Carciphona 3 – úvodka

Carciphona 3 – recenze

27. 9. 2022

Bez dlouhých prodlev mi nakladatelství Zanir poskytlo v pořadí již třetí výtisk mangy čínské autorky Shilin Huang, na který jsem se neskutečně těšila. Druhý díl mě dokonale navnadil na akci a intriky ve světě, v němž je provozování magie trestným činem, za jehož porušení vás čeká ne zrovna dvakrát příjemný trest. Od pokračování tak mám velká očekávání. Jestli se však naplnila, se dozvíte v této recenzi na mangu Carciphona 3.

Autor obálky:
Svět:
Žánr:
Vydání originálu:
Cena:

Shilin Huang
Shilin Huang
Shilin Huang
Zanir
Carciphona
Dobrodružné
2012
Radka Pavlíková
176
brožovaná
219,–
říjen 2018
978-80-906765-5-8

Zdroj: Zanir

Právě prosíš svého vraha o pomoc

V rychlosti si pojďme zrekapitulovat, co už víme. Ve světě jménem Maelstrom je zakázané praktikovat magii zákonem Zavržení, který užívání těchto schopností důsledně omezuje. Důvodem je hrozba ze strany proslulé vražedkyně pod přezdívkou Blackbird, jejíž ostrá čepel už vzala život mnoha nadějným čarodějům a čarodějkám. Výjimku však dostala mladá Veloce Visrin, jejíž dohoda s králem Kronzelu ji nakonec přiměla ze země odcestovat v doprovodu dvou náctiletých šlechticů a s Blackbird v patách. Veloce se svými společníky dorazila do země Arenscury hledat odpovědi na důležité otázky, ale místo toho bude muset podat pomocnou ruku zdejšímu vládci, lordu Rae, aby vyřešila záležitost vnitřního sporu se zvířecími lidmi. Jak se zdá, v tomto roky vleklém konfliktu je zakopaný pes, a kdo jiný než Veloce se o neustále přicházející problémy bude muset postarat… ona jediná má totiž schopnosti na to, to dokázat.

Boje s Enfelidy neboli zvířecími lidmi se po příjezdu Veloce, Weirin, Keritzela a Meron začnou prudce vyostřovat. Daleko podezřelejší je ovšem snaha království si Enfelidy zcela podmanit a zničit jejich dobrosrdečnou pověst lidu úzce spjatého s magií živlů. Konflikt vygraduje až do takové míry, že je spáchán atentát na lorda Rae. V důsledku několika dalších událostí se třetí díl zabývá především Meron, jejím dětstvím a osudem do doby, než potkala Veloce a stala se vyslankyní/generálem království Kronzelu. Jak se zdá, za těmito intrikami stojí něco podstatnějšího než diskriminace či osobní zášť.

Jen dávám pozor, aby ses neoběsil na laně, které jsem ti dala

Carciphona 3 se oproti minulému dílu neposunula zas tak moc vpřed, co se týče příběhu, ale dává si více záležet na tom, aby nás uvedla do celkové problematiky, vysvětlila důvody a prezentovala následky celého konfliktu. Na druhou stranu se připravte na hned několik dějových zvratů, překvapivých jednání některých postav, krátké pohledy na události již minulé a především na pořádnou dávku soubojů. Autorka akcí rozhodně nešetřila a věnovala skutečně dost péče mimice obličejů, protože přece jen je tento díl poměrně dost napěchován různorodými emocemi.

Pozornost se od Veloce přesouvá k Meron, která jakožto jedna z kmene zvířecích lidí bude situací v Arenscuře ovlivněna nejvíce. Díky tomu se čtenář může konečně seznámit i s touto zajímavou postavou, které doteď nebylo dáno moc prostoru, jejž by si určitě zasloužila. Více do hloubky se představuje také generál lorda Rae, Desair, jenž se pro mnohé může jevit jako postava stojící někde na pomezí mezi dobrem a zlem. Naopak do ústraní se dostává známá trojice Keritzel, Weirin a Veloce, kteří dlouhou dobu pouze přihlížejí a až teprve ke konci si vzpomenete, že oni jsou zde vlastně také.

Zdroj: Zanir

Proč chceš jít s námi, když se bojíš?

Kresebný styl si Shilin Huang drží stejně živý a dynamický. Střídání jednoduše provedených scén s těmi propracovanějšími zde samozřejmě stále najdete a podle toho dokážete odhadnout, na co je dán větší důraz a čemu byste měli věnovat zvýšenou pozornost. Hlavními aktéry jsou právě samotné postavy, a tak pozadí kolikrát zcela chybí nebo je jen zlehka naznačeno. V recenzi na druhý díl jsem velmi opěvovala detailní zpracování oblečení, které se nyní vrátilo do zajetých kolejí dílu prvního. Z detailů šatů, spon, zbraní a dalších kosmetických dekorací se pozornost autorky přenesla na výrazy obličejů. Občas narazíte na správně přehnané grimasy ve stylu klasické mangy, ale po většinu času se tváře snaží podobat co nejvíce realitě, tedy v tom fantasy slova smyslu.

Co se naopak nezměnilo, je autorčin nešvar do akčních scén vnášet až moc nepřehledné akce, což pocítíte zejména u tohoto dílu Carciphona 3. Přemíra soubojů a lítých bitev s příměsí kouzel je zpracovaná dobře, ne že ne, ale je v nich docela obtížné se orientovat. Jak je kresba navíc černobílá, několikrát jsem se přistihla, že se mi postavy poměrně pletou, zejména jsou-li zobrazeny z dálky. Právě zástupce Enfelidů autorka vyobrazila s velice podobnými rysy, a tak na stránkách vykreslujících boj sem tam zaváháte, o koho že se to vlastně jedná.

S tím samozřejmě souvisí, že když nedokážete přesně rozpoznat postavu, těžko si k ní správně přiřadíte vyřčená slova. Doteď si řádově u pár vět nejsem jistá, ke které postavě je přiřadit. Carciphona je tak přesně ten typ díla, kterému akční souboje velice prospívají, ale to pouze v případě, kdy proti sobě stojí nanejvýš dva protivníci. Jakmile se střetu účastní více jedinců, kresba má tendenci sklouzávat k většímu chaosu. Přesto se mé nadšení touto sérií nemění. I když podle mého byla Carciphona 2 prozatím nejpovedenější díl, stále jsem zvědavá a natěšená na zbylé kousky, ve kterých se děj snad opět vrátí k zásadním otázkám, jakou roli hraje Vocruen, Blackbird, matka Veloce, a co teprve ona samotná.

Carciphona 3 začíná tam, kde druhý díl skončil, a plně rozvíjí zápletku konfliktu mezi lidmi a Enfelidy, do které se Veloce bude muset dříve či později vložit. Hlavní postava je na chvíli odsunuta stranou a do popředí se dostávají zástupci zvířecích lidí, jako je Meron a Desair. Celkově má třetí díl tajemnější atmosféru a daleko více akce. Souboje jsou však, jako i v předešlých dílech, vykresleny poměrně chaoticky, což právě zde nabírá na intenzitě kvůli zapojení většího počtu postav do střetů. Naopak dějové zvraty budou tím, co vás dokáže vtáhnout do příběhu.

Tagy:
  • detailní kresba
  • dobře zvládnuté výrazy vyjadřující silné emoce