Fury Unleashed – zuřivost v komiksovém světě

9. 2. 2021

Je tomu opravdu pěkná řádka let, kdy jsem na starém NES hrál peckovou sérii Contra. O to víc jsem byl nadšený, když se Contra dostala na PC s podporou pro klávesnici. Hořké zklamání přišlo záhy, protože hra byla na klávesnici prakticky nehratelná. A tak jsem stále vyhlížel podobný titul. Po Guns Gore and Cannoli 1 a 2, které přineslo do žánru 2D akčních plošinovek svěží vítr, ale stále zůstávala prázdná skulina s touhou po hře jako Contra. Světe div se, ale polské studio Awesome Games z Krakova, které je zároveň vydavatelem, vyslyšelo prosby snad všech skalních veteránů z Contra série a vytvořili 2D plošinovou střílečku jménem Fury Unleashed, která těží z odkazu legendárních her Contra a Metal slug. Jak se to polskému studiu povedlo a zda se nejedná pouze o další Contra paskvil se dočtete v následující recenzi.

Paskvil nebo důstojný nástupce Contra?

Fury Unleashed byla na Steamu dlouhé 3 roky v předběžném přístupu a následně 8.května 2020 vydána s rozšířením o Epilog kapitolu a s podporou achievementů. Hra má poměrně zajímavý a určitým způsobem originální příběh, který je však vedlejší. Ve hře Fury Unleashed se ujmete role komiksové postavičky, která si uvědomuje svou vlastní existenci v komiksu. Autor komiksu však v našeho hrdinu přestává věřit a následně si i dokonce začíná na postavičce vylévat svůj vztek a to formou cílených nástrah a schválností. Postavička Fury se musí vydat na nebezpečnou pouť skrze různá komiksová okénka, aby zjistila, co se vlastně stalo a proč autor, který dříve Fury miloval, ji náhle začal nenávidět.

Rogue-like styl s permanentní smrtí

Hned ze začátku musím zmínit, že hra je ve stylu Rogue-like s permanentní smrtí, který nebude vyhovovat každému. Naprosto chápu, že pokud umřete třeba 10x na stejném místě, tak Vás hra prostě přestane bavit, jelikož po každém úmrtí musíte začít hezky od začátku. Nicméně, v průběhu hraní získáváte různá vylepšení a výzbroj, které již máte permanentně otevřené.

Díky tomu si můžete na každý další průchod brát lepší a lepší výbavu a zároveň si i kosmeticky upravit Vašeho hrdinu. Ve hře Fury Unleashed budete umírat velmi často. Respektive, pokud budete hrát na lehkou obtížnost, tak se jedná opravdu o takové Vánoční stříleníčko, kde spíše zemřete díky vlastní nešikovnosti, když spadnete do nějaké pasti nebo špatně skočíte a rozmetají Vás ozubené kotouče.

Hra má 4 druhy obtížnosti a je pouze na Vaší šikovnosti a odhodlání, ke které se probojujete

Pokud však zvolíte těžkou obtížnost nebo budete chtít překonat výzvy v legendární obtížnosti, tak zde Vám hra opravdu nedá nic zadarmo. Některé pasáže jsou víceméně silně nevyvážené. I když hrajete na maximální obtížnost, tak jsou prostě pasáže (komiksová okénka), kde je větší počet silných nepřátel a jinde zase narazíte na dva chudáky, kteří čekají, až je rozmetáte.

Fury Unleashed - seknutí

Jak jsem již zmínil, hra se odehrává v komiksovém světě, tedy respektive se skládá ze tří komiksů (bojuje se v Amazonské džungli, nacistické základně a na lodi mimozemšťanů ve vesmíru), který má každý čtyři kapitoly a Epilog. Každá kapitola obsahuje rozdílné nepřátele, kterých je celkem 52, dále je ve hře 30 různých mini bossů a 9 hlavních bossů. Musím uznat, že to je velice pestrá paleta nepřátel, každý protivník je navíc velmi originální. U mini bossů a hlavních bossů je patrná silná inspirace hrami Contra a Metal slug, což rozhodně ničemu nevadí.

Hodně nepřátel a hodně zábavy

Krom pestré palety nepřátel nechybí samozřejmě ani pestrá škála vybavení. Ve hře můžete získat 85 různých předmětů. Tento arzenál se skládá ze zbraní, speciálních zbraní a oblečení. Každá ze zbraní i oblečení, je originální a má různé vlastnosti. Můžeme zde mít klasické mačety, kulomety, granáty, ale třeba i legendární railgun nebo ze speciálních hraček drona, který bude lítat kolem Vás a bude Vám pomáhat zabíjet nepřátele.

Nebylo by to samozřejmě to pravé, kdyby chyběl strom vylepšení Vašich dovedností. Tento skill tree funguje na pasivním principu. Můžete si tak otevřít více zdraví, větší zásobu granátů nebo posílit jejich rádius výbuchu. Body do stromu schopností získáváte skrze tzv. Inky, které padají ze zabitých nepřátel. Tyto skilly můžete aktivovat po Vaší smrti nebo po skončení kapitoly. Během průchodu jednotlivými kapitolami se po „mapě“, nebo spíše komiksové kapitole, může náhodně objevit obchodník (či různé druhy obchodníků), u kterého si můžete koupit jiné vybavení, případně vyměnit slabší braň za lepší. K tomu slouží zlaté Inky.

Fury Unleashed - postava

Hra se prakticky pohybuje z jednoho komiksového okénka do dalšího a díky rouge-like stylu na Vás při každém opakovaném průchodu čeká jiné rozmístění nepřátel a bossů.

Hratelnost je velice příjemná a kombinace klávesnice + myš funguje opravdu dobře. Nicméně se mi často stávalo, že v prudší vřavě jsem pořádně nemohl najít zaměřovač, který se ovládá myší. Nebylo to však kvůli technické chybě, nýbrž z důvodu chaosu a mírné nepřehlednosti, zejména při útocích nablízko.

Sólo nebo s parťákem

Fury Unleashed si můžete užít i se svým kamarádem. Hra nabízí CO-OP a to na jednom stroji, tedy přesně tak, jako u starších NES her. Zde je ovšem trochu problematické míření pro druhého hráče, protože myš je standardně pro hráče 1. Hráč 2 tedy hraje na klávesnici (nebo zapojte ovladač).

Fury Unleashed - skeleton fight

Graficky je hra na velice pěkné úrovni a krásné komiksové zpracování 2D grafiky spolu s příjemnými efekty zbraní a násilí tvoří krásné dílo. Doslova jsem se několikrát musel pousmát, jakým způsobem jsou graficky ztvárněny useknuté hlavičky nepřátel nebo jakým způsobem se mimozemšťanovi rozprsklo tělo.

Po dobu hraní jsem nenarazil na žádný grafický bug nebo technickou chybu

Ozvučení hry je na velice dobré úrovni. Nejsou zde dialogy a vše probíhá formou textu v komiksovém stylu, což kupodivu vůbec nevadí a dává to hře větší komiksovou atmosféru.

Zvuky zbraní, nepřátel a následné detonace nebo úmrtí jsou velice dobré a nelze zde nic vytknout. Co však rozhodně stojí za to zmínit je příjemný soundtrack, který většině hráčů může znít povědomě. Na soundtracku se podíleli skladatelé Adam Skorupa a Krzysztof Wierzynkiewicz, kteří stojí za soundtracky u her jako je Zaklínač a Shadow Warrior 2.

Hodně krátké a ne pro každého

Hra je bohužel hodně krátká. Herní doba na normální obtížnost, pokud nejedete speedrun, se pohybuje kolem 2 hodin (záleží na Vaší šikovnosti a zda procházíte všechny místnosti dané kapitoly). Což je u her typu rouge-like poměrně normální, protože herní dobu Vám prodlouží právě další opětovné průchody hrou. Nicméně, permanentní smrt s důrazem na opětovný průchod je přesně ta věc, která většinu potenciálních hráčů může odradit. Na jeden průchod totiž všechny bosse a nepřátele zkrátka nepotkáte, natož pak abyste sebrali všechno nejlepší vybavení a užili si tak různé libůstky v podobě způsobů masakrování nepřátel.

Herní doba se může také prodloužit, pokud budete chtít plnit achievementy, kterých je ve hře celkem 47 a dají se splnit solo.

Fury Unleashed - story

Fury Unleashed je velice příjemnou hrou, která zabaví, potrápí, ale zároveň skončí stejně rychle, jako začala. Nicméně se jedná opravdu o velice dobrou akční 2D plošinovku, která si svoje místo mezi hráči najde. Vývojáři jsou navíc velice aktivní a komunikují s komunitou ohledně nových herních režimech a rozšířeních.

• velké množství rozdílných nepřátel
  • hromady zbraní, vybavení a rozličný arzenál
  • 9 různých postaviček k otevření, plus ještě možnost si vytvořit svého hrdinu v dílně Steamu