Polda 7 - JZD

Polda 7 – česká herní klasika již posedmé

16. 4. 2022
Zdroj náhledu: Zima Software

Po dlouhých osmi letech se na monitory našich počítačů vrací svérázný detektiv Pankrác namluvený hercem Luďkem Sobotou, aby vyřešil další záhadný případ, na který by byl krátký i samotný Columbo či Sherlock Holmes. Řeč není samozřejmě o ničem jiném než o novém díle legendární české point-and-click adventury Polda od vývojářského studia Zima Software. Předchozí šestý díl, který vyšel docela nečekaně v roce 2014, nám ukázal modernější vizuál, spojený se stále stejným a kvalitním humorem, jaký tuto sérii doprovází od roku 1998. Polda 6 ve mně zanechal vesměs skvělé pocity a již jsem se nemohl dočkat, až si zahraji jeho další pokračování, jež se v roce 2020 po úspěšné kampani na HitHit stalo skutečností. Ten osudný den je konečně tady a Polda 7 oficiálně dorazil i do naší redakce. Jak se sedmý případ detektiva Pankráce povedl a zda si Polda 7 dokázal udržet vysokou kvalitu i po tolika letech, vám ukáže naše dnešní recenze.

Setkání s mimozemšťany?

Příběh detektiva Pankráce se tentokrát točí kolem záhadného, údajně mimozemského objektu, který se zřítí na fotbalovém hřišti Wembley. Korunu tomu všemu nasadí tajemný a zlý lord Vedro, který vyhrožuje zotročením lidstva a zničením současného světa, jak jej známe. Vyprávění příběhu je i nyní doprovázeno speciálním vysíláním kanálu PRD TV, a ani Polda 7 si neušetřil vyčerpávající a povzbuzující proslov amerického prezidenta. Jen s tím rozdílem, že místo Baráka Obamy budeme tentokrát poslouchat Ronalda Trumpetu. Pokud byste nevěděli, jedná se o virtuální jméno Donalda Trumpa. Tím narážím na zásadní fakt, že ani v tomto díle se vývojáři nebáli parodovat slavné světové osobnosti. Už teď se těším na eventuální další díl a nové jméno pro Joea Bidena, tak snad se dočkám.

Úvod do hry je nicméně slabší než u předchozího dílu a bohužel chvíli trvá, než se příběh a humor rozjede úplně naplno. Přes to všechno můžu tuto stránku označit za stále povedenou a je jenom dobře, že klukům ze Zima Software stále nedošly zajímavé nápady. Rozhodně je zdejší svérázný humor o hodně zajímavější a kvalitnější než u chabých českých rádoby sitcomů a filmů, z nichž mám v poslední době spíše pocit čím dál větší beznaděje. Kdyby se některý díl Poldy zfilmoval, rozhodně by podle mého názoru slavil velký úspěch. Za kvalitní humor můžeme opět poděkovat herci a baviči Luďkovi Sobotovi a dalším českým hercům v čele s Petrem Rychlým, Tomášem Matonohou, Petrem Jablonským, Bohdanem Tůmou a dalšími. Dabing je tedy i v případě Poldy 7 kvalitně zpracovaný a rozhodně můžu po této stránce udělit vývojářům jednoznačnou pochvalu. Výběr herců je totiž skutečně pestrý a jednotlivé postavy ve hře s jejich hereckými protějšky velmi dobře korespondují. V tomto mají v Zima Software dlouhodobou sílu, kterou přenesli i do nejnovějšího pokračování.

Zdroj: Zima Software

Více logických hádanek a o něco větší výzva

Co mi na Poldovi 6 trochu vadilo, byla docela jednoduchá hratelnost, která po hráči nevyžadovala nikterak velké přemýšlení, což mě, jako fanouška Posla Smrti a podobných her, trochu iritovalo. Přece jen, já jsem ten typ člověka, který rád u point-and-click adventury přemýšlí, a Polda 6 mi tuto možnost bohužel nenabídnul, jak bych si asi osobně přál. To ale neplatí o nejnovějším Poldovi 7, který samotnou obtížnost krapet zvýšil. Za to může především více logických hádanek a miniher, jež vám nyní dají trochu zabrat nejen po stránce přemýšlení, ale otestují i vaše hbité reflexy a jemnost vašich prstů. Jako příklad můžeme označit módní přehlídku, kdy Pankrác musí přesně včas stisknout šipky na klávesnici, nebo minihru s prstenem, v níž je vaším úkolem překonat laserovou překážku.

Abych však vyvrátil možné spekulace, rozhodně vám Polda 7 nebude házet klacky pod nohy nějakými ultra složitými hádankami. Vše je zpracováno fér, a pokud by se vám náhodou nějakou hádanku či minihru nedařilo pokořit, můžete ji v případě jednodušší obtížnosti přeskočit. Pokud si zvolíte těžší obtížnost, tuto možnost nedostanete. Těžší obtížnost je ale spíše určena opravdovým hardcore hráčům point-and-click adventur. V případě samotné hratelnosti mimo hádanky se v podstatě nic moc nezměnilo a vše je zpracováno, až na pár výjimek, na stejné notě jako v předchozím díle. Mezi malé rozdíly patří jen prakticky to, že v novém pokračování už nenajdete kombinování předmětů na pracovních stolech – vše budete nově dělat přímo v inventáři. Jinak je Polda 7 po stránce hratelnosti zpracován velmi podobně jako jeho předchůdce.

Kreslený vizuál má i po letech své kouzlo

Čím se určitě může Polda 7 chlubit, je kreslená vizuální stránka, která má stále co nabídnout. Ačkoliv hře chybí některé prvky, jako je nastavení kvality, rozlišení a dalších věcí, dokáže animované pojetí zaujmout všechny fanoušky Poldy a tak nějak vás vrátit do starých časů, kdy série zažila svá nejlepší léta. Ve své podstatě je to také něco jiného, než nabízejí ostatní hry dnešní doby. Pokud se vám líbil předchozí díl, se stoprocentní určitostí se vám zalíbí i Polda 7. S tím také přichází další aspekt, kterým je skvělá optimalizace a hlavně nízké hardwarové nároky. Poldu si i nyní zahrajete na opravdu podprůměrném stroji, takže v tomto ohledu se většina hráčů asi nemusí bát. Tím jsme asi nového Poldu v rychlosti shrnuli, bohužel se o něm nechci moc rozepisovat, abych náhodou nevyzradil nějaký důležitý spoiler. Abych to však shrnul, Polda 7 je důstojným pokračováním české point-and-click klasiky, která svou stylizací výborně navazuje na minulé díly a dokáže poskytnout několik hodin kvalitní zábavy. Nyní už se pojďme vrhnout na naše klasické závěrečné hodnocení.

Polda 7 je solidní pokračování klasické animované point-and-click adventury, která stále nabízí parádní humor, léta prověřenou hratelnost a profesionální český dabing. Malou vadou na kráse je jen nudnější úvod do hry a pro někoho možná nemožnost přizpůsobit si vizuální nastavení. Za nás uděluji titulu Polda 7 osm bodů z deseti, jelikož mně se nový díl líbil stejně jako předchozí a jde vidět, že vývojářům ze Zima Software nápady stále nedošly.

• svérázný humor
  • kvalitní český dabing
  • animovaný vizuál stále zaujme