Dirt 5 intro

Dirt 5 – zábavné závody na úrovni

11. 8. 2021

Studio Codemasters má na svém kontě již několik závodních her. Tyto hry je však nutné rozdělit na klasické rally pro hardcore hráče a na oddechovější arkádové závody. Mezi náročnější tituly, které opravdu kladou velký důraz na rally v pravém slova smyslu, patří Dirt Rally a následně Dirt Rally 2.0, které je novější a stále se v něm pořádají různé turnaje. Mezi arkádové závody pro nenáročné a pohodové jezdce, kteří hledají hlavně zábavu, pak patří Dirt 5, jenž je zároveň jednou z nejnovějších závodních her z dílny Codemasters.

Postrachem všech tratí a aut

Codemasters již před samotným vydáním prohlásili, že hlavním tahákem Dirt 5 bude kariérní režim. Kariéře, nebo kariérnímu režimu, chcete-li, bylo věnováno opravdu mnoho práce a také mu byl dán velký prostor. Prakticky se vrháte od jednoho závodu k druhému, třetímu a dalšímu, a to napříč různými styly závodů v kombinaci s různými vozy. Nic vás nevyrušuje a vy si tak vychutnáváte jízdu. Tomu napomáhá i rozmanité prostředí a různá auta, která jsou opravdu povedená, ale k tomu se dostaneme níže.

K dnešnímu dni máte možnost vybrat si ze čtyř různých kariér. Kromě základní kampaně zde jsou ještě Supersize, Uproar a Energy, což jsou kariéry z DLC, které si můžete ke hře přikoupit.

Balíček Super Size přináší čtyři velké terénní vozy, které se hodí do všech terénů. Symbolem tohoto balíčku je Bentley Continental GT Ice Racer. Jak již název napovídá, toto monstrum má skutečně skvělé jízdní vlastnosti na zamrzlých a ledových površích.

Uproar přidává čtveřici off-roadových ikonických mašin ze hry DiRT: Showdown. Symbolem balíčku je pak Duke Coupé, výkonný hot rod s dlouhým rozvorem a obrovskými pneumatikami, který je připraven zdolávat tratě DIRT 5 ve svém jedinečném stylu ze třídy Rally GT.

Energy DLC pak nabízí legendy americké a evropské automobilové scény, které jsou zastoupeny taktéž ve čtyřech nových vozech. Tento balíček pak představují Chevrolet Silverado 1500 a GMC Sierra PreRunner, oboje jsou nákladní vozy s obrovským výkonem.

Dirt 5 fear

Kariéra, která zabaví

Nyní se však vrátíme k základní hře, a tedy ke kariéře, která je v původní kampani. Kampaň je tvořena systémem pavoučí sítě různých závodů. Když je jeden z nich dokončen, odemknou se většinou minimálně dva další. Můžete si tak vybrat ty závody, o které máte vyloženě zájem, jdou vám lépe nebo vás prostě a jednoduše více baví. To je bez pochyby velmi příjemné a vstřícné gesto pro většinu hráčů.

Nicméně k dosažení další úrovně je zpravidla nutné splnit alespoň dva úkoly, které jsou ve stylu vyhraj alespoň tři závody, 10x se umísti na stupni vítězů, učiň s vozem skok dlouhý alespoň 30 metrů apod. Úkoly pro postup tedy nejsou nijak extra obtížné. Maximálně může být trochu složitější vyhrávat, pokud si nastavíte nejtěžší obtížnost, protože soupeři vám nedají nic zadarmo.

Jak se postupně propracováváte kampaní, získáváte samozřejmě finanční prostředky, nové sponzory a s tím i lepší a lepší auta.

Variabilita je tudíž opravdu široká a najdete zde snad všechny typy závodů, na které si budete moci vzpomenout. Hra se inspiruje skutečnými oblastmi všech závodních tratí. Pokud tedy patříte mezi fanoušky specifické závodní disciplíny, můžete zde nalézt různé známé okruhy. Ty jsou samozřejmě lehce přizpůsobené pro potřeby hry a také rozšířené o nějaké ty světelné efekty a show prvky.

Pokud byste nechtěli hrát kampaň a chtěli si prostě jezdit, nic vám nebrání. Stačí si vybrat volnou jízdu a nastavit si, zda chcete jezdit s oponenty, nebo sám. Následně si vyberete trať, počasí a jiné libůstky a hurá na závodní dráhu!

Dirt 5 kariera

Moderování je dřina

Kariéra je taktéž koncipována jako jeden velký festival, kterým vás provázejí dva moderátoři festivalového podcastu. Těmito moderátory v Dirt 5 jsou Alex „AJ“ Janicek (Troy Baker), Bruno Durand (Noland North) a duo Nolan Sykes a James Pumphrey z Donut Media. Nutno říci, že tato čtveřice odvádí skvělou práci a z jejich přístupu je vidět, respektive poznat, i nadšení pro celý projekt. Bohužel, kýžený efekt se nedostavil na 100 % a dost často se opakují prázdné fráze na konci závodu. Celkový koncept tohoto prvku tedy mohl být aplikován lépe a efektivněji. Za to sice nemohou dabéři, kteří se opravdu snaží, avšak v tomto smyslu se trochu propásl potenciál.

Hra na Steamu podporuje funkci Remote Play Together. Do vaší hry se tedy může napojit kamarád a můžete spolu jezdit bez toho, aby ji sám musel vlastnit. Každý z vás má pak přidělené ovládání, jaké má nastavený zakladatel hry; ten ji může také pauzovat. To celkový koncept ještě více oživuje a posouvá o úroveň dál.

Samozřejmě nechybí ani klasický multiplayer. V něm můžete hrát online proti jiným závodníkům na zadaných mapách i závodech a při zadaných povětrnostních podmínkách či dalších volitelných aspektech. V tomto ohledu si opravdu můžete s kamarády vyhrát, jak se komu zamane nebo jak se dohodnete.

Dirt 5 cockpit

Užijte si špínu, bláto, déšť, sníh a také ohňostroj

Jestli něco Codemasters rozhodně umí, tak to je kombinace perfektně zpracovaných (licencovaných) závodních aut, tratí a povětrnostních vlivů. Nejinak je tomu i v Dirt 5. Při závodech se kromě soupeřů či splnění časového limitu budete muset utkat ještě s jedním faktorem, který se člověku zatím nepodařilo zkrotit, a to povětrnostními vlivy / počasím. Budete se prohánět za záře oslňujícího slunce, v noci nebo třeba při prudkém dešti, v bahně nebo na sněhu. Každý z těchto vlivů má samozřejmě svá specifika, na která je nutné brát dobrý zřetel a přizpůsobit jim jízdu.

Jinými slovy, na sněhu, potažmo ledu, vám to bude klouzat jinak než na blátě. Stále jsme však v Dirt 5, a ne v Dirt Rally 2.0, kde je tomuto faktu a těmto podmínkám dán daleko větší důraz. Změny terénu a případně i zmrazky zde tedy jednoznačně poznáte, ale oproti Dirt 2.0 je nemusíte tolik řešit.

Určitým způsobem ale i tento faktor silně ovlivňuje obtížnost závodů, která se v kombinaci s AI ostatních závodníků a povětrnostními vlivy stává silně nevyvážená. Někdy to vašim soupeřům klouže stejně jako vám, jindy to zase vypadá, jako kdyby měli to nejlepší vybavení NASA a řidiči byli nejlepší jezdci na světě. Občas totiž dokáží i sebehorší nebo složitější trať třeba na sněhu projet prakticky jako na pocukrovaném vánku, a to aniž byste změnili obtížnost.

Vzhledem k tomu, že Dirt 5 je hlavně veliká show a zábava, nechybí ani různé pyrotechnické efekty v podání ohňů, prskavek a všemožných světel, které doplňují bláznivou atmosféru pořádně šílené jízdy.

Dirt 5 dirt

Grafické zpracování a ozvučení

Mezi jednoznačné taháky hry patří rozhodně grafické zpracování. Stejně jako v Dirt Rally 2.0, i v tomto „jednodušším“ mladším bratříčkovi je grafika perfektní. Pokud máte možnost si vychutnat hru ve 4K a na maximální detaily, bude vám odměnou opravdové grafické pokoukání. To se týká nejen skvělého zpracování vozidel, která jsou ve hře díky licencím, ale i tratí a již zmíněného bláta, špíny, sněhu nebo slunečných dní.

Je jedno, zda hrajete z pohledu třetí osoby, tedy za autem, nebo z pohledu z kabiny, všechno je opravdu pěkné, a navíc, pokud hrajete v dešti a koukáte z míst řidiče, můžete si vychutnat i pohyb stěračů nebo popraskané čelní sklo. Co bohužel vývojáři z Codemasters stále ještě neaplikují a z čeho by si mohli vzít příklad, je naklánění pohledu (hlavy) ve stylu Project Cars. Ve zmíněné hře se váš pohled při zatáčení lehce nakloní směrem, kam jedete. To působí více realisticky, avšak zde to zatím chybí.

Vaše auto je navíc skvěle zabláceno a model poškození je po grafické stránce také velmi povedený. Poškození se dá i v nastavení vypnout, což pak působí opravdu ještě více arkádově. Arkádový pocit ještě vzrůstá například v situacích, kdy je jednodušší narazit do mantinelu nebo závodícího oponenta a dostat se tak lépe do zatáčky než klasickým zpomalením. Kolizní model také někdy neadekvátně poškodí – nebo spíše nepoškodí – vozidlo.

Ozvučení je, jak se očekává, na profesionální úrovni, a to včetně již zmíněného dabingu. Atmosféru pak doplňuje velice pestrý soundtrack, který je tvořen kombinací známých i méně známých kapel a jejich songů. Rozhodně si zde vybere každý, co se mu líbí.

Dirt 5 je velmi povedený titul, který oživuje žánr arkádových závodů a kombinuje jej s pěknou grafikou, hudbou a efekty. Hra nabízí i bez DLC poměrně dlouhý kariérní režim, pestrou paletu reálných automobilů, skvěle navržené tratě a kombinaci různých závodních soutěží a stylů. Pokud tedy patříte mezi hráče, kteří si chtějí závodit takříkajíc na pohodu, odreagovat se, vychutnat si grafiku a fajn hudbu, Dirt 5 je jasná volba.

• pestrý kariérní režim
  • dobře zpracované lokace
  • pestrá paleta aut