Magic The Gathering Arena – úvodka

Magic: The Gathering Arena – sférochodci, do boje!

24. 6. 2022

MTG Arena vznikla z původně „offline“ karetní hry Magic: The Gathering. Jedná se o nejstarší a nejúspěšnější karetní hru na světě, vymyslel ji Richard Garfield a poprvé byla vydána roku 1993. Nejcennější kartou v Magiku je Black Lotus z první vydané edice Alpha, který má dnes hodnotu asi 5 milionů Kč.

Oproti MTG Areně jsou „živé“ karty Magic v některých ohledech zajímavější… je možné je s kamarády měnit a můžete si s nimi zahrát ve více lidech (třech, čtyřech, pěti, nebo dokonce i v šesti hráčích). Kapitola sama pro sebe je sbírání karet – existuje mnoho sběratelů, kteří karty Magic nehrají, ale jen sbírají – např. všechny karty z jedné edice. Pokud byste se chtěli o karetní hře Magic dozvědět více, navštivte CMUS.cz – zpravodajský web o této hře. V případě, že byste si chtěli karty Magic pořídit, doporučujeme specializovaný eshop Veselý drak.

Karty Magic: The Gathering

Řekli byste, že držet v rukou krásné fyzické karty, které jsou doslova pastvou pro oči (a co teprve ty foilované), a čelit soupeři takzvaně face-to-face je nenahraditelným zážitkem. Přesto se najdou tací, kteří propadli místo offline formě té onlinové. Magic můžete hrát také prostřednictvím aplikace Magic: The Gathering Arena (dále jen MTG Arena) jak na vašem počítači, tak i přes mobilní zařízení. Ještě než se však pustíme do virtuálního světa, je zapotřebí si letmo zopakovat úplné základy hry, jejíž princip je v MTG Areně prakticky totožný.

Ve světě Magic: The Gathering najdete všehovšudy pět barev. Každá barva má své určité specifikace, strategii, výhody i slabiny. Například černé karty se symbolem lebky budou často mířené na sebeobětování, podlé tahy a využívání bytostí temnoty. Naopak bílá barva symbolizuje řád a víru, takže v řadách bojovníků naleznete anděly či ctnostné rytíře. Modrá zase sází na manipulaci a matení soupeře a je toho ještě mnohem více. Proti svému protivníkovi postupně vykládáte různé druhy karet ve snaze jej obrat o veškeré životy. Abyste ovšem karty mohli vůbec zahrát, musíte za ně zaplatit vyvolávací cenu. Platidlem jsou (hovorově) „Landy“, které produkují manu takzvaným „tapnutím“ (otočení karty o 90°), což vám umožní karty následně zahrát.

Rychle a zběsile

Zatímco duel s reálným protihráčem na druhé straně stolu je někdy dlouhá, přesto napínavá potyčka se svým vlastním tempem, v online prostředí tomu musí být přesně naopak, aby hráč neztrácel pozornost, když byl ochuzen o interakci s reálným protivníkem. MTG Arena na rozdíl od předešlých pokusů převést tuto hru do virtuálního prostředí (Magic Duels, Duels of the Planeswalkers) osekala zdlouhavý proces přidáním některých automatických funkcí a plna vizuálně přitažlivých efektů, což je pouze vítanou novinkou. Pro některé hráče je zkrátka zajímavější sledovat karty „žijící svým vlastním životem“. Velkou roli hraje také poměrně zdlouhavý výukový tutorial, který vás dostatečně provede výše zmíněnými základy a představí vám uživatelsky přívětivou herní plochu. Na druhou stranu, pokud Magic: The Gathering neumíte, je to přesně to, co potřebujete, abyste hru pochopili a nedělali později chybná rozhodnutí. Pokud ho ovšem nedokončíte, nebudete se moct prokousat k PvP zápasům.

Duel s reálným protihráčem či umělou inteligencí probíhá úplně stejně, jako kdybyste hráli s opravdovými kartami. Hráči na začátku dostanou po sedmi kartách, následně se střídají v tazích, během kterých vykládají Landy, a jakmile nashromáždí dostatečné množství many, vyvolávají různé karty s různými efekty a čekají, jak na jejich kroky zareaguje protihráč… a přesně v tomto bodě se jednoduchá základní pravidla začínají maličkato komplikovat. Do hry totiž vstupuje taktizování. Kterým bytostem zavelíte útok (tapnete je), a které si naopak pošetříte pro případné blokování protivníkových výpadů, je už čistě na vás. Vítězí ten hráč, kterému se dříve povede protivníkovy životy snížit na nulu.

Vítaná pomoc

Důležité je, že jakmile je bytost během vašeho kola již tapnutá (otočení karty o 90°), už s ní nemůžete blokovat soupeřovy rány. Na začátku každého vašeho kola se všechny karty vrátí zpět do základní svislé pozice tzv. odtapnutím a jsou tak připravené na další použití. I když tedy nejste zrovna na řadě, můžete na soupeřův útok reagovat, rány blokovat nebo použít několik speciálních kouzel a celou situaci otočit. Asi už vám je jasné, že bez znalosti schopností svých karet v balíčku to jen tak lehce nepůjde. Karty jsou sice přeloženy do několika světových jazyků, ale v našich končinách je najdete převážně v angličtině. Naštěstí textu na nich není mnoho a k jejich porozumění nemusíte být jazykový expert.

Online forma hry má také hned několik výhod. Oproti papírové verzi, kde byste měli mít v malíku schopnosti karet a možnosti tahů, u MTG Areny pravidla hlídá umělá inteligence, a v některých ohledech vám i pomáhá. To je velice dobrá zpráva pro úplné nováčky, protože tato forma nápovědy vás rychle a efektivně naučí princip hry. Jedním z vděčných příkladů může být namodralé zvýraznění karet, které v danou chvíli můžete zahrát. Dokonce se vám i jinak označí ty karty, které by pro vás po zahrání měly nějaký negativní efekt.

Červená, modrá, nebo zelená… to je, oč tu běží

Vaším arzenálem proti ostatním hráčům se stává balíček karet, jehož obsah můžete vy sami ovlivnit. Při sestavování balíčku (nejen reálných, ale i virtuálních karet) si většinou volíte vícebarevné kombinace (nejčastěji dvě) podle herní strategie. Já osobně mám nejraději modro-černou kombinaci, protože se podlé tahy navzájem krásně doplňují s matením soupeře, a navíc se v řadách příšer modré barvy dost často nacházejí létající potvory, jejichž útoky nelze blokovat, nemáte-li k tomu vhodné bytosti s určitými schopnostmi (např. pavouci, andělé, draci aj.). Hodně hráčů však sází na červeno-bílou variantu, která v sobě skloubí silné postavy, léčení i obranu. Všeobecně se doporučuje na začátek nehrát s více než dvoubarevnými balíky, ale ti zkušenější hráči mohou kombinovat i více barev dohromady. Hra je poté trochu náročnější a chce to skutečně více cviku a znalostí. Vy sami si však zvolte tu či ty barvy, které vám budou vyhovovat nejvíce. Sestavit si vlastní balíček totiž můžete i v MTG Areně.

MTG Arena je taktéž lehce osekaná o ty aktivity, které s fyzickými kartami není problém uskutečnit. S přáteli tak karty bohužel nemůžete měnit a kromě duelů o dvou hráčích není ani možné si zahrát ve více lidech najednou. Některé novější balíčky fyzických karet (ne všechny) dokonce mohou obsahovat kód, po jehož vložení do aplikace se vám ty samé kousky objeví i v online verzi. Samozřejmě MTG Arena nabízí pro začátky již předpřipravené balíčky jedné barvy, ale tím pravým požitkem je nějaký si poskládat sám. K dispozici však máte pouze ty karty ze základních balíčků nebo ty, které si do aplikace skrze kód sami nahrajete či zakoupíte v obchodě za herní měnu. Výběr je tak poněkud omezený, proto je tolik výhodné karty měnit a nakupovat ve speciálních nabídkách a boosterech. Karty samozřejmě také lze v menší míře získat jako odměnu z vítězných kol či různých úkolů.

Tak jak to provedeme?

Jak si takový balíček sestavit? Existuje několik tipů a rad, ale v zásadě se musíte držet minimálního počtu šedesáti karet a pravidla, že balíček může obsahovat nanejvýš čtyři stejné karty. MTG Arena vám i nyní pomůže se skládáním, ohlídá počty i to, abyste nepřesáhli povolený počet druhu jedné kartičky. Už ze začátku do balíku zahrne dvacet čtyři Landů, abyste měli hned zpočátku větší šanci produkovat dostatečné množství many. Generování many je totiž důležitou částí hry, bez čehož nebudete moct vyvolávat kouzla ani bytosti, proto se vždy dobře ujistěte, že váš balíček obsahuje dost Landů. Důležitou složkou jsou poté samotné bytosti. V balíčku obsahujícím šedesát karet se obecně doporučuje mít dvacet čtyři Landů, dvacet čtyři kreatur, a zbylých dvanáct připadne na kouzla, artefakty aj.

Při sestavování ideálního balíku je vždy důležité si uvědomit, jakou herní strategii chce hráč použít. V Magiku jsou celkem tři základní typy balíčků – agresivní (s velkým množstvím bytostí a kouzel s nízkou vyvolávací cenou a cílem zabít protivníka co nejdříve), kontrolní (snaží se protivníkovi různými způsoby zabránit v jakémkoliv tahu) a kombo balíky (u nichž už název napovídá, že se snaží co nejrychleji poskládat několik karet dohromady v silné kombo). V MTG Areně je výběr karet, jak už bylo řečeno výše, omezen daleko více, než kdybyste si balíček chtěli poskládat z papírových karet. Než vám tak padne vytoužená kartička, bude to zřejmě nějakou dobu trvat, ale s mikrotransakcemi jde hned všechno lépe.

Platit, či neplatit?

Nechci a ani nebudu tvrdit, že je Magic: The Gathering finančně náročnou hrou, ale už při pořizování fyzického základního balíčku musíte holt vynaložit nějakou tu korunu. MTG Arena se tuto propast snaží překonat tím, že jde o free-to-play kousek. Bohužel jako asi každá free-to-play hra i MTG Arena spoléhá na mikrotransakce, skrze které můžete nakoupit nejen výhodné balíčky, ale také skiny, avatary a prakticky vše, na co si jen vzpomenete… dokonce i zvířátka, no věřili byste tomu? Jedinou útěchou je fakt, že hra není úplně pay-to-win, protože herní měnu zvládnete poměrně rychle nastřádat sami. Bude vám to holt trvat déle než vytáhnout kreditku, ale alespoň s poctivě nastřádanou měnou budete o to pečlivěji nakládat. Na druhou stranu musím ocenit široký výběr různých boosterů (různých edic) a doplňků pro zvelebení vašeho hráčského profilu. V nabídce jsou samozřejmě zahrnuty také dlouhodobé či krátkodobé slevy a speciální nabídky. Platidlem zde jsou klasické mince či speciální herní měna, jejichž kurz není zase tak moc drahý, jak byste asi čekali. Jeden takový Booster Pack zakoupíte za dvě stě Gemů (cca 30 Kč) a obsahuje osm karet, z nichž budou zaručeně dvě vzácnější a jedna Rare či Mythic. Ano, i karty Magiku mají své odstupňované vzácnosti, což poznáte podle barvy symbolu v řádku pod ilustračním obrázkem karty. Černá je nejméně vzácná (Common), následuje stříbrná (Uncommon), zlatá (Rare) a nejcennějšími jsou červeno-oranžové (Mythic).

MTG Arena tak kromě samotných duelů nabízí další aktivity, jako jsou různé úkoly za zajímavé odměny, a hned několik režimů, mezi kterými nesmí chybět ani možnost zahrát si kromě umělé inteligence i s reálnými hráči kdesi na druhé straně propojujícího virtuálního kabelu zvaného internet. Tyto zápasy tak můžete hrát pouze „rekreačně“ nebo zkusit své štěstí v hodnocených turnajích, které vám zvýší sezónní Rank a odmění vás mnoha zajímavými a mnohdy i hodnotnými odměnami, bude-li se vám dařit.

Pokud byste však chtěli hrát MTG Arénu kompetitivně, neboli zúčastňovat se turnajů a umisťovat se pravidelně na dobrých místech, bude kupování boosterů a dalších nabídek nutností.

Strom dovedností?

V MTG Areně najdete také jeden výrazný RPG prvek a tím je samozřejmě jakýsi strom dovedností… skutečně, nedělám si legraci. Za výhru v zápasech obdržíte nejen odměny, ale také zkušenosti ke zvyšování svého levelu. XP dostáváte také za plnění úkolů, a dokonce i během speciálních akcí. Časté časově omezené úkoly či eventy hráčům přináší zase něco nového, kvůli čemu se do hry vyplatí se vracet… odměny jsou totiž docela lákavé.

Když už jsme u těch odměn, zvyšování levelu je výhodné zejména pro postup v takzvaném Mastery Passu. Ano, opravdu je to takový Battle Pass, kde na vás s každou novou úrovní čekají postupně lepší a hodnotnější dárky. Jeho pořizovací cena je pět set korun, ale zároveň s tím se vám odemkne Mastery Tree neboli něco na způsob stromu dovedností. Za získané orby si tak můžete směnit vzácnější karty, kterých byste se z klasických balíčků jen tak nedočkali. To vše získáte pouze v tom případě, že se nebudete bát investovat do Mastery Passu, jinak si nechte zajít chuť. Jak byste čekali, znatelná propast mezi hráči, kteří poctivě střádají herní měnu na vlastní pěst, a těmi, co neváhají tasit kreditku, je zkrátka znatelná. I když do duelů dostanete soupeře na stejné či podobné úrovni, můžete dostat hodně rychle naklepáno.

Důstojná digitální verze?

MTG Arena má, asi jako vše, také své mouchy. Samozřejmě procentuální šance na získání vzácnějších karet je tak mizivá, že se jich jen tak nedočkáte, ale rozhodně jde o důstojnou digitální verzi vhodnou jako vstupní bod pro nové hráče i zajeté veterány, kteří hledají něco nového. Obě varianty mají v podstatě stejný herní model, ale na rozdíl od sbírání fyzických karet je online verze o kousek šetrnější k vašim peněženkám.

Samozřejmě nemůžete čekat, že se MTG Arena bude měřit s hraním s fyzickými kartami. Držet ve svých rukou kousek krásně potištěného papíru, sledovat protihráčovu mimiku a snažit se odhadovat každý jeho plánovaný tah je něco, co skrze online zápasy zkrátka budete postrádat. I tak vám toho MTG Arena nabídne skutečně mnoho, a to poměrně dost obsahu, hodnocené i klasické zápasy proti skutečným hráčům či umělé inteligenci, skládání balíčků, obchodování s kartami, plnohodnotný tutorial a především intuitivní a dobře strukturované uživatelské prostředí, které nejen že dobře vypadá, ale poskytne hráči skvělý přehled. Audio stránka hry je taktéž řešena velice dobře, ať už bych chtěla zmínit doprovodnou hudbu při duelech, v menu, či dabing během tutorialu. Je vidět, že MTG Arena vychází z předešlých méně zdařilých pokusů o digitalizaci nejúspěšnější karetní hry na světě, neopakuje staré chyby a snaží se prozatím nezainteresované hráče příjemně uvést do světa Magic: The Gathering.

Magic: The Gathering Arena je prozatím nejzdařilejší digitální adaptací populární karetní hry Magic: The Gathering, která nadchne nejen úplné nováčky, ale i zkušené hráče, kteří si občas rádi odpočinou od fyzických karet. Uživatelské prostředí je přehledné, audiovizuální zpracování rozhodně neurazí, příjemné tempo se postará o svižnou akci a největším plusem je samozřejmě nulová pořizovací cena. S mikrotransakcemi tak rozhodně počítejte, ale naštěstí se bez nich dokážete zcela obejít a herní měnu nastřádat i svépomocí. Bohužel i přesto pocítíte nějaké ty znatelné rozdíly mezi poctivými hráči a těmi, co zde neváhají utratit velkou část své měsíční výplaty.

• příjemné tempo
  • systém nápovědy
  • uživatelsky přívětivé a líbivé rozhraní