Čtyři zahrady – úvodka

Desková hra Čtyři zahrady – zápol o přízeň bohů

24. 10. 2023

Deskové hry se pro témata nebojí zajít i do cizích kultur. Však teprve nedávno jsme sbírali listí v karetní hře Momidži na pozadí podzimních zahrad Japonska. V zemích na východě i nadále zůstaneme, protože recenzovaný počin českého autora Martina Doležala čerpá inspiraci právě odtud. I nyní, stejně tak jako ve hře Coatl, budete bojovat o přízeň bohů, kteří vám zajistí celkové vítězství. Z dílny vydavatelství Albi, v rámci programu Albi+, se objevila desková hra Čtyři zahrady, stejně jako se v jednom království vztyčila podivuhodná pagoda.

Český debut pod vedením korejských vydavatelů

„Před dávnými časy v jedné zemi na východě uctila královna a její lid své bohy stavbou mystické pagody. Ta se stala domovem čtyř bohů a majestátně se vypínala nad kvetoucím královstvím. Jak léta ubíhala, královně postupně ubývalo sil, a tak vyzvala své poddané, aby se ucházeli o vládu nad celopu říší. Korunu získá ten, kdo dokáže vytvořit nejpůsobivější zahrady kolem pagody. Jejího nositele totiž vyberou samotní čtyři bohové.“

I přestože za hrou Čtyři zahrady stojí český autor, svého debutu se dočkala pod taktovkou společnosti Korea Boardgames. Čeští hráči si ji v rodném jazyce mohou zahrát až od září tohoto roku. Jak už úvodní slovo naznačuje, cílem bude ukořistit co nejvíce bodů za přetváření krajiny kolem pagody a kompletování sad karet. Hra je určena dvěma až čtyřem hráčům od doporučených deseti let a vyhradit byste si na ni měli nejen dostatek místa na stole, ale i minimálně tři čtvrtě hodiny volného času.

V objemném balení na vás bude při rozbalování čekat trochu toho vylamování dílků sloužících ke stavbě majestátní pagody. Jakmile se vám ji dle návodu podaří složit, nemusíte mít obavy o její uskladnění. O to se totiž postará plastový insert, do něhož jednotlivá patra snadno poskládáte společně se všemi ostatními komponenty. Pod víkem kromě částí pagody a součástek nutných k její stavbě naleznete také sedmdesát oboustranných karet, čtyři plánovací destičky, dvanáct bonusových destiček, bodovací desku, šedesát žetonů zdrojů rozdělených po patnácti do čtyř typů, šestnáct ukazatelů skóre a chybět nesmí ani formátově objemnější pravidla.

Čtyři zahrady – obsah balení
Čtyři zahrady – zadní strana
Čtyři zahrady – úvodka

Pagoda jako první kapitola dobrodružství

První příprava hry vám zabere nejvíce času, protože stavba pagody není sice nikterak časově náročná, ale chvíli u ní strávíte. Při dalších hrách už jen budete jednotlivá patra vrstvit na sebe, což vám ušetří spoustu času.

Jako první krok z přípravy byste se měli postarat právě o pagodu. Patra na sebe náhodně poskládejte, vršek ozdobte dekorací střechy a natočte podlaží tak, aby spodní patro ukazovalo tři dílky zdroje, druhé dva, třetí jeden a poslední žádný. Kolem vytvořte hromádky ze žetonů surovin jako obecnou zásobu. Pravidla sice nabádají zdroje rozdělit do hromádek dle jejich typů, ale pokud nedisponujete dost velkým prostorem a bojujete o každý volný centimetr, nebojte se je smíchat do jedné kupičky. Poblíž pagody přijde bodovací deska, na jejíž startovní pozici označené číslem tři každý hráč položí své ukazatele skóre dle barvy, za kterou hraje. Čtyři barvy na bodovací desce odkazují na čtyři bohy a číslo je známka jejich přízně vůči vám. Ve středu by se měly ještě nacházet tři hromádky bonusových destiček.

Každý hráč si vezme plánovací destičku sloužící jako jakýsi inventář na suroviny a obdrží pět karet. Karty jsou oboustranné, přičemž strana s vyobrazením krajiny se zde bere jako rubová. Zbylé karty položte krajinami nahoru doprostřed stolu. Budou sloužit jako dobírací balíček. Otočte z něj tři vrchní karty základy nahoru, čímž vytvoříte veřejnou nabídku. Pokud mě nešálí zrak, jste připraveni pustit se do zápolení o božskou přízeň.

Tvůrčí magie hry

Hráči se střídají v tazích, během nichž mají tři akční body, které musí vyčerpat. Na výběr máte hned ze čtyř možných akcí, přičemž nejste limitováni jejich opětovným použitím. Jednoduše lze stejnou akci provést i vícekrát v rámci jednoho tahu. Možné akce jsou: položení základů, otočení pagody a příjem zdrojů, získání žolíka a přesun zdrojů. Na začátku tahu třímáte pět karet. Během tahu tři karty buďto zahrajete do prostoru před vámi, nebo odhodíte stranou. Tah ukončíte dobráním karet do ruky tak, abyste jich vždy měli pět. Co mě na hře Čtyři zahrady překvapilo, byla její jednoduchost. Na první pohled jsem se bála, že se s pravidly budu sbližovat dlouho, ale hned během první hry jsem měla jasno. Vše je jednodušší, než se zdá.

Pokud se rozhodenete položit základy, vyložíte kartu do prostoru před vámi stranou se základy nahoru. Abyste ji mohli přetvořit v nádhernou krajinu, bude zapotřebí obstarat všechny suroviny pomocí následujících akcí. Pozornost věnujte barvám a pozicím jednotlivých panoramat. Jejich vykládání má svá určitá pravidla, která najdete popsaná v brožuře.

Čtyři zahrady – zdroje k přetvoření krajiny
Čtyři zahrady – bodovací deska s boží přízní

Jak získat zdroje na přetvoření krajiny? K tomuto účelu slouží symboly pagody v pravém horním rohu některých karet. Při jejím zahrání kartu odhodíte na odhazovací hromádku. Pagodu dle nákresu můžete otočit vždy pouze o devadesát stupňů na stranu dle vaší volby a šipka vám ukáže, zda budete suroviny získávat odspoda, či odshora. Žetony příslušných zdrojů umístěte do své plánovací destičky, dokud nebude zaplněna nebo neobdržíte vše ze své viditelné strany. Pagoda je totiž čtyřstěnná a ke každému hráči je otočená jinou stranou. Není proto na škodu sledovat kroky protihráčů, neboť vám mohou náramně pomoci, nebo naopak pěkně uškodit.

Třetí akcí je využití symbolu žolíka. Ten se rovněž nachází vpravo nahoře na kartách. Symbol žolíka a pagody nikdy nenajdete na jedné kartě. Žolík vám dovoluje vzít si z nabídky surovin libovolný žeton a umístit jej rovnou na rozestavěné základy nebo do plánovací destičky, máte-li na něj místo. Kartu poté odhazujete na odhazovací hromádku.

Posledním typem akce je přesun nashromážděných zdrojů z plánovací destičky na základy pomocí symbolu kárky, kterou najdete vlevo nahoře každé karty. V rámci této akce smíte zdroje přesunout na příslušná místa základů, z jednoho základu na druhý nebo z plánovací destičky odhodit přebytečné suroviny zpět do banku v případě, že je aktuálně nepotřebujete a jen vám zbytečně zabírají místo.

Čtyři zahrady – otáčení pagody
Čtyři zahrady – panoramata
Čtyři zahrady – insert

Zahrada proměn

Po dodání všech zdrojů potřebných k dokončení základů je karta brána jako úspěšně přetvořená. Žetony surovin vraťte do společné hromádky a kartu otočte stranou s krajinou vzhůru. Za odměnu posuňte svůj ukazatel na bodovací destičce o jedno pole na té stupnici, jíž odpovídá barevný symbol v levém horním rohu. Při přetvoření další karty krajiny ze stejného panoramatu získáte bonus i za dříve přetvořené krajiny.

Při přetvoření všech karet krajin z jednoho panoramatu si můžete jako odměnu vybrat vrchní destičku z bonusových hromádek sloužící buďto jako rozšíření plánovací destičky o jedno další políčko, získání určitého počtu surovin, nebo jako body navíc při finálním sčítání.

Konec hry nastává ve chvíli, kdy jeden z hráčů přetvořil daný počet krajin (viz pravidla). Všichni ostatní poté odehrají kolo tak, aby každý absolvoval stejný počet tahů. Při závěrečném počítání do celkového skóre započítejte body ze všech čtyř stupnicí na bodovací destičce i bonusové destičky, máte-li nějaké. Vítězí ten s větším počtem bodů. Ať žije nový panovník!

Rozkvět východní krásy a strategie

Desková hra Čtyři zahrady je nádhernou oddechovkou s příjemným množstvím strategie. I když své hlavičky nemusíte příliš namáhat, přesto je zapotřebí udržovat si přehled o dění kolem vás. Výhodu nad soupeři můžete získat hned několika způsoby a vždy je pouze na vašem uvážení, jakou cestu si zvolíte. Panoramata o méně kartách vám rychle získají bonusové destičky, kdežto ta obsáhlejší kumulují přízeň bohů rychleji. Jakmile se vám totiž podaří na některé stupnici dosáhnout desátého políčka, můžete poté posouvat vzad ukazatele protihráčů, a dokonce je zcela vystrnadit mimo destičku. Tím je připravíte o možnost u tohoto boha získat nějakou přízeň, a tedy tolik důležité body.

Čtyři zahrady – sestavování pagody
Čtyři zahrady – každá krajina bude trošku jiná
Čtyři zahrady – žetonky surovin a bonusové destičky
Čtyři zahrady – složená pagoda

Kapitolou sám o sobě je čistý design. Hra Čtyři zahrady skvostně odráží tematiku Dálného východu, a to nejen na obalu, ale i na kartách. I když se zde nachází pouze čtyři druhy panoramatu, karty krajin jsou dvojího charakteru. To zapříčiní, že panorama bude s velkou pravděpodobností vypadat krapítek odlišně než u vašich protivníků, i když půjde o stejný typ. K ilustracím ani netřeba dodávat více než jen, že jsou nádherné, a já přesně miluji tento druh dynamické malby. Vytváří totiž pocit pohybu i na statických obrazech. Všemu tomu velebí skvostná pagoda, již lze lehce sestavit, snadno se s ní manipuluje a na milimetr zapadne do promyšleného insertu.

Malé kostky, velká zábava

Ostatní komponenty kvalitou rovněž oslní, ale i malá výtka by se přece jen našla. Ukazatele skóre jsou malé barevné kostičky, které v tom všem působí, jako by už nezbyl prostor pro nápady. Navíc jsou drobné a lidé s většíma rukama mohou velikost proklínat. Dokázali bychom si představit nějaké ploché stojící žetonky různých obrysů například vycházejících z asijské kultury, ale to už je spíše otázka produkční záležitosti.

Jak si nakonec desková hra Čtyři zahrady vedla? Velmi mile nás překvapila svými jednoduchými pravidly, která bez problému pochopí i občasní hráči. I když se nemohu řadit mezi deskoholiky, Čtyři zahrady budu opětovně hrát ještě velice dlouho, protože hra má své tajuplné kouzlo nutící vás nezůstat pouze u jedné partie. Právě velký repertoár všemožných postupů a možných strategií se postará o znovuhratelnost ještě dlouho poté, co pagodu poprvé sestavíte. Pagoda přitom není pouze krásným dekorativním prvkem, ale zpřístupňuje výzvy a strategie, které hru dělají ještě zajímavější. Nádherným bonusem tomu všemu je nejen ona prostorová stavba, ale i kvalitní zpracování, krásné téma a ještě hezčí vizuál.

Čtyři zahrady je malebnou oddechovkou, která překvapivě nabízí strategickou hloubku v různých podobách. Přestože pravidla nejsou příliš složitá, hra skýtá mnoho možností a taktik pro hráče všech úrovní. Každý tah je důležitý, ať už se jedná o položení základů, otočení pagody, získání surovin, nebo přetvoření krajiny. Čtyři zahrady vás vtáhnou do světa východní krásy a díky svým krásným ilustracím i majestátnímu trojrozměrnému komponentu se stane také vizuálním zážitkem. Jistě bude hráče bavit po dlouhou dobu a jen tak neomrzí.

• nádherné vizuální zpracování
  • herní variabilita
  • jednoduchá pravidla