Mariposas – recenze

Sdílet
Sdílet
Sdílet

Monarcha stěhovavý (Danaus plexippus, slovensky babôčka smradľavá) je denní motýl z čeledi babočkovitých, který se vyskytuje zejména v oblasti Severní a Střední Ameriky. Jméno dostal patrně na počest Viléma III. Oranžského, tzn. oranžový motýl, který není monarcha, se nazývá podle monarchy, který nebyl oranžový. Samotný Danaus má však podle všeho tetrachromatické vidění, takže mu lidské pojetí barev (ani monarchie) nic moc neříká.
Zato každý rok řeší veskrze motýlí problém, jak se ze zimoviště v Mexiku po dobu jara a léta rozletět po větší části Severní Ameriky, aby se následně mezi zářím a listopadem opět stáhl do teplých krajin. Ještě více motýlí problém pak je, že dospělý monarcha žije přibližně padesát dní, což z jeho migrace činí týmovou záležitostí několika generací. Celý tento náročný proces přibližuje desková hra Mariposas pro 2–5 hráčů, již roku 2020 vydala Alderac Entertainment Group a za niž děkujeme společnosti Albi.
Autorkou hry je Elizabeth Hargrave, americká vývojářka zaměřující se na tematiku životního prostředí. Jako hlavní inspiraci pro vytvoření Mariposas uvádí návštěvu monarší rezervace v Mexiku a román Flight Behavior od Barbary Kingsolver (v češtině dosud nevyšel).

Příprava hry

Hned na začátek je třeba uvést, že hra je náročná, co do prostoru i pravidel. Připravte si tedy větší stůl a přinejmenším hodinu času, zejména pokud hrajete poprvé. Nejdříve rozložíte herní plán představující lehce abstraktní mapu Severní Ameriky, desku odpočívadla, motýlí žetony a krabičky s žetony květin. Na herní plán i desku odpočívadla umístíte další karty i žetony, které představují odměny pro vaše motýly.
Každý hráč dostane svou zásobu malých plastových motýlků, jednoho motýla první generace umístí na start a další motýly podle pravidel rozmístí na zakryté karty úkolů pro léto a podzim. K tomu si vylosuje dvě karty pohybu, položí na kraj herního plánu figurku pro počítání bodů a jeho přípravy jsou u konce.
Pokud jste hru předtím nehráli, nebojte se spoilerů a klidně se na úkoly jednotlivých ročních období zběžně podívejte předem. Budete mít o něco lepší představu, co se po vás bude chtít.
Video s pravidly, které poskytla společnost Albi je sice dobrý začátek, ale při chystání herního plánu a následném hraní se stejně papírovému návodu nevyhnete. Tvůrci s tím naštěstí počítali a na jeho konci najdete shrnutí i s rychlými odkazy, ať nemusíte zbytečně listovat. Migraci vašich motýlů už pak nic nestojí v cestě (a začne třeba ten, kdo naposledy viděl motýla).

Tah

Samotný tah není nijak složitý. Ze dvou karet pohybu v ruce zahrajete jednu, na níž je vyobrazeno, o kolik políček vašeho motýla či motýly můžete posunout – poté si pro příští kolo doberete další kartu. Jestli nechcete nebo nemůžete táhnout více motýly, můžete hodnoty sečíst a pohybovat jedním žetonem dvakrát. Zahranou kartu vyložíte na stůl před sebe; pomůže vám se zorientovat, kolik tahů již proběhlo.
Za přistání na políčku s květinou dostanete jeden květinový žeton dané barvy. Pokud dosáhnete odpočívadla, máte nárok na bonus. Nejprve se odkryje žeton s odměnou, kterou každý hráč může jednou využít (tou je buď speciální karta pohybu, anebo karta životního cyklu). Úplně první motýl, který na daném odpočívadle přistane, navíc dostane možnost hodit kostkou a vzít si žeton květiny, která mu na ní padne. Odměny z odpočívadel jsou poměrně silné, a tak je zkuste nepodcenit. Každá z karet životního cyklu vám totiž přidá jeden bod, a pokud se vám podaří sebrat čtyři karty stejné barvy, máte nárok na prémii z desky odpočívadla. Tyto bonusy za zkompletování barevné řady umožňují další zisky bodů a vyplatí se je nasbírat.
Třetím prvkem herního plánu jsou políčka u klejichy (oblíbeného pamlsku monarších housenek), na nichž se můžete rozmnožit. V tom případě zaplatíte daný počet žetonů květin a nasadíte na herní plán motýla o jednu generaci staršího. Jsou zde jen dva háčky – zaprvé, žetony květin by měly všechny být stejné, jinak jich musíte zaplatit více. Zadruhé pak každá další generace stojí více než ta předchozí. Přesné hodnoty máte uvedeny přímo na herním plánu. Nejvyšší generace motýlů je čtvrtá; pokud se s ní rozhodnete rozmnožit ještě jednou, otočíte daný žeton na druhou stranu a při jakémkoliv bodovém hodnocení se počítá dvakrát.

Sezónní cíle

Hra probíhá ve třech ročních obdobích – na jaře, na podzim a v zimě. Každé období má jiné úkoly a trvá o jedno kolo déle než to předchozí (jaro má tedy čtyři a podzim šest). Úkoly se povětšinou týkají pozic, na nichž vaši motýli musejí skončit. Musíte se tak například držet na sever/jih/východ/západ od určitého města, přesunout všechny motýly do jedné z vyznačených barevných zón nebo je třeba usadit na políčka se dvěma květinami. Jiné cíle se počítají průběžně a dávají vám body, když se rozmnožíte za určitých podmínek. Úkoly jsou rozmanité a na kartě jich je více, takže jim můžete přizpůsobit svou strategii.
Pokaždé když se rozmnožíte, nové motýly dobíráte nejprve z karty úkolů dalšího ročního období, pak teprve ze zásoby. Jakmile všichni hráči takto uvolní nový úkol, otáčí se jeho karta a můžete si přečíst napřed, co vás v příštím ročním období čeká.
Jakmile nastane podzim, přichází ještě poslední výzva: vrátit se do zimoviště. Čím více vašich motýlů čtvrté generace se dostane zpět na start, tím více bodů obdržíte. V závislosti na kartách úkolů jsou však i jiné způsoby, jak na podzim dohnat skóre.

Střídání ročních období

Na konci každého ročního období se provede několik akcí.
Jako první vezmete všechny zahrané karty pohybu a přesunete je na odhazovací balíček, aby vám mohly znovu posloužit. Poté započítáte všechny vítězné body, které jste dostali za splnění cílů daného období. Následně se určí začínající hráč – ten, který má momentálně nejméně bodů. Nakonec ještě můžete vzít jednoho motýla nejnižší generace (té první na konci jara, té druhé v létě) a nahradit ho jiným, s vyšším číslem. Ostatní motýli této generace vymřou a z herního plánu je odstraníte. Poté (pokud se vám to dosud nepovedlo) odkryjete cíle pro další roční období.
Na konci podzimu už se samozřejmě líhnutím motýlů, sbíráním karet, odkrýváním cílů ani určováním začínajícího hráče zabývat nemusíte. Místo toho probíhá závěrečné sčítání bodů. Každý motýl čtvrté generace, který se dostal do zimoviště v Michoacánu, vám zvýší skóre. Tato závislost však není přímo úměrná, takže čím více motýlům se podaří vrátit, tím lépe. Každý další čtyřkový motýl, který se nachází jinde na herním plánu, vám přidá ještě dva body.
Vítězí hráč s největším počtem bodů, v případě remízy se porovná počet motýlů v Michoacánu, počet vlastněných žetonů květin anebo karty životního cyklu. Pokud ani poté není rozhodnuto, o vítězství se musíte podělit.

Co se jinam nevešlo

I když objevování různých taktik je velkou částí zábavy, dá se najít pár tipů do začátku, ať úplně netápete ve tmě.
Zmíněné líhnutí na konci každého období znamená, že alespoň jednoho motýla předchozí generace si můžete ponechat, jak je, a ušetřit tak žetony květin. Pokud jej máte čím nahradit, rozmnoží se vám sám.
Mapa je dost velká pro všechny, takže se nemusíte bát hledání nových cest ani omezené spolupráce. Cílů pro roční období je více, což vybízí k rozprostření se po celé ploše. Tím společně odkryjete více žetonů odpočívadel a všem se ulehčí další plánování. Stejně tak čím dříve se zbavíte motýlů na kartě úkolu pro následující období, tím více času budete mít na přípravu dalšího postupu.
Nakonec byste neměli zanedbávat karty životního cyklu, protože bonusy za nasbírání plné sady od jedné barvy mohou se skóre značně zamávat. Konkrétní strategie už pak záleží na prvku náhody a na vylosovaných úkolech, ale s tímto základem nesáhnete vedle.

Balení

Jakmile otevřete krabici (tedy pravděpodobně uchopíte víko a necháte gravitaci, ať se činí; doléhá to velmi těsně), oceníte její praktičnost. Až na tento drobný problém je totiž dobře provedená. Každý druh květiny má svou vlastní plastovou krabičku, na motýly i karty máte samostatné sáčky a vše dobře zapadne do přihrádek, abyste navrch mohli složit hrací plány a sešity s pravidly. Povedlo se tak vytvořit ideální kompromis, nemusíte dílky nijak zvlášť pečlivě skládat do krabice, a přesto se vám nerozhází.
Žetonky motýlů jsou na pohled sympatické, což platí i pro jednotlivé květiny. Ta růžová a fialová se sice mohou plést, ale stejně jsme je nakonec nazývali spíše podle jejich tvarů. Herní plán je pak laděn do stylových černých a oranžových barev monarchy.
GP uvozovky

Mariposas je příjemná rodinná hra s neotřelým nápadem. Nabízí povedené designové zpracování, velkou dávku taktizování i přiměřenou herní dobu, takže nad ní můžete strávit příjemný večer ve společnosti přátel… a navíc se i přiučit něco málo o americké přírodě.

Klady

zajímavý nápad
krásně provedený herní plán i žetony
hra nabízí mnoho různých strategií
pravidla s přehledným shrnutím

Zápory

prostorově náročné
pravidla jsou zpočátku těžší na pochopení
0

Doporučujeme

Sdílet na Facebooku
Sdílet na Twitteru
Sdílet na LinkedIn