Lazarus 1 Rodina – úvodka

Lazarus 1: Rodina – recenze

8. 5. 2023

Lazarus je komiksová série amerického spisovatele Grega Rucka a výtvarníka Michaela Larka. Nejedná se přitom o nový komiks, neboť tento skvělý příběh vyšel již v roce 2013. Trvalo téměř deset let, než se dostal do našich krásných končin. Stalo se tak díky nakladatelství Crew, které se postaralo o překlad. V dnešním článku si tento malý skvost představíme a pokusím se vám vysvětlit, proč byste si ho měli pořídit.

Autor obálky:
Svět:
Redakce:
Lettering:
Barvy:

Greg Rucka
Michael Lark, Brian Level,
Michael Lark
Crew
Lazarus
Michael Talián
104
barevný
brožovaná s chlopněmi
březen 2023
9788076793316
Jolana Tichá
Petr Schwarz
Santi Arcas

Zdroj: Crew

Dílo mistrů svého řemesla

Jak už jsem zmínil v úvodu, komiks vychází od roku 2013. Distribuuje ho Image Comics, třetí největší komiksové nakladatelství, u něhož se zde recenzovaný titul stal největším úspěchem. Jeho tvůrce Grega Rucka už možná znáte z jiných děl, jako jsou Batman: Země nikoho, Gotham Central, Punisher (2011) nebo Batwoman: Elegy, abychom jmenovali alespoň některé. Grafik Michael Lark se podílel také na knihách Gotham Central, The Pulse, Daredevil a The Legend of Hawkman. Další výtvarníci jako Jodi Wynne a Simon Bowland se připojili později.

Vtáhnutí do děje Lazara

Příběh se odehrává v bezútěšné budoucnosti, desítky let po zhroucení současného světového řádu. Na světě existuje dvanáct nejmocnějších rodů, z nichž každý ovládá vlastní území, zdroje a technologie. Tyto rody uzavírají rozličná diplomatická spojenectví nebo proti sobě vedou krvavé války. Důvodem může být chamtivost nebo to, že každá rodina má své jedinečné prostředky. Rod Carlyleů (hlavní aktéři příběhu) ovládá západní polovinu Severní Ameriky prostřednictvím feudálního systému.

Jakmile se setkají s obyčejnými lidmi, kteří si sotva mohou dovolit jíst, jsou označeni za spodinu. Mimoto má každá rodina speciálního bojovníka, který je geneticky upraven a speciálně vycvičen. Existence těchto jedinců má jediný účel: aby bojovali a zemřeli za své nejbližší. Děj sleduje mladou ženu, Forever Carlyleovou, která je touto ultimátní vražedkyní, vystupující pod přízviskem Lazarus. Lazarus je souhrnné označení pro všechny upravené modifikované bojovníky. Představují doslova stroje na zabíjení, jako byl Terminátor.

Zdroj: Crew

Rodina nadevše

Lazarus 1: Rodina slouží jako vstup do této temné série. Hned na prvních stránkách se seznámíte s Forever Carlyleovou, která prochází těžkými časy. Do sídla její rodiny se vloupala skupina lidí, kteří chtějí ukrást cenné materiály. Zrovna ve chvíli, kdy se dostanou do skladu potravin, jim Forever zkříží cestu. Protože skupina hladových lidí neví, co je zač, brutálně ji zavraždí… nebo si to alespoň myslí. Díky tomuto incidentu se dozvíte, že Lazara není snadné porazit, protože má neuvěřitelné regenerační schopnosti.

Po tomto případu je Forever poslána do střední Kalifornie do údolí San Joaquin za svým bratrem. Je pověřena vyřešením záhadného útoku na sklízecí zařízení rodiny Carlyleových. Podle informací, jež hrdinka získá, je za to zodpovědná rodina Morrayových. Od tohoto momentu se Lazarus zaplétá do sítě intrik, nenávisti, lásky, lží a temných tajemství. Nejdůležitější otázka, kterou si bude muset položit, zní: Mohu věřit své rodině?Rodinu Carlyleových tvoří čtyři sourozenci, jmenovitě Johanna Carlyleová, která je guvernérkou jihozápadní oblasti rodinného panství. Bethany Carlyleová, výzkumnice, jež zajišťuje údržbu pro svou sestru Forever. Stephen Carlyle, jenž je nejstarším synem a správcem horského panství. Posledním je nejmladší Jonah Carlyle, což je pořádný intrikán a egoista. V čele rodiny stojí jejich otec Malcolm Carlyle, který byl také vedoucím projektu Lazarus.

Co je na tomto komiksu tak úžasné?

Na komiksu Lazarus se mi nejvíce líbí pojetí rodin, doslova bych ho přirovnal k mafiánským filmům jako Kmotr. Forever, byť se může zdát jako stroj na zabíjení, zde prochází emocionálními výkyvy a různými změnami. Právě tyto změny – které nechci prozrazovat – vykreslují Lazara jako lidskou bytost, což je na příběhu to nejlepší. Ostatní představitelé, s nimiž se setkáte, jsou většinou nevýrazné postavy. Dokonce nám ve většině případů nejsou zobrazeny zrovna v dobrém světle, neboť tento svět je plný intrik, nenávisti, brutality, mocenského vlivu a dalších věcí. Zároveň je jeho styl vyprávění nenásilný.

Co tím myslím? Inu, to, že všechny věci, které se zde odehrávají, ať už jde o souboje, intriky, nebo vztahy, nejsou zbytečně protahované. Všechny události jsou současně spontánně plynoucí. Nedochází zde k předhazování tisíce různých hloupostí, jež by vás odváděly od hlavní zápletky. K tomu všemu je třeba připočíst skvělé vyprávění Grega Rucky a nádherné ilustrace Michaela Larka, které dokreslují hrozivou atmosféru tohoto světa. Na kresbách se mi velmi líbí odlišnost jednotlivých scén, když Lazar tráví čas mezi smetánkou, nebo naopak míří do chudinské čtvrti, aby se zařadil mezi spodinu. Dramaticky se přitom mění nejen barevná paleta, ale i atmosféra. Jakmile se Forever ocitne mezi bohatými, scenérie na stránkách se rázem změní do živějších barev a je z nich cítit potřebná dávka luxusu.

V opačném případě mají lidé na dně společenského žebříčku nepřítomnější výrazy, jejich rysy jsou často velmi nevýrazné, a i barevná paleta je najednou temnější. Jak by ne, když hnědá spolu s šedou dokonale symbolizují chudobu, špínu a bídu. Celkově jsou kresby poměrně detailní, za což můžeme jistě vděčit velmi výrazným konturám, citu pro detail a často dobře zachycené mimice jednotlivých postav. Když se na vás Lazarus dívá z rohu stránky, máte pocit, že vás doslova probodává pohledem, tak silné je umění Michaela Larka.

Malá chybička se na komiksu najde

Co mě na Lazarus 1: Rodina zklamalo, je typ vazby – brožovaná s chlopněmi. Osobně bych uvítal mnohem pevnější svazek. Komiks po prvním přečtení vypadá, jako bych ho půjčil fotbalovému týmu. Je to docela škoda, protože stránky jsou ohnuté a kvůli tomu komiks ztrácí své jedinečné kouzlo. Do jisté míry bych si Lazara dokázal představit v omnibusové – nejedná se o nový typ Nimbusu – vazbě. Kdo ví, jestli se nakladatelské crew podaří sehnat více dílů, mohli by udělat speciální edici se třemi komiksy v jednom svazku a ten by byl v lepší vazbě. Toto je však jediná výtka, kterou bych k Lazarus 1: Rodina měl, což nijak neubírá na kvalitě samotného díla, jež je opravdu ohromující.

Poděkování lidem, kteří si to opravdu zaslouží

Tohle je sice poněkud netypické, ale Michael Talián, který se postaral o překlad, si za tento skvost zaslouží poděkování. Ptáte se proč? Inu, všichni víme, že je často obtížné přeložit některé výrazy do našeho jazyka tak, aby byla zachována původní myšlenka a dynamika věty. Někdy se také může stát, že něco bylo přeloženo špatně nebo bylo nesprávně pochopeno. Důvod, proč si myslím, že si pan Talián zaslouží poděkování, je ten, že si díky němu – a díky nakladatelství Crew, které to umožnilo – můžeme naplno vychutnat tento úžasný komiks v našem rodném jazyce.

Z každé věty, kterou hlavní hrdinové vypustí, poznáte, v jaké dynamice byla zamýšlena: zda v klidném, nebo agresivnějším tónu. Aby mohly texty jako takové fungovat a četly se krásně a plynule, musely projít korekturou, bez níž by to bylo dost chaotické. Jazykovou korekturu zde provedl pan Filip Gotfrid, kterému také patří poděkování. Odpověď na otázku, proč jsem to udělal, je jednoduchá. Ať už se podíváte na filmy, nebo hry, obvykle největší ovace sklidí hrstka lidí z tisíců, kteří na tom pracují.

U komiksů a knih je to podobné. Jediný rozdíl je v tom, že chvála se dostává autorovi a nakladatelství, pod kterým dílo vyšlo. Ostatním, bez nichž by to nešlo, se obvykle dostane poděkování za zavřenými dveřmi, ale ne tolik na veřejnosti. Proto jsem to chtěl změnit alespoň tady, protože díky výše zmíněným lidem a nakladatelstvím máme po deseti letech Lazara.

Lazarus 1: Rodina je skvělým úvodem do temného, zničeného světa, kterému vládnou rodinné velmoci. Příběh, který zde Greg Rucka vytvořil, je chaotický, násilný, dechberoucí a fascinující, ale také zdůrazňuje téma rodiny. Kresba, dokonale dokreslující atmosféru celého komiksu a měnící se dynamiku, je už jen pomyslnou třešničkou na dortu. Jediným negativem tohoto komiksu je brožovaná vazba s chlopněmi, což však samotnému dílu nijak neškodí.

• vykreslení charakteru Forever
  • nádherné dynamické ilustrace
  • vytvoření děsivého světa