Exodus Borealis – náhledový obrázek

Exodus Borealis – liščí národ proti světu

6. 11. 2022
Zdroj náhledu: IGDB.com

Narodíte se jako zvíře s huňatým červeným ocasem a plujete lodí. Vaši rodiče opouští život minulý, aniž by znali život budoucí. Černý záblesk. Probouzíte se. Loď ztroskotala. Suroviny na další cestu nemáte, a tak vašemu národu nezbývá než založit novou civilizaci zde, na prázdném, ale zato krásném ostrově. Sužují jej však útoky různorodých příšer.

Ano, v nezávislém titulu Exodus Borealis od Smug Marmot Studios povedete liščí národ. Proč? To nejspíš doposud nikdo nezjistil, ale v průběhu si jej určitě oblíbíte. Exodus Borealis je totiž dalším přírůstkem do žánru tower defense. Před nepřítelem se tedy budete třepat strachy společně.

Příběh začíná již v menu

Jemná a dramatická hudba s mrazivým skandinávským nádechem vás v doprovodu s člunem, nesoucím se po moři, uvede do obrazu již při spuštění hry. Ačkoliv spoustu hráčů nejspíš vyděsí nepříliš zdařile zvolený font a vůbec zpracování celého menu, zachovává si svou uživatelskou jednoduchost. Po výběru ostrova a obtížnosti s čtyřmi stupni – těžké, doporučené, jednodušší a rekreační, která je spíše ryzím budovatelským zážitkem – začíná odpočet. Přeživší lišky jsou odhodlány pracovat, ostrov je připraven k obydlení a nepřátelé se blíží k branám. Samotné grafické zpracování příliš nenadchne. Při střídání ročního období potěší pravděpodobně jenom letní poledne, kdy slunce pracuje se stíny a odrazy, v jiná roční období je prostředí jednotvárné a ploché.

Zdroj: Smug Marmot Studios

Poznávat a růst

Exodus Borealis je ten typ hry, který své hráče nechává samostatně pracovat a poznávat možnosti rozvětvených herních mechanik. Podrobnější návody a tutoriály tedy nečekejte. Tu a tam se objeví jeden dobrý návod, jak udržet vaši kolonii v běhu, ale nebude dostatečně fragmentovaný, aby se na něj člověk mohl spoléhat neustále. Zpočátku budou lišky schopny postavit několik základních budov, které jsou takřka esenciální pro rozvoj – dům, sklad, farmu. Jejich postupným stavěním se dopracujete až k výzkumné laboratoři, z níž bude pramenit váš následující růst. Obrovský strom, který laboratoř nabídne, budete muset bedlivě prozkoumat. Bude možnost rozvinout těžbu, výrobu jídla, materiálů – zejména teplého oblečení na studenější měsíce –, vzdělání příchozích liščátek, zábavu a především opevnění, jež musí odolávat náporu nepřátel, mezitím co si novorozeňátka budou hrát, maminky plést a tatínkové popíjet v hospodě po těžce odvedené dřině. To vše však musíte zkoumat s rozmyslem, poněvadž je čas drahý, a i dobrý výzkum v nesprávném čase může znamenat neubráněnou vlnu v podobě narušení ekonomiky (zničení budov).

Ve hře funguje i tzv. systém rozdělování rolí. Každou schopnou lišku je tedy možno zaúkolovat jakožto např. dřevorubce, horníka, farmáře, učitele, stavitele atd. Dbát je třeba i na to, že nezaúkolované lišky jsou schopny asistovat a nosit potřebné suroviny k výstavbě, a proto je dobré si vždy nějaké nechat v záloze.

Zdroj: Smug Marmot Studios

Malá, ale šikovná

Rolí a budov skýtá hra opravdu mnoho. Často budete stavěni do situace, kdy nebudete vědět, čemu dát přednost, zdali raději postavit kuchyň a poslat tam jednu vzácnou lišku, nebo spíše dostavit vzdálené hradby, aby snad další vlna neprolomila obranu. elit.I takto malá hra umí být svým způsobem „velká“ a naučení se všech jejích mechanik vám nějakých pár hodin zabere. V případě, že vás kombinace RTS a tower defense osloví, můžete zkusit i další ostrovy, které nabídnou jiný a komplikovanější terén. Ve své podstatě je však na vás, strávíte-li u hry hodinu, nebo rovnou dvacet.

Exodus Borealis sleduje dobrodružnou cestu liščí kolonie pomocí kombinace RTS a prvků tower defense. Postavit, nakrmit, vytěžit a ubránit. To vše s ohledem na roční období a terén. Grafika možná nenabídne mnoho a uspokojí nanejvýš v teplých měsících, nicméně ve srovnání s komplexní hratelností v podobě zajímavého managementu a rozvinutého výzkumného stromu může zabavit žánrové hráče na několik desítek hodin.

• atmosférický mrazivý soundtrack
  • idea liščí kolonie je sice ne úplně pochopeným, ale příjemným zpestřením
  • široký výzkumný strom
  • originální managment liščí kolonie
  • plochá práce se světly
  • slabší grafika
  • Datum vydání 18.11.2021
  • 0.0

Daniel Konečný

K hrám poprvé přičichnul u kazetových konzolí, jejichž éra se toho času brala pomalu ke konci. Po druhé okusil kouzlo digitálních světů u hry Age of Empires II, kterou našel na počítači svých prarodičů. Krátce na to to byl Minecraft, pak moba hry a postupně to s ním šlo víc a víc z kopce. Dnes se věnuje nezávislým titulům, obzvláště pak těm, které se netají svými pixely.