmínit, že v Beacon Pines žijí antropomorfní zvířecí obyvatelé. Luka se jako všichni ostatní školou povinní těší na letní prázdniny, až společně se svým nejlepším přítelem Rolem zažijí nové dobrodružství na jejich stromové základně, ztropí nějakou tu neplechu a objeví tajemnou záhadu. Bohužel se záhada týkající se zakladatele města rychle zvrtne z nevinné dětské hry na hotový horor.

Luku v životě potkalo již několik tragédií, které mu na srdci zanechaly hluboké šrámy, s nimiž se vypořádává dodnes. Před šesti lety přišel o otce a teprve před pár měsíci se ztratila i jeho matka. Luka proto bydlí se svou milou babičkou, kterou ovšem před matčiným zmizením vůbec neznal. Ačkoliv se ho všichni včetně Rola snaží povzbuzovat, Luka se často cítí osamělý a mívá strašlivé noční můry. Jeho charakter je napsaný naprosto skvěle, stejně jako povahy, příběhy a osudy všech ostatních. Zejména vztahy mezi třemi hlavními hrdiny stojí za povšimnutí, protože Luka s Rolem skutečně působí jako nejlepší přátelé z dětství a Becks trio velmi rychle doplní s počáteční odtažitostí a nejistotou nově přistěhovaného dítěte. Beacon Pines se může pyšnit skvělým a poutavým příběhem, který vás rozhodně jen tak nepustí, za což v první řadě mohou postavy, z nichž ani jednu nedokážete nenávidět, byť se jedná o padoucha

Slova mají neuvěřitelnou moc

Beacon Pines se nedá zařadit do jednoho žánru, protože je kombinací hned několika z nich. Celé dění se odehrává skrze předčítání zdánlivě pohádkové knihy. Vše má pevně v rukou vypravěč, který vás příběhem provází, komentuje případné dění, občas se nebojí prolomit čtvrtou zeď a vede rozhovory mířené přímo na hráče. Titul si propůjčuje základy vizuální novely a příběhové adventury, přidává k nim důraz na průzkum, rybářskou minihru a především volby ovlivňující samotný děj. Celý princip Beacon Pines je totiž stavěný na jednom jediném slovu, jehož změna vás může přivést na zcela jiný konec příběhu. Ve zkratce se pokoušíte najít to správné a „šťastné“ zakončení tak, že v krizových situacích změníte jedno slovo, čímž děj nasměřujete na jinou cestu, a tím se pochopitelně dopátráte jiného konce.

Není to ovšem tak jednoduché. Tato rozhodující a důležitá slova musíte nejprve nalézt různě roztroušená po městečku. Získáváte je v podobě talismanů, neboli Charms, a ty vždy představují jedno slovo – emoci, věc či sloveso. Některé lze získat následováním příběhu, například z rozhovoru s vedlejší postavou, jiné naopak musíte nalézt prozkoumáváním okolí. Použít je můžete ve výjimečných situacích během konverzace, ale hodit se vám budou především v momentě, kdy vás vypravěč z děje vtáhne zpět ke knize, udá pokračování a v něm bude chybět jedno slovo. Právě zde se budete muset rozhodnout, kterým získaným talismanem chybějící část vyplnit.

Nebojte se neznáma, ale vítejte ho s otevřenou náručí

Všechny talismany však nenaleznete ihned. Jak se příběh postupně začne větvit a vy narazíte na první špatný konec, budete se muset vrátit k některému z důležitých okamžiků a vybrat jiné slovo. To většinou drasticky změní směr děje tím, jak se postava zachová nebo co řekne – zda budete hrát hodného vs. zlého policajta nebo utečete vs. postavíte se osudu čelem. Nebude to spoiler, když vám prozradím, že většina těchto voleb vás dovede ke špatným koncům, což je pouze žádoucí, protože talismany nutné pro získání nové verze příběhu se z velké části nacházejí právě v odlišném příběhu. Abych to zjednodušila, představte si talismany jako klíče nutné k odemčení určitých dveří, ale abyste přesně ten jeden klíč získali, musíte s jiným otevřít odlišné dveře, vstoupit do neznáma a získat jej.

Přesně to je na Beacon Pines tak jedinečné a poutavé, protože si naivně myslíte, že otěže pevně v rukou držíte vy, ale přitom vás titul přesně vede za ručičku podle toho, jak zrovna potřebuje, aniž byste si toho pořádně všimli. Díky tomu na druhou stranu dostáváte informace dávkované po částech a přesně v tom pořadí, aby scény v další verzi děje dávaly naprostý smysl. Přece jen se snažíte odhalit tajemství svého milovaného městečka, a jak brzy zjistíte, věřit se skutečně nedá takřka nikomu. Celý příběh vás díky tomu za cca šest hodin herní doby nepřestane bavit a házet po vás jeden vzrušující plot twist za druhým prostřednictvím souběžných realit.

Kdo chce kam, pomozme mu tam

Každá příběh ovlivňující akce má na něj okamžitý dopad, že se například spustí prudký déšť doprovázený silným hřměním, kvůli čemuž se Luka hned nemůže sejít s Rolem, kvůli čemuž se posléze pohádají, kvůli čemuž… Některé volby vám umožní pokračovat v příběhu a dál jej rozvíjet, jiné povedou k jednomu z mnoha špatných konců. I přes hojnou rozvětvenost dějových linií je titul poskládán co nejpřehledněji, abyste se v něm neztráceli a stále si udržovali přehled. K tomu slouží kronika. V ní můžete přesně vidět všechny důležité momenty, během hry se k nim kdykoliv vrátit a zkusit jinou možnost.

Velmi se mi líbí volba vizuálního zpracování kroniky jako urostlého stromu, který postupně nabývá na majestátnosti přímo úměrně vašemu postupu hrou. Má to však jeden háček. Dějových linií není zrovna málo, a protože jste hrou nenásilně nuceni neustále procházet nové odbočky a vracet se k těm starým, někdy je trochu horší zorientovat se v tom, jaká že jste to dříve udělali rozhodnutí vedoucí přímo k tomuto bodu. Strom akorát vyznačuje ony důležité milníky s možností změnit talismany, ale už vám neřekne, jaké volby vás k této verzi příběhu dostaly. Vzhledem k tomu, že často skáčete z budoucnosti do minulosti a zase naopak, jsou informace hráči dávkovány nelineárně. Musíte se tedy snažit zapamatovat, jaké znalosti postavy získaly během dané verze děje a které události předcházely situaci, v níž se aktuálně nacházíte – jednoduše si zkuste v paměti udržet všechny potenciální verze příběhu, a to není žádná sranda. Například doteď mi vrtá hlavou postava záhadné myšky, jejíž motivy nejsou nikde doopravdy vysvětleny, stejně jako její identita.

Výtvarná rozkoš s moderními náměty

Beacon Pines se na první pohled hráče snaží zlákat svým nevinným kukučem a nebudu lhát, daří se mu to na výbornou. Malebné kreslené prostředí ještě malebnější vesnické idylky naprosto rozbíjí už jen ten fakt, že se na jeho pozadí pod temnou rouškou noci kují nekalé pikle. Grafika se snaží navodit kresbu akvarelovými barvami a nezdráhá se hýřit sytými tóny, díky čemuž některé scény doslova vystupují z obrazovky. Nejen vizuální zpracování je plné silných témat a kontrastů, jako je například lehčí forma šikany, LGBT, strasti dospívání, síla přátelství, nezdravá ctižádost vedená touhou po uznání a moci či následky nadměrného užívání chemikálií v zemědělském průmyslu. Postavy jsou vyobrazeny jako roztomilá zvířátka s lidskými rysy i vlastnostmi tak, aby pokryla širokou paletu charakterů od ničím zainteresovaných občanů přes nováčky hledající nové přátele až po ty největší zloduchy.

Co hodnotím na výbornou, je audio stránka hry. V celém titulu najdete mluvený projev vypravěče… tedy vypravěčky, která by si mimochodem zasloužila Oskara. Dabing je věrohodný, procítěný, dokáže vás skvěle vtáhnout do děje a získat si vaši pozornost. Zbylé postavy mezi sebou komunikují pouze skrze psaný text a vydávají specifické zvuky, které mi u většiny nijak nevadily, ale našla jsem pár případů, u nichž jsem si myslela pravý opak. Hudební doprovod je též kvalitně zpracován a společně se skvěle napsaným scénářem navodí tu pravou oddechovou atmosféru, sem tam lehce smíchanou s údivem a ještě častěji s napětím.

Přemýšlím, zda je skutečně něco, co bych titulu Beacon Pines mohla vytknout a vepsat to do sloupečku se zápory. Nikdo není dokonalý, a to samé platí také o Beacon Pines, ale výčet negativ nebude nijak dlouhý. Co mě na titulu nejvíce zamrzelo, byly některé špatné konce. Zatímco veškeré volby v prvních dvou třetinách hry vyvolaly ještě další kousek příběhu, než vám oznámily konec, s blížícím se závěrem byla některá zakončení dost odbytá pouze pár řádky textu, jako by autoři již přišli o veškeré nápady.

Beacon Pines je úžasný příběh o změně, a také o dospívání, a také o přátelství, a také o některých nástrahách života, a také o… Ztvárňuje silná témata, vyvolává emoce a prezentuje děj lehce netradičním, přesto poutavým způsobem. Strašidelné dobrodružství letních prázdnin vás několikrát donutí přemýšlet nad otázkami, zda je vždycky žádoucí zachovat se správně. Pomozte Lukovi objevit jeho šťastný konec a zachránit celé město.

• nádherný vizuál
  • roztomilost zkombinovaná se strachem
  • silné emoce, silná témata, silný příběh s mnoha zvraty