Istanbul Big Box – Náhled

Istanbul Big Box – umění obchodu

28. 12. 2022

Patrně každý někdy zavítal na tržiště. Většinou se jedná o místo se spoustou obchodníků, jejich stánků plných zboží a zároveň zákazníků. Stejně jako dříve, i dnes je možné s některými obchodníky smlouvat, ba co víc, jsou země s trhy, kde na vás budou dokonce naštvaní, když s nimi smlouvat o ceně nebudete. Istanbul Big Box vás zavede na istanbulské tržiště, kde se mohou prosadit jen ti nejlepší obchodníci.

Chaotické a hlučné istanbulské tržiště u vás doma

Deskovou hru, ve které se v roli obchodníka vydáváte na istanbulské tržiště s cílem získat vzácné rubíny, přináší na český trh vydavatelství Albi v nové Big Box edici. Větší krabice, na které je již z ilustrací patrné, o co ve hře jde, obsahuje základní hru a zároveň dvě rozšíření. Prvním rozšířením jsou Dopisy a pečeti, přinášející do hry pět nových lokalit a nové herní prvky vč. dopisů, které hráčům poskytují různé výhody a je možné je vyměnit za rubíny. Druhé rozšíření Mokka a bakšiš přidává do hry stánky, které dělají trh ještě zajímavější a pestřejší.

Designérem hry je Rüdiger Dorn, který má na svém kontě deskové hry jako My Farm Shop, Rune Stones či Titania nebo Las Vegas. Ilustrátory jsou Andreas Resch, Hans-Georg Schneider. Hrát může 2–5 hráčů a jedná se o hru typu pick-up-and-deliver. Istanbul navíc získal v roce 2014 ocenění Kennerspiel.

Jak jsem již zmínil, hráči se ujímají rolí obchodníků a každý má svůj trakař i partu pomocníků, kteří jsou mu plně k ruce. V rámci hry se budete pohybovat po istanbulském tržišti, vysazovat své pomocníky na specifická pole a snažit se získat co nejvíce peněz nebo obchodovatelných komodit, abyste je následně směnili za vzácné rubíny.

Cestou necestou se svým trakařem

Herní deska je efektivně modulární a skládá se z poměrně tlustých karetních destiček. Již tento fakt sám o sobě dává hře velkou variabilitu nastavení, protože si můžete vybrat ze dvou základních variant. Lehčí varianta nese název „krátké cesty“ a složitější varianta se nazývá „dlouhé cesty“. Je zde možnost také zvolit čistě náhodné rozmístění, při němž nemáte tušení, proti čemu stojíte, a o to více budete muset své cesty plánovat. Existuje i mnoho dalších zajímavých rozvržení lokací, která nabízejí opravdové výzvy a ještě více prohlubují hratelnost.

Vaše kára, tedy již zmíněný trakař, slouží jako hráčská deska. Zde si budete zaznamenávat počet komodit, které vezete, a samozřejmě si zde budete ukládat i rubíny, které jste získali v rámci vaší cesty za bohatstvím. Hráč, kterému se podaří rubíny svoji káru zcela zaplnit, vyhrává. Určitým způsobem se tak v nadneseném slova smyslu jedná o závodní hru.

Po herní desce se pohybujete o jedno až dvě políčka. Když na nějaké pole vstoupíte, můžete na něm nechat pomocníka a dané pole tak využít. V případě vstupu do skladu látek vám pomocník naplní vozík látkami. Takto můžete získat také šperky nebo koření, a pokud vstoupíte na pole kolářství, můžete si váš vozík rozšířit a místo standardních dvou polí pro daný materiál můžete mít až pět míst pro každou surovinu. Díky tomu můžete ještě lépe a efektivně obchodovat. Dále se můžete dostat na poštovní úřad, černý trh, čajovnu, policejní stanici a další políčka, která mají své vlastní akce.

Pestré krásy Istanbulu

Hráči se v tazích pravidelně střídají v návaznosti na pevně dané pořadí. Ve hře jsou pak i další prvky, které můžete hojně využít ve svůj prospěch. Může se jednat například o guvernéra a pašeráka. Když se s některým z nich setkáte, můžete získat suroviny navíc, které potřebujete pro další obchodování, nebo získáte akční karty. Pomocí těchto karet se můžete například posouvat o více políček, můžete získat již zmíněné suroviny či peníz nebo můžete využívat víckrát danou akci apod. Tyto karty následně umístíte přímo do herního plánu, kde je poté mohou využít i další hráči, kteří se dostanou na dané pole.

Pokud se dostanete na stejné pole, kde už jeden z hráčů je, musíte mu zaplatit poplatek, za využití obsazeného pole. To v důsledku nemusí být opravdu výhodné ani v případě, že získáte potřebnou surovinu.

Zajímavým polem, které nabízí další prvek hry, sázku, je čajovna. Na tomto poli si hodíte dvěma kostkami a následně zjistíte, zda jste sázku vyhráli, či nikoliv. Sázka spočívá v tom, že řeknete určitou hodnotu, a pokud se trefíte nebo ji přehodíte, získáváte daný obnos peněz. Pokud se netrefíte, je zde symbolická cena útěchy v podobě dvou lir.

Dalším zajímavým prvkem je mešita. Na tomto poli naleznete destičky, které mohou ještě více ovlivnit hru. Tyto destičky, jež se v mešitě nachází, nabízí řadu bonusů a výhod – můžete tak získat bonus k sázce v čajovně, možnost vylepšit si vozík apod. Nic ale není zadarmo. Abyste získali tyto destičky, musíte nejprve splňovat požadavky, které jsou na nich vyobrazeny. Musíte tedy například vlastnit tři látky a následně jimi zaplatit, mít určitý obnos peněz apod.

Cesta k bohatství je někdy zdlouhavá

Cesta k rubínům je někdy delší, než se může zdát. Rubíny, které jsou klíčem k vítězství, můžete získat zejména obchodováním. Když máte dostatek surovin, můžete je vyrazit prodat na velkou tržnici, kde za určité množství dané suroviny dostanete i patřičný obnos lir. S tímto obnosem můžete pak následně navštívit prodavače drahokamů, v našem případě rubínů.

Zde je jeden z fíglů hry, který se mi opravdu líbil. Čím více rubínů koupíte, tím je jejich následné pořízení dražší, ne však pouze pro vás, ale pro všechny. Na políčku obchodníka s rubíny totiž při každém dalším obchodu stoupá cena – dá se tedy říci, že čím větší poptávka, tím větší cena. Další rubíny stojí více a více, proto je vaším cílem dostat se na dané pole včas a zároveň tak znepříjemnit jejich pořízení i ostatním hráčům.

Je zde však možnost přímé výměny zboží za rubíny, odpadne vám tím zdlouhavější proces s výměnou zboží za peníze. Můžete navštívit sultánův palác, kde můžete nakupovat rubíny přímo za suroviny. Princip je však stejný, čím více jich koupíte, tím více musíte následně zaplatit, respektive směnit za suroviny.

Je toho opravdu hodně, co musíte stihnout. Jistě by se vám proto hodil ještě nějaký člen vaší (herní) rodiny. Ty můžete osvobodit v policejní stanici a můžete je poté vyslat třeba na černý trh, kde mohou získat nějakou surovinu. Případně si můžete hodit kostkami a získat i nějaké šperky, které jsou ve hře opravdu vzácné, ale o to více potřebné.

Co však dělat, když už nemáte žádného pracovníka, a tedy nemáte žádnou možnost akce? V tento moment se můžete vydat na pole fontány, kde se nejen setkávají obchodníci, ale získáte zde možnost „přitáhnout“ si všechny vaše pomocníky k sobě. Druhou možností je pak vydat se zpět po svých stopách a tam, kde jste nechali pomocníka, si jej zase vyzvednete. Díky tomu může opakovat dané akce polí, tedy znovu můžete nabrat věci ze skladu látek, znovu můžete obchodovat na velké tržnici apod.

Celý princip hry tak je o optimalizaci trasy a zanechání svých pomocníků na specifických polích, tedy spíše strategických místech. Samozřejmě se snažíte vyhýbat soupeřům s vidinou dosažení vlastních cílů a naplnění své káry rubíny.

Istanbul Big Box je opravdu nadupaný

Ilustrace jsou opravdu velmi příjemné a krásně doplňují atmosféru a zasazení hry na východ. Karty jsou z tvrdého papíru. Figurky, které jsou patřičně barevně rozlišené, včetně společníků, jsou ze dřeva a některé z nich si budete moci i polepit obrázky. Rubíny jsou pak krásné červené kamínky připomínající sklo, přestože se jedná o plast.

V krabici s hrou naleznete opravdu pestrou várku příslušenství. Najdete zde 25 karet lokací, 6 kár a 18 jejich vylepšení, 16 destiček mešit, 12 destiček poptávky, 8 destiček hostince, 1 destičku bakšiše, 1 destičku zábrany, 24 destiček stánku, 36 destiček dopisů, 5 přehledů, 1 destičku prvního hráče, 1 destičku karavany, 12 zlatých mincí, 24 stříbrných mincí, 36 měděných mincí, 72 bonusových karet, 20 karet cechů, 5 společníků, 25 pomocníků, 5 členů rodin, 5 společníků, 20 ukazatelů zboží, 4 ukazatelů pošty, 30 pytlů kávy, 1 zábranu, 1 guvernéra, 1 pašeráka, 1 obchodníka s kávou, 1 kurýra, 2 šestistěnné kostky, 42 rubínů, 28 samolepek a 1 pravidla.

Istanbul Big Box vás ihned zaujme svou osvěžující hratelností v rámci spektra deskových her. Je zde neustále co dělat, tempo hry je svižné a máte zároveň dostatek možností v plánování vaší trasy. V určitých ohledech se však hra po čase může stát méně přitažlivou, právě z důvodu samotné hratelnosti zahrnující závodění v nejrychlejším získání daných surovin a jejich směně za rubíny. Možnost přizpůsobit si samotnou herní desku v rámci rozvržení lokací je také velmi osvěžující a příjemná. Zároveň čím více má některý z hráčů rubínů, tím je těžší získat je pro ostatní – mně osobně se tento princip poptávky/ceny líbí, ale hrál jsem s hráči, kterým se to po čase nelíbilo. Je zde tedy opravdu na uvážení, s kým hru budete hrát.

• svižná a osvěžující hratelnost
  • možnost upravit si herní pole dle vlastního uvážení
  • možnost přizpůsobit si zážitek přidáním určitých modulů