Lovci relikvií – desková hra

Lovci relikvií – vykopej dvě ukryté relikvie

3. 10. 2023

Lovci relikvií jsou dobrodružnou průzkumnou deckbuildingovou hrou, ve které pořádáte expedice, kopete poklady, získáváte zlaťáky, nakupujete nové průzkumníky a díky rozšiřujícímu se balíčku se dostáváte dál a dál po asymetricky sestaveném herním plánu z hexagonálních destiček ze silného kartonu. Desková hra je určena pro jednoho až čtyři hráče od osmi let a vyhrává ten, komu se podaří jako prvnímu vykopat dvě ukryté relikvie. Za hrou stojí studio Korea Boardgames a o české vydání se postarala společnost Blackfire.

Lovci relikvií – relikvie
Lovci relikvií – figurky na plánu

Variabilní herní pole

Herní plán si pro každou partii sestavujete sami. K dispozici je pět druhů terénu: pole, lesy, řeky, hory a pouště, které se nacházejí ve třech úrovních. Čím vyšší úroveň, tím je terén obtížnější, ale o to poskytuje vyšší odměnu. Na začátku si terén rozdělíte podle úrovní, destičky zamícháte a podle tvaru v návodu celou mapu postupně od první do třetí úrovně poskládáte. Destičky jsou oboustranné a vy si musíte dát pozor, ať druhou stranu nevidíte a máte tak co objevovat. V terénu úrovně tři jsou totiž zamíchané destičky relikvií, které budou vaším herním cílem. Díky tomuto mechanismu není herní plán nikdy zcela stejný a přidává to hře na znovuhratelnosti.

Jelikož se jedná o deckbuilding, hráči obdrží základní balíček deseti počátečních karet, figurku a svou hráčskou desku. Všichni začínají ve stejném základním táboře. Abyste se mohli posunout na jakýkoliv dílek, musíte mít dostatečný počet bodů pohybu. Konkrétní počet je na destičkách vždy napsán. Abyste body získali, je třeba vyložit odpovídající karty. Karty jsou velmi pěkně rodinně ilustrované a jejich představiteli jsou barevná zvířátka personifikovaná jako lidské postavy. Každý tah začíná s pěti kartami v ruce a zahrát jich lze v libovolném pořadí libovolný počet. Jednotlivé akce se sčítají a jejich využitím je zase odečítáte. Vše si musíte pamatovat, není tu žádné počítadlo, není to úplně nutné.

Pokud je na kartě více akci, vybíráte si pouze jednu. Poté, co někdo poprvé na dílek stoupne, otočí jej a zjistí objev. Hráč může získat jako první nálezce okamžitou odměnu například v podobě peněz. Kdokoliv další už nic nedostane. Díky tomu se ze začátku vyplatí všechny hexy postupně objevovat a snažit se si nahrabat co nejvíce. Druhým typem po otočení destičky je nutnost nejdříve danou odměnu vykopat. Výkop je další z několika různých akcí kromě pohybu, které lze na kartách vyložit. Destičky s kopáním lze používat při každém novém tahu za body kopání znovu.

Lovci relikvií – herní plán pro dva hráče
Lovci relikvií – herní plán poodhalený
Lovci relikvií – herní plán

Pokud vám dojde dobírací balíček, musíte se vrátit

Mezi další akce patří zisk zmiňovaných zlaťáků, možnost líznout si další karty z balíčku nad počátečních pět či zcela odstranit některé karty ze svého balíčku a tím jej zefektivnit. Na hráčských deskách jsou všechny symboly akcí vysvětleny, a navíc je zde i seznam, jaké odměny lze v konkrétních terénech očekávat. Poslední akcí je mít možnost vrátit nějaké karty z odhazovacího balíčku zpět do toho dobíracího. Jakmile vám totiž váš dobírací balíček dojde, nedojde automaticky k zamíchání karet a vytvoření nového. Lovci relikvií tu fungují jinak.

Abyste si obnovili svůj balíček, je třeba se na konci svého tahu vrátit do základního tábora a nabrat tam nové síly, zároveň jen v táboře máte možnost nakupovat nové průzkumníky – získat nové karty do balíčku. S těmi základními se totiž moc daleko nedostanete. V obchodě jsou najednou vždy dostupní čtyři různí průzkumníci, nakupující se za získané zlaťáky. Existují tu i speciální, kteří vám v určitém terénu zajistí pohyb nebo kopání zdarma. Kromě potenciálního vyfouknutí chtěného průzkumníka soupeři není mezi hráči žádná interakce. Na konci každého tahu se tedy rozhodujete, zda se vrátíte do základního tábora, anebo zůstanete, kde jste, a další tah pokračujete z daného místa dále. Své karty v ruce můžete využít všechny, nějaké si nechat, anebo je jen odhodit a líznout si nových pět.

Lovci relikvií – detail karet
Lovci relikvií – detail plánu

Kde jen ta relikvie může být?

Postupně si tedy nahrabáváte peníze, najímáte průzkumníky, dostáváte se dále od základního tábora a sbíráte síly na závěrečnou koncovku. Poté, co jsou jednotlivé dílky otočeny, hledáte optimální cestu k relikviím. Pamatujte si, že vykopat relikvii stojí tři body výkopu. Přece nechcete relikvii objevit a následně ji z nedostatku bodů přenechat natěšenému soupeři. Prvotní otáčení objevených dílků je takové neohrabané. Nemá cenu si herní plán hezky přiléhavě postavit, protože pak jiné než krajní dílky neotočíte a mapu si vždy tak trochu rozboříte. Je tu také rozdíl, jestli hrajete ve 3–4 hráčích, anebo pouze ve dvou. Lovci relikvií pro dva hráče mají herní plán o něco menší a vždycky víte přesnou polohu relikvií, není tam tedy tak velký moment závěrečného objevování. Zároveň mapa pro 3–4 hráče obsahuje navíc dílky sopek, které vám daná pole blokují a nesmíte na ně vstoupit.

Ten, kdo získá relikvii, jako bonus dostane dvě karty Slona Štěstíčka, které nemají žádný efekt a v balíčku vám budou následně překážet. Je to prvek penalizace a dává šance ostatním hráčům vás případně dohnat. Ve skutečnosti mi přijde, že jakmile máte dostatek karet na vytáhnutí jedné relikvie, v zisku druhé vás už nic jen tak nezastaví. Je i poměrně dost dobře možné vytáhnout hned dvě relikvie po sobě, a tak na Sloníka vůbec nedojde.

Lovci relikvií – nové karty
Lovci relikvií – peníze a figurky
Lovci relikvií – karta hráče

Lovci relikvií jsou příjemnou líbivou hrou přístupnou pro rodinné hraní. Jednoduchá pravidla, přesně dané mechanismy a ubíhající herní doba pod hodinu jsou ideální i pro dechovkářské začátečníky bez zkušeností. Variabilní herní plán vám zajistí neopakovatelné herní partie a deskovka nabízí různá rozhodnutí o vašem deckbuildingu. Zaměříte se na body pohybu, draftování dalších karet, anebo přesun karet zpět z odhazovacího balíčku?

• líbivé zpracování
  • přístupná pravidla
  • svižná hratelnost
  • znovuhratelnost
  • manipulace s hexy
0.0

Marcela Grázová

Její první herní zkušeností byl pravděpodobně Tetris, avšak v dětství milovala strategické hry a online FPS, či MMO. Nyní už hraje jen singleplayer a díky recenzím objevila široké spektrum zábavných indie her, nad kterými dříve spíše ohrnovala nos. Vystudovaný farmaceut, milovník fantasy & sci-fi knížek a seriálů, náruživý cestovatel a motorkář.