Escape Room pro dva – náhledový obrázek2

Escape Room pro dva – strach z přemýšlení

14. 7. 2022

Horory nemám rád a přespřílišná logika u deskovky, u níž se chci odreagovat, to není nic pro mě. Proto se ptám… Není úniková hra s hororovými příběhy vražedná kombinace? Nazval bych to narušením své komfortní zóny, protože nejen že tento typ her nevyhledávám, ale nemám s nimi ani zkušenost. Úniková hra je týmovou hrou, v níž je, jak název napovídá, vaším úkolem uniknout, v různých případech také něco vyřešit – něčemu přijít na kloub. Na řešení máte dostatek postupně odhalujících se indicií, avšak čas vám šlape na paty, a zazní-li varovný signál dříve, než učiníte správný krok, může se i umírat.

Typická pro takové hry bývá např. frustrace z nedostatku času nebo z naprosté neschopnosti vyřešit hádanku. Únikovky však staví i na silných atmosférách a tajuplných zápletkách, což mnohé hráče přinutí hltat jeden scénář za druhým. Naše redakce obdržela titul Escape Room pro dva hráče, za jehož českou lokalizací stojí vydavatelství Blackfire. Jedná se o malé rozšíření s dvěma plnohodnotnými hodinovými scénáři a jedním testovacím. Tato verze se spoléhá na chronodekodér dostupný ve volně stažitelné aplikaci, ale opravdoví fajnšmekři sáhnou po plastové obludě ze základní hry.

Jednoduché balení nebude prodejním aspektem

Escape Room možná nevyhledává nové hráče, ale oslovuje ty stálé. Krabička vás nejspíš příliš nenadchne, kvůli svému tuctovějšímu obalu, který se nesnaží být oproti ostatním rozšířením originální a zkrátka jenom prodává svůj obsah uvnitř, s nímž jsou pravidelní hráči již dobře obeznámeni. Bloody Mary, Malá dáma, Dům u jezera a stručný návod. To je všechno, co s sebou krabička na vaši adresu přiveze.

Hrát, či nehrát?

15minutová ukázka Bloody Mary hledané hráče navnadí a ty, kteří jsou tu tak trochu omylem, naprosto domotá. Ačkoli to nerad přiznávám, můj byl ten druhý případ. Ukázka sahá po (ve své podstatě) krásně jednoduchém scénáři podporovaném atmosférickou hudbou z aplikace. Byť jsou hádanky poměrně prosté, nastaví mozek na tu správnou vlnu, která postupem dalších scénářů bude jenom sílit. Navzdory své velikosti i Bloody Mary nabídne zajímavé úkoly, u nichž se zamyslíte a možná i zjistíte, zda vůbec chcete otevírat další obálky.

Můžu se u hry skutečně bát?

60minutové scénáře již sahají po komplexnějších příbězích s vrstveným napětím a zvraty. Myšlenka je o něco hlubší a divák napjatější. Nečekejte však žádná revoluční tajemství, neotřepaná strašidla a zbytečně originální prostředky k vyprávění. Escape Room sahá po tom, co je zejména na filmovém plátně tohoto žánru osvědčené. V tomto případě je to dívka s panenkou a starý rybářský dům. Každý scénář je rozdělen do tří částí, z nichž je vždycky ta další o něco větší a pro případné hledání souvislostí přístupnější. Často bývají bokem i pomocné mapy a nákresy, do nichž se doporučuje zapisovat tužkou. Neobejdete se ani bez zapisování vašich postřehů jako takových, protože každý je radno si pamatovat a případně začlenit do vašeho postupu. Trochu mě mrzí, že scénář končí ve chvíli, kdy vložíte poslední kombinaci nutnou k ukončení hry. Žádný doslov, žádné pohlazení po duši, poplácání za váš odvedený výkon nebo žádná dávka melancholie za to, jak jste to strašně všechno zkazili. Bylo by fajn mít několik zakončení, z nichž byste si otevřeli to, které by cca odpovídalo vašemu času při dohrání.

Co se týče výtvarného zpracování, jsou scénáře většinou fajn. Prostředí je hezky atmosférické a zápisky uvěřitelné. Až na nějaké předměty, které působí dost gumově, splňovalo výtvarné zpracování, co mělo.Atmosféře se vyplatí jít naproti. Uděláte jedině dobře, když budete hrát večer, ideálně v doprovodu několika svíček, a úplně ideálně někde na opuštěném místě. To by už ovšem byl poněkud vysoký level.Nemohu nezmínit také aplikaci, která sice nabízí hudební podkres, ale v mém případě se vždycky hudba k danému scénáři vyrušila zahájením odpočtu a začala hrát vždy ta stejná melodie. Nelze ignorovat ani skok z aplikace do prohlížeče po zvolení konkrétního rozšíření hry – v tomto případě Malá dáma a Dům u jezera.

U hry se zapotíte

Některé úkoly jsou příjemně záludné, zatímco u jiných se dostanete k výsledku jenom skrze bolest a naříkání. Rady, k nimž obdržíte přístup v určitých minutách, jsou často již zbytečné nebo nicneříkající. Občas je to skutečně náročná věc. Je-li tedy řeč o nějaké oddechové záležitosti, od Escape Room by měly jít ruce rychle pryč. Pokud však vyhledáváte výzvy, jste tu správně. Escape Room - Úniková hra pro 2 hráče můžete zakoupit například zde.

Escape Room pro dva je hororové rozšíření únikové hry, kterému se vyplatí jít s atmosférou naproti. Opuštěné místo, tma, svíčky a dva mladí dobrodruhové s chutí řešit záludné otázky jsou velmi dobrým základem pro to, užít si hru naplno. Jste-li však spíše na kompetitivní záležitosti, nebo zkrátka neradi přemýšlíte pod tlakem, tohle bude dost možná obrovská střela vedle.

• může nabídnout silnou atmosféru
  • scénáře nemají příběhové zakončení
  • nečekejte revoluční zápletku
  • některé nápovědy nejsou příliš šťastně popsané
0.0

Daniel Konečný

K hrám poprvé přičichnul u kazetových konzolí, jejichž éra se toho času brala pomalu ke konci. Po druhé okusil kouzlo digitálních světů u hry Age of Empires II, kterou našel na počítači svých prarodičů. Krátce na to to byl Minecraft, pak moba hry a postupně to s ním šlo víc a víc z kopce. Dnes se věnuje nezávislým titulům, obzvláště pak těm, které se netají svými pixely.