Canvas Zrcadlení – náhledovka

Canvas: Zrcadlení – průhledné rozšíření

4. 11. 2022

Pokud jste milovníci kreativních deskových her a zároveň fanoušci umění, jistě vám neunikla desková hra Canvas od Blackfire. V této hře se společně s vašimi spoluhráči ocitáte v roli malířů, kteří se účastní malířské soutěže. Inovativní hratelnost spočívá nejen v samotném zpracování a konceptu hry, ale také v průhledných kartách, které kupujete za žetony inspirace a které mají na sobě i bodovací prvky. V okamžiku, kdy v ruce svíráte alespoň tři karty, se můžete pokusit poskládat obraz, za který v případě úspěchu získáte vítězné body. Hra končí v okamžiku, kdy mají hráči poskládané tři obrazy.

Canvas: Zrcadlení navazuje již na první pohled

Rozšíření pro malířskou hru Canvas naleznete i s její základní verzí na portále planetaher.cz. Autoři si jsou dobře vědomi, že je hra výjimečná a že jde o umělecký tvořivý počin. Důkazem je, že krabice na sebe v grafickém formátu navazují a tvoří tak jeden velký obraz. Stejně jako základní hru, i rozšíření si navíc můžete pověsit na zeď, protože krabice mají zezadu otvor na háček, skobu či hřebík. Již na první pohled je tedy jasné, že tyto dvě krabice patří k sobě, a pro plné vychutnání všeho, co hra nabízí, je tak určitá nutnost mít k základní hře i Canvas: Zrcadlení.

Základní parametry zůstávají stejné. Hru může hrát 1–5 hráčů a celková doba hraní vám v plném počtu zabere zhruba 30 minut. Překládáním karet s určitou grafikou přes sebe získáte komplexní obraz. Hlavně vás ale zajímají spodní symboly na kartách, které se navzájem překrývají. V konečné fázi tak můžete vidět jen některé z nich. Tyto symboly jsou důležité pro splnění podmínek vyložených bodovacích karet. Oproti základní hře přináší rozšíření nový prvek a tím je samotné zrcadlení karet, tedy možnost kartu přetočit či překlopit na principu zrcadla. K této novince se však ještě dostanu.

Základní karty obsahují nová pozadí, nebo spíše ilustrace, na které budete moci poté vrstvit jednotlivé grafiky a tím tvořit obraz, těchto karet přibylo osmnáct. Jsou zde i nové bodovací karty, které přinášejí nové prvky a výzvy a vnášejí nový vítr do tohoto konceptu. Základ je stejný, karta má určitou podmínku a následné body. Podmínka určuje, kdy dostanete dané stužky a dané barvy, a podle toho, kolik stužek nasbíráte, tolik budete mít na konci vítězných bodů. Tyto karty zamícháte mezi karty z původní hry a získáte tak daleko větší nabídku. Na rubu karet samozřejmě nechybí upřesnění vyhodnocování v závěru hry.

Nové karty pohladí oko i mysl

Patrně nejdůležitějším prvkem (nebo spíše tím, co každého bude zajímat nejvíce) jsou nové průhledné karty, kterých je v rozšíření třicet. Tyto karty právě přináší onen speciální prvek zrcadlení, který jsem zmínil výše. Krom krásné grafiky, nebo ilustrace, chcete-li, je princip zrcadlení zobrazen malými šipkami u spodních symbolů. Šipky v podstatě ukazují, co dostanete za barvu, když kartu přetočíte, tedy zrcadlíte. Z červené barvy se například stane zrcadlením barva fialová, z modré se stane barva žlutá apod. Zrcadlení se však promítne i na obrázku, tedy ilustraci. Z jedné strany můžete mít depresivního medvěda a z druhé strany máte hloubavou pandu. Mění se tedy název karty i ilustrace, zůstává pouze základní silueta. Rázem se například z karty pokladna může stát karta opora, z radostné karty s koníkem se může přetočením (zrcadlením) stát divoká jízda, ze ztracené karty se může stát karta cesty, z chmurné sovy se zrcadlením stane rozpustilá sova apod.

Ilustrace a zpracování zrcadlení se opravdu povedlo a mohu vám zaručit, že první, co uděláte, bude, že si všechny karty se zvědavostí projdete, protože je to opravdu určité pohlazení pro oko i mysl. Na kartách jsou nově implementované i zlaté stužky, které jsou také prvkem přidaným v rámci rozšíření.

V balení naleznete zcela nový herní plán. V původní hře Canvas byl (je) herní plán látkový, zde se jedná o klasický pevný kartonový materiál, který můžete složit, a navíc se podstatně zvětšil. Toto provedení však nemusí vyhovovat každému, zejména pokud jste si zvykli na plátno. Je pravda, že v malířské hře má plátno přece jen větší hloubku. Celková velikost hracího plánu je zhruba jednou tak velká oproti základní hře. Na původním herním plánu bylo pět karet, zde je pole pro osm karet a doplňovací balíček. Nově přibyla také zlatá stužka, která je za tři body, stříbrné stužky jsou za dva body. Dále je zde prostor na čtyři bodovací karty.

V krabici se dále nachází jedno plato se žetony inspirace, kterých je deset, a samozřejmě s novými zlatými stužkami, kterých je celkem šestnáct. Naleznete zde také dvě velké stužky, jednu zlatou a jednu duhovou. Zlatá stuha je určena pro hráče s nejvyšším počtem dosažených bodů. Duhovou zase obdrží hráč, který nejlépe přednese význam svého obrazu a ostatní jej zvolí mistrem. Mistr umění se pak s držitelem zlaté stuhy dělí o vítězství.

Canvas: Zrcadlení je příjemné rozšíření, které přidává do základní hry zcela nový prvek. Díky ilustraci a zpracování se jedná stejně jako u původní hry o určité pohlazení mysli a oka. Někomu však může vadit nahrazení původního plátěného herního plánu novým kartonovým. Také balení by mohlo být větší, aby se do něj vešly všechny komponenty i z původní hry a člověk nemusel na cesty brát dvě krabice.

• krásné ilustrace na kartách
  • povedený prvek zrcadlení a jeho zpracování na kartách
  • kvalita komponentů a jejich provedení