Moje kavárnička – desková hra

Moje kavárnička – roztomilý mozkovar

7. 11. 2023

Kdo by někdy nesnil o tom, že si otevře vlastní kavárnu? Vařit tu nejlepší kávu široko daleko a podávat ji s výbornými dortíky, sušenkami a dalšími dobrotami. Povídat si se zajímavými zákazníky, nikam se nehonit a jen si užívat tu skvělou idylu. Anebo se neustále stresovat kvůli tomu, že surovin je málo, zákazníků je hrozně moc a každý z nich si vymýšlí, že do extra velké kávy chce extra karamel, mléčnou čokoládu z mandlového mléka, našlehat párou, která má přesně 82 °C, zalít ledovcovou vodou a mlékem z lamy a na cizrnovou šlehačku naskládat nadrobno nasekané piniové oříšky. A nakonec vám ještě utečou bez placení, protože dojení lamy vám trvalo příliš dlouho, a vy jejich specialitku můžete tak akorát vylít.

Díky roztomilému názvu a nádherným komponentám si možná myslíte, že desková hra Moje kavárnička přináší idylický zážitek. Velice brzy ale zjistíte, že se spíše blíží tomu druhému příkladu. Nebojte, ten stres stojí za to, protože Moje kavárnička je splněným snem každého, kdo miluje kávu a hledá hru obsahující pouze pár pravidel, která ale nabízí spoustu možností se takticky vyřádit, a ještě u toho zavařit vašim spoluhráčům.

Deskovou hru nedávno na naše stoly přineslo vydavatelství Blackfire. Moje kavárnička je prvotinou autora Euijina Hana a opravdu doufám, že se od něj v budoucnu dočkáme dalších her. Za ilustracemi stojí Siwon Hwang a za grafickým designem Sooyeon Lee. Deskovka je určena pro 2–4 hráče od 8 let a na jednu herní partii budete potřebovat přibližně 30 minut. Původním vydavatelem je korejské studio Korea Boardgames, které stojí i za skvělými Lovci relikvií, Čtyřmi zahradami, novinkou Uwe Rosenberga Tangram City nebo očekávanou Terra Pyramides od slavné dvojice Wolfgang Kramer – Michael Kiesling.

Roztomilost sama

Pod nenápadnou ilustrací na obálce se skrývá naprostý vizuální skvost. Ve hře budete pro uspokojení objednávek sbírat osm různých surovin: kávu, čaj, karamel, čokoládu, vodu, led, páru a mléko. Za cenu, za kterou je možné Moji kavárničku pořídit, bych nebyla překvapená, byly-li by tyto suroviny ve formě hezky ilustrovaných žetonů z tvrdého kartonu. V Korea Boardgames se ale rozhodli použít miniatury těchto surovin, navíc v sympatickém insertu, který slouží i jako podavač během herní partie. Jejich velikost není nijak přehnaná, padnou tak akorát do ruky a příjemně se sbírají. A jsou tak neuvěřitelně roztomilé, že máte hru rádi hned po prvním otevření krabice. Malé kapky vody a mléka, kávová zrna k nerozeznání od skutečných (ano, opravdu jsem po focení měla trochu problém je roztřídit), nakousnutá čokoláda a ten led! Neseděly mi jen čajové lístky. Ty jsou totiž vyrobené z tenkého lesklého plastu a v porovnání s ostatními surovinami vypadají trochu obyčejně. Všechny suroviny navíc budete sbírat do krásných malých průhledných hrníčků. Z každé dokončené objednávky tak máte radost nejen díky bodům, které vám přináší, ale i díky tomu, že vypadá jako malé umělecké dílo.

Pozitivně hodnotím také ilustrace na kartách připravovaných nápojů, neboť se díky hře seznámíte s takovými produkty, o kterých jste často ani nevěděli, že jdou z kávy, čaje a čokolády připravit. Ilustrace jsou stylizované do retro malé kavárničky, a pakliže jste milovník kávy, nejednou se přistihnete při tom, kterak toužebně slintáte nad karamelovým latte nebo perfektně připraveným ristrettem.

Ikonografie je jednoduchá, ale naprosto srozumitelná a líbí se mi, že zvolili rozlišení jednotlivých surovin nejen tvarem, ale i barvou. Trochu matoucí je jen pára, kterou všichni spoluhráči bez výjimky označovali jako šlehačku. Není to však nic, co by mělo vliv na hratelnost.

Tematicky stresující

Vaším úkolem v deskové hře Moje kavárnička je splnit co nejvíce objednávek. Za tímto účelem budete sbírat suroviny posunem vašeho baristy po herním plánu. Při tomto pohybu máte relativní volnost. Můžete se totiž pohnout ortogonálně až o tři pole a z každého navštíveného pole si vzít surovinu, přičemž je povolené se vrátit i na výchozí políčko nebo procházet kolem baristů vašich soupeřů. Nesmíte se jen se na baristech soupeřů zastavit. Během hry navíc budete odemykat vylepšení, která vám umožní z některých polí sbírat více kusů poskytované suroviny. Pokud se ještě posilníte keksíkem, který můžete získat za splnění obtížné speciality kavárny, můžete doběhnout i pro více surovin a namísto tří polí v pozdějších fázích hry navštívíte polí třeba i pět.

Objednávky ale zvládnete plnit naráz vždy jen tři a na konci vašeho tahu se všechny posunou na časové stupnici. Pokud tak nezvládnete splnit objednávku do čtyř tahů, zákazník vám uteče. Vy nejenže získáte záporné body za nesplněné objednávky, ale hra navíc končí ve chvíli, kdy někomu uteče pět zákazníků. Případně když dojdou karty objednávek, ale to se nám ještě nestalo.

Každá vámi splněná objednávka do kavárny naláká další zákazníky k vašim spoluhráčům. Čím lépe se tak daří vám, v tím větším časovém stresu se vaši spoluhráči ocitají a hrozí, že je nával zákazníků zahltí. Ve hře sice není žádná přímá interakce, tenhle jednoduchý mechanismus ale vede k tomu, že vám na tazích vašich soupeřů záleží a rozhodně jim úspěch nepřejete. Nával zákazníků navíc věrně odráží ranní atmosféru v oblíbené kavárně na rušné ulici, díky čemuž je hra krásně tematicky stresující.

Trocha náhody je jako skořice na cappuccinu

Moje kavárnička rozhodně není jedna z těch her, u kterých si na začátku stanovíte strategii a tu pak beze změny provedete. Díky kartám objednávek je ve hře jistý poměr náhody, kdy váš soupeř může dostat objednávku dvou ristrett, vyžadujících jen dvě jednoduché suroviny, kdežto u vás si zákazníci budou objednávat samé speciality o čtyřech surovinách. K čemu vám pak je potenciální keksík, když objednávku nestihnete dokončit a zákazníci vám místo toho utečou? Hra naštěstí myslí i na to a na konci pravidel najdete volitelné pravidlo, že každý hráč začíná hru s objednávkou jednoho ristretta, případně jednoduchého espressa.

Když pominu tuto vstupní náhodu v podobě karet objednávek, zbytek hry je již čistý trénink vašich taktických schopností. V každém tahu se musíte rozhodnout, kudy se s vaším baristou vydat, abyste maximalizovali plnění objednávek. Tahy si musíte opravdu dobře rozmýšlet. Najednou totiž můžete plnit jen tři objednávky kvůli pouhým třem hrníčkům a zároveň není možné si schovávat suroviny na později. Ideálně tak musíte přemýšlet nejen nad tahem současným, ale také nad tím, kudy se vydat v tahu příštím.

Zároveň je však Moje kavárnička jednou z těch deskovek, kterou si mohou zahrát zkušení hráči s nadšenými nováčky a užijí si ji všichni. Díky jednoduchým a intuitivním pravidlům, srozumitelné ikonografii, krátké herní době a nádhernému vizuálu jde o velice příjemný taktický herní zážitek se správnou mírou náhody.

Zábavná v jakémkoliv počtu

Ve dvou hráčích má každý k dispozici dva baristy a na herním plánu se tak jednoduše dostanete kamkoliv. Zároveň vám nikdo moc nepřekáží a nedostatek soupeři generovaných objednávek je vyřešen tak, že se vám na konci každého tahu automaticky objeví jedna nová.

Ve třech hráčích už máte baristu jen jednoho. Na herním plánu se vše najednou ocitne moc daleko a vy musíte více rozmýšlet nad příštími tahy. Vylepšení dovolující diagonální pohyb se najednou stane velice důležitým. Na druhou stranu je v tomto počtu na herním plánu dostatečně málo baristů na to, aby vám příliš překáželi.

Takticky nejnáročnější je hra ve čtyřech hráčích. Nejenže je na herním plánu všechno moc daleko, ale navíc se hodně zaplní, a vy tak často musíte zvolit horší cestu jen proto, že na konci té lepší někdo stojí a vy nemáte keksík, abyste se dostali kolem něj. Naštěstí ale v tomto počtu nedostáváte nové objednávky v tahu hráče sedícího po vaší levici. Nápor zákazníků se tedy dá stále zvládat, jen je to ještě více stresující. Každý možný počet hráčů tak nabízí lehce jinou výzvu. Hra je ale stále zábavná v jakémkoliv počtu, což hodnotím velice pozitivně.

V deskové hře Moje kavárnička se stanete baristou plnícím objednávky náročných zákazníků během ranní špičky v oblíbené kavárně na rušné ulici. Hra je díky svým nádherným komponentám a stylizovaným ilustracím naprostým vizuálním skvostem. Pokud jste zcela lhostejní ke vzhledu vašich her, uberte si z hodnocení půl bodu. I bez lákavého vizuálu je ale Moje kavárnička skvělou vstupní nebo rodinnou hrou, která s několika málo pravidly poskytuje spoustu taktických možností i nepřímé interakce a kterou si užijí zkušení hráči i nadšení deskoherní nováčci.

• nádherné zpracování
  • vyvážená hratelnost v libovolném počtu hráčů
  • velice tematická
  • záleží vám na tazích spoluhráčů
  • pro některé hráče příliš stresu
  • materiál čajových lístků
  • Autor Euijin Han
  • Ilustrace Siwon Hwang
  • Počet hráčů 2–4
  • Herní doba 30 min
  • Počet stran pravidel 8
  • Překlad Lukáš Potužník
  • Herní mechanismy plnění objednávek, pohyb v síti, sbírání sad
0.0

Cena/výkon

Mozkovar index

Náhoda

Taktika

Simona Rex

Mládí propařila ve společnosti her Diablo, Fallout a MMORPG Ragnarok Online. Na vysoké se prohloubila její láska k deskovkám. Přes fázi hraní pouze párty her a fillerů se dostala k hrám atmosférickým a odmítání čehokoliv, co jen vzdáleně připomínalo euro hru. Nakonec vzala na milost i ty a dnes je deskoherní „omnigamer“. Mezi její největší lásky patří Glorantha: The Gods War, Mars: Teraformace, série Evolution, 51st State, Studená válka a Milostný dopis.