Lake – úvodka

Lake – poštovní dovolená počítačového workoholika

3. 10. 2021
Zdroj náhledu: Gamious

Přesčasy dlouho do noci, nedostatek spánku, zvyšující se hladina stresu, už asi třetí hrnek kávy za jednu noc a vy stále ne a ne dokončit svou rozdělanou práci. O to větší je váš pocit zadostiučinění, když vše stihnete v termínu a následuje zasloužený odpočinek. Někdo volí útěk do přírody, někdo polehávání na sluncem rozpálené pláži a jiní se rozhodnou zastoupit své rodiče v práci, aby právě oni mohli jet na odpočinkový výlet. Tak přesně tohle se stalo naší workoholické protagonistce v recenzovaném titulu Lake.

Zdroj: Gamious

Hodně lidí hru přirovnává k sérii Life is Strange, protože tam na první pohled jisté, zejména vizuální podobnosti jsou. Nenechte se ovšem klamat vzhledem. Lake není tou klasickou příběhovou hrou, jak jsme zvyklí z jiných titulů, a popravdě moc nevím, kam jinam bych ho zařadila – možná někam mezi simulátory. Každopádně neočekávejte žádné drama, vraždy, život měnící rozhodnutí, quick time eventy, složité hádanky a nic podobného. Lake je zkrátka odpočinková jízda primárně zaměřená na to, abyste se odreagovali od každodenního stresu.

Čarokrásné maloměsto jako ze sna

Hra Lake popisuje „problematiku“ dnešní doby, kdy se mladí stěhují do větších měst, kde najdou lepší pracovní příležitosti. Menší městečka tak pomalu ztrácejí na obyvatelích i přesto, že toho kolikrát mají daleko více co nabídnout než rušné metropole. Meredith Weiss je úspěšná žena budující si slušnou kariéru v IT průmyslu vývoje softwaru v osmdesátých letech minulého století, kdy éra počítačů byla v úplných začátcích. Po dvaceti dvou letech se Meredith vrací do svého poklidného rodného městečka Providence Oaks v Oregonu, jako záskok vlastního otce, který společně s její matkou vyrazil na vytouženou dovolenou na Floridu. Na Meredith nyní bude po dobu dvou týdnů rozvážet poštu, ale záhy zjistí, že toho na ni čeká ještě mnohem více.

Městečko Providence Oaks se nachází u rozlehlého jezera a tyčící se hory v pozadí s okolními lesy dodávají hernímu prostředí přímo kouzelný nádech. Je to přesně ta oblast, kam byste se chtěli vydat na dlouhou, ničím nerušenou relaxaci. Typicky klidné město pouze o několika rodinných domcích, pár obchodech a s útulnou přírodou přímo vybízí sednout si za volant poštovní dodávky, zapnout místní rádio a v klidu rozvážet zásilky jejich adresátům. To bude samozřejmě vaším primárním úkolem coby nového pošťáka dalších čtrnáct dní.

Není třeba nikam spěchat

Občas vás síla okamžiku svede prostě jen tak odbočit z plánované trasy a kochat se tou nádhernou scenérií zapadajícího slunce za vrcholky hor nad vodní hladinou jezera. Ano, až taková krásná idylka to je. Lake je neskutečně relaxační titul, u kterého si vážně odpočinete. Denní rozvoz zásilek není nijak časově limitovaný, takže máte velkou svobodu v tom, jestli doručíte všechna psaní a balíky a vrátíte se zpět na poštu ukončit pracovní den, nebo se vydáte na průzkum okolí a objevíte některá skrytá místa.

Pokud vás pojíždění po skoro až nudném maloměstě, ve kterém se sem tam mihne nějaké dopravních předpisů neznalé NPC a řidič na silnici, nebude úplně bavit, můžete zvolit možnost autopilota nebo využít několika bodů rychlého cestování po celé mapě. Dle mého je právě to řízení natolik uklidňujícím faktorem, že jsem ani jedné ze zmíněných možností nevyužila. Sice jsem zprvu měla menší problémy dostat do ruky trochu vrtkavé ovládání svého poštovního vozítka, ale netrvalo dlouho a přišla jsem si jako závodník rallye. Vše zde má zkrátka svůj čas a stejně tak, jako se se svou dodávkou kvůli omezené rychlosti nemůžete stát pirátem silnic, ani Meredith nikam nespěchá. Po stisknutí klávesy Shift se nerozběhne, ale pouze lehce přidá do kroku. Nemožnost běhu je záměr autorů, aby poukázali na to, že jde skutečně o odpočinkovou hru, ve které není potřeba chvátat.

Staří známí a nové lásky

Během projíždění po městě narazíte na některé jeho obyvatele, tedy pro vás z většiny známé tváře. S těmito postavami se kolikrát zapovídáte a postupně odhalujete jejich zájmy, problémy a celkově si prohlubujete vztah. Ať už přispěcháte na pomoc nemocné kočičce s bolavým bříškem poté, co ji její panička překrmila cupcaky, nebo si jen poklábosíte s nejlepší kamarádkou, dialogy jsou jedním slovem skvělé. Při každém rozhovoru máte na výběr z několika dialogových voleb, které sice po většinu času tolik neovlivní jeho výsledek, ale i tak stojí za to. Tomu všemu navíc dopomáhá i skvělý dabing, který je někdy trochu ulítlý, ale jinak bravurní.

Každá postava je jiná a něčím zvláštní, že si ji zamilujete hned na první pohled, nebo alespoň posléze, když vás pozve na večeři, schůzku u vás doma nebo jakoukoli další odpolední aktivitu. Tato setkání můžete také odmítnout, ale ani s jedinou postavou ve hře jsem neměla špatné vztahy natolik, že bych ji nechala na holičkách. Večer pak tradičně zakončuje volba mezi čtením knihy, sledováním televize či pracovními záležitostmi a telefonát od vašich rodičů z Floridy nebo otravného městského šéfa, u kterého mi přišlo, že si bez Meredith nedokáže ani sám dojít na nočník.

Jak jsem již zmiňovala, dialogové volby moc neovlivňují, jak na vás lidé pohlížejí, protože často obsahují stejnou pointu, jen jinak řečenou. Najdete zde ovšem i pár důležitých voleb, zejména ke konci příběhu, kde je tomu přesně naopak. Vaše rozhodnutí nasměrují zakončení celého už tak poutavého příběhu k jednomu z celkem tří možných konců. Jak se vy sami rozhodnete o budoucnosti, je pouze a jen na vás. Musím říct, že ať už se vydáte jakoukoliv cestou, vždy z toho Meredith vyjde jako vítěz, což mi bylo velice sympatické po tom všem, co jsem během cca osmi hodin v prostředí kouzelného Oregonu zažila.

Ač se to může zdát jako ideální hra pro každého, není tomu tak. Titul rozhodně není určen těm, kteří vyhledávají akci a výrazné dějové zvraty. Lake přináší něco jedinečného, a to snahu odreagovat nás od stresu, který každý jistě někdy pociťujeme, ať už méně, či více.

Lake je neskutečně uklidňující hra se skvěle sepsanými postavami, rozhovory, a ještě lepším dabingem. Postavy sice občas prazvláštně otevírají ústa a netrefují se do dabingu, ale společně s ne moc rozšířeným repertoárem místního rádia se to dá považovat za menší detail, který vysloveně nenarušuje prožitek ze hry. Městečko Providence Oaks je přímo dokonalým prostředím pro zajímavý příběh s hned třemi zakončeními. Práce pošťáka se najednou zdá být jako vysněné zaměstnání, i když tedy ne pro každého.

• nádherné prostředí
  • skvěle sepsané dialogy a postavy
  • příběh